01. Mieszko ochrzczon

Dzieje chrześcijaństwa od ebionitów i gnostyków po nowożytne nurty charyzmatyczne

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
leszed
Posty: 3616
Rejestracja: 08 sie 2009, 15:11
Lokalizacja: dostępny tylko na pw/www
Kontakt:

01. Mieszko ochrzczon

Post autor: leszed »

z tematu pokrewnego

http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... 332#304332
1. Gwałtowna ekspansja terytorialna:
- Początek rządów Mieszka to tylko wielkopolska, gdy umierał zajmował tereny dzisiejszej Polski za wyjątkiem Mazur/Prus
2. Przyjęcie Chrześcijaństwa:
- pozwoliło na swobodniejsze prowadzenie polityki zagranicznej, gdyż miał oparcie wśród potęg chrześcijańskich i umocniło ono kraj wewnętrznie
Ciekawostka!
-ok. 990 Mieszko dokonał darowizny - ofiarował swoje państwo ( „państwo gnieźnieńskie”) Św Piotrowi – odbiorcą tego dokumentu był oczywiście papież. Konsekwencje i cel – niejasny –
ale rządził od tego momentu „w imieniu „ Św Piotra - ma jego błogosławieństwo – był to 1 taki akt w chrześcijańskiej Europie później wielokrotnie naśladowany.
Tak, jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o ........


Co do "potęgi" państwa Mieszka I nie chcę tutaj się zbytnio rozwodzić, czyniłem już to. Ze znanych linków, wiki:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mieszko_I

Co do pisma "Dagome iudex", z linku jw.
Pod koniec swojego życia (991/992) Mieszko wraz z żoną i synami z drugiego małżeństwa wydał dokument Dagome iudex, w którym oddawał swe państwo pod opiekę papieża i opisał jego granice. Dokument ten zachował się jedynie w regeście, co utrudnia jego analizę i interpretację. Istnieją dwie główne hipotezy na temat powodów wydania Dagome iudex:

Według pierwszej z teorii dokument miał być początkiem starań o przekształcenie biskupstwa misyjnego we właściwą organizację kościelną obejmującą swoim zasięgiem całość terytorium państwa Mieszka I. Zgodnie z takim rozumieniem zapoczątkował on także opłacanie przez Polskę świętopietrza[61].

Druga teoria zakłada, że dokument miał zabezpieczyć interesy Ody i jej dzieci po śmierci Mieszka I. Wskazuje na to pominięcie w nim Bolesława Chrobrego, który w przeciwieństwie do synów Ody nie został wymieniony wśród wystawców Dagome iudex[62]. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne ze względu na pominięcie w dokumencie również innego z synów Mieszka (z małżeństwa z Odą), Świętopełka.

Pierwsza hipoteza wiedzie nas ku interesom biskupio- politycznym w państwie polańskim.
Papież bierze kasę (odtąd regularnie) od władców Gniezna (Polski), za co wystawia wysokie papiery tamtejszemu biskupowi, co ma podniesć autorytet jego, a przy okazji dawać szansę polityczną w walkach z konkurencją biskupią Europy.

Należy wspomnieć, że pierwsza niezależna od Niemiec stolica biskupia na wschód od cesarstwa jawiłaby się jako Poznań, potem wyższa- Gniezno. Poznań- misyjna od 968, czyli jeszcze za życia Mieszka. Chrzest Polski dotyczył (966) monarchy i jego najbliższego otoczenia oraz tych, których Mieszko później dosięgnął w grodach pod jego zasięgiem panowania. Miejscowosci odległe i rozległe jego państwa pozostawały pogańskie, nie mówiąc o jakiejkolwiek osobistej wierze kogokolwiek szczegółowo. Był to chrzest i tyle. Ówczesne realia doprowadziły do powstania zalążka chrzescijaństwa zachodniego w Poznaniu, sprowadzeniu paru duchownych i powstawaniu kilku budowli sakralnych z kamienia w okolicy stolicy.

Druga hipoteza wskazuje na interesy niemieckiej (drugiej) żony Mieszka. Niejasne motywy tylko zaciemniają obraz.

"Chrzest Polski" poprzedza układ polityczny z księciem Czech. Około 964 roku dobijają z Mieszkiem targu o żonę (jego pierwsza ma na imię Dobrawa). Prawdopodobnie w 965 biorą slub. Po roku rodzi się im syn (Chrobry Bolesław), i jest to okazja do chrztu w imię nowego Boga. Odtąd Mieszko przy mniejszym lub większym wsparciu z południa poszerza państwo nie tylko o Pomorze i Mazowsze. Obraca swoje ambicje na ziemie lechickie i ich pogranicza. W końcu obraca się przeciw Czechom jakis czas po smierci Czeszki. Posiadając większy kraj oraz sojusz z zachodu odbiera Czechom wpływy w Małopolsce oraz zdobywa Sląsk. Przypomina to dzisiejsze granice.

Pominięcie w dokumencie syna Bolesława i rola Krakowa sugeruje wg niektórych politykę co do Małopolski: Chrobry, czyli Chrobata (Chorwata) jako młody pan osadzony w ziemi Wislanej, zarządza już (991) własnym obszarem. Jako syn córki władcy Czech zajmuje tereny pomiędzy państwami. Znamienne, że jedynie pogranicze od strony wschodniej Małopolski odpada od władzy Piastów ok. 981. Mieszko być może jeszcze władał przejsciowo pograniczem za wschodnim Mazowszem, ale o tym skąpo wiem(y).

Mieszko pada na kolana przed króle. W ten sposób na swoich granicach zatrzymuje siłę cesarza i jego zbrojnych, za to tylnymi drzwiami wpuszcza ich ideowych inspiratorów- biskupów Rzymu. Biskupi są elementem prestiżowym na zachodzie oraz dokonują zwykle w owym czasie oficjalnych koronacji, a więc są także elementem polityk.
Nie ma dowodów na krzewienie chrzescijaństwa wschodniego w państwie gnieźnieńskim do tego czasu, choć w sąsiednich Czechach a więc być może na częsci Sląska znajdują się jakies jego placówki. Charakter przekazów wskazuje na pogańskosć Polan. Podobnie było na sąsiednich obszarach słowian aż po wschód, gdzie istniały tylko gdzieniegdzie placówki prawosławia. Na Rusi podobny do chrztu Mieszka o zasięgu powiedzmy narodowym był chrzest za Włodzimierza 988.
Oczywiscie nie da się wykluczyć pojedynczych przypadków chrzescijańskich na obszarze dzisiejszej Polski np. w charakterze podróżników czy osad przybyszów zagranicznych. Nie ma jednak znaczących przekazów tego typu zachowanych dzisiaj. Po czasach Mieszka dowiadujemy się więcej na takie tematy.
Szymon Piotr: Chrystus, Syn Boga Żywego
Jezus: Szymonie ty jesteś Kamień i na tej skale zbuduję Kościół Mój
Piotr (Kamień): Pan- przystąpcie do Niego, do Kamienia Żywego
i wy sami jako Kamienie Żywe
Kamieniem węgielnym… wzgardzili… niewierzący… budowniczowie
i skałą zgorszenia

ODPOWIEDZ

Wróć do „Historia chrześcijaństwa”