Abraham

Osoby opisane w Biblii: Apostoł Paweł, Jan Chrzciciel, Abraham

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
Chciałem polecić,ciekawa ksiązkę,pod tytułem ''Historyczna wiarygodność Starego Testamentu.''-autor.Alfrd.J.Palla.

Zyjemy w czasie,kiedy wiedza,równiez ta około biblijna,ciągle jwst wzbogacana o nowe odkrycia.
Tak,też o Abrahamie,mamy więcej światła,pozabiblijnego,które potwierdza biblijne zapisy o nim.
To jest ważne i ciekawe.
Pozdrawiam.

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
Cytuje za Biblią Warszawską.Rzym.4-roz.
Cóż tedy powiemy, co osiągnął Abraham, praojciec nasz według ciała?
4:2
Bo jeśli Abraham z uczynków został usprawiedliwiony, ma się z czego chlubić, ale nie przed Bogiem.
4:3
Bo co mówi Pismo? Uwierzył Abraham Bogu i poczytane mu to zostało za sprawiedliwość.
4:4
A gdy kto spełnia uczynki, zapłaty za nie nie uważa się za łaskę, lecz za należność;
4:5
Gdy zaś kto nie spełnia uczynków, ale wierzy w tego, który usprawiedliwia bezbożnego, wiarę jego poczytuje mu się za sprawiedliwość,
4:6
Jak i Dawid nazywa błogosławionym człowieka, któremu Bóg udziela usprawiedliwienia, niezależnie od uczynków;
4:7
Błogosławieni, którym odpuszczone są nieprawości i których grzechy są zakryte;
4:8
Błogosławiony mąż, któremu Pan grzechu nie poczyta.
Historia zachowania Abrahama jest ważna w czasach ewangelicznych,poniewaz pokazuje czym jest wiara .
Pozdrawiam.

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
Istotne jest abyśmy na zapisy St.Testamentu-Przymierza patrzyli poprzez nauczanie Nowego Przymierza-Testamentu i zauważyli,kto jest w obietnicach potomstwem Abrahama.
To jest istotne,bo to ; prawdziwe potomstwo dziedziczy obietnice i to ono stanie się błogosławienstwem dla ludzi-świata.
I co jest ważne nie jest nim fizyczne potomstwo Abrahama.
Gal.3-29.
A jeśli jesteście Chrystusowi,tedy jesteście potomkami Abrahama,dziedzicami według obietnicy.
Pozdrawiam.

Henryk
Posty: 11714
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Re: Abraham

Post autor: Henryk »

chryzolit pisze:
01 lip 2023, 15:39
Witam.
Istotne jest abyśmy na zapisy St.Testamentu-Przymierza patrzyli poprzez nauczanie Nowego Przymierza-Testamentu i zauważyli,kto jest w obietnicach potomstwem Abrahama.
To jest istotne,bo to ; prawdziwe potomstwo dziedziczy obietnice i to ono stanie się błogosławienstwem dla ludzi-świata.
I co jest ważne nie jest nim fizyczne potomstwo Abrahama.
Jednym słowem Bóg oszukał Abrahama. :-( Naobiecywał i co? :cry:
Rdz 22:18 EKU "Będą błogosławione w twoim potomstwie wszystkie narody ziemi, ponieważ Mnie posłuchałeś."
Chryzolicie- w jaki sposób Abraham wydał na świat duchowe potomstwo?
"I nie czyńcie nic z kłótliwości ani przez wzgląd na próżną chwałę, lecz w pokorze uważajcie jedni drugich za wyższych od siebie."
Flp 2:3 BW

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6315
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Re: Abraham

Post autor: Queza »

