BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
Ten temat, który dzisiaj założyłem ma na celu wykazanie podstawowych różnic w tekście obu znanych przekładów z których korzystają dwa, od lat ze sobą zaprzyjażnione wyznania.
Nie będzie moim celem udowadnianie, które z przekładów ma rację. To zostawiam innym.
KSIĘGA RODZAJU
ZIEMIA BYŁA BEZŁADEM, CZY BYŁA BEZKSZTAŁTNA
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. BIBLIA TYSIĄCLECIA
'' A ziemia była bezładem......
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
''A ziemia była bezkształtna.....
Nie będzie moim celem udowadnianie, które z przekładów ma rację. To zostawiam innym.
KSIĘGA RODZAJU
ZIEMIA BYŁA BEZŁADEM, CZY BYŁA BEZKSZTAŁTNA
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. BIBLIA TYSIĄCLECIA
'' A ziemia była bezładem......
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
''A ziemia była bezkształtna.....
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- Anna01
- Posty: 4971
- Rejestracja: 20 maja 2006, 10:03
- Lokalizacja: Warszawa
Re: BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
Ja jako "wyznawczyni" teorii "wielkiego wybuchu" , jestem za PRZEKŁADEM NOWEGO ŚWIATARN pisze:Ten temat, który dzisiaj założyłem ma na celu wykazanie podstawowych różnic w tekście obu znanych przekładów z których korzystają dwa, od lat ze sobą zaprzyjażnione wyznania.
Nie będzie moim celem udowadnianie, które z przekładów ma rację. To zostawiam innym.
KSIĘGA RODZAJU
ZIEMIA BYŁA BEZŁADEM, CZY BYŁA BEZKSZTAŁTNA
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. BIBLIA TYSIĄCLECIA
'' A ziemia była bezładem......
KSIĘGA RODZAJU 1. 2. PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
''A ziemia była bezkształtna.....
''A ziemia była bezkształtna......."
Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa.
Rzym. 13:10
Rzym. 13:10
-
- Posty: 11244
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
EMET:Anna01 pisze:
Ja jako "wyznawczyni" teorii "wielkiego wybuchu" , jestem za PRZEKŁADEM NOWEGO ŚWIATA
''A ziemia była bezkształtna......."
Bereszith 1:2a, tekst hebrajski – ‎ וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ -- < vᵊhā`ārĕc hāj(ᵊ)thā(h) thōhû vābhōhû > /= < vᵊhā`ārĕc hāj(ᵊ)thā(h) thōhû vāwōhû >/ = „a_ta_ziemia [hebr.: < vᵊhā`ārĕc >] była [hebr.: < hāj(ᵊ)thā(h) >; od rdzennej formy < hājā(h) > = „być; istnieć”, w qal perfect] bezkształtna [po hebrajsku: < thōhû >] i_pusta [po hebrajsku: < vābhōhû > /= < vāwōhû >/; < vā > = spójnik, dalej od rdzennego - < bōhû >]”.
Mamy więc dwa poniekąd słynne [wśród hebraistów i biblistów] wyrażenia rdzenne: < tōhû > oraz < bōhû >.
Wg rdzennego "tohu", mamy /takie oto/ miejsca w tekście 'BH': Gen 1:2; Deut 32:10; 1Sam 12:21[2x]; Hio 6:18; 12:24; 26:7; Psa 107:40; Izaj 24:10; 29:21; 34:11; 40:17, 23; 41:29; 44:9; 45:18, 19; 49:4; 59:4; Jer 4:23. RAZEM: 20 miejsc w 19. wersetach 'BH'.
Wg rdzennego "bohu", mamy miejsca w tekście 'BH': Gen 1:2; Izaj 34:11; Jer 4:23.
Jawnie mamy trzy [3] miejsca takie, gdzie użyto obydwu tych wyrażeń w obrębie jednego wersetu. Te miejsca, to wymienione przy "bohu", czyli: Gen 1:2; Izaj 34:11; Jer 4:23 – TAK!
W 'Podręcznym Słowniku Briksa', Vocatio, czytamy objaśniająco leksykalnie --
< tōhû > = „coś bezkształtnego /nijakiego; bezład; pustkowie; odludzie; bezdroże; pustynia; marnośc; ułuda; nicość; Iz 4,19 na próżno.” -- strona 376, ed. 1999r., 8 hasło od góry.
< bōhû > = „pustka; nicość.” -- str, 51, 10 hasło od góry, tamże.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
- Pokoja
- Posty: 707
- Rejestracja: 11 paź 2015, 16:09
- Lokalizacja: POLSKA
Re: BIBLIA TYSI¡CLECIA - PRZEK£AD NOWEGO ¦WIATA
Ja natomiast bêd±c zwolennikiem teorii stworzenia przez inteligentnego Stwórcê (bez przywi±zywania wiêkszej wagi do wnikania w jaki sposób tego dokona³), pierwsz± frazê Rdz. 1:2, t³umaczon±:Anna01 pisze:Ja jako "wyznawczyni" teorii "wielkiego wybuchu" , jestem za PRZEK£ADEM NOWEGO ¦WIATARN pisze:Ten temat, który dzisiaj za³o¿y³em ma na celu wykazanie podstawowych ró¿nic w tek¶cie obu znanych przek³adów z których korzystaj± dwa, od lat ze sob± zaprzyja¿nione wyznania.
