SPRZECZNOŚCI W LICZBACH I DATACH
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
SPRZECZNOŚCI W LICZBACH I DATACH
W KTÓRYM ROKU OCHOZJASZ ZOSTAŁ KRÓLEM JUDY
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 8. 25. BIBLIA TYSIĄCLECIA.
''W dwunastym roku panowania Jorama syna Achaba, króla Izraela - Ochozjasz, syn Jorama, został królem Judy.''
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 9. 29. BIBLIA TYSIĄCLECIA
''W jedenastym roku panowania Jorama, syna Achaba, Ochozjasz został królem judzkim''
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 8. 25. BIBLIA TYSIĄCLECIA.
''W dwunastym roku panowania Jorama syna Achaba, króla Izraela - Ochozjasz, syn Jorama, został królem Judy.''
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 9. 29. BIBLIA TYSIĄCLECIA
''W jedenastym roku panowania Jorama, syna Achaba, Ochozjasz został królem judzkim''
Ostatnio zmieniony 29 cze 2016, 21:12 przez RN, łącznie zmieniany 2 razy.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
W naszych czasach, gdy właściwie we wszystkich krajach obowiązuje ten sam kalendarz, który się nie zmienia, różnica spowodowana liczeniem lat według tych dwóch metod wynosiłaby tylko jeden rok. Jednak na starożytnym Bliskim Wschodzie używano różnych kalendarzy. Dojdę jeszcze do tego. Na razie chcę pokazać, że wiele zdawałoby się oczywistych sprzeczności w Księgach Królewskich i Kronik w gruncie rzeczy świadczy o tym, że w państwach żydowskich rzeczywiście stosowano urzędowe sposoby liczenia lat, które przedstawiłem. Chyba najprostszym przypadkiem jest sprawa roku wstąpienia na tron judzkiego króla Achazjasza. W 2 Księdze Królewskiej możemy przeczytać, że w dwunastym roku Jorama (Jehorama), syna Achaba, objął władzę Achazjasz, syn Jehorama, króla judzkiego (2 Król. 8:25). Kilkanaście wierszy dalej jest napisane, że ten Achazjasz objął władzę królewską w jedenastym roku panowania Jehorama, syna Achaba (2 Król. 9:29). To wcale nie musi być sprzeczność. Po prostu lata panowania króla można było liczyć z rokiem akcesji lub bez roku akcesji. W ten sam sposób można uzgodnić znajdujące się w Biblii informacje o królach izraelskich panujących w czasie, kiedy w Judzie rządził Asa. Dowiadujemy się z niej, że w drugim roku panowania króla judzkiego Asy objął władzę nad Izraelem Nadab, syn Jeroboama, a panował nad Izraelem dwa lata (1 Król. 15:25). Nieco dalej możemy przeczytać, że Baasza pozbawił go życia w trzecim roku panowania Asy, króla judzkiego, i objął za niego władzę królewską (1 Król. 15:28). Wydaje się, że jest tu błąd, bo 2+2=4, ale jeśli lata panowania Nadaba liczono z rokiem akcesji, to wszystko się zgadza. Według tego systemu należało mu „zaliczyć” w całości rok kalendarzowy, w którym wstąpił na tron, niezależnie od tego, czy do jego końca pozostawało dziesięć miesięcy, czy miesiąc. Również rok, w którym został zabity, zaliczono Nadabowi w całości niezależnie od tego, w którym miesiącu zginął. Te „dwa lata” mogły trwać w rzeczywistości kilka miesięcy i Baasza mógł rozpocząć rządy w trzecim roku panowania Asy. Biblia podaje, że ten król panował w Tirsie dwadzieścia cztery lata (1 Król. 15:33). Po jego śmierci Ela, syn Baaszy objął władzę królewską nad Izraelem w dwudziestym szóstym roku panowania Asy, a panował Ela dwa lata (1 Król. 16:8). A przecież 3+24=27. „Brakuje” jednego roku i można to wyjaśnić w ten sam sposób, co poprzednio. Tak samo jest z Elą. Panował dwa lata, aż Zimri, jego dworzanin, dowódca wozów bojowych, uknuł przeciwko niemu spisek (…) i pozbawił go życia w dwudziestym siódmym roku panowania Asy, króla judzkiego i objął władzę królewską po nim (1 Król. 16:9–10). Znów „brakuje” jednego roku
http://podprad.org/aktualny-1.php?idg=1 ... %20CZ.%202
http://radiocel.pl/zagadka-hebrajskich-krolow.html
-
- Posty: 11244
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: SPRZECZNOŚCI W LICZBACH
EMET:
Z tego, co do tej pory się zorientowałem, może chodzić o sytuację typu --
1 rok po panowaniu został dopiero namaszczony.