Do duchowego to sobie można przykleić każdego.
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
Henryk-napisał.
ednym słowem Bóg oszukał Abrahama. :-( Naobiecywał i co? :cry:
Rdz 22:18 EKU "Będą błogosławione w twoim potomstwie wszystkie narody ziemi, ponieważ Mnie posłuchałeś."
Chryzolicie- w jaki sposób Abraham wydał na świat duchowe potomstwo?
.
Posiadasz problem,ponieważ nie respektujesz nauczania apostolskiego.
Raz jeszcze zobaczmy proszę.
Gal.3-16.
Otóż obietnice były dane Abrahamowi i potomkowi jego.Pismo nie mówi i potomkom- jako o wielu,lecz jako o jednym;I potomkowi twemu,a tym jest Chrystus.
Apostoł zwraca uwage na istotny problem, w jezyku Pism,[czyli hebrajskim] wyraz potomstwo może mieć znaczenie liczby mnogiej i pojedynczej.
Dlatego Paweł podkreśla,pismo mówi o jednym,w liczbie pojedynczej,tym potomkiem jest Chrystus.[czyli Mesjasz].
Jedynym potomkiem Abrahama,który ma błogosławic wszystkie narody ziemi jest właśnie On.Ale równiez z Nim lud wiary w niego.

Więcej,aby ktoś nie myslał dalej o jakims fizycznym nasieniu,w liczbie mnogiej,to Apostoł pisze.
Rzym.9-7;8.
I nie wszyscy są dziecmi,ze sa potomstwem Abrahamowym,lecz jest tak;od Izaaka zwać sie będzie potomstwo twoje.
To znaczy że nie dzieci cielesne,sa dziecmi Bożymi,lecz dzieci obietnicy licza sie za potomstwo
Od Izaak,bo na innym miejscu Apostoł czyni go obrazem na Chrystusa,jako jedynego spadkobierce obietnic,które dotycza błogosławienia,wszystkich narodów świata.
Henryk-nie dzieci cielesne,ale dzieci obietnicy liczą sie za potomstwo.
Ufam w przesłanie Pawła;dlatego nie posiada problemu z akceptacją jego tłumaczenia.
Ja tylko je powtarzam.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
booris
Posty: 3655
Rejestracja: 17 kwie 2015, 15:07
Lokalizacja: Amsterdam,Londyn,Barcelona

Re: Abraham

Post autor: booris »

chryzolit pisze:Od Izaak,bo na innym miejscu Apostoł czyni go obrazem na Chrystusa,jako jedynego spadkobierce obietnic,które dotycza błogosławienia,wszystkich narodów świata.
Nie bardzo rozumiem to zdanie,a konkretnie pierwszej jego czesci-"Od Izaak,bo na innym miejscu Apostoł czyni go obrazem na Chrystusa".Gramatyczna zagwozdka jak dla mnie.
I jeszcze taka mala uwaga-nie musisz podkreslac,ze Chrystus to Mesjasz,bo oba te slowa znacza dokladnie to samo,tyle ze w dwoch roznych jezykach.

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
booris-napisał.
I jeszcze taka mala uwaga-nie musisz podkreslac,ze Chrystus to Mesjasz,bo oba te slowa znacza dokladnie to samo,tyle ze w dwoch roznych jezykach.
Ciesze się,że to rozumiesz,ale nie każdy czytajacy musi to pamiętać.
Napisałes.
Nie bardzo rozumiem to zdanie,a konkretnie pierwszej jego czesci-"Od Izaak,bo na innym miejscu Apostoł czyni go obrazem na Chrystusa".Gramatyczna zagwozdka jak dla mnie.
Zagwozdka jest raczej ideowa,nie gramatyczna.Ale powoli.
Zacytuje dośc długi tekst Pawła-Gal.4-22.
Czytajmy proszę ,bo ten zapis ma związek z tym o czym piszemy.

