leszed pisze:logoss pisze:Hardi pisze:wczoraj
Logoss ja mam tu jeszcze do Ciebie pytanie, bo na początku stwierdziłeś, że łaskawiej traktowałeś księgę Henocha. Na czym opierałeś, że Jezus rzekomo cytował księgę Henocha czy też apostołowie? Jak dociec czy Jezus cytuje księgę tego typu czy nie jeśli tego nie powiedział że chodzi o nią?
Pozdrawiam
We wcześniejszych postach przeczytasz że apostoł Paweł cytuje również pogańskich poetów
/post Wita str.1/
Apostoł Paweł w Liście do Tytusa 1:12 zacytował słowa poety Epimenidesa z Knossos na Krecie czy też będąc na Areopagu wspomniał słowa z hymnu Kleantesa do Zeusa oraz z poematu Aratosa z Soloi w Cylicji o czym mowa w Dziejach Apostolskich 17:28. Czy tego rodzaju sytuacja oznacza, że Paweł cytował natchnione Słowo Boże będące w rzeczywistości słowami autorów pogańskich...?”
I nie musiał mówić kogo cytuje, ponieważ jego słuchacze lub czytelnicy wiedzieli o kogo chodzi, to jest tak dzisiaj ktoś ci zacytuje „być albo nie być oto jest pytanie” i nie trzeba tu mówic kto to napisał bo i tak wszyscy wiedzą, czy bliższe nam wypowiedzi „cukier krzepi” „boso albo w ostrogach” czy polityczne „pomożecie?” Podobnie jest z wypowiedziami Jezusa i apostołów nie musieli za kazdym razem powiedzieć – a to napisał….. – cytowanie kogoś nie oznacza że księga tego którego się cytuje jest natchniona lub że wszystko co napisał jest natchnione, Księga Henocha może posiadać natchnione fragmenty, Jak zatem rozpoznać czy dana księga powinna być w kanonie zacytuje ze strony - Ekumenia.pl - gdzie podano przykłady z jakich apokryfów korzystali autorzy ksiąg natchnionych:
Oto, jakie "odniesienia" do Ksiąg pozakanonicznych są umieszczone w edycji greckiego tekstu "NT" nie uwzględniam deuterokanonicznych ---
Wniebowstąpienie Izajasza 5.11-14 -- do Hebrajczyków 11.37
Wniebowzięcie Mojżesza -- Judy 9
Henocha
1.2 -- 1 Piotra 1.12;
1.9 -- Judy 14-15
9.4 -- Objawienie dane Janowi 15.3; 17.14; 19.16
14.22 -- Objawienie 5.11
25.5 -- Objawienie 15.3
27.3 -- Objawienie 15.3
46.3 -- do Kolossan 2.3
51.2 - wg Łukasza 21.28
60.8 -- Judy 14
63.10 -- wg Łukasza 16.9
69.27 -- wg Jana 5.22
70.1-4 -- do Hebrajczyków 11.5
1 Ezdrasza 1.32 LXX -- wg Mateusza 1.11
3 Machabejska
2.5 -- Objawienie 14.10; 20.10; 21.8
5.35 -- 1 do Tymoteusza 6.15; Objawienie 17.14; 19.16
4 Machabejska
2.5 -- do Rzymian 7.7
7.19 -- wg Mateusza 22.32
Psalmy Salomona
5.4 -- wg Łukasza 11.21-22
5.9-11 LXX -- wg Mateusza 6.26
7.6 -- wg Jana 1.14
17.23-24 -- Objawienie 2.26-27
17.34 (31) -- Objawienie 21.24; 21.26
Inne --
Aratus, Phaenomena 5 -- Dzieje Ap 17.28
Cleanthes -- Dzieje Ap 17.28
Epimenides, de Oraculis -- do Tytusa 1.12
Menander, Thais (218) -- 1 do Koryntian 15.33
Księga Henocha zaliczana jest do apokryfów, czyli pism, które nie zostały zaliczone do kanonu pism świętych. Oznacza to, iż uważa się je za spisane bez natchnienia Ducha Świętego. W tradycji judaizmu i chrześcijaństwa kryteriami, jakimi kierowano się odrzucając tego rodzaju pisma było m.in. niepewne pochodzenie danego tekstu, niezgodność doktrynalna z powszechnie obowiązującymi prawdami wiary, czy wreszcie wplatanie w owe pisma wątków mitologicznych i fantastycznych. Należy jednak zauważyć, że powstawanie takich pism nie wiązało się w najmniejszym stopniu z chęcią fałszerstwa. Autorzy apokryfów byli ludźmi głębokiej wiary, którzy przez swoje dzieła pragnęli zobrazować i objaśnić pewne elementy biblijne. Ich stylizacja na literackie gatunki wywodzące się z Biblii zaowocowała powstaniem np. ewangelii św. Piotra, testamentu Mojżesza, czy opowiadania „Życie Adama i Ewy”. Pisma apokryficzne cechuje bardzo często natłok wydarzeń niesamowitych, magicznych i cudownych.