Jeszcze poszukam.
Abstrahując od samej formy imienia tegoż król judzkiego [był też izraelski o takim imieniu własnym] - poprawniej Achazjasz - stwierdzam, iż posiadam inne niż co niektórzy na Forum podejście do tego, co określają jako 'sprzeczności w tekście Biblii'.
Bardziej pozorne sprzeczności: na obecnym etapie, wg aktualnego stanu wiedzy, przy świadomości ograniczeń własnych oraz ewentualności skażenia zapisu.
Nie wdaję się w jakiegokolwiek spory i ew. perswadowanie komukolwiek, iżby miał mieć takie przekonanie, jakie ja sam posiadam.
Bardziej staram się o objaśnienie wg tego, co się da [na aktualnym etapie], niż wdaję się w wyszukiwanie tzw. "sprzeczności" oraz niekończące się dywagacje; po jednym pytaniu - seria innych itp.
Tyle --
Stephanos, ps. EMET
Z tego, co do tej pory się zorientowałem, może chodzić o sytuację typu --
1 rok po panowaniu został dopiero namaszczony.
Jeszcze poszukam.
Abstrahując od samej formy imienia tegoż król judzkiego [był też izraelski o takim imieniu własnym] - poprawniej Achazjasz - stwierdzam, iż posiadam inne niż co niektórzy na Forum podejście do tego, co określają jako 'sprzeczności w tekście Biblii'.
Bardziej pozorne sprzeczności: na obecnym etapie, wg aktualnego stanu wiedzy, przy świadomości ograniczeń własnych oraz ewentualności skażenia zapisu.
Nie wdaję się w jakiegokolwiek spory i ew. perswadowanie komukolwiek, iżby miał mieć takie przekonanie, jakie ja sam posiadam.
Bardziej staram się o objaśnienie wg tego, co się da [na aktualnym etapie], niż wdaję się w wyszukiwanie tzw. "sprzeczności" oraz niekończące się dywagacje; po jednym pytaniu - seria innych itp.
Tyle --
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 518
- Rejestracja: 18 wrz 2006, 9:29
- Lokalizacja: Trochę tu trochę tam :) Aktualnie Chorzów
- Kontakt:
Na terenie ówczesnej Judy i na
terenie ówczesnej Babilonii stosowano dwa
różne sposoby liczenia lat panowania.
Widać to np. w ostatnim rozdziale
Jeremiasza.
Pierwsza część datuje zburzenie Jerozolimy
przez Nabukadnesara na jego 19 rok, a druga
część mówi, że deportacja(będąca efektem
zburzenia Jerozolimy oczywiście) nastąpiła w
18 roku tego krola.
Stąd
Według rachuby babilońskiej pierwszy rok
danego króla liczyło się nie od momentu wstąpienia na tron, ale dopiero od roku
następnego.
W Egipcie i Judei liczono tak,że pierwszym
rokiem zwano rok wstąpienia na tron, nawet
jeśli nie był pełny.
Wracając do Daniela.
Wg. Jer 25,1 czwarty rok Jehojakima jest
pierwszym rokiem Nabucco.(rachaba judejska)
Wg. Daniela 1 jest to trzeci rok Jehojakima,
czyli rok wstąpienia na tron Nabucco.(rachuba
babilońska)
Czyli mamy:
1 rok szkolenia - rok wstąpienia Nabucco na
tron,
2 rok szkolenia - 1 rok Nabucco,
3 rok szkolenia - skończył się w 2 roku
Nabucco, i wtedy miał sen o posągu.
Wyjaśnienie jest proste i nie trzeba kombinować z np. 12 rokiem Nabucco w Dan 2(Biblia warszawska).
terenie ówczesnej Babilonii stosowano dwa
różne sposoby liczenia lat panowania.