Powiedzcie mi wy, którzy chcecie być pod zakonem, czy nie słyszycie, co zakon mówi?
4:22
Napisane jest bowiem, że Abraham miał dwóch synów, jednego z niewolnicy, a drugiego z wolnej.
4:23
Lecz ten, który był z niewolnicy, według ciała się urodził, ten zaś, który był z wolnej, na podstawie obietnicy.
4:24
A to jest powiedziane obrazowo: oznaczają one dwa przymierza, jedno z góry Synaj, które rodzi w niewolę, a jest nim Hagar.
4:25
Hagar jest to góra Synaj w Arabii; odpowiada ona teraźniejszemu Jeruzalem, gdyż jest w niewoli razem z dziećmi swymi.
4:26
Jeruzalem zaś, które jest w górze, jest wolne i ono jest matką naszą.
4:27
Jest bowiem napisane: Raduj się, niepłodna, która nie rodzisz, wydaj okrzyk radości i wesel się głośno, ty, która nie znasz bólów porodowych, bo więcej dzieci ma opuszczona niż ta, która ma męża.
4:28
Wy zaś, bracia, podobnie jak Izaak, dziećmi obietnicy jesteście.
4:29
Lecz jak ongiś ten, który się według ciała narodził, prześladował urodzonego według Ducha, tak i teraz.
4:30
Lecz co mówi Pismo? Wypędź niewolnicę i syna jej; nie będzie bowiem dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej.
4:31
Przeto, bracia, nie jesteśmy dziećmi niewolnicy, lecz wolnej!

Z rodzny Abrahama Ap.Paweł wyjął dwie żony,aby przy ich pomocy zobrazować dwa przymierza,przymierze zakonu i nowe przymierze.
Przymierze zakonu obrazuje Hagar,a przymierze nowe Sara.Jeruzalem fizyczne było w niewoli zakonu,ale tez jest Jeruzalem niebieskie i to ono jest matką naszą,jak Sara dla Izaaka,ale zapisy Pism podają,że ten syn Hagar razem z nią został wypędzony aby nie dzidziczył i nie przesladował Izaaka.
I teraz bardzo istotny przekaz,nie bedzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej,znaczy to że obietnice, dziedziczenie obietnic Bożych spadają na Jezusa i w nim na ludzi wiary w Niego,bo bracia tej duchowej rodziny Jezusa sa jak Izaak,synem wolnej,czyli wolnego nowego przymierza..
Napisałem pare słów własnego komentarza,ale najlepiej czytać zapis Pawła,nawet kilka razy,aby jego przesłanie zrozumieć jak najlepiej.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
booris
Posty: 3655
Rejestracja: 17 kwie 2015, 15:07
Lokalizacja: Amsterdam,Londyn,Barcelona

Re: Abraham

Post autor: booris »

To zdanie jest nielogiczne,chryzolicie.Nie rozumiem o co w nim chodzi.
"Od Izaak,bo na innym miejscu Apostoł czyni go obrazem na Chrystusa".
Od Izaak-rozumiem,ze mialo byc-od Izaaka,ale moge sie mylic.Natomiast zupelnie nie rozumiem-Apostol czyni go obrazem na Jezusa.Absolutnie nie widze w tym sensu.Czyni go obrazem na Jezusa,czyli co?

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Witam.
O.K-booris,pytasz dalej,świetnie.
Cytuje za Biblia warszawską.Rzym.9-6.
Ale nie jest tak, jakoby miało zawieść Słowo Boże. Albowiem nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są Izraelem;
9:7
I nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem Abrahamowym, lecz jest tak: Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje.
9:8
To znaczy, że nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo.

