SPRZECZNOŚCI WYSTĘPUJĄCE W PIĘCIOKSIĘGU
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
SPRZECZNOŚCI WYSTĘPUJĄCE W PIĘCIOKSIĘGU
CZYJĄ CÓRKĄ BYŁA BASEMAT, ŻONA EZAWA
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 26. 34. BIZTB
''A gdy Ezaw miał czterdzieści lat, pojął za żonę Judytę, córkę Beeriego Chetyty, i Basemat, córkę Chetyty Elsona''
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 36. 2 - 3. BIZTB.
.
''Ezaw pojął żony wśród córek kananejskich...... ........Basematę, córkę Ismaela, siostrę Nebajota''
ps. Dziękuję Ci Mojżeszu - twórcą pięcioksięgu - za tak precyzyjne dane.
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 26. 34. BIZTB
''A gdy Ezaw miał czterdzieści lat, pojął za żonę Judytę, córkę Beeriego Chetyty, i Basemat, córkę Chetyty Elsona''
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 36. 2 - 3. BIZTB.
.
''Ezaw pojął żony wśród córek kananejskich...... ........Basematę, córkę Ismaela, siostrę Nebajota''
ps. Dziękuję Ci Mojżeszu - twórcą pięcioksięgu - za tak precyzyjne dane.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 2552
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 8:15
Ponieważ , nie tylko Jezus z Nazaretu nosił imię Jeszua
więc można domniemywać że Ezaw pojmując żony
wśród córek kananejskich pojął za żonę i Judytę, córkę Beeriego Chetyty,
i Basemat, córkę Chetyty Elsona i Basematę, córkę Ismaela, siostrę Nebajota
więc można domniemywać że Ezaw pojmując żony
wśród córek kananejskich pojął za żonę i Judytę, córkę Beeriego Chetyty,
i Basemat, córkę Chetyty Elsona i Basematę, córkę Ismaela, siostrę Nebajota
...ten lud zbliża się do mnie swoimi ustami i czci mnie swoimi wargami, a jego serce jest daleko ode mnie, tak że ich bojaźń przede mną jest wyuczonym przepisem ludzkim...
Nie wierz w ani jedno moje słowo ale sam(a) badaj , sprawdzaj , doświadczaj czy się rzeczy
aby tak mają
Nie wierz w ani jedno moje słowo ale sam(a) badaj , sprawdzaj , doświadczaj czy się rzeczy
aby tak mają
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Problem żon Ezawa to znowu kwestia różnych Tradycji. W rozdziale 26 mamy następujące żony:
Albo więc uznamy, że Ezaw miał multum żon: Basmat, córkę Elona, Basmat, córkę Izmaela i Machalat, córkę Izmaela i Adę, córkę Elona (plus 2 pozostałe żony), albo uznajemy, że była to jedna i ta sama kobieta, które różne Tradycje zapamiętały pod różnymi imionami i jako córkę różnych ojców.
Jeszcze niektóre teksty próbują "wyjaśniać" całe zamieszanie tym, że dwie żony Ezawa: Ada, córka Elona i Machalat, córka Izmaela, miały na drugie imię Basmat. Tym samym Ezaw miałby mieć "tylko" cztery żony: Chetytki Judytę i Adę-Basmat, Machalat-Basmat i Oholibamę. Taką wersję przedstawia bodajże Midrasz Sefer ha-Yashar. Jednak sama Biblia niczego takiego nie sugeruje.
Co ciekawe Flawiusz wymienia tylko 3 żony Ezwa (Dawne Dzieje Izraela, Księga I: 1: 18), odpowiadającym rozdziałowi 36: Adę, Oholibamę i Basmat.
Tak więc ostatecznie nie wiadomo, czy Ezaw miał sześć żon, cztery żony czy trzy żony.
