SPRZECZNOŚCI DOTYCZĄCE ABRAHAMA
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
SPRZECZNOŚCI DOTYCZĄCE ABRAHAMA
GDZIE ABRAHAM USŁYSZAŁ OD PANA NAKAZ WYJŚCIA Z ZIEMI SWOJEJ DO ZIEMI KTÓRĄ PAN MU WSKAŻE BYŁO TO GDY JUŻ MIESZKAŁ W HARANIE CZY ZANIM TAM ZAMIESZKAŁ
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZOWA 11. 31 ORAZ 12. 1 - 4. BIZTB
''I wziął Terach syna swego Abrama.....i wyszedł....z Ur chaldejskiego, aby udać się do ziemi Kanaan. Gdy przybyli do Haranu, zamieszkali tam. I rzekł Pan do Abrama; Wyjdż z ziemi swojej i od rodziny swojej, i zdomu swego do ziemi, którą ci wskażę.
Abram wybrał się w drogę, jak mu rozkazał Pan.....miał 75 lat, gdy wyszedl z Haranu.
DZIEJE APOSTOLSKIE 7. 2 - 3. BIZTB
''.......Bóg chwały ukazał się ojcu naszemu Abrahamowi, gdy, był w Mezopotamii, zanim zamieszkał w Haranie. I rzekł do niego; Opuść ziemię swoją i rodzinę swoją, i idż do ziemi, którą ci wskażę''
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZOWA 11. 31 ORAZ 12. 1 - 4. BIZTB
''I wziął Terach syna swego Abrama.....i wyszedł....z Ur chaldejskiego, aby udać się do ziemi Kanaan. Gdy przybyli do Haranu, zamieszkali tam. I rzekł Pan do Abrama; Wyjdż z ziemi swojej i od rodziny swojej, i zdomu swego do ziemi, którą ci wskażę.
Abram wybrał się w drogę, jak mu rozkazał Pan.....miał 75 lat, gdy wyszedl z Haranu.
DZIEJE APOSTOLSKIE 7. 2 - 3. BIZTB
''.......Bóg chwały ukazał się ojcu naszemu Abrahamowi, gdy, był w Mezopotamii, zanim zamieszkał w Haranie. I rzekł do niego; Opuść ziemię swoją i rodzinę swoją, i idż do ziemi, którą ci wskażę''
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Tutaj jest faktyczna sprzeczność - dane z Księgi Rodzaju i Dziejów Apostolskich różnią się. Jakie jest tego rozwiązanie Otóż rozdział 12 Genesis pochodzi z innej Tradycji, niż z tej, na której opierał się autor Dziejów (tudzież Szczepan).
W rozdziale 15 Księgi Rodzaju mamy już:
6) Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. (7) Potem zaś rzekł do niego: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego, aby ci dać ten oto kraj na własność. [Rodz 15: 6-7]
Rozdziały 11 i 12 Księgi Rodzaju mówią, że Abraham z rodziną opuścili Ur chaldejskie i dotarli do Charanu. Stamtąd Bóg dopiero miał go wyprowadzić.
Natomiast rozdział 15 mówi nam, że Bóg wywiódł Abrahama z Ur chaldejskiego, zanim zamieszkał w Charanie. I właśnie tą wersję przyjął Szczepan/ autor Dziejów. Co ciekawe, tą wersję z 15 rozdziału Genesis przyjął też Filon Aleksandryjski (O Abrahamie XIV 62. KLIK)
Tak więc rozdziały 11/12 i 15 musiały pochodzić z różnych Tradycji. Zresztą mowa Szczepana zawiera więcej niezgodności z Genesis.
Jako że ostatnimi czasy uznawanie sprzeczności przypisuje się tylko Deistom, to cytuję kilka źródeł katolickich.
