Troche inaczej,Anno.Slowo-zakon-nie wystepuje w jezyku polskim.Juz nie wystepuje.Teraz uzywamy slowa-prawo.Funkcjonuje ono jednak w tej formie w innych slowianskich jezykach,np.w slowackim,chorwackim.Czesi nadal na obiad jedza polewke,my jemy zupe.Ale kiedys jedlismy polewki-do dzis wszyscy wiemy czym byla czarna polewka. ;)Anna01 pisze:Ale tropiciel ma rację - w Biblii Zakon nie występuje.
Czy Dekalog jest nam potrzebny ......
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- booris
- Posty: 3655
- Rejestracja: 17 kwie 2015, 15:07
- Lokalizacja: Amsterdam,Londyn,Barcelona
Trzymaj się Ukraino
https://www.youtube.com/watch?v=saEpkcVi1d4
https://www.youtube.com/watch?v=saEpkcVi1d4
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
EMET:
Łacińskim wyrażeniem na „prawo” jest „doctrina; lex”. Tak w ‘Konkordancji do BH’ objaśniono znaczenie hebr. < tora(h) >. Jak pisałem, wyrażenie „zakon”, o ile już, wywodzone jest z łacińskiego „ordo”, które w Vulgacie mamy mniej niż w 15 miejscach; w miejscach kanonicznych w: 1Król 7:3; 2Kron 5:11; Neh 11:23; Hio 10:22. Pozostałe miejsca – to apokryf. 4 Ezdrasza. Raczej nie mamy związku z wyrażeniem „tora(h)”.
Np. werset będący mottem Usera ‘Listka’, mianowicie Ps 119:142, w ‘Vulgacie’: „iustitia tua iustitia in aeternum et lex tua veritas” (Ps. 118:142, wg numeracji Vg). W LXX: ἡ δικαιοσύνη σου δικαιοσύνη εἰς τὸν αἰῶνα καὶ ὁ νόμος σου ἀλήθεια (Ps. 118:142, wg numeracji LXX). W BH, końcówka, trans. uproszcz.: < vethorathecha ‘emeth > -- וְֽתוֹרָתְךָ֥ אֱמֶֽת
Stephanos, ps. EMET
Łacińskim wyrażeniem na „prawo” jest „doctrina; lex”. Tak w ‘Konkordancji do BH’ objaśniono znaczenie hebr. < tora(h) >. Jak pisałem, wyrażenie „zakon”, o ile już, wywodzone jest z łacińskiego „ordo”, które w Vulgacie mamy mniej niż w 15 miejscach; w miejscach kanonicznych w: 1Król 7:3; 2Kron 5:11; Neh 11:23; Hio 10:22. Pozostałe miejsca – to apokryf. 4 Ezdrasza. Raczej nie mamy związku z wyrażeniem „tora(h)”.
Np. werset będący mottem Usera ‘Listka’, mianowicie Ps 119:142, w ‘Vulgacie’: „iustitia tua iustitia in aeternum et lex tua veritas” (Ps. 118:142, wg numeracji Vg). W LXX: ἡ δικαιοσύνη σου δικαιοσύνη εἰς τὸν αἰῶνα καὶ ὁ νόμος σου ἀλήθεια (Ps. 118:142, wg numeracji LXX). W BH, końcówka, trans. uproszcz.: < vethorathecha ‘emeth > -- וְֽתוֹרָתְךָ֥ אֱמֶֽת
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
- Danijel
- Posty: 117
- Rejestracja: 05 wrz 2016, 20:21
W chrześcijaństwie są 3 podejścia dotyczących przykazań na kamiennych tablicach:
1. Nie obowiązują nas. - Większość Protestantów
2. Obowiązują nas ale Apostołowie zmienili Sabat na Niedziele - Katolicy
3. Obowiązują nas i nie zostały zmienione. - Sabatarianie
Zupełnie inne argumenty będą użyte do Katolika a zupełnie inne do Protestantów. Należy zwrócić uwagę że wszystkie 3 poglądy skrajnie sobie przeczą. Więc prawda może być tylko jedna.