Nie bêdzie moim celem udowadnianie, które z przek³adów ma racjê. To zostawiam innym.
KSIÊGA RODZAJU
ZIEMIA BY£A BEZ£ADEM, CZY BY£A BEZKSZTA£TNA
KSIÊGA RODZAJU 1. 2. BIBLIA TYSI¡CLECIA
'' A ziemia by³a bez³adem......
KSIÊGA RODZAJU 1. 2. PRZEK£AD NOWEGO ¦WIATA
''A ziemia by³a bezkszta³tna.....
''A ziemia by³a bezkszta³tna......."
odczytujê nastêpuj±co:Ziemia za¶ by³a bez³adem i pustkowiem: (w BT)
A ziemia by³a bezkszta³tna i pusta (w PN¦)
Ziemia (pospolito¶æ) trwa³a nie rzeczywist± nico¶ci±
Mêdrzec w proszku i iskierce, pomija Prawdê Boga,1Kor. 1:18-21;3:18-20. Poszukiwacz", pojmuje w Nim jej Ducha i mi³o¶æ,2Te. 2:10
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Re: BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
Według słownika PWN.EMET pisze:
W 'Podręcznym Słowniku Briksa', Vocatio, czytamy objaśniająco leksykalnie --
< tōhû > = „coś bezkształtnego /nijakiego; bezład; pustkowie; odludzie; bezdroże; pustynia; marnośc; ułuda; nicość; Iz 4,19 na próżno.” -- strona 376, ed. 1999r., 8 hasło od góry.
UŁUDA - «to, co jest tylko wytworem wyobraźni»
http://sjp.pwn.pl/sjp/uluda;2532658.html
Wybierając ten wariant, alternatywne tłumaczenie może brzmieć następująco:
''A ziemia była tylko wytworem wyobrażni''
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
-
- Posty: 11244
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: BIBLIA TYSIĄCLECIA - PRZEKŁAD NOWEGO ŚWIATA
EMET:RN pisze:Według słownika PWN.EMET pisze:
W 'Podręcznym Słowniku Briksa', Vocatio, czytamy objaśniająco leksykalnie --
< tōhû > = „coś bezkształtnego /nijakiego; bezład; pustkowie; odludzie; bezdroże; pustynia; marnośc; ułuda; nicość; Iz 4,19 na próżno.” -- strona 376, ed. 1999r., 8 hasło od góry.
UŁUDA - «to, co jest tylko wytworem wyobraźni»
http://sjp.pwn.pl/sjp/uluda;2532658.html
Wybierając ten wariant, alternatywne tłumaczenie może brzmieć następująco:
''A ziemia była tylko wytworem wyobrażni''
Tyle tylko, że na takim dowolnym przystosowaniu to się nie odbywa.
Pole znaczeniowe, czyli semantyczne wyrażenia, to owego zastosowanie w rozmaitych sytuacjach, które mamy np. przy podaniu miejsc występowania i użycia wyrażenia w zapisie oryginalnym.
Znaczenie w danym jednym miejscu, niekoniecznie [ew. wcale] nie jest wyznacznikiem na to, iż w innym miejscu - też identycznie, co zakrawałoby na nawet absurdalność podejścia.
Uważam, że User dobrze o tym, ale - swoim zwyczajem - chce się trochę [ew. więcej] pośmiać.
Takie podejście - beze mnie.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
- Pokoja
- Posty: 707
- Rejestracja: 11 paź 2015, 16:09
- Lokalizacja: POLSKA
Re: BIBLIA TYSI¡CLECIA - PRZEK£AD NOWEGO ¦WIATA
Nie koniecznie. Ziemia - EReC, pochodzi od wyra¿enia oznaczaj±cego "byæ pewnym". Chodzi wiêc o taki stan jej bytu, w czasie którego by³o ju¿ co¶ pewnego. Nie by³a to rzeczywista nico¶æ, tak jak zal±¿ek cz³owieka w ³onie matki nie jest niczym, ale pocz±tkiem kszta³towania cz³owieka, który od chwili podjêcia samodzielnego oddychania, staje siê odrêbn±, samodzieln± dusz±. Ziemia tak¿e przechodzi³a swój proces kszta³towania. Nawet jest to pokazane w Hio. 38:8-11:RN pisze:Wed³ug s³ownika PWN.EMET pisze:
W 'Podrêcznym S³owniku Briksa', Vocatio, czytamy obja¶niaj±co leksykalnie --
< tōhû > = „co¶ bezkszta³tnego /nijakiego; bez³ad; pustkowie; odludzie; bezdro¿e; pustynia; marno¶c; u³uda; nico¶æ; Iz 4,19 na pró¿no.” -- strona 376, ed. 1999r., 8 has³o od góry.
