Księga Henocha powinna być częścią Biblii?

Dlaczego powinniśmy ja czytać, wasze opinie na jej temat oraz ciekawe strony na temat Biblii

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

Post autor: leszed »

logoss pisze:
Hardi pisze:wczoraj przeczytałem całą księgę Henocha i to bajki na dobranoc dla starszych dzieci. Półtora kilometrowi ludzio-anioły jedzące normalnych ludzi itd. A ich mamusie za karę, że współżyły z aniołami zostały zamienione w syreny :crazy: Aniołowie nauczyli ludzi jak wyrabiać miecze itd. nauczyli przetapiać metal itd., oraz pisać :crazy: No i to aniołowie zbudowali Arkę Noego, a potop był miedzy innymi dlatego, aby zniszczyć tych ludzio-aniołów i był też karą za to, że ludzie nauczyli się przetapiać metal i nauczyli się pisać piorem i atramentem na papierze :crazy: Autor tej bajki chyba nie wiedział kiedy zaczęto pisać piórem i atramentem na papierze :crazy: A tak po za tym to średniej jakości baśń :mrgreen:
Co do kobiet które zostały zamienione w syreny i że aniołowie budowali arkę to proszę o podanie nr. rozdziału i wiersza z księgo Henocha bo to ciekawe, dopisze do list ciekawych myśli, a umkło to mojej uwadze. Co do traktowania księgi Henocha jako apokalipsy, to mam wątpliwości czy to właśnie autor 1 księgi miał to na myśli kiedy opisuje że aniołowie żenili się z córkami ludzkimi, i podaje imiona dowódców aniołów i jak te symbole przekładasz na język zrozumiały? Kalendarzem Słonecznym zajmowali się Eseńczycy, i w Qumran znaleziono też Księge Henocha, a moze Księga Astronomiczna jest dziełem Eseńczyków?
Logoss ja mam tu jeszcze do Ciebie pytanie, bo na początku stwierdziłeś, że łaskawiej traktowałeś księgę Henocha. Na czym opierałeś, że Jezus rzekomo cytował księgę Henocha czy też apostołowie? Jak dociec czy Jezus cytuje księgę tego typu czy nie jeśli tego nie powiedział że chodzi o nią?

Pozdrawiam

logoss
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2010, 16:57
Kontakt:

Post autor: logoss »

leszed pisze:
logoss pisze:
Hardi pisze:wczoraj
Logoss ja mam tu jeszcze do Ciebie pytanie, bo na początku stwierdziłeś, że łaskawiej traktowałeś księgę Henocha. Na czym opierałeś, że Jezus rzekomo cytował księgę Henocha czy też apostołowie? Jak dociec czy Jezus cytuje księgę tego typu czy nie jeśli tego nie powiedział że chodzi o nią?

Pozdrawiam
We wcześniejszych postach przeczytasz że apostoł Paweł cytuje również pogańskich poetów
/post Wita str.1/
Apostoł Paweł w Liście do Tytusa 1:12 zacytował słowa poety Epimenidesa z Knossos na Krecie czy też będąc na Areopagu wspomniał słowa z hymnu Kleantesa do Zeusa oraz z poematu Aratosa z Soloi w Cylicji o czym mowa w Dziejach Apostolskich 17:28. Czy tego rodzaju sytuacja oznacza, że Paweł cytował natchnione Słowo Boże będące w rzeczywistości słowami autorów pogańskich...?”
I nie musiał mówić kogo cytuje, ponieważ jego słuchacze lub czytelnicy wiedzieli o kogo chodzi, to jest tak dzisiaj ktoś ci zacytuje „być albo nie być oto jest pytanie” i nie trzeba tu mówic kto to napisał bo i tak wszyscy wiedzą, czy bliższe nam wypowiedzi „cukier krzepi” „boso albo w ostrogach” czy polityczne „pomożecie?” Podobnie jest z wypowiedziami Jezusa i apostołów nie musieli za kazdym razem powiedzieć – a to napisał….. – cytowanie kogoś nie oznacza że księga tego którego się cytuje jest natchniona lub że wszystko co napisał jest natchnione, Księga Henocha może posiadać natchnione fragmenty, Jak zatem rozpoznać czy dana księga powinna być w kanonie zacytuje ze strony - Ekumenia.pl - gdzie podano przykłady z jakich apokryfów korzystali autorzy ksiąg natchnionych:



Oto, jakie "odniesienia" do Ksiąg pozakanonicznych są umieszczone w edycji greckiego tekstu "NT" nie uwzględniam deuterokanonicznych ---
Wniebowstąpienie Izajasza 5.11-14 -- do Hebrajczyków 11.37
Wniebowzięcie Mojżesza -- Judy 9
Henocha
1.2 -- 1 Piotra 1.12;
1.9 -- Judy 14-15
9.4 -- Objawienie dane Janowi 15.3; 17.14; 19.16
14.22 -- Objawienie 5.11
25.5 -- Objawienie 15.3
27.3 -- Objawienie 15.3
46.3 -- do Kolossan 2.3
51.2 - wg Łukasza 21.28
60.8 -- Judy 14
63.10 -- wg Łukasza 16.9
69.27 -- wg Jana 5.22
70.1-4 -- do Hebrajczyków 11.5
1 Ezdrasza 1.32 LXX -- wg Mateusza 1.11
3 Machabejska
2.5 -- Objawienie 14.10; 20.10; 21.8
5.35 -- 1 do Tymoteusza 6.15; Objawienie 17.14; 19.16
4 Machabejska
2.5 -- do Rzymian 7.7
7.19 -- wg Mateusza 22.32
Psalmy Salomona
5.4 -- wg Łukasza 11.21-22
5.9-11 LXX -- wg Mateusza 6.26
7.6 -- wg Jana 1.14
17.23-24 -- Objawienie 2.26-27
17.34 (31) -- Objawienie 21.24; 21.26
Inne --
Aratus, Phaenomena 5 -- Dzieje Ap 17.28
Cleanthes -- Dzieje Ap 17.28
Epimenides, de Oraculis -- do Tytusa 1.12
Menander, Thais (218) -- 1 do Koryntian 15.33

Księga Henocha zaliczana jest do apokryfów, czyli pism, które nie zostały zaliczone do kanonu pism świętych. Oznacza to, iż uważa się je za spisane bez natchnienia Ducha Świętego. W tradycji judaizmu i chrześcijaństwa kryteriami, jakimi kierowano się odrzucając tego rodzaju pisma było m.in. niepewne pochodzenie danego tekstu, niezgodność doktrynalna z powszechnie obowiązującymi prawdami wiary, czy wreszcie wplatanie w owe pisma wątków mitologicznych i fantastycznych. Należy jednak zauważyć, że powstawanie takich pism nie wiązało się w najmniejszym stopniu z chęcią fałszerstwa. Autorzy apokryfów byli ludźmi głębokiej wiary, którzy przez swoje dzieła pragnęli zobrazować i objaśnić pewne elementy biblijne. Ich stylizacja na literackie gatunki wywodzące się z Biblii zaowocowała powstaniem np. ewangelii św. Piotra, testamentu Mojżesza, czy opowiadania „Życie Adama i Ewy”. Pisma apokryficzne cechuje bardzo często natłok wydarzeń niesamowitych, magicznych i cudownych.
Ze strony Ekumenizm.pl http://www.ekumenizm.pl/content/article ... .htm” / autor skorzystał z naukowego opracowania/

Zauważ że jak wcześniej podaliśmy że w księgę Henocha wplątano wątki fantastyczne co ją eliminuje z kanonu jako całość dzieła, natchnione mogą być jej fragmenty. Teraz co do Jezusa, to powyżej jest kilka cytatów, mnie osobiście zainteresowała wypowiedź:/ nie podano powyżej/

1.Mat.24,22
22. A gdyby nie były skrócone owe dni, nie ocalałaby żadna istota, lecz ze względu na wybranych będą skrócone owe dni.
List Barnaby podaje to jako cytat z księgi Henocha 4,3, chociaż ja u Henocha nie znalazłem takiego cytatu, może pierwotny tekst Henocha był nieco szerszy, podobnie Barnaba cytuje 3Moj.16 w wersji bardziej rozszerzonej niż nasza.