------
Nie chce mi się przypominać że nie obowiązują nas przykazania koło Arki jeśli chcemy udowodnić ważność przykazań.
"Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu, są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu. A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie." Gal 3:10-11
Przykazania w Arce nigdy nie zostały usunięte i zmazane.
Z całą pewnością obowiązują nas nakazy NT. Sam NT mówi o 67 grzechach już do nowonarodzonych ludzi które gdy będziemy pełnić nie wejdziemy do królestwa Bożego.
Pytanie tylko teraz co z tą Arką nad którą teraz stoi Jezus w Niebiańskiej Światyni?
„Tym razem to nie Arka, lecz tablice świadectwa, które ona zawierała skupiają zainteresowanie apostoła Jana. Czas łaski minął i teraz Prawo Boże musi przejąć swą rolę.”
Jan zobaczył otwartą świątynię „przybytku świadectwa”. Tym „świadectwem” był Dekalog w Arce Przymierza (Wj 31:18). porównaj do (Ap 11:19)
"Potem Świątynia Boga w niebie się otwarła, i Arka Jego Przymierza ukazała się w Jego Świątyni, a nastąpiły błyskawice, głosy, gromy, trzęsienie ziemi i wielki grad." - Ap 11:19
Zrobię specjalnie do tego 3 nowe Tematy bo taka dyskusja nie ma sensu. 1. Prawo Starotestamentowe Testamentowe a Chrześcijaństwo. (czy prawo koło Arki nas obowiązuje a jeśli tak to co z niego) 2. Dekalog a Katolicy. 3. Dekalog a protestanci
1. Nie obowiązują nas. - Większość Protestantów
2. Obowiązują nas ale Apostołowie zmienili Sabat na Niedziele - Katolicy
3. Obowiązują nas i nie zostały zmienione. - Sabatarianie
Zupełnie inne argumenty będą użyte do Katolika a zupełnie inne do Protestantów. Należy zwrócić uwagę że wszystkie 3 poglądy skrajnie sobie przeczą. Więc prawda może być tylko jedna.
------
Nie chce mi się przypominać że nie obowiązują nas przykazania koło Arki jeśli chcemy udowodnić ważność przykazań.
"Bo wszyscy, którzy polegają na uczynkach zakonu, są pod przekleństwem; napisano bowiem: Przeklęty każdy, kto nie wytrwa w pełnieniu wszystkiego, co jest napisane w księdze zakonu. A że przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary żyć będzie." Gal 3:10-11
Przykazania w Arce nigdy nie zostały usunięte i zmazane.
Z całą pewnością obowiązują nas nakazy NT. Sam NT mówi o 67 grzechach już do nowonarodzonych ludzi które gdy będziemy pełnić nie wejdziemy do królestwa Bożego.
Pytanie tylko teraz co z tą Arką nad którą teraz stoi Jezus w Niebiańskiej Światyni?
„Tym razem to nie Arka, lecz tablice świadectwa, które ona zawierała skupiają zainteresowanie apostoła Jana. Czas łaski minął i teraz Prawo Boże musi przejąć swą rolę.”
Jan zobaczył otwartą świątynię „przybytku świadectwa”. Tym „świadectwem” był Dekalog w Arce Przymierza (Wj 31:18). porównaj do (Ap 11:19)
"Potem Świątynia Boga w niebie się otwarła, i Arka Jego Przymierza ukazała się w Jego Świątyni, a nastąpiły błyskawice, głosy, gromy, trzęsienie ziemi i wielki grad." - Ap 11:19
Zrobię specjalnie do tego 3 nowe Tematy bo taka dyskusja nie ma sensu. 1. Prawo Starotestamentowe Testamentowe a Chrześcijaństwo. (czy prawo koło Arki nas obowiązuje a jeśli tak to co z niego) 2. Dekalog a Katolicy. 3. Dekalog a protestanci
Ostatnio zmieniony 23 paź 2016, 21:47 przez Danijel, łącznie zmieniany 1 raz.