Inne tłumaczenia podają....W Izaaku zostanie uznane Twoje potomstwo.-to może pojaśniać.
Ap.Paweł historie starozytną o rodzinie Abrahama,używa,aby opowiedzieć nam cos więcej niż tylko historie.
W literaturze to się nazywa obraz,alegoria,porównanie itd.
W liście do Gal.4-24.
To jest powiedziane obrazowo-oznaczaja one dwa przymierza.
Paweł aby przyblizyc problem przymierzy używa do tego dwie żony Abrahama i synów tych żon.Izaak jest synem Sary.
Jest dzieckiem obietnicy,wynika to z zapisów histori tej kobiety.
Tą historie Paweł przenosi na duchowy wymiar i pisze.
To znaczy nie dzieci cielesne są dziecmi Bozymi,lecz dzieci obietnicy licza się za potomstwo
Tym dzieckiem obietnicy podobnie jak Izaak jest Jezus,jako jedyny potomek,który ma błogosławic świat,a w nim lud wiary.To ważne Jezus potomkiem Dawida w liczbie pojedynczej.
Wprowadzam następne pojęcie.Kościół Chrystusowy w nauce Pawła to jego ciało,gdzie Chrystus jest jego głową.To jest mistycznie jedna istota.
To mistyczne pojęcie obrazuje kim naprawde są uczniowie Jezusa.
booris-jednak aby to zrozumieć w nauce Pana Jezusa,potrzeba się na nowo narodzić do czego zapraszam.
Nie mniej jednak myslę Twoje zainteresowanie pozwoli Ci uchwycić to pojęcie ,Gdzie Izzak jest obrazem na Chrystusa.Tylko potrzeba dokonac analizy z życia Izaaka i tak jak Paweł ją zobrazować.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
booris
Posty: 3655
Rejestracja: 17 kwie 2015, 15:07
Lokalizacja: Amsterdam,Londyn,Barcelona

Re: Abraham

Post autor: booris »

Ty mi dalej sypiesz cytatami z Biblii,podczas gdy ja pytam o wyjasnienie o czym mowi niegramatycznie zbudowane przez Ciebie zdanie.Rozumiem,ze ktos moze byc czyims obrazem,ale nie rozumiem jak ktos moze byc obrazem na kogos.To nie jest po polsku.
Tylko nie odpowiadaj mi cytatami z Biblii,prosze.

Nieziem
Posty: 893
Rejestracja: 25 sty 2021, 23:47

Re: Abraham

Post autor: Nieziem »

chryzolit pisze:
03 lip 2023, 7:15
Witam.
Henryk-napisał:
Chryzolicie- w jaki sposób Abraham wydał na świat duchowe potomstwo?

Henryk-nie dzieci cielesne,ale dzieci obietnicy liczą sie za potomstwo.
Chryzolit,
widzę, że odróżniłeś dzieci cielesne od dzieci obietnicy, w taki sposób, że Henryk zapytał, w jaki sposób wydał Abraham na świat potomstwo duchowe. To tu trzeba ustalić znaczenie słów, którymi się posługujemy. Czy dzieci obietnicy to znaczy dzieci duchowe? A co mówi o tym Pismo? Zobaczmy.
Abraham miał żonę Sarę, z którą obcował, ale nie mieli dzieci, bo się okazało, że Sara jest niepłodna. Sara wtedy sugeruje Abrahamowi aby współżył ze służącą, i w ten sposób miał potomka. Abraham realizuje ten pomysł, i fizycznie, cieleśnie, rzeczywiście pojawia się Izmael. Po wielu latach Bóg przez posłańców oznajmia Abrahamowi, że Sara urodzi mu potomka. I tak się stało, pojawił się Izaak, fizycznie, cieleśnie, rzeczywiście. Tak jak Abraham współżył z Hagar i urodził się syn, tak Abraham współżył z Sarą, i urodził się syn. W obu przypadkach był to syn cielesny, fizycznych, rzeczywisty. Tym co odróżniało dwóch potomków Abrahama było to, że w przypadku Izmaela wszystko zadziało się "po ludzku", w przypadku Izaaka była "ingerencja Boga" - fizjologicznie Sara była dawno w wieku, że nie powinna była mogła zajść w ciążę, a jednak poczęła, i urodziła.
I tu teraz można przywołać Pana Jezusa, że on też się w taki sposób (z ingerencją Boga) tutaj narodził. Różnica jest taka, że Izaak urodził się z niepłodnej kobiety, a Pan Jezus z kobiety, która z mężem jeszcze nie współżyła.
I idąc dalej, podobnie z tymi, którzy stają się dziećmi Boga, według obietnicy, bez ingerencji Boga się to nie zadziewa. Dobrze to ilustruje wypowiedź Pana Jezusa do Piotra: jesli cię nie obmyję, nie będziesz mieć działu ze mną.