Przypis do Biblii Tysiąclecia dotyczący Dz Ap 7: 16 KLIK
Dz 7, 16 - Dane tego wiersza niezgodne z danymi ST (Rdz 23,3-20; Rdz 33,19; Rdz 50,13; Joz 24,32) pochodzą zapewne z jakiejś tradycji pozabiblijnej
Oraz Katolicki Komentarz Biblijny dotyczący mowy Szczepana:
2-8 Boże postępowanie wobec Abrahama. Biblijne wyliczenia zawierają intrygujące rozbieżności w stosunku do relacji Pięcioksięgu oraz masoreckiej i LXX tradycji tekstu. Nalezy do nich umieszczenie powołania Abrahama w "Mezopotamii" (Rodz 11: 31; 12: 1; zob. jednak Filon De Abr. 62), czas jego przybycia do Kanaanu (Rodz 11: 26-32 i 12:4; zob. jednak Filon, De migr. Abr 177), słowo "dziedzictwo" w w.5 (Pwt 2:5) i dostosowanie tekstu Wj 3: 12 do Rodz 14: 14-16 w w. 7 ("na tym miejscu").[Katolicki Komentarz Biblijny [50,46-48], strona 1207]
W rozdziale 15 Księgi Rodzaju mamy już:
6) Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. (7) Potem zaś rzekł do niego: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego, aby ci dać ten oto kraj na własność. [Rodz 15: 6-7]
Rozdziały 11 i 12 Księgi Rodzaju mówią, że Abraham z rodziną opuścili Ur chaldejskie i dotarli do Charanu. Stamtąd Bóg dopiero miał go wyprowadzić.
Natomiast rozdział 15 mówi nam, że Bóg wywiódł Abrahama z Ur chaldejskiego, zanim zamieszkał w Charanie. I właśnie tą wersję przyjął Szczepan/ autor Dziejów. Co ciekawe, tą wersję z 15 rozdziału Genesis przyjął też Filon Aleksandryjski (O Abrahamie XIV 62. KLIK)
Tak więc rozdziały 11/12 i 15 musiały pochodzić z różnych Tradycji. Zresztą mowa Szczepana zawiera więcej niezgodności z Genesis.
Jako że ostatnimi czasy uznawanie sprzeczności przypisuje się tylko Deistom, to cytuję kilka źródeł katolickich.
Przypis do Biblii Tysiąclecia dotyczący Dz Ap 7: 16 KLIK
Dz 7, 16 - Dane tego wiersza niezgodne z danymi ST (Rdz 23,3-20; Rdz 33,19; Rdz 50,13; Joz 24,32) pochodzą zapewne z jakiejś tradycji pozabiblijnej
Oraz Katolicki Komentarz Biblijny dotyczący mowy Szczepana:
2-8 Boże postępowanie wobec Abrahama. Biblijne wyliczenia zawierają intrygujące rozbieżności w stosunku do relacji Pięcioksięgu oraz masoreckiej i LXX tradycji tekstu. Nalezy do nich umieszczenie powołania Abrahama w "Mezopotamii" (Rodz 11: 31; 12: 1; zob. jednak Filon De Abr. 62), czas jego przybycia do Kanaanu (Rodz 11: 26-32 i 12:4; zob. jednak Filon, De migr. Abr 177), słowo "dziedzictwo" w w.5 (Pwt 2:5) i dostosowanie tekstu Wj 3: 12 do Rodz 14: 14-16 w w. 7 ("na tym miejscu").[Katolicki Komentarz Biblijny [50,46-48], strona 1207]
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
-
- Posty: 107
- Rejestracja: 10 paź 2015, 7:49
Nie tylko ten jeden werset twierdzi że Bóg wywiódł Abrahama z Ur ChaldejskiegoShadowLady86 pisze:Natomiast rozdział 15 mówi nam, że Bóg wywiódł Abrahama z Ur chaldejskiego, zanim zamieszkał w Charanie. I właśnie tą wersję przyjął Szczepan/ autor Dziejów. Co ciekawe, tą wersję z 15 rozdziału Genesis przyjął też Filon Aleksandryjski (O Abrahamie XIV 62. KLIK)
Księga Nehemiasza 9;7
"Ty, Panie, jesteś tym Bogiem,
który wybrał Abrama,
wyprowadziłeś go z Ur Chaldejczyków
i nadałeś mu imię Abraham."