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Paradoksem jest to,że ci sami protestanci.którzy uważają DEKALOG za nieważny, śpiewają ,że Bóg jest wciąż taki sam i się nie zmienia.Danijel pisze:1. Nie obowiązują nas. - Większość Protestantów
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
EMET:Listek pisze:Paradoksem jest to,że ci sami protestanci.którzy uważają DEKALOG za nieważny, śpiewają ,że Bóg jest wciąż taki sam i się nie zmienia.Danijel pisze:1. Nie obowiązują nas. - Większość Protestantów
Dekalog oraz owego przestrzeganie - LITERALNE PRZESTRZEGANIE - jest 'kładziony przed oczy' głównie ze względu na zapis o 'szabacie' [tudzież owego przestrzeganie]. Jednak... jakże często akcentujący owe: sami "są na bakier" z tym, że Bogiem Dekalogu był Bóg jeden jedyny, nie zaś jakiś 'Trójpodmiotowy'.
Ponadto: należałoby najpierw wykazać, iż chrystianie Jezusowo-apostolscy świętowali szabat tak, jak to wynika z definicji >świętowanie<. Nie chodzi o tendencje: były bowiem takowe tendencje sobotnio-niedzielne, co o praktyki - tychże Jezusowo-apostolskich chrystian, właśnie; udowodnione praktyki.
Nadto w treści Dekalogu mamy coś o 'niewolnictwie': jak to wygląda aktualnie? Gdzie ci owi 'niewolnicy i niewolnice'? Gdzie ci "osiadli przybysze", jeśli już tak do końca literalnie?
Jak jest z faktycznym przestrzeganiem święcenia szabatu u tak deklarujących? Pisać poprzez Forum dużo można, ale jak jest w praktyce?
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
- wit
- Posty: 3775
- Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
- Lokalizacja: grudziądz
Uściślając, protestanci przyjmują albo pierwszy albo drugi wymieniony punkt widzenia. Ewangelicy, członkowie kościołów reformowanych uznają, że Dekalog nadal obowiązuje z tą różnicą, że chrześcijański szabat przypada w pierwszy dzień tygodnia, a nie w siódmy. Członkowie zgromadzeń ewangelikalnych najczęściej uznają, że Dekalog był częścią Prawa Mojżeszowego, więc szabat rozumiany jako pojedynczy dzień został całkowicie zniesiony i wobec tego każdy dzień jest święty i traktowany równo. Pod linkiem fragmenty z artykułów wiary wyznawanych przez zwolenników ewangelikalnej Teologii Nowego Przymierza.Danijel pisze:W chrześcijaństwie są 3 podejścia dotyczących przykazań na kamiennych tablicach:
1. Nie obowiązują nas. - Większość Protestantów
2. Obowiązują nas ale Apostołowie zmienili Sabat na Niedziele - Katolicy
3. Obowiązują nas i nie zostały zmienione. - Sabatarianie
Zupełnie inne argumenty będą użyte do Katolika a zupełnie inne do Protestantów. Należy zwrócić uwagę że wszystkie 3 poglądy skrajnie sobie przeczą. Więc prawda może być tylko jedna.
http://ids.org/wp-content/uploads/2014/ ... on2014.pdf
Article 20. The Law of God
Ten Commandments
The Ten Commandments are a summary of the requirements of the Old Covenant, a works
covenant that God gave to Israel on Mount Sinai. Exodus 34:27-28, Exodus 20, Deuteronomy 5,
2 Corinthians 3
Article 21. Worship
The Day of Worship
Although the Lord Jesus Christ rose from the dead on the first day of the week, believers are not
commanded to meet together on this day. Sunday is not the Christian Sabbath. The Sabbath was
a picture of our salvation and has been fulfilled in Jesus Christ. The commandment requiring the
keeping of the Sabbath day came to an end at the close of the Old Covenant era. In the New
Covenant era believers are commanded to gather together with the people of God, the church.
Believers are free to gather together on any day of the week. Matthew 28:1-10, Acts 20:27,
Colossians 2:6-23, Hebrews 4:1-11, Hebrews 10:24-25
Worship in the New Covenant Era
In the New Covenant era, all of life is worship and every day is holy for the believer.
Romans 12:1-2, 1 Corinthians 10:31.