Widać to np. w ostatnim rozdziale
Jeremiasza.
Pierwsza część datuje zburzenie Jerozolimy
przez Nabukadnesara na jego 19 rok, a druga
część mówi, że deportacja(będąca efektem
zburzenia Jerozolimy oczywiście) nastąpiła w
18 roku tego krola.
Stąd
Według rachuby babilońskiej pierwszy rok
danego króla liczyło się nie od momentu wstąpienia na tron, ale dopiero od roku
następnego.
W Egipcie i Judei liczono tak,że pierwszym
rokiem zwano rok wstąpienia na tron, nawet
jeśli nie był pełny.
Wracając do Daniela.
Wg. Jer 25,1 czwarty rok Jehojakima jest
pierwszym rokiem Nabucco.(rachaba judejska)
Wg. Daniela 1 jest to trzeci rok Jehojakima,
czyli rok wstąpienia na tron Nabucco.(rachuba
babilońska)
Czyli mamy:
1 rok szkolenia - rok wstąpienia Nabucco na
tron,
2 rok szkolenia - 1 rok Nabucco,
3 rok szkolenia - skończył się w 2 roku
Nabucco, i wtedy miał sen o posągu.
Wyjaśnienie jest proste i nie trzeba kombinować z np. 12 rokiem Nabucco w Dan 2(Biblia warszawska).
13 Wiele mógłbym ci napisać,
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
ILE LAT MIAŁ ACHAZJASZ, GDY OBJĄŁ WŁADZĘ KRÓLEWSKĄ
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 8. 25 - 26. BIZTB.
''W dwunastym roku Jorama, syna Achaba, króla izraelskiego, objął władzę królewską Achazjasz, syn Jehorama, króla judzkiego.
Achazjasz miał dwadzieścia dwa lata, gdy objął władzę królewską, a panował jeden rok w Jeruzalemie.''
DRUGA KSIĘGA KRONIK 22. 1 - 2 . BIZTB.
''Królem więc został Achazjasz, syn Jehorama, króla judzkiego.
Achazjasz miał czterdzieści dwa lata, gdy objął władzę królewską, a panował jeden rok w Jeruzalemie.''
DRUGA KSIĘGA KRÓLEWSKA 8. 25 - 26. BIZTB.
''W dwunastym roku Jorama, syna Achaba, króla izraelskiego, objął władzę królewską Achazjasz, syn Jehorama, króla judzkiego.
Achazjasz miał dwadzieścia dwa lata, gdy objął władzę królewską, a panował jeden rok w Jeruzalemie.''
DRUGA KSIĘGA KRONIK 22. 1 - 2 . BIZTB.
''Królem więc został Achazjasz, syn Jehorama, króla judzkiego.
Achazjasz miał czterdzieści dwa lata, gdy objął władzę królewską, a panował jeden rok w Jeruzalemie.''
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 518
- Rejestracja: 18 wrz 2006, 9:29
- Lokalizacja: Trochę tu trochę tam :) Aktualnie Chorzów
- Kontakt:
Komentarz do Biblii Poznańskiej
II Kronik 22:2-4
Okres według TM: "Czterdzieści dwa lata" należy zgodnie z 2 Krl 8,26 zredukować do dwudziestu dwóch, gdyż ojciec Ochozjasza umarł mając czterdzieści lat. Atalia była córką Achaba, a wnuczką Omriego (18,1; 21,6).
II Kronik 22:2-4
Okres według TM: "Czterdzieści dwa lata" należy zgodnie z 2 Krl 8,26 zredukować do dwudziestu dwóch, gdyż ojciec Ochozjasza umarł mając czterdzieści lat. Atalia była córką Achaba, a wnuczką Omriego (18,1; 21,6).
13 Wiele mógłbym ci napisać,
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
ILU SYNÓW MIAŁ ABSALOM
DRUGA KSIĘGA SAMUELA 14 . 27. BIZTB.
''Absalomowi urodziło się trzech synów i jedna córka, które było na imię Tamar; a była to kobieta nader urodziwa.''.
DRUGA KSIĘGA SAMUELA 18 . 18. BIZTB.
''Absalom jeszcze za swojego życia wystawił sobie słup, który jest w dolinie królewskiej; mawiał bowiem; Nie mam syna, aby zachowała się pamięć o moim imieniu.''..
