ShadowLady86 pisze:Prawda jest taka, ¿e autor listu mówi±c: ca³e Pismo jest natchnione" nie móg³ mieæ na my¶li Apokalipsy, bo jej po prostu nie by³o.
Pos³ugiwanie siê wiêc tym cytatem z II w. w stosunku do kanonu wybranego w IV w. jest bezpodstawne.
Ju¿ wskaza³em, ¿e Apokalipsa istnia³a zanim powsta³a Ksiêga Apokalipsy, a tê, te¿ uznano za natchnion±. Czy zosta³a natchniona dopiero po wej¶ciu do kanonu? Ju¿ o tym napisa³em, ¿e powszechne uznanie jakiego¶ faktu na d³ugo po jego zaistnieniu nie sprawia, ¿e dopiero wtedy on sta³ siê prawdziwym.
Cytujê wiêc:
Ale ty trwaj w tym, czego¶ siê nauczy³ i czego pewny jeste¶, wiedz±c, od kogo¶ siê tego nauczy³. (15) I poniewa¿ od dzieciñstwa znasz Pisma ¶wiête, które ciê mog± obdarzyæ m±dro¶ci± ku zbawieniu przez wiarê w Jezusa Chrystusa. (16) Ca³e Pismo przez Boga jest natchnione i po¿yteczne do nauki, do wykrywania b³êdów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwo¶ci, (17) aby cz³owiek Bo¿y by³ doskona³y, do wszelkiego dobrego dzie³a przygotowany. 2Tm. 3:14-17
Potem (Jezus) rzek³ do Tomasza: Daj tu palec swój i ogl±daj rêce moje, i daj tu rêkê swoj±, i w³ó¿ w bok mój, a nie b±d¼ bez wiary, lecz wierz. (28) Odpowiedzia³ Tomasz i rzek³ mu: Pan mój i Bóg mój. (29) Rzek³ mu Jezus: ¯e mnie ujrza³e¶, uwierzy³e¶; b³ogos³awieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli. (30) I wiele innych cudów uczyni³ Jezus wobec uczniów, które nie s± spisane w tej ksiêdze; (31) te za¶ s± spisane, aby¶cie wierzyli, ¿e Jezus jest Chrystusem, Synem Boga, i aby¶cie wierz±c mieli ¿ywot w imieniu jego. J. 20:30,31
(Chrystus) Wzi±³ ... bowiem od Boga Ojca cze¶æ i chwa³ê, gdy taki go doszed³ g³os od Majestatu chwa³y: Ten jest Syn mój umi³owany, którego sobie upodoba³em. (18) A my, bêd±c z nim na ¶wiêtej górze, us³yszeli¶my ten g³os, który pochodzi³ z nieba. (19) Mamy wiêc s³owo prorockie jeszcze bardziej potwierdzone, a wy dobrze czynicie, trzymaj±c siê go niby pochodni, ¶wiec±cej w ciemnym miejscu, dopóki dzieñ nie za¶wita i nie wzejdzie jutrzenka w waszych sercach. (20) Przede wszystkim to wiedzcie, ¿e wszelkie proroctwo Pisma nie podlega dowolnemu wyk³adowi. (21) Albowiem proroctwo nie przychodzi³o nigdy z woli ludzkiej, lecz wypowiadali je ludzie Bo¿y, natchnieni Duchem ¦wiêtym. 1Pio. 1:17-21
Pierwszy tekst mo¿na stosowaæ tak do Pism ST jak i do istniej±cych ju¿ Pism NT. Drugi tekst wskazuje na fakt, ¿e zosta³o spisane wszystko to, co czyni³ Pan Jezus, co jest niezbêdne do poznania, ¿e on jest Synem Bo¿ym i dla naszego zbawienia przez wiarê w niego. Do tego wszystkiego nie zalicza siê tylko Ewangelia i Apokalipsa Jana, lecz wszystkie inne natchnione ksiêgi NT, gdy¿ Ap. Jan napisa³ to po ich napisaniu.
Trzeci z tekstów potwierdza powy¿sze, ¿e Pierwotny Ko¶ció³ pozna³, ¿e wszelkie Pisma ¦wiête, natchnione D¦BO spe³ni³y siê na Chrystusie, i w ten sposób poznano jego moc i sens pod±¿ania za nim w wierze.
Nie widzê sensu w udowadnianiu, o jakie Ksiêgi dok³adnie chodzi³o, skoro kanon uznany przez wszystkie wyznania wymienia ich 66. Te, które zosta³y uznane za natchnione, natchnione by³y od ich powstania, a nawet od istnienia ich w s³owie mówionym, zgodnym z tym, co pó¼niej zosta³o spisane. Kanon jest tylko powszechnym uznaniem tego faktu.
Mêdrzec w proszku i iskierce, pomija Prawdê Boga,1Kor. 1:18-21;3:18-20. Poszukiwacz", pojmuje w Nim jej Ducha i mi³o¶æ,2Te. 2:10
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.