U£UDA - «to, co jest tylko wytworem wyobra¼ni»
http://sjp.pwn.pl/sjp/uluda;2532658.html
Wybieraj±c ten wariant, alternatywne t³umaczenie mo¿e brzmieæ nastêpuj±co:
''A ziemia by³a tylko wytworem wyobra¿ni''
Dlatego napisa³em, ¿e:Kto zamkn±³ morze drzwiami, gdy (w drugim dniu stwarzania, Rdz. 1:6-8; 2:6) pieni±c siê, wysz³o z ³ona, (9) gdy ob³oki uczyni³em jego szat± (Rdz. 2:6), a ciemne chmury (Rdz. 1:2) jego pieluszkami, (10) gdy wyznaczy³em mu moj± granicê (sklepienie niebieskie z kryszta³ków lodu) i za³o¿y³em zawory i bramy, (11) mówi±c: Dot±d dojdziesz, lecz nie dalej! I tu zatrzymaj± siê twe wzdête fale!
Ziemia istnia³a w stanie jakiego¶ bytu, który by³ czym¶ pewnym w odró¿nieniu do nieba, które by³o w tym czasie czym¶ odmiennym. Ca³± tre¶æ Rdz. 1:2, odczytujê nastêpuj±co:frazê z Rdz. 1:2, t³umaczon±:
odczytujê nastêpuj±co:Ziemia za¶ by³a bez³adem i pustkowiem: (w BT)
A ziemia by³a bezkszta³tna i pusta (w PN¦)
Ziemia (pospolito¶æ) trwa³a nie rzeczywist± nico¶ci±
Ziemia (pospolito¶æ) trwa³a nie rzeczywist± nico¶ci±, tajemnym miejscem (zas³on±, za któr± by³o rzeczywiste Boskie ¶wiat³o Szekina) w otch³ani, a Duch Bo¿y unosi³ (odprê¿a³) siê nad wodami.
Mêdrzec w proszku i iskierce, pomija Prawdê Boga,1Kor. 1:18-21;3:18-20. Poszukiwacz", pojmuje w Nim jej Ducha i mi³o¶æ,2Te. 2:10
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.
- Pokoja
- Posty: 707
- Rejestracja: 11 paź 2015, 16:09
- Lokalizacja: POLSKA
W powy¿szym po¶cie napisa³em:
Z powy¿szego wyp³ywa wniosek, ¿e dzie³o odpocznienia Bo¿ego (pob³ogos³awienie i u¶wiêcenie) jest dope³nieniem stworzenia przez czynienie cz³owieka na podobieñstwo Bo¿e. Usamodzielnianie siê stworzenia przez przyjecie odpowiedzialno¶ci za swoje czyny jest dope³nieniem aktu stworzenia przez nape³nianie go chwa³± Bo¿± jak Namiot - Przybytek i ¶wi±tynia Salomona po ich fizycznym wykonaniu te¿ by³y nape³nione chwa³± Bo¿±.
Z kolei tre¶æ Rdz. 1:2 odnosi siê do stanu ziemi przed rozpoczêciem dzie³a stworzenia. W Rdz. 1:3 nast±pi³o rozpoczêcie tego dzie³a, a dopiero w Rdz. 1:10, wy³ania siê z wody sta³y l±d. Tak w uproszczeniu tre¶æ:
Na pocz±tku (w Praprzyczynie) On stworzy³ Bogów niebo i ziemiê, Rdz. 1:1
mo¿na wyraziæ nastêpuj±co w podobieñstwie:
Na pocz±tku (w otaczaj±cej nas niewidzialnej rzeczywisto¶ci) inwestor zbudowa³ osiedle (niebo) i nasz dom (ziemiê). Wcze¶niej nasz dom istnia³ ukrytych planach, a inicjatywa inwestycji unosi³a siê nad jej wykonawcami (w¶ród nich, lub wraz z nimi), Rdz. 1:2.
Wraz z rozpoczêciem inwestycji, pojawi³o siê jej "¶wiat³o w tunelu" (¶wiat³o¶æ ¶wieci w ciemno¶ci, ale ciemno¶æ jej nie przemog³a, J. 1:4,5), Rdz. 1:3.
Podsumowuj±c, tre¶æ Rdz. 1:1 wyra¿a pe³niê dzie³a, tre¶æ Rdz. 1:2 stan poprzedzaj±cy, a tre¶æ Rdz. 1:3 rozpoczêcie tego dzie³a.
Dla u¶ci¶lenia my¶li, dodam jeszcze, ¿e skoro to, co w Rdz. 1:1 jest nazwane Ziemi±, to nie jest to samo, co l±d te¿ nazwany ziemi± w Rdz. 1:10, wiec tym bardziej to, do czego okre¶lenie ziemia odnosi siê w Rdz. 1:2. Tre¶æ Rdz. 1:1 obejmuje ca³e dzie³o stworzenia w streszczeniu, czyli ca³y tydzieñ stworzenia wraz z dniem odpocznienia Bo¿ego. Natomiast w Wj. 20:11 i 31:17 sze¶æ dni stwarzania, dotycz± tylko