DRUGA KSIĘGA SAMUELA 14 . 27. BIZTB.
''Absalomowi urodziło się trzech synów i jedna córka, które było na imię Tamar; a była to kobieta nader urodziwa.''.
DRUGA KSIĘGA SAMUELA 18 . 18. BIZTB.
''Absalom jeszcze za swojego życia wystawił sobie słup, który jest w dolinie królewskiej; mawiał bowiem; Nie mam syna, aby zachowała się pamięć o moim imieniu.''..
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Biblia Tysiąclecia pisze o różnych Tradycjach.
2 Sm 18, 18 - Inna tradycja niż w 2 Sm 14,27; być może wcześniejsza.
LINK
2 Sm 18, 18 - Inna tradycja niż w 2 Sm 14,27; być może wcześniejsza.
LINK
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Ja wiem, że BT. tłumaczy się inną tradycją. W mojej BT. z 2002 roku dodają jeszcze, że synowie mogli umrzeć jako dzieci.ShadowLady86 pisze:Biblia Tysiąclecia pisze o różnych Tradycjach.
2 Sm 18, 18 - Inna tradycja niż w 2 Sm 14,27; być może wcześniejsza.
LINK
Tylko, że co to znaczy inna tradycja
Już samo określenie tradycja staje się ''podejrzliwe'' dla pisma jako natchnionego i nieomylnego. W ten sposób to mogą tłumaczyć sceptycy, którzy Biblii nie uznają za Słowo Boże. Dla tych, którzy uważają ją za Słowo Boże jest co najwyżej przyznaniem, że jednak może ta księga zawierać błędy, bo składa się przecież z różnych, odmiennych tradycji.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Tyle że z tego co się orientuję, Kościół Rzymskokatolicki uznaję Pismo za nieomylne co do spraw wiary i zbawienia. Nie uważa natomiast Pisma jako nieomylnego co do np. geografii czy właśnie historii. Co do różnicy w tradycji, to chodzi o to, że np. wydarzenia z Księgi Samuela były przekazywany ustnie przez ileś tam wieków. Część wydarzeń możne nawet została spisana. Po czym autor/ autorzy Księgi spisali ją w postaci jakiej dziś znamy, zbierając w jedną całość wiele różnych tradycji przekazywanych do tamtej pory ustnie.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Rozumiem, że między 14 a 18 rozdziałem synowie Absaloma zginęli.Bobo pisze:W czym owa sprzeczność? Miedzy 14 a 18 rozdziałem wydarzyło się tak wiele, że... dlaczego wykluczyć, ze Absalom stracił owych synów?
W takim razie proszę o stosowny werset, który to opisuje.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- radek
- Posty: 4099
- Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
- Lokalizacja: Choszczno
- Kontakt:
Jezus uczy, że samo Pismo i tradycja to za mało by okazać się wystarczająco sprawiedliwym aby wejść do królestwa niebieskiegoRN pisze:Tylko, że co to znaczy inna tradycja
Już samo określenie tradycja staje się ''podejrzliwe'' dla pisma jako natchnionego i nieomylnego. W ten sposób to mogą tłumaczyć sceptycy, którzy Biblii nie uznają za Słowo Boże. Dla tych, którzy uważają ją za Słowo Boże jest co najwyżej przyznaniem, że jednak może ta księga zawierać błędy, bo składa się przecież z różnych, odmiennych tradycji.
Mt 5:20 bt "Bo powiadam wam: Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego."
Pismo jest świadectwem "obiecujących" wierność. Tradycja jest dowodem wiary w obietnice. Zbawienie natomiast nie tyle jest wynikiem obietnicy i uległości, co przekazaniem drogi Duchowemu Owocowi. Zbawienie jest dowodem Duchowej Miłości dwojga osób, a więc muszę tak doskonale Kochać, aby zasłużyć na doskonałą Miłość
Mt 19:11 bt "On zaś im odpowiedział: Nie wszyscy to pojmują, lecz tylko ci, którym to jest dane."
Ci, którzy chcą wejść do królestwa niebieskiego powinni dążyć do Doskonałej Miłości
Mt 19:12 bt "Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są także bezżenni, którzy ze względu na królestwo niebieskie sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje!"
- Bobo
- Posty: 16710
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12