Nie znamy także powodu dla którego Abram opuścił to miasto wraz z całą rodziną,ani też dlaczego
zatrzymali się w Haran ,skoro jak podaje Ks.Rodz.11;31 celem wyjścia z Ur Chaldejczyków była właśnie już wtedy ziemia Kanaan,może to także świadczyć o tym że Bóg przemawiał do Abrama znacznie wcześniej.
"I wziął Terach syna swego Abrama.....i wyszedł....z Ur chaldejskiego, aby udać się do ziemi Kanaan. Gdy przybyli do Haranu, zamieszkali tam. "
-
- Posty: 11544
- Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59
Gdyby w Biblii każdy pisarz pisał identyczne słowa, w Starym i Nowy m Testamencie, to wtedy Biblia byłaby nie wiarygodna, ponieważ wiadomo by było,że jest po prostu kopiowana.
Abraham został wezwany z Ur Chaldejskiego, bo tam mieszkał.
Rdz 11:31 bg "Wziął tedy Tare Abrama syna swego, i Lota syna Haranowego, wnuka swego, i Saraj niewiastę swoję, żonę Abrama syna swego; i wyszli społu z Ur Chaldejskiego, aby szli do ziemi Chananejskiej; a przyszli aż do Haranu, i mieszkali tam."
Dz.Ap.7:---
(1) Tedy rzekł najwyższy kapłan: A także się ma ta rzecz? (2) A on rzekł: Mężowie bracia i ojcowie, słuchajcie! Bóg chwały ukazał się ojcu naszemu Abrahamowi, gdy był w Mezopotamii, przedtem niż mieszkał w Haranie. (3) I rzekł do niego: Wynijdź z ziemi twojej i od twojej rodziny, a idź do ziemi, którą ci ukażę. (4) Tedy wyszedłszy z ziemi Chaldejskiej, mieszkał w Haranie, a stamtąd, gdy umarł ojciec jego, przeniósł go Bóg do ziemi tej, w której wy teraz mieszkacie.
W którym miejscu jest SPRZECZNOŚĆ?
Abraham został wezwany z Ur Chaldejskiego, bo tam mieszkał.
Rdz 11:31 bg "Wziął tedy Tare Abrama syna swego, i Lota syna Haranowego, wnuka swego, i Saraj niewiastę swoję, żonę Abrama syna swego; i wyszli społu z Ur Chaldejskiego, aby szli do ziemi Chananejskiej; a przyszli aż do Haranu, i mieszkali tam."
Dz.Ap.7:---
(1) Tedy rzekł najwyższy kapłan: A także się ma ta rzecz? (2) A on rzekł: Mężowie bracia i ojcowie, słuchajcie! Bóg chwały ukazał się ojcu naszemu Abrahamowi, gdy był w Mezopotamii, przedtem niż mieszkał w Haranie. (3) I rzekł do niego: Wynijdź z ziemi twojej i od twojej rodziny, a idź do ziemi, którą ci ukażę. (4) Tedy wyszedłszy z ziemi Chaldejskiej, mieszkał w Haranie, a stamtąd, gdy umarł ojciec jego, przeniósł go Bóg do ziemi tej, w której wy teraz mieszkacie.
W którym miejscu jest SPRZECZNOŚĆ?
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
W Dziejach Ap. jest jeszcze więcej różnych sprzeczności. Niektóre już były tutaj przedstawiane, jak np.ShadowLady86 pisze:
Jako że ostatnimi czasy uznawanie sprzeczności przypisuje się tylko Deistom, to cytuję kilka źródeł katolickich.
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... 91&start=0
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Czyli jak się będzie odbywała sprawa sądowa i powołanych zostanie 10 świadków, a każdy z nich będzie inną przedstawiał wersje wydarzeń, to sędziom będzie łatwiej wydać wyrok Wtedy osądzana sprawa, będzie czytelna, wiarygodnanike pisze:Gdyby w Biblii każdy pisarz pisał identyczne słowa, w Starym i Nowy m Testamencie, to wtedy Biblia byłaby nie wiarygodna, ponieważ wiadomo by było,że jest po prostu kopiowana.ziemi tej, w której wy teraz mieszkacie. [/b]
Trzeba zwrócić uwagę na pytanie, a następnie na podkreślenia w cytatach.nike pisze: W którym miejscu jest SPRZECZNOŚĆ?
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 11544
- Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59
-
- Posty: 2161
- Rejestracja: 19 paź 2012, 10:26
- Lokalizacja: Wieś pod Warszawą
Ty droga Nike, albo nie potrafisz zrozumieć co RN napisał, albo źle po prostu widzisz, ale to nie znaczy, że RN jest na coś chory. Szkoda, że nie napisałaś kiedy ta "choroba" go zabije i czy jak się pogłębi będzie jakoś cierpiał?nike pisze:Zapytałam w którym miejscu jest sprzeczność?RN pisze:Trzeba zwrócić uwagę na pytanie, a następnie na podkreślenia w cytatach.
Śmieszny jesteś w tych twoich zapędach przeciwko Biblii, to już jest choroba i to nie uleczalna.
- Pokoja
- Posty: 707
- Rejestracja: 11 paź 2015, 16:09
- Lokalizacja: POLSKA
Re: SPRZECZNO¦CI DOTYCZ¡CE ABRAHAMA
Z Dz. 7:2-4 i Rdz. 11:27-12:1 o tre¶ci:RN pisze:GDZIE ABRAHAM US£YSZA£ OD PANA NAKAZ WYJ¦CIA Z ZIEMI SWOJEJ DO ZIEMI KTÓR¡ PAN MU WSKA¯E BY£O TO GDY JU¯ MIESZKA£ W HARANIE CZY ZANIM TAM ZAMIESZKA£
wynika, ¿e:A oto dzieje rodu Teracha: Terach zrodzi³ Abrama, Nachora i Harana, a Haran zrodzi³ Lota.
Haran zmar³ za ¿ycia ojca swego Teracha w ojczy¼nie swojej, w Ur chaldejskim.
I wzi±³ Terach syna swego Abrama i wnuka swego Lota, syna Harana, i synow± swoj± Saraj, ¿onê syna swego Abrama, i wyszed³ z nimi z Ur chaldejskiego, aby udaæ siê do ziemi Kanaan. Gdy przybyli do Haranu, zamieszkali tam.
Terach ¿y³ dwie¶cie piêæ lat. I umar³ Terach w Haranie.Rdz. 11:27-31
I rzek³ Pan do Abrama: Wyjd¼ z ziemi swojej i od rodziny swojej, i z domu ojca swego do ziemi, któr± ci wska¿ê. Rdz. 12:1
Bóg chwa³y ukaza³ siê ojcu naszemu Abrahamowi, gdy by³ w Mezopotamii, zanim zamieszka³ w Haranie,
I rzek³ do niego: Opu¶æ ziemiê swoj± i rodzinê swoj±, i id¼ do ziemi, któr± ci wska¿ê.
Wtedy wyszed³ z ziemi chaldejskiej i zamieszka³ w Haranie. A stamt±d, gdy umar³ jego ojciec, przesiedli³ go do tej ziemi, w której wy teraz mieszkacie; Dz. 7:2-4
1. Terach nie zabra³ z sob± syna swego Nachora - teksty z Rdz. 24:10 i 27:43 wskazuj±, ¿e pó¼niej wyruszy³ i zamieszka³ on w Aram - Naharaim, a jego wnuk Laban, syn Betuela dotar³ do Haranu, gdzie zmar³ Terach;
2. Terach wiedzia³ ¿e idzie do Kanaanu, a Abraham wiedzia³, ¿e idzie do ziemi, któr± Bóg mu wska¿e, co jest zgodne z Dz. 7:5 i ¯yd. 11:8-10,13-16:
Z powy¿szego wynika, ¿e Bóg ukaza³ siê Abramowi i przemówi³ do niego, najpierw w ziemi chaldejskiej, z której Terach wyruszy³ i zatrzyma³ siê w Haranie, oczekuj±c byæ mo¿e na Nachora. Abraham pozosta³ tam z nim, a¿ do jego ¶mierci. Wtedy Bóg objawi³ mu, ¿e Haran nie jest t± ziemi±, do której go powo³uje, dlatego wêdrowa³ dalej zd±¿aj±c do miejsca, które Bóg mu wska¿e.I nie da³ [... Abrahamowi] w [... Kanaanie] w posiadanie ani piêdzi ziemi, lecz obieca³, ¿e da j± jemu w posiadanie i jego potomstwu, chocia¿ jeszcze nie mia³ dzieciêcia.Dz. 7:5
Przez wiarê us³ucha³ Abraham, gdy zosta³ powo³any, aby pój¶æ na miejsce, które mia³ wzi±æ w dziedzictwo, i wyszed³, nie wiedz±c, dok±d idzie.
Przez wiarê osiedli³ siê jako cudzoziemiec w ziemi obiecanej na obczy¼nie, zamieszkawszy pod namiotami z Izaakiem i Jakubem, wspó³dziedzicami tej¿e obietnicy.
Oczekiwa³ bowiem miasta maj±cego mocne fundamenty, którego budowniczym i twórc± jest Bóg.
[...]
Wszyscy oni poumierali w wierze, nie otrzymawszy tego, co g³osi³y obietnice, lecz ujrzeli i powitali je z dala; wyznali te¿, ¿e s± go¶æmi i pielgrzymami na ziemi.
Bo ci, którzy tak mówi±, okazuj±, ¿e ojczyzny szukaj±.
I gdyby mieli na my¶li tê, z której wyszli, byliby mieli sposobno¶æ, aby do niej powróciæ;
Lecz oni zd±¿aj± do lepszej, to jest do niebieskiej. Dlatego Bóg nie wstydzi siê byæ nazywany ich Bogiem, gdy¿ przygotowa³ dla nich miasto. ¯yd. 11:8-10, 13-16
- Pokoja
- Posty: 707
- Rejestracja: 11 paź 2015, 16:09
- Lokalizacja: POLSKA
To nie o tak± sprawê chodzi, lecz o takie wydarzenie, które jest z³o¿one, gdy¿ dzieje siê w d³u¿szym czasie i w kilku miejscach. Nie ka¿dy z ¶wiadków tego z³o¿onego wydarzenia widzia³ wszystko. Tak wiêc, chocia¿ ka¿dy z nich widzia³ tylko czê¶ciowo to samo, a w pozosta³ych czê¶ciach co innego, to przez sêdziów te ró¿ne ¶wiadectwa s± jak najbardziej potrzebne do odtworzenia wydarzenia w ca³o¶ci.RN pisze:Czyli jak siê bêdzie odbywa³a sprawa s±dowa i powo³anych zostanie 10 ¶wiadków, a ka¿dy z nich bêdzie inn± przedstawia³ wersje wydarzeñ, to sêdziom bêdzie ³atwiej wydaæ wyrok Wtedy os±dzana sprawa, bêdzie czytelna, wiarygodnanike pisze:Gdyby w Biblii ka¿dy pisarz pisa³ identyczne s³owa, w Starym i Nowy m Testamencie, to wtedy Biblia by³aby nie wiarygodna, poniewa¿ wiadomo by by³o,¿e jest po prostu kopiowana.ziemi tej, w której wy teraz mieszkacie. [/b]
Tyle chyba rozumiesz.
-
- Posty: 11686
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Nie. Te księgi mówią, że to Tetrach wraz z całą rodziną opuścił Mezopotamskie Ur, i zamieszkali w Charanie.ShadowLady86 pisze:Tutaj jest faktyczna sprzeczność - dane z Księgi Rodzaju i Dziejów Apostolskich różnią się. Jakie jest tego rozwiązanie Otóż rozdział 12 Genesis pochodzi z innej Tradycji, niż z tej, na której opierał się autor Dziejów (tudzież Szczepan).
W rozdziale 15 Księgi Rodzaju mamy już:
6) Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. (7) Potem zaś rzekł do niego: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego, aby ci dać ten oto kraj na własność. [Rodz 15: 6-7]
Rozdziały 11 i 12 Księgi Rodzaju mówią, że Abraham z rodziną opuścili Ur chaldejskie i dotarli do Charanu. Stamtąd Bóg dopiero miał go wyprowadzić.
Gen 11:31 pau "Pewnego razu Terach wziął swojego syna Abrama, wnuka Lota, synową Saraj, żonę swego syna Abrama, i wyruszył z nimi z Ur chaldejskiego, aby udać się do kraju Kanaan. Gdy doszli do Charanu, tam zamieszkali."
Co nie zmienia faktu, że Abraham pochodził z Ur.
Musiał ktoś mieć dużą dozę złej woli, aby w tych opisach dopatrzeć się sprzeczności.
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
HenrykHenryk pisze:Nie. Te księgi mówią, że to Tetrach wraz z całą rodziną opuścił Mezopotamskie Ur, i zamieszkali w Charanie.ShadowLady86 pisze:Tutaj jest faktyczna sprzeczność - dane z Księgi Rodzaju i Dziejów Apostolskich różnią się. Jakie jest tego rozwiązanie Otóż rozdział 12 Genesis pochodzi z innej Tradycji, niż z tej, na której opierał się autor Dziejów (tudzież Szczepan).
W rozdziale 15 Księgi Rodzaju mamy już:
6) Abram uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę. (7) Potem zaś rzekł do niego: Ja jestem Pan, który ciebie wywiodłem z Ur chaldejskiego, aby ci dać ten oto kraj na własność. [Rodz 15: 6-7]
Rozdziały 11 i 12 Księgi Rodzaju mówią, że Abraham z rodziną opuścili Ur chaldejskie i dotarli do Charanu. Stamtąd Bóg dopiero miał go wyprowadzić.
Gen 11:31 pau "Pewnego razu Terach wziął swojego syna Abrama, wnuka Lota, synową Saraj, żonę swego syna Abrama, i wyruszył z nimi z Ur chaldejskiego, aby udać się do kraju Kanaan. Gdy doszli do Charanu, tam zamieszkali."
Co nie zmienia faktu, że Abraham pochodził z Ur.
Musiał ktoś mieć dużą dozę złej woli, aby w tych opisach dopatrzeć się sprzeczności.
Pytanie dotyczyło głównie Haranu, a nie Ur, nie Mezopotamii, czy Teracha
Umiejętnie - w swoim stylu - zatrzymałeś się wersetem przed informacją kluczową w sprawie. Jak doczytasz to czego nie chciałeś wkleić i porównasz z wersetami z Dziejów, to może będziesz miał choć trochę dobrej woli i przyznasz się do błędu.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 11686
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Re: SPRZECZNOŚCI DOTYCZĄCE ABRAHAMA
Znowu jesteś nieprzygotowany do tematu, o którym chcesz pisać.RN pisze:GDZIE ABRAHAM USŁYSZAŁ OD PANA NAKAZ WYJŚCIA Z ZIEMI SWOJEJ DO ZIEMI KTÓRĄ PAN MU WSKAŻE BYŁO TO GDY JUŻ MIESZKAŁ W HARANIE CZY ZANIM TAM ZAMIESZKAŁ
Otrzymał nakaz wyjścia z swojej ziemi zanim zamieszkał w Haranie.
Wyszedł i… zgodnie z wolą Boga podszedł nie wiedząc dokąd.
Hbr 11:8 bw "Przez wiarę usłuchał Abraham, gdy został powołany, aby pójść na miejsce, które miał wziąć w dziedzictwo, i wyszedł, nie wiedząc, dokąd idzie."
Bóg wezwał Abrama aby wyszedł z Ur i poszedł do ziemi, którą Bóg miał mu wskazać. Abram wykonał polecenie w dwóch etapach:
1/ jego ojciec, Terach wyprowadził rodzinę do Haran (660 km na północny wschód od Jeruzalemu), w rejon podległy władzy Ur-Nammu;
2/ pięć lat po śmierci ojca, Abram przekroczył rzekę Eufrat i poszedł na południe do ziemi kanaanejskiej, będącej we władaniu Kutir - Lagamera (Chedorlaomera), króla Elamu.
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Zależy, którą Księgę czytasz.Henryk pisze:Otrzymał nakaz wyjścia z swojej ziemi zanim zamieszkał w Haranie.
(28) Haran zmarł jeszcze za życia Teracha, swego ojca, w kraju, w którym się urodził, w Ur chaldejskim. [...](31) Terach, wziąwszy z sobą swego syna Abrama, Lota - syna Harana, czyli swego wnuka, i Saraj, swą synową, żonę Abrama, wyruszył z nimi z Ur chaldejskiego, aby się udać do kraju Kanaan. Gdy jednak przyszli do Charanu, osiedlili się tam. (32) Terach doczekał dwustu i pięciu lat życia i zmarł w Charanie. [Rodz 11: 31]
Tutaj mamy informację, że to Terach jako patriarcha rodu zainicjował wyjście rodziny z Ur. Dotarli do Haranu i tam Terach zmarł. Abraham jest tutaj jeszcze opisywany zdawkowo - to Terach kieruje swoją rodziną. I w całym rozdziale nie ma wzmianki, że przemawia do niego Bóg.
Dopiero w kolejnym rozdziale mamy słowa Boga do Abraham:
(1) Pan rzekł do Abrama: Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci ukażę. [...] (4) Abram udał się w drogę, jak mu Pan rozkazał, a z nim poszedł i Lot. Abram miał siedemdziesiąt pięć lat, gdy wyszedł z Charanu. (5) I zabrał Abram z sobą swoją żonę Saraj, swego bratanka Lota i cały dobytek, jaki obaj posiadali, oraz służbę, którą nabyli w Charanie, i wyruszyli, aby się udać do Kanaanu. Rodz 12: 1, 4-5]
Widać więc, że Bóg dał nakaz Abrahamowi, gdy ten był w Charanie, a nie zanim dotarł do Charanu. Terach już nie żyje, dlatego jest mowa, że Abraham zabiera w podróż tylko swoją żonę i bratanka (plus służba). Fragment podkreśla, że wychodzą od razu z Charanu i tam dopiero dostali polecenie.
tutaj jest kilka różnych Tradycji, łącznie z tym rozdziałem 15 Genesis, o którym pisałam we wcześniejszym poście.
Oprócz tego istnieją rozbieżności w wersecie 14.
(12) Gdy Jakub dowiedział się, że w Egipcie jest zboże, wysłał ojców naszych pierwszy raz, (13) a za drugim (14) Posłał Józefa po Jakuba i sprowadził ojca swego i całą rodzinę w liczbie siedemdziesięciu pięciu osób. [Dz Ap 7: 14]
(27) Synów zaś Józefa, którzy mu się urodzili w Egipcie, było dwóch. Wszystkich zatem członków rodziny Jakuba, którzy przybyli do Egiptu, było siedemdziesięciu. [Rodz 46:27]
Tak więc całkowita liczba rodziny Jakuba jest różna w Dziejach i Genesis.
Natomiast mamy też werset Wj 1: 5
W tekście masoreckim, z tego co mi się wydaję, jest liczba 70.
(5) Było zaś wszystkich potomków Jakuba siedemdziesiąt osób, Józef zaś już był w Egipcie. [Wj 1: 5]
Septuaginta podaje nam:
Wj 1: 5 Ιωσὴφ δὲ ἦν ἐν Αἰγύπτῳ. ἦσαν δὲ πᾶσαι ψυχαὶ ἐξ ᾿Ιακὼβ πέντε καὶ ἑβδομήκοντα (siedemdziesiąt pięć)
Rodz 46: 27 27 υἱοὶ δὲ ᾿Ιωσὴφ οἱ γενόμενοι αὐτῷ ἐν γῇ Αἰγύπτῳ ψυχαὶ ἐννέα. πᾶσαι ψυχαὶ οἴκου ᾿Ιακὼβ αἱ εἰσελθοῦσαι μετὰ ᾿Ιακὼβ εἰς Αἴγυπτον ψυχαὶ ἑβδομηκονταπέντε (siedemdziesiąt pięć).
Widać więc, że istniało klika Tradycji, a co najmniej wariantów tekstowych, opisujących życie Patriarchów.
Kolejny problem to pochówek Jakuba. Dzieje informują, że Jakub był pochowany w Sychem.
16 Przeniesiono ich do Sychem i złożono w grobie, który Abraham kupił za srebro od synów Chamora w Sychem [Dz Ap 7: 16]
Józef i owszem, został pochowany w Sychem. Natomiast według Genesis, Jakub był pochowany w pieczarze na polu Makpela.
(13) przenieśli go do Kanaanu i pochowali w pieczarze na polu Makpela. [Rodz 50: 13]
A ta znajdowała się w Hebronie:
1) Sara doczekała się stu dwudziestu siedmiu lat życia. (2) Zmarła ona w Kiriat-Arba, czyli w Hebronie, w kraju Kanaan. Abraham rozpoczął więc obrzędową żałobę po Sarze, aby ją opłakać. (3) A potem powstawszy odszedł od swej zmarłej i zwrócił się do Chetytów z taką prośbą: (4) Choć mieszkam wśród was jako przybysz, sprzedajcie mi tu u was grób na własność, abym mógł pochować moją zmarłą. (5) Chetyci dali taką odpowiedź Abrahamowi: (6) Posłuchaj nas, panie! Uchodzisz wśród nas za człowieka szczególnie zaszczyconego przez Boga; pochowaj więc swą zmarłą w najprzedniejszym z naszych grobów. Nikt z nas nie odmówi ci swego grobu do pochowania twej zmarłej. (7) Wtedy Abraham powstał i, oddawszy pokłon zgromadzonym Chetytom, zaczął do nich tak mówić: (8) Jeśli godzicie się, abym pochował moją zmarłą, posłuchajcie mnie! Proście za mną Efrona, syna Sochara, (9) żeby mi sprzedał pieczarę Makpela, która znajduje się na krańcu jego pola; za odpowiednią cenę niechaj mi ją sprzeda, abym miał wśród was grób na własność. [Rodz 23: 1-9]
Co ważne, Józef Flawiusz również podaje, że Jakub został pochowany w Hebronie:
Józef, otrzymawszy pozwolenie królewskie, zwiózł zwłoki ojca do Hebronu i tam pogrzebał je z wielką wspaniałością. [Dawne Dzieje Izraela. Księga II: VIII: 1]
Nie istnieje żadna Tadycja, jakoby Jakuba i patriarchów pochowano w Sychem. Jak słusnie zauważa przypis do Biblii Tysiąclecia, taka Tradycja jest pozabiblijna.
Te rozbieżności są szeroko omówione w różnych opracowaniach akademickich, a tym kręgom raczej nie można zarzucić nieprzygotowania.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]