Pozabiblijne Źródła wiary chrześcijańskiej od I do III wieku

Dzieje chrześcijaństwa od ebionitów i gnostyków po nowożytne nurty charyzmatyczne

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dezerter
Posty: 3631
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:50
Lokalizacja: Inowrocław
Kontakt:

Post autor: Dezerter »

Znalazłem pewne zestawienie, które porządkuje temat i wskazuje co można jeszcze dodać:
Zestawienie autorów wczesnego chrześcijaństwa
Okres p i e r w s zy, część I (do 202 roku)
Ojcowie Apostolscy

Klemens Rzymski
Ignacy Antiocheński
Polikarp ze Smyrny
Papiasz z Hierapolis

Apologeci greccy
Kwadratus
Arystydes z Aten
Aryston z Pelli
Justyn
Tacjan
Atenagoras z Aten
Teofil z Antiochii
Meliton z Sardes
Hermiasz

Literatura antyheretycka
Hegezyp
Ireneusz z Lyonu


Okres p i e r w s zy, część II (202–235)


Środowisko aleksandryjskie
Klemens Aleksandryjski
Orygenes

Środowisko afrykańskie
Tertulian
Cyprian
Arnobiusz z Sikka
Laktancjusz

Pisarze Azji Mniejszej, Syrii i Palestyny
Grzegorz Cudotwórca
Paweł z Samosaty
Lucjan z Antiochii
Metody z Olimpu
Hipolit
Statua Hipolita

Środowisko rzymskie
Minucjusz Feliks
Kanon Muratoriego
Nowacjan

Andrzej Mrozek Pierwsze wieki chrześcijaństwa str. 149
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
http://zchrystusem.pl/

Awatar użytkownika
ShadowLady86
Posty: 4435
Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11

Post autor: ShadowLady86 »

Nie wiem czy jest to ściśle związane z tematem, ale może taka ciekawostka kogoś zainteresuje. Wiemy, że jednym z najstarszych pisarzy Chrześcijańskich jest Papiasz z Hierapolis (70-163 r). Napisał on Interpretację logiów Jezusa, którą niestety znamy obecnie tylko z fragmentów, głównie z dzieł innych pisarzy Chrześcijańskich.

Jednak niektóre fragmenty błędnie przypisuje się innemu Papiaszowi, XI wiecznemu Papiaszowi Leksykografowi. Chodzi konkretnie o fragment X, który po angielsku brzmi.

(1.) Mary the mother of the Lord; (2.) Mary the wife of Cleophas or Alphæus, who was the mother of James the bishop and apostle, and of Simon and Thaddeus, and of one Joseph; (3.) Mary Salome, wife of Zebedee, mother of John the evangelist and James; (4.) Mary Magdalene. These four are found in the Gospel. James and Judas and Joseph were sons of an aunt (2) of the Lord's. James also and John were sons of another aunt (3) of the Lord's. Mary (2), mother of James the Less and Joseph, wife of Alphæus was the sister of Mary the mother of the Lord, whom John names of Cleophas, either from her father or from the family of the clan, or for some other reason. Mary Salome (3) is called Salome either from her husband or her village. Some affirm that she is the same as Mary of Cleophas, because she had two husbands.

Zachował się on po łacinie i pochodzi właśnie z leksykonu średniowiecznego Papiasza. Zdania są praktycznie przepisane z dzieła Hieronima O wieczystym dziewictwie najświętszej Marii Panny, który jako pierwszy zaczął utożsamiać Marię, matkę Jakuba i Józefa z Marią, żoną Kleofasa oraz siostrą Marii, matki Jezusa. Co ciekawe, pisano już o tym w XIX w. Informuje o tym J. B. Ligtfoot w książce Supernatural Religion. Dzieło to można znaleźć TUTAJ, a konkretne informacje na stronach 210-211 (w pdfie - 226-227).
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

Paweł z Samosaty
Dezerterze, Paweł z Samosaty? Przecież Kościół Katolicki uznaje go za heretyka.
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5

Awatar użytkownika
ShadowLady86
Posty: 4435
Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11

Post autor: ShadowLady86 »

Tacjana też, tak jak i w końcu Tertuliana. Ale wydaje mi się, że patrzy się na dzieła tych osób, kiedy jeszcze byli ortodoksyjnymi Chrześcijanami, a odrzuca te po wystąpieniu.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]

Awatar użytkownika
Dezerter
Posty: 3631
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:50
Lokalizacja: Inowrocław
Kontakt:

Post autor: Dezerter »

BLyy pisze:
Paweł z Samosaty
Dezerterze, Paweł z Samosaty? Przecież Kościół Katolicki uznaje go za heretyka.
No i co to ma do rzeczy?
w nazwie wątku są dwa słowa klucze:
Pozabiblijne Źródła wiary chrześcijańskiej od I do III wieku
a we wstępie i kilka razy w wątku mówię, że mają być to pisma w miarę ortodoksyjne, nie mocno judeochrześcijańskie i nie gnostyckie
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
http://zchrystusem.pl/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Historia chrześcijaństwa”