- Judytę, córkę Beeriego, Chetytykę
- Basemat, córkę Elona, Chetytkę
- Machalat, córka Izmaela, siostra Nebajota. Mamy tu ród Abrahama
- Adę, córkę Elona, Chetytkę/ kananejkę
- Oholibamę, córkę Chiwwity Any, wnuczkę Sibeona
- Basmat. córkę Izmaela, siostrę Nebajota.
Albo więc uznamy, że Ezaw miał multum żon: Basmat, córkę Elona, Basmat, córkę Izmaela i Machalat, córkę Izmaela i Adę, córkę Elona (plus 2 pozostałe żony), albo uznajemy, że była to jedna i ta sama kobieta, które różne Tradycje zapamiętały pod różnymi imionami i jako córkę różnych ojców.
Jeszcze niektóre teksty próbują "wyjaśniać" całe zamieszanie tym, że dwie żony Ezawa: Ada, córka Elona i Machalat, córka Izmaela, miały na drugie imię Basmat. Tym samym Ezaw miałby mieć "tylko" cztery żony: Chetytki Judytę i Adę-Basmat, Machalat-Basmat i Oholibamę. Taką wersję przedstawia bodajże Midrasz Sefer ha-Yashar. Jednak sama Biblia niczego takiego nie sugeruje.
Co ciekawe Flawiusz wymienia tylko 3 żony Ezwa (Dawne Dzieje Izraela, Księga I: 1: 18), odpowiadającym rozdziałowi 36: Adę, Oholibamę i Basmat.
Tak więc ostatecznie nie wiadomo, czy Ezaw miał sześć żon, cztery żony czy trzy żony.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Z żonami Ezawa to też jest pikantna sprzeczność.ShadowLady86 pisze:Problem żon Ezawa to znowu kwestia różnych Tradycji. W rozdziale 26 mamy następujące żony:W rozdziale 28, dochodzi kolejna żona
- Judytę, córkę Beeriego, Chetytykę
- Basemat, córkę Elona, Chetytkę
Następnie przechodząc do rozdziału 36 mamy następujące żony:
- Machalat, córka Izmaela, siostra Nebajota. Mamy tu ród Abrahama
Widać że zachodzi tutaj problem nie tylko z ojcem Basmat, ale ogólnie z jej imieniem. Basmat jest córką Izmaela i siostrą Niebojta, ale córką Ismaela i siostrą Nebojta jest także Machalat.
- Adę, córkę Elona, Chetytkę/ kananejkę
- Oholibamę, córkę Chiwwity Any, wnuczkę Sibeona
- Basmat. córkę Izmaela, siostrę Nebajota.
Albo więc uznamy, że Ezaw miał multum żon: Basmat, córkę Elona, Basmat, córkę Izmaela i Machalat, córkę Izmaela i Adę, córkę Elona (plus 2 pozostałe żony), albo uznajemy, że była to jedna i ta sama kobieta, które różne Tradycje zapamiętały pod różnymi imionami i jako córkę różnych ojców.
Jeszcze niektóre teksty próbują "wyjaśniać" całe zamieszanie tym, że dwie żony Ezawa: Ada, córka Elona i Machalat, córka Izmaela, miały na drugie imię Basmat. Tym samym Ezaw miałby mieć "tylko" cztery żony: Chetytki Judytę i Adę-Basmat, Machalat-Basmat i Oholibamę. Taką wersję przedstawia bodajże Midrasz Sefer ha-Yashar. Jednak sama Biblia niczego takiego nie sugeruje.
Co ciekawe Flawiusz wymienia tylko 3 żony Ezwa (Dawne Dzieje Izraela, Księga I: 1: 18), odpowiadającym rozdziałowi 36: Adę, Oholibamę i Basmat.
Tak więc ostatecznie nie wiadomo, czy Ezaw miał sześć żon, cztery żony czy trzy żony.
Zwróć uwagę na wspominaną dzisiaj OHOLIBAMĘ
Przy omawianiu kobieto - mężczyzny Any zahaczaliśmy o Oholibamę jako żonę Ezawa.