A na koniec mój prywatny pogląd i proszę go nie komentować.
Jezus powiedział :
Mat. 16:19
19. I dam ci klucze Królestwa Niebios; i cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie.”
Odnoszę to do kanonu ksiąg świętych, jak tu podano w pierwszych wiekach obowiązywały różne kanony, a oficjalnie kościół ustanowił obeny kanon Biblii pierwszy raz w 392 i 397 w Kartaginie, i uważam że to co ustanowił jest ustanowione w niebie. Pozostałe koscioły nie powstały by bez woli Boga, ich ustanowienie kanonu obowiązuje ich wyznawców, jeżeli jesteś prawosławny to obowiązuje cię prawosławny kanon ksiąg z 3Ezdrasza i 3Machabejską Jeżeli jesteś katolikiem to obowiązuje cię kanon katolicki, z historią o Zuzannie i modlitwą trzech młodzieńców w piecu z Daniela. Jeżeli jesteś koptem obowiązuje cię kanon Etiopski z księgami Makabiego, Henocha i 4 Ezdrasza. Jak jesteś protestantem obowiązuje cię kanon zmniejszony. Ustanowione jest w niebie to co ustanowił twój kościół. Bóg nie jest Bogiem jednego kościoła, dlaczego jest taka różnica pomiędzy kościołami? Bo nie wszyscy posiadają takie samo zrozumienie, są różnice nie tylko co do kanonów ale i co do zasad wiary, co kościól to inne teorie. Przykładem może być to że Duch Święty działa we wszystkich kościołach, niezależnie od poglądów, cuda, uzdrowienia są w różnych kościołach, chociaz mają one różne doktryny. Poziom i zrozumienia i uduchowienia jest różny w różnych kościołach.
Zapraszam na stronę o Biblii www.studiumpismasw.pl.tl w zakładce pod tytułem Świat Biblii
Proszę nie komentować tego fragmentu
logoss

Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

Post autor: leszed »

logoss pisze:
leszed pisze:
logoss pisze:
Hardi pisze:wczoraj
Logoss ja mam tu jeszcze do Ciebie pytanie, bo na początku stwierdziłeś, że łaskawiej traktowałeś księgę Henocha. Na czym opierałeś, że Jezus rzekomo cytował księgę Henocha czy też apostołowie? Jak dociec czy Jezus cytuje księgę tego typu czy nie jeśli tego nie powiedział że chodzi o nią?

Pozdrawiam
We wcześniejszych postach przeczytasz że apostoł Paweł cytuje również pogańskich poetów
/post Wita str.1/
Apostoł Paweł w Liście do Tytusa 1:12 zacytował słowa poety Epimenidesa z Knossos na Krecie czy też będąc na Areopagu wspomniał słowa z hymnu Kleantesa do Zeusa oraz z poematu Aratosa z Soloi w Cylicji o czym mowa w Dziejach Apostolskich 17:28. Czy tego rodzaju sytuacja oznacza, że Paweł cytował natchnione Słowo Boże będące w rzeczywistości słowami autorów pogańskich...?”
I nie musiał mówić kogo cytuje, ponieważ jego słuchacze lub czytelnicy wiedzieli o kogo chodzi, to jest tak dzisiaj ktoś ci zacytuje „być albo nie być oto jest pytanie” i nie trzeba tu mówic kto to napisał bo i tak wszyscy wiedzą, czy bliższe nam wypowiedzi „cukier krzepi” „boso albo w ostrogach” czy polityczne „pomożecie?” Podobnie jest z wypowiedziami Jezusa i apostołów nie musieli za kazdym razem powiedzieć – a to napisał….. – cytowanie kogoś nie oznacza że księga tego którego się cytuje jest natchniona lub że wszystko co napisał jest natchnione, Księga Henocha może posiadać natchnione fragmenty, Jak zatem rozpoznać czy dana księga powinna być w kanonie zacytuje ze strony - Ekumenia.pl - gdzie podano przykłady z jakich apokryfów korzystali autorzy ksiąg natchnionych:


EMET:
Oto, jakie "odniesienia" do Ksiąg pozakanonicznych są umieszczone w edycji greckiego tekstu "NT" nie uwzględniam deuterokanonicznych ---
Wniebowstąpienie Izajasza 5.11-14 -- do Hebrajczyków 11.37
Wniebowzięcie Mojżesza -- Judy 9
Henocha
1.2 -- 1 Piotra 1.12;
1.9 -- Judy 14-15
9.4 -- Objawienie dane Janowi 15.3; 17.14; 19.16
14.22 -- Objawienie 5.11
25.5 -- Objawienie 15.3
27.3 -- Objawienie 15.3
46.3 -- do Kolossan 2.3
51.2 - wg Łukasza 21.28
60.8 -- Judy 14
63.10 -- wg Łukasza 16.9
69.27 -- wg Jana 5.22
70.1-4 -- do Hebrajczyków 11.5
Moje pytanie do Ciebie wg mnie pozostaje aktualne. To że musiał czy nie musiał podać że cytuje to inna sprawa skoro nie podał. Lista od Emeta zdaje się pokrywa z tą podaną przeze mnie tyle że pod nazwą związków z apokryfami na końcu greckiego wydania NT.
Wątek czytałem, i jak widzisz wyłapałem Ciebie z tym jednym konkretnym pytaniem. Dodajesz fragment do niekomentowania który mógłbyś odesłać do osobnego tematu.

logoss
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2010, 16:57
Kontakt:

Post autor: logoss »

leszed pisze:
logoss pisze:
leszed pisze:
logoss pisze:
Hardi pisze:wczoraj
Logoss ja mam tu jeszcze do Ciebie pytanie, bo na początku stwierdziłeś, że łaskawiej traktowałeś księgę Henocha. Na czym opierałeś, że Jezus rzekomo cytował księgę Henocha czy też apostołowie? Jak dociec czy Jezus cytuje księgę tego typu czy nie jeśli tego nie powiedział że chodzi o nią?

Pozdrawiam
.
Mówisz że pytanie pozostaje aktualne, czyli że cię to nie przekonuje, w twoim pytaniu jest: "Jezus rzekomo cytował księge Henocha czy też apostołowie?" co do apostołów to apostoł Juda w swoim liście w wierszu 14 napisał : "O nich też prorokował Henoch...mówiąc" i cytuje proroctwo Henocha, czy jeszcze masz wątpliwości że apostołowie cytowali księge Henocha?
logoss

Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

Post autor: leszed »

logoss pisze:
Mówisz że pytanie pozostaje aktualne, czyli że cię to nie przekonuje, w twoim pytaniu jest: "Jezus rzekomo cytował księge Henocha czy też apostołowie?" co do apostołów to apostoł Juda w swoim liście w wierszu 14 napisał : "O nich też prorokował Henoch...mówiąc" i cytuje proroctwo Henocha, czy jeszcze masz wątpliwości że apostołowie cytowali księge Henocha?
Oczywiście czynisz b. proste założenie że Juda cytuje nie samo proroctwo Henocha tylko księgę mu przypisywaną. Skąd więc ta pewność w jedną stronę?

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

Proroctwo gdzieś musiało być zapisane...
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

