RN pisze:CZY JEST ( LUB BÊDZIE ) CO¦ NOWEGO
KSIÊGA KAZNODZIEI SALOMONA 1. 9 - 10. BIZTB
To, co by³o, znowu bêdzie, a co siê sta³o, znowu siê stanie: nie ma nic nowego pod s³oñcem. Czy jest co¶, o czym mo¿na by powiedzieæ: Oto jest co¶ nowego? Dawno to ju¿ by³o w czasach, które by³y przed nami
.................................................................................................................................................................................................................................
KSIÊGA IZAJASZA 43. 19. BIZTB
''
Oto ja czyniê rzecz now±.........
DRUGI LIST DO KORYNTIAN 5. 17. BIZTB
'
'Tak wiêc, je¶li kto¶ jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przeminê³o, oto wszystko sta³o siê nowe
Je¿eli Kaznodzieja odnosi siê do bezustannie powtarzaj±cego siê porz±dku w tym, co Ap Pawe³ nazwa³ starym, które przemija, to w nim wszystko siê powtarza jak cienie drzewa, innego obiektu, czy zakonu (Kol. 2:17; ¯yd. 10:1).
Inaczej powy¿sze wyra¿aj±c mo¿na powiedzieæ: je¿eli by³ dany dzieñ tygodnia (miesi±ca, roku), to znowu bêdzie, a tydzieñ którego jeszcze nie by³o, to ju¿ taki by³, podobnie i z rokiem. W ten sposób jest ukazana jakby pewna mechanika, czy cykliczno¶æ porz±dku, w którym ¿yjemy. Dotyczy to przychodz±cych i odchodz±cych pokoleñ, powtarzaj±cych siê cyklów w Uk³adzie S³onecznym, itp., Kazn. 1:1-10
Czym, wiêc jest to nowe, które Bóg czyni? Tym nowym, NOWYM STWORZENIEM jest danie temu stworzeniu prawa, aby ono sprawi³o, ¿e nie bêdziemy zwracaæ uwagi na t± cykliczno¶æ, na t± jakby monotoniê porz±dku, lecz zgodnie z udzielon± moc±, zapewniaj±c± autorytet do tworzenia ¿ywej nowej rzeczywisto¶ci, czyli takiej w której widzimy cel do którego zmierzamy i jego o¿ywiaj±cy nas sens. Pojêcie predestynacji nie bêdzie mia³o zastosowania w takim przypadku, jak u cz³owieka upad³ego.
Gdy cz³owiek stworzony na obraz Bo¿y (stare stworzenie, Rdz. 1:27,28) upad³ z powodu grzechu, to ten go zniewala do wykonywania dzia³añ w powtarzaj±cy siê sposób i to do tego stopnia, ¿e nie by³ w stanie siê z tego wyzwoliæ. Powi±zania tego cz³owieka przez cielesno¶æ, ³±cz± go z ni¿szym stworzeniem, co oznacza ba³wochwalstwo.
Jednak Bóg, chocia¿ w ukryciu (tajemnica Bo¿a, 1Pio. 1:19,20; Efz. 1:4), zaraz rozpocz±³ nowe dzie³o, którym jest czynienie cz³owieka wiary, duchowego, czyli na jego podobieñstwo, Rdz. 5:1,2. Powi±zania tego cz³owieka id± do nieba i ³±cz± go z Bogiem przez osobowo¶æ, co oznacza s³u¿enie i czczenie Stworzyciela, a nie ni¿szego stworzenia.
Cz³owiek na podobieñstwo Bo¿e (skarb) rozwija siê jednak w tym pierwszym (stworzonym na obraz Bo¿y - naczynie gliniane, 2Kor. 4:7), gdy¿ Bóg w dniu szóstym, wyrazi³ zamys³, aby uczyniæ cz³owieka na obraz i podobieñstwo swoje, Rdz. 1:26. Jednak jak wynika z Rdz. 1:27 stworzy³ go wtedy, tylko na obraz swój. Zdecydowanie w dniu szóstym brakuje wykonania czego¶ z wyra¿onego wtedy zamys³u. Brakuje stwierdzenia, ¿e cz³owiek zosta³ te¿ uczyniony na podobieñstwo Bo¿e.
To czego brakuje w dniu szóstym, to Bóg czyni w dniu siódmym. Wykonywanie tego dzie³a w NT jest nazwane Tajemnic± Bo¿±, lub tajemnym Bo¿ym planem, zakrytym od wieków, Efz. 3 rozdzia³. Dzie³o tej Tajemnicy Bo¿ej jest jakby "p³odem" Nowego Stworzenia, o którym napisane jest w NT, np. 2Kor. 5:17. Tajemnicê t± zacz±³ ujawniaæ Pan Jezus w przypowie¶ciach, Mt. 13:34,35.
Jezus Chrystus jest G³ow± Nowego Stworzenia, która jako pierwsza wy³oni³a siê (wyj¶cie z ³ona), odkrywaj±c Tajemnicê Bo¿±. Nastêpnie, jako dalszy ci±g odkrywania tej Tajemnicy Bo¿ej, rozwija siê Ko¶ció³ Chrystusowy z ¯ydów i z wszystkich innych narodów. S± to pierwociny NOWEGO STWORZENIA, a nie tylko Nowe Stworzenie, jako Chrystus.
Stosunek NOWEGO do starego bardzo dobrze ilustruje Przybytek zbudowany na pustyni i ¦wi±tynia Salomona w stanie fizycznego wykonania (stare), które zosta³y nape³nione chwa³± Bo¿± (nowe), Wyj. 40:34,35; 1Krl. 8:10,11. Podobnie i stosunek starego stworzenia do NOWEGO STWORZENIA (Ap. 21:5, a nie tylko do jego pierwocin z 2Kor. 5:17), dobrze wyra¿a tre¶æ Rdz. 1:27 (stare fizyczne stworzenie) i tre¶æ ¯yd. 4 rozdz. (NOWE STWORZENIE).
Bez wiary (¯yd. 11:6) nikt nie mo¿e wej¶æ do NOWEGO STWORZENIA w czasie trwania SABATU BO¯EGO przez 7 000 lat, czyli w trakcie rozwoju dzie³a, gdy Tajemnica Bo¿a by³a w ukryciu, jak i wtedy, gdy dzie³o zacz±³ ujawniaæ Ko¶ció³ od dnia Piêædziesi±tnicy, Dz. 2:11.
Mêdrzec w proszku i iskierce, pomija Prawdê Boga,1Kor. 1:18-21;3:18-20. Poszukiwacz", pojmuje w Nim jej Ducha i mi³o¶æ,2Te. 2:10
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.