Nie rozwa¿ali¶my dotychczas tej kwestii, wiêc do niej siê nie odnosi³em, a t± pozorn± kontrowersyjno¶æ, do której siê odnios³em nie podwa¿y³e¶.booris pisze:No wlasnie jest sprzecznosc. Po pierwsze nie mieli pojecia czym jest smierc,a po drugie przed zjedzeniem owocu nie byli swiadomi tego ze smierc jest zla.Pokoja pisze:Nie widzê w tym ¿adnej sprzeczno¶ci. Kontrowersyjno¶æ jest tylko pozorna.
Otó¿ by³ rozkaz, dotycz±cy zakazu spo¿ywania, dla do¶wiadczania dobrego i z³ego. Za jego z³amanie grozi³a kara ¶mierci. Kobieta uleg³a pokusie do¶wiadczenia tego, co zakazane, a mê¿czyzna to zatwierdzi³. Wiedzieli, ¿e kar± jest ¶mieræ, wiêc liczyli siê z tym, ¿e umr± (skazany na ¶mieræ umrzesz, Rdz. 2:17).
Czy nie mieli ¿adnego pojêcia o tym, czym jest ¶mieræ? Mogli mieæ, choæby na podstawie tego, ¿e znika³a ¶wiat³o¶æ dnia, (ale i mglist± nadziejê na zmartwychwstanie). Ponadto na podstawie li¶ci spadaj±cych z drzew.
Je¿eli Jahwe Bogów rozkazem zabroni³ im spo¿ywania z drzewostanu, dla do¶wiadczania na w³asn± rêkê, co jest dobre, a co z³e, to ju¿ przez samo to wiedzieli, ¿e kara ¶mierci jest czym¶ przeciwnym do tego, czego do¶wiadczali, gdy byli wzajemnie szczerzy (nadzy) i nie zawiedli siê (nie wstydzili siê), Rdz. 2:25.
W pewnym zakresie by³o, ale zgadzam siê, ¿e nie w pe³ni. S± cztery sposoby poznania dobra i z³a, tzn., przez:booris pisze:Caly problem polega na tym,ze Adama i Ewe traktuje sie jako swiadomych tego,ze popelniaja grzech,ze odrozniaja dobro od zla przed zjedzeniem owocu.A tak nie bylo.
1. Informacjê – t± znajomo¶æ otrzymali, Rdz. 2:16,17;
2. Obserwacjê – tego nie mieli;
3. Do¶wiadczenie - tego nie mieli;
T± mo¿liwo¶æ poznania dobrego i z³ego, któr± posiada Jehowa Bogów, poznali dopiero wtedy, gdy ulegli pokusie i ogl±dali skutki tego, Rdz. 3:22
4. Intuicjê – tak± wiedzê posiada tylko Stworzyciel, JHWH Bogów:
Tak, wiêc nie uwa¿am ich za w pe³ni ¶wiadomych. Gdyby tak by³o, to Bóg nie da³by im promienia nadziei z Rdz. 3:15 i nie da³by im trwa³ego okrycia, Rdz. 3:21.Wszystko piêknie uczyni³ w swoim czasie, nawet wieczno¶æ w³o¿y³ w ich serca; a jednak cz³owiek nie mo¿e poj±æ dzie³a, którego dokona³ Bóg od pocz±tku do koñca. Kaz. 3:11
A to jest ¿ywot wieczny, aby poznali ciebie, jedynego prawdziwego Boga i Jezusa Chrystusa, którego pos³a³e¶. J. 17:3
Pismo raczej w Rdz. 2:25 nie akcentuje nago¶ci i wstydu, lecz szczero¶æ i brak zawodu. Cz³owiek szczery jest jakby nagi. Gdy nie doznaje zawodu, to siê nie wstydzi. Byli szczerzy wzglêdem Boga i siebie i nie zawiedli siê z tego powodu. Po do¶wiadczeniu tego, co by³a dla nich zakazane, czyli po odczuciu swej, ju¿ grzesznej natury, chcieli j± ukryæ, wyzbywaj±c siê szczero¶ci przed Bogiem, a tak¿e chcieli siê ukryæ w ca³o¶ci przed nim. Bóg ich zapyta³: Gdzie! Gdzie chc± siê ukryæ przed nim?