(PS
Chryzolit, uważam, że pytania boorisa są zasadne gdyż
sposób, w jaki formujesz zdania sprawia, że w wielu miejscach trzeba się domyślać, co masz na myśli. Pozdrawiam.)

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

booris-napisał.
Ty mi dalej sypiesz cytatami z Biblii,podczas gdy ja pytam o wyjasnienie o czym mowi niegramatycznie zbudowane przez Ciebie zdanie.Rozumiem,ze ktos moze byc czyims obrazem,ale nie rozumiem jak ktos moze byc obrazem na kogos.To nie jest po polsku.
Tylko nie odpowiadaj mi cytatami z Biblii,prosze.
Tak jak piszesz,nie rozumiesz jak może ktos byc obrazem na kogos.,bo to nie jest po polsku.dlaczego?.
Znaczy to tez że Paweł pisząc.Gal.4-24.pisze nie po polsku.
A to jest powiedziane obrazowo,oznaczaja one dwa przymierzaTe przymierza nie sa czyimś obrazem,tylko Dwie kobiety obrazują dwa przymierza.
Czytajmy w świeckiej próbie ujęcia czym może byc obraz w literaturze.
Słownik terminów literackich
obraz
ściągaj

W najogólniejszym znaczeniu: świat przedstawiony w utworze literackim jako odzwierciedlenie jakiejś rzeczywistości zewnętrznej, np. obraz XIX-wiecznej Warszawy w Lalce B. Prusa. Takie pojmowanie kategorii obrazu literackiego wiąże się głównie z mimetyzmem i bywa oceniane różnie, od traktowania obrazu jako niemal lustrzanego odbicia świata zewnętrznego po jego artystyczną transformację.

W sensie węższym: zespół elementów świata przedstawionego, nasyconych konkretnością, plastycznością, pełnych szczegółów, oddziałujących na wyobraźnię czytelnika dzięki zastosowaniu bogatych środków opisowych (obrazowość bezpośrednia).

W sensie najwęższym: zastosowanie w wypowiedzi wielu środków stylistycznych (epitetów, metafor) pozwalających ukazać od nieznanej dotąd strony rzeczy i zjawiska, o których traktuje utwór (obrazowość pośrednia). Ten typ obrazowości spotyka się głównie w utworach poetyckich.
Zauważamy że definicja obrazu literackiego,często jest wynikiem dowolnej wyobrazni.
Ja kieruje sie znaczeniem tego wyrazu w wykładni Ap.Pawła,po to aby iśc drogą jego sposobu zrozumienia wyrazów,szczególnie tych bardziej abstrakcyjnych ponieważ to daje nam mozliwośc zrozumienia o czym pisze.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Re: Abraham

Post autor: Bobo »

Rzecz w tym, że niektórzy z wybranych są fizycznymi potomkami Abrahama. Przecież głównie pierwsi chrześcijanie i apostołowie to jego potomkowie. Resztę dobrano z pogan. Wtedy stali się duchowymi dziećmi Abrahama.
Oszołomstwu mówię NIE!

chryzolit
Posty: 4264
Rejestracja: 19 maja 2013, 20:09
Kontakt:

Re: Abraham

Post autor: chryzolit »

Bobo-napisał
Rzecz w tym, że niektórzy z wybranych są fizycznymi potomkami Abrahama. Przecież głównie pierwsi chrześcijanie i apostołowie to jego potomkowie. Resztę dobrano z pogan. Wtedy stali się duchowymi dziećmi Abrahama.
Dokładnie,czyli od czasu Chrystusa przed Bogiem nie ma juz żadnego znaczenia narodowość,pochodzenie społeczne itd.
Dlatego idea zbawienia w Chrystusie jest tak piękna.
Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Postacie”