We wcześniejszych postach przeczytasz że apostoł Paweł cytuje również pogańskich poetów
/post Wita str.1/
Apostoł Paweł w Liście do Tytusa 1:12 zacytował słowa poety Epimenidesa z Knossos na Krecie czy też będąc na Areopagu wspomniał słowa z hymnu Kleantesa do Zeusa oraz z poematu Aratosa z Soloi w Cylicji o czym mowa w Dziejach Apostolskich 17:28. Czy tego rodzaju sytuacja oznacza, że Paweł cytował natchnione Słowo Boże będące w rzeczywistości słowami autorów pogańskich...?”
I nie musiał mówić kogo cytuje, ponieważ jego słuchacze lub czytelnicy wiedzieli o kogo chodzi, to jest tak dzisiaj ktoś ci zacytuje „być albo nie być oto jest pytanie” i nie trzeba tu mówic kto to napisał bo i tak wszyscy wiedzą, czy bliższe nam wypowiedzi „cukier krzepi” „boso albo w ostrogach” czy polityczne „pomożecie?” Podobnie jest z wypowiedziami Jezusa i apostołów nie musieli za kazdym razem powiedzieć – a to napisał….. – cytowanie kogoś nie oznacza że księga tego którego się cytuje jest natchniona lub że wszystko co napisał jest natchnione, Księga Henocha może posiadać natchnione fragmenty, Jak zatem rozpoznać czy dana księga powinna być w kanonie zacytuje ze strony - Ekumenia.pl - gdzie podano przykłady z jakich apokryfów korzystali autorzy ksiąg natchnionych:
Co do cytowania pism pogańskich, temat był ten poruszany. Ale co innego jest cytować słowa wielkiego proroka, a co innego nieznaczącego poganina który posłużył tylko do przypowieści. Temat ten już opisałem wcześniej.

Szerzej na temat wypowiedziałem się tutaj w artykule:
http://www.kosciol.pl/article.php/20100627035013294

Co do reszty to może być. Kwestia kanonu jest kwestią subiektywną danego kościoła. Dlatego też kwestią subiektywną jest mówienie co jest apokryfem a co nie. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

Post autor: leszed »

Yarpen Zirgin pisze:Proroctwo gdzieś musiało być zapisane...
lub przekazane, lub objawione...

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

Problem w tym, że dla osób, które uznają cytowanie za dowód na natchnienie księgi, przepisanie przez Jakuba fragmentu księgi Henocha jest bardziej niż niewygodne...
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

Post autor: leszed »

Yarpen Zirgin pisze:Problem w tym, że dla osób, które uznają cytowanie za dowód na natchnienie księgi, przepisanie przez Jakuba fragmentu księgi Henocha jest bardziej niż niewygodne...
Płyniesz YZ. Może przepisane przez Stefana z rana...

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

leszed pisze:Płyniesz YZ. Może przepisane przez Stefana z rana...
Oświeć mnie, leszed, "co poeta miał na myśli", kiedy napisał powyższe słowa.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

nowymir
Posty: 10
Rejestracja: 30 paź 2023, 17:23

Re: Księga Henocha powinna być częścią Biblii?

Post autor: nowymir »

Dla mnie to bardzo ciekawa księga, a szczególnie wycieczki Henocha do "Nieba". Opis można interpretować jako podróż w kosmos i pobyt na habitacie gdzieś w okolicach Ziemi. Ciekawą analizę pod tym kątem zrobił autor kosmicznych opowieści porównując z księgą indyjską.
Oczywiście księga Henocha to nie jedyna cześć biblii którą można interpletować jako zapis kontaktów z istotami którą starożytni brali za Bogów.

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6318
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Księga Henocha powinna być częścią Biblii?

Post autor: Queza »

nowymir pisze:
07 lis 2023, 15:16
Oczywiście księga Henocha to nie jedyna cześć biblii którą można interpletować jako zapis kontaktów z istotami którą starożytni brali za Bogów.
Czyli co? Uważasz, że Bogów nie ma?
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

nowymir
Posty: 10
Rejestracja: 30 paź 2023, 17:23

Re: Księga Henocha powinna być częścią Biblii?

Post autor: nowymir »

Queza pisze:
07 lis 2023, 17:34
nowymir pisze:
07 lis 2023, 15:16
Oczywiście księga Henocha to nie jedyna cześć biblii którą można interpletować jako zapis kontaktów z istotami którą starożytni brali za Bogów.
Czyli co? Uważasz, że Bogów nie ma?
Tak ostatecznie to nie wiem. Jestem chyba agnostykiem. Ale takiego Boga biblijnego to raczej nie.

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6318
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Księga Henocha powinna być częścią Biblii?

Post autor: Queza »

nowymir pisze:
08 lis 2023, 17:29
Ale takiego Boga biblijnego to raczej nie.
A dlaczego nie? Coś jest z Nim nie tak? Ja wierzę w Biblijnego Boga.
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o Biblii”