Istnieją jeszcze sabatarianie niejudaizujący spokrewnieni z ewangelicznymi chrześcijanami, ale stanowią oni marginalne grupy, więc ciężko w tym miejscu cokolwiek więcej o nich napisać.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Ale dla pracującego człowieka jest jeden dzień wolny od wszelkiej pracy i jest to dzień Boga, czyli sobota.wit pisze: każdy dzień jest święty i traktowany równo.
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
- wit
- Posty: 3775
- Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
- Lokalizacja: grudziądz
Pracujący nie oznacza wierzący, a dla niewierzących w zasadzie jest wszystko jedno w jaki dzień tygodnia przypada dzień wolny od pracy. W Izraelu będzie to sobota, w większości państw europejskich najczęściej dzień później. I nie tylko dla niewierzących nie ma znaczenia w jaki dzień będą wypoczywać, bo jak podałem wcześniej przykład są osoby deklarujące się jako wyznawcy Chrystusa i dla nich też nie ma to większego znaczenia.Listek pisze:Ale dla pracującego człowieka jest jeden dzień wolny od wszelkiej pracy i jest to dzień Boga, czyli sobota.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
W PŚ jest podana sobota jako dzień wyznaczony przez Boga na wypoczynek człowieka od wszelkiej pracy.nesto pisze: albo niedziela
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 4264
- Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
- Kontakt:
wit-napisał.
Pozdrawiam.
Dokładnie dla tych,którzy należą do Chrystusa,każdy dzień jest szabatem,bo oni znalezli go w Nim.Pracujący nie oznacza wierzący, a dla niewierzących w zasadzie jest wszystko jedno w jaki dzień tygodnia przypada dzień wolny od pracy. W Izraelu będzie to sobota, w większości państw europejskich najczęściej dzień później. I nie tylko dla niewierzących nie ma znaczenia w jaki dzień będą wypoczywać, bo jak podałem wcześniej przykład są osoby deklarujące się jako wyznawcy Chrystusa i dla nich też nie ma to większego znaczenia.
Pozdrawiam.
Zapraszam - www.refleksjebiblijne.wordpress.com
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
A kto nie chce pracować w sześć dni poza sobotą niech też nie je.chryzolit pisze:dla tych,którzy należą do Chrystusa,każdy dzień jest szabatem,
2Tes 3:10
"Bo gdy byliśmy u was, nakazaliśmy wam: Kto nie chce pracować, niechaj też nie je."
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 4264
- Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
- Kontakt:
Listek-
Ważne jest abyśmy chcieli zrozumieć ten szabat.
Odpoczynek w Chrystusie to nie jest fizyczne pracowanie,lub niepracowanie,tylko uwolnienie od nałogów,sekciarstwa,zabobonów,strachu,niewłaściwych przymierzy, itd,do wolności dziatek Bożych.
Znasz te słowa.
''Przyjdzcie do mnie wszyscy,którzy jesteście spracowani i obciażeni,a ja sprawie wam odpocznienie.''Odpoczynek w Jezusie,to zachowanie społeczności z Nim i korzystanie z Jego darów i łask.
Pozdrawiam.
Ważne jest abyśmy chcieli zrozumieć ten szabat.
Odpoczynek w Chrystusie to nie jest fizyczne pracowanie,lub niepracowanie,tylko uwolnienie od nałogów,sekciarstwa,zabobonów,strachu,niewłaściwych przymierzy, itd,do wolności dziatek Bożych.
Znasz te słowa.
''Przyjdzcie do mnie wszyscy,którzy jesteście spracowani i obciażeni,a ja sprawie wam odpocznienie.''Odpoczynek w Jezusie,to zachowanie społeczności z Nim i korzystanie z Jego darów i łask.
Pozdrawiam.
Zapraszam - www.refleksjebiblijne.wordpress.com
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Nasze ciało jest świątynią ducha Bożego, dlatego ważne jest by fizycznie i mentalnie odpocząć dosłownie od wszelkiej pracy w jeden wybrany przez Boga dzień. A jest to sobota.Bóg wybrał sobotę a antychryst niedzielę.chryzolit pisze:Ważne jest abyśmy chcieli zrozumieć ten szabat.
Pozdrawiam
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9