Ze strony Ekumenizm.pl
http://www.ekumenizm.pl/content/article ... .htm” / autor skorzystał z naukowego opracowania/
Zauważ że jak wcześniej podaliśmy że w księgę Henocha wplątano wątki fantastyczne co ją eliminuje z kanonu jako całość dzieła, natchnione mogą być jej fragmenty. Teraz co do Jezusa, to powyżej jest kilka cytatów, mnie osobiście zainteresowała wypowiedź:/ nie podano powyżej/
1.Mat.24,22
22. A gdyby nie były skrócone owe dni, nie ocalałaby żadna istota, lecz ze względu na wybranych będą skrócone owe dni.
List Barnaby podaje to jako cytat z księgi Henocha 4,3, chociaż ja u Henocha nie znalazłem takiego cytatu, może pierwotny tekst Henocha był nieco szerszy, podobnie Barnaba cytuje 3Moj.16 w wersji bardziej rozszerzonej niż nasza.
A na koniec mój prywatny pogląd i proszę go nie komentować.
Jezus powiedział :
Mat. 16:19
19. I dam ci klucze Królestwa Niebios; i cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie.”
Odnoszę to do kanonu ksiąg świętych, jak tu podano w pierwszych wiekach obowiązywały różne kanony, a oficjalnie kościół ustanowił obeny kanon Biblii pierwszy raz w 392 i 397 w Kartaginie, i uważam że to co ustanowił jest ustanowione w niebie. Pozostałe koscioły nie powstały by bez woli Boga, ich ustanowienie kanonu obowiązuje ich wyznawców, jeżeli jesteś prawosławny to obowiązuje cię prawosławny kanon ksiąg z 3Ezdrasza i 3Machabejską Jeżeli jesteś katolikiem to obowiązuje cię kanon katolicki, z historią o Zuzannie i modlitwą trzech młodzieńców w piecu z Daniela. Jeżeli jesteś koptem obowiązuje cię kanon Etiopski z księgami Makabiego, Henocha i 4 Ezdrasza. Jak jesteś protestantem obowiązuje cię kanon zmniejszony. Ustanowione jest w niebie to co ustanowił twój kościół. Bóg nie jest Bogiem jednego kościoła, dlaczego jest taka różnica pomiędzy kościołami? Bo nie wszyscy posiadają takie samo zrozumienie, są różnice nie tylko co do kanonów ale i co do zasad wiary, co kościól to inne teorie. Przykładem może być to że Duch Święty działa we wszystkich kościołach, niezależnie od poglądów, cuda, uzdrowienia są w różnych kościołach, chociaz mają one różne doktryny. Poziom i zrozumienia i uduchowienia jest różny w różnych kościołach.
Zapraszam na stronę o Biblii www.studiumpismasw.pl.tl w zakładce pod tytułem Świat Biblii
Proszę nie komentować tego fragmentu