Tymczasem, żeby chyba sprzeczności ciąg był dalszy, tutaj tylko w jednej zaprezentowanej przez Ciebie wersji Oholibama występuje jako żona Ezawa.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
CZYIM SYNEM BYŁ LABAN
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 28. 5. BIZTB
'' I wyprawił Izaak Jakuba, a ten udał się do Paddan-Aram, do Labana, syna Betuela, Aramejczyka.....
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 29. 5. BIZTB.
''Rzekł tedy do nich: Czy znacie Labana, syna Nachora? Odpowiedzieli: Znamy.
ps. Dziękuję Ci Mojżeszu - twórco pięcioksięgu - za tak precyzyjne dane.
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 28. 5. BIZTB
'' I wyprawił Izaak Jakuba, a ten udał się do Paddan-Aram, do Labana, syna Betuela, Aramejczyka.....
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 29. 5. BIZTB.
''Rzekł tedy do nich: Czy znacie Labana, syna Nachora? Odpowiedzieli: Znamy.
ps. Dziękuję Ci Mojżeszu - twórco pięcioksięgu - za tak precyzyjne dane.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Ojcem Labana był Betuel, dziadkiem był Nachor.
(26) Gdy Terach miał siedemdziesiąt lat, urodzili mu się synowie: Abram, Nachor i Haran. [Rodz 11: 26]]
(20) Po tych wydarzeniach doniesiono Abrahamowi: Milka również urodziła synów twemu bratu, Nachorowi: (21) Usa, syna pierworodnego, Buza, jego brata, Kemuela, praojca Aramejczyków, (22) Keseda, Chazo, Pildasza, Jidlafa oraz Betuela. - (23) Betuel zaś był ojcem Rebeki. [Rodz 22: 20-23]
(29) A miała Rebeka brata imieniem Laban. [Rodz 24: 29]
W Rodz 29: 5 "syn" użyte jest w znaczeniu potomek. Jezusa też określano jako "syna Dawida".
(26) Gdy Terach miał siedemdziesiąt lat, urodzili mu się synowie: Abram, Nachor i Haran. [Rodz 11: 26]]
(20) Po tych wydarzeniach doniesiono Abrahamowi: Milka również urodziła synów twemu bratu, Nachorowi: (21) Usa, syna pierworodnego, Buza, jego brata, Kemuela, praojca Aramejczyków, (22) Keseda, Chazo, Pildasza, Jidlafa oraz Betuela. - (23) Betuel zaś był ojcem Rebeki. [Rodz 22: 20-23]
(29) A miała Rebeka brata imieniem Laban. [Rodz 24: 29]
W Rodz 29: 5 "syn" użyte jest w znaczeniu potomek. Jezusa też określano jako "syna Dawida".
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Niektórym frajdę sprawia wyszukiwanie/tworzenie wręcz sprzeczności.- nie prościej i bardziej
"po ludzku",byłoby zajrzeć,sprawdzić i podać jak np w tych przykładach.
No tak,ale smaczek jątrzenia by przepadł,nieprawdaż???
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_28_5.htm
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_29_5.htm
Jak widać,coraz więcej możliwości jest,co do weryfikacji wiedzy i wątpliwości,no ale woli nie starcza jakoś. Szkoda. (homo homini lupus)
Miłego popołudnia,-mimo wszystko.
"po ludzku",byłoby zajrzeć,sprawdzić i podać jak np w tych przykładach.
No tak,ale smaczek jątrzenia by przepadł,nieprawdaż???
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_28_5.htm
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_29_5.htm
Jak widać,coraz więcej możliwości jest,co do weryfikacji wiedzy i wątpliwości,no ale woli nie starcza jakoś. Szkoda. (homo homini lupus)
Miłego popołudnia,-mimo wszystko.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Czyli prawidłowo powinno być Laban wnuk Nachora.ShadowLady86 pisze:Ojcem Labana był Betuel, dziadkiem był Nachor.
(26) Gdy Terach miał siedemdziesiąt lat, urodzili mu się synowie: Abram, Nachor i Haran. [Rodz 11: 26]]
(20) Po tych wydarzeniach doniesiono Abrahamowi: Milka również urodziła synów twemu bratu, Nachorowi: (21) Usa, syna pierworodnego, Buza, jego brata, Kemuela, praojca Aramejczyków, (22) Keseda, Chazo, Pildasza, Jidlafa oraz Betuela. - (23) Betuel zaś był ojcem Rebeki. [Rodz 22: 20-23]
(29) A miała Rebeka brata imieniem Laban. [Rodz 24: 29]
W Rodz 29: 5 "syn" użyte jest w znaczeniu potomek. Jezusa też określano jako "syna Dawida".
W Biblii nie ma listy imion synów w której znajdowałby się LABAN.
Natomiast interesujące są pewne wersety, które sprawiają wrażenie póżniejszych wstawek redakcyjnych.
Takim przykładem, akurat dotyczącym rodziny labana jest np. ni stąd ni zowąd zaakcentowanie Reebeki i Jej ojca. Ma to miejsce w 1. ks,. Mojż. 22. 23.
Wsród wielu synów jakie zrodziła Milka, dalsze potomstwo i to w jednej osobie ( Rebeka ) wymienione jest tylko Betuelowi. Dalej już z powrotem autor jest zajęty ogólnym wymienianiem samych synów, ale już żadnemu w tym miejscu nie wymienia dalszych pokoleń.
Jeśli to nie jest wstawka, to można odnieść wrażenie, że autor już od początku ''przygotowuje '' nas do zapoznania się z głównymi bohaterami w dalszych partiach tekstu.
Labana razem z Reebeką jeszcze w tym miejscu nie wymienił, bo może dlatego, że On jako główny bohater występuje póżniej.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Nie rozumiem co te linki mają wyjaśniać w sprawie imienia ojca Labana.Jachu pisze:Niektórym frajdę sprawia wyszukiwanie/tworzenie wręcz sprzeczności.- nie prościej i bardziej
"po ludzku",byłoby zajrzeć,sprawdzić i podać jak np w tych przykładach.
No tak,ale smaczek jątrzenia by przepadł,nieprawdaż???
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_28_5.htm
http://bibliaapologety.com/LXX/Rdz_29_5.htm
Jak widać,coraz więcej możliwości jest,co do weryfikacji wiedzy i wątpliwości,no ale woli nie starcza jakoś. Szkoda. (homo homini lupus)
Miłego popołudnia,-mimo wszystko.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Fakt,trochę zaciemniłem,a miałem na myśli,że Betuel (imię) znaczy "Dom Boga".
To imię wskazuje na linię rodowodową aż do Jezusa.
Przepraszam za tyradę i zamieszanie.
To imię wskazuje na linię rodowodową aż do Jezusa.
Przepraszam za tyradę i zamieszanie.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
JAK TO SIĘ STAŁO, ŻE STAROTESTAMENTOWY BÓG ZMIENIA IMIĘ JAKUBOWI NA IZRAEL, A W PÓŻNIEJSZYM CZASIE DALEJ NAZYWA GO JAKUBEM
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 35. 10. BIZTB
"I rzekł do niego Bóg: Imię twoje jest Jakub; lecz odtąd nie będziesz się nazywał Jakub, ale imię twoje będzie Izrael. I nazwał go imieniem Izrael."
PIERWSZA KSIĘGA RODZAJU 46. 2. BIZTB
"Wtedy rzekł Bóg do Izraela w widzeniach nocnych, mówiąc: Jakubie! Jakubie! A on odpowiedział: Oto jestem."
PIERWSZA KSIĘGA MOJŻESZA 35. 10. BIZTB
"I rzekł do niego Bóg: Imię twoje jest Jakub; lecz odtąd nie będziesz się nazywał Jakub, ale imię twoje będzie Izrael. I nazwał go imieniem Izrael."
PIERWSZA KSIĘGA RODZAJU 46. 2. BIZTB
"Wtedy rzekł Bóg do Izraela w widzeniach nocnych, mówiąc: Jakubie! Jakubie! A on odpowiedział: Oto jestem."
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
-
- Posty: 2079
- Rejestracja: 13 cze 2008, 23:48
Jeśli przytaczasz przekłady jakiegoś idioty to tak jest..W innych nie ma tych głupot.RN pisze:KSIĘGA WYJŚCIA 4. 25. BIZTB
"Wtedy Sypora wzięła ostry kamień, odcięła napletek syna swego i dotknęła nim sromu Mojżesza, i rzekła: Jesteś mi oblubieńcem krwi."
Pytanie.
Jakiej płci była osoba o imieniu Mojżesz
Wyj. 4:25 PNS
(25) W końcu Cyppora wzięła krzemień i odcięła swemu synowi napletek, i dotknąwszy nim jego stóp, powiedziała: "Wszak jesteś dla mnie oblubieńcem krwi".
Wg. Gdańskiej
Tedy wziąwszy Zefora krzemień ostry, obrzezała nieobrzezkę syna swego, i porzuciła przed nogi jego, i rzekła: Zaprawdę oblubieńcem krwi jesteś mi
Wg. Warszawsko - Praskiej
Sefora wzięła ostry kamyk i obrzezała swojego syna. Potem odciętym napletkiem swojego syna dotknęła nóg Mojżesza i powiedziała: Jesteś dla mnie oblubieńcem krwi.
Ty jak zwykle nie przebierasz w słowach łamiąc regulamin
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2016, 17:29 przez daglezja77, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
http://www.nastrazy.pl/drukuj.php?t=The ... rzezki.htm
Cytat z powyższego opracowania:
Cytat z powyższego opracowania:
Potem [Bóg] zawarł z nim [Abrahamem] przymierze obrzezki. - Dz.Ap. 7:8
Wzmianka o obrzezaniu po raz pierwszy pojawia się w 17 rozdziale 1 Moj. Bóg przemówił wówczas do Abrama i oświadczył mu, że chce z nim zawrzeć przymierze. Przy tej okazji, zmienił jego imię z Abram na Abraham i obiecał oddać mu ziemię Kanaan na wieczną własność. Na dowód, albo znak, tej szczególnej więzi między Bogiem, Abrahamem i nasieniem Abrahamowym, Bóg polecił 99 letniemu Abrahamowi aby się obrzezał, a razem z nim wszyscy mężczyźni w jego domu, wolni i niewolnicy. Od tej chwili, każda nowa osoba w rodzinie Abrahama lub jego następców miała być poddana tej ceremonii będącej dowodem na to, że są oni częścią przymierza.
Wskazany zwyczaj nie był dobrowolny: "A nieobrzezany mężczyzna, który nie będzie miał obrzezanego ciała napletka swego, będzie wytępiony z ludu swego, bo złamał przymierze moje" (1 Moj. 17:14).
Ismael miał trzynaście lat gdy został obrzezany wraz ze swym ojcem. Z tego powodu, Arabowie którzy wywodzą swój rodowód od Abrahama przez Ismaela nadal praktykują obrzezanie mężczyzn w wieku trzynastu lat. Jednakże Bóg powiedział, że od tamtej chwili obrzezanie ma być dokonywane w chwili, gdy męski potomek osiągnie wiek ośmiu dni. Tym samym, gdy Izaak narodził się w rok później, został obrzezany dnia ósmego.
Waga tego ósmego dnia była tak wielka, że gdy Żydzi otrzymali Dziesięć Przykazań z których jedno zakazywało wykonywania pracy w dzień Sabatu, to jednak wyjątek stanowiło dokonywanie obrzezania. Jezus powołał się na ten wyjątek w swej odpowiedzi dla Faryzeuszy, którzy oskarżyli go o złamanie Sabatu przez uzdrowienie człowieka: "Wszak Mojżesz dał wam obrzezkę [nie iżby ona pochodziła od Mojżesza, lecz od przodków] i w sabat obrzezujecie człowieka. Jeżeli człowiek w sabat przyjmuje obrzezkę, aby nie był naruszony zakon Mojżesza, to dlaczego się na mnie gniewacie, że w sabat uzdrowiłem całego człowieka?" (Jan. 7:22-23).
Mojżesz i Sypora
Gdy Mojżesz miał czterdzieści lat, zdawało mu się, że jest gotowy by wyprowadzić Izrael z niewoli Egipskiej; tymczasem sam musiał uciekać, by ratować swe życie. Udał się do ziemi Midianitów, gdzie pojął za żonę Syporę (Zeforę) i miał z nią dwóch synów, Gerszoma i Eliezera (2 Moj. 18:3,4). Midian był synem Ketury, zaś Abraham z pewnością dokonał obrzezania wszystkich swych synów, jakich miał z Keturą.
Z nieznanych nam powodów, Mojżesz zaniechał obrzezki jednego ze swych synów. Było to powodem dość nieoczekiwanego zdarzenia, gdy Mojżesz w wieku 88 lat, Sypora, Eliezer i Gerszom wyruszyli w drogę do Egiptu: "I stało się w drodze, w gospodzie, że zabieżał Pan Mojżeszowi, i chciał go zabić. Tedy wziąwszy Zefora krzemień ostry, obrzezała nieobrzezkę syna swego, i porzuciła przed nogi jego, i rzekła: Zaprawdę oblubieńcem krwi jesteś mi", BG, (2 Moj. 4:24-26).
Kogo Bóg chciał zabić? Wielu tłumaczy uważa, że chodzi tu o Mojżesza, wobec czego używają zaimka "go". Biorąc jednak pod uwagę fakt, że wcześniej Bóg pouczał Mojżesza, co ma mówić przed Faraonem, nie do pomyślenia byłaby okoliczność, że niedługo potem próbowałby go zabić. O wiele bardziej prawdopodobną wersją wydarzeń jest uznanie, że chodziło tu o jego syna. Prawo obrzezki wymagało, aby to nieobrzezany mężczyzna był "wytępiony z ludu swego" (1 Moj. 17:14), a nie jego ojciec. Gdy Sypora zorientowała się, że ich syn znajduje się w niebezpieczeństwie, natychmiast zrozumiała, co należy uczynić i natychmiast to zrobiła. Pod czyje stopy rzuciła Sypora wspomnianą "nieobrzezkę"? Czytamy, że gdy tylko to uczyniła, "odszedł od niego Pan". Sypora właśnie ocaliła życie swego syna, więc nie była zagniewana. Rzuciła ją pod stopy anioła, posłańca Bożego, mówiąc: "Zaprawdę oblubieńcem krwi jesteś mi" (2 Moj. 4:25).
Sypora nie była potomkiem Jakuba. W 4 Moj. 12:1 nazwana jest ona "Kuszytką" [w ang. przekładzie mowa jest o Etiopii, przyp. tłum.]. Była zatem cudzoziemką w narodzie Izraelskim. Jednakże swym zachowaniem zdobyła sobie prawo do przymierza z Bogiem (przez jego przedstawiciela). Po wspomnianych wydarzeniach i z przyczyn o których nie mamy żadnej wzmianki, Sypora i dwóch jej synów powrócili do domu jej ojca, Jetro. Nie weszli oni zatem wraz z Mojżeszem do Egiptu. Później jednak dołączyli do niego na puszczy (2 Moj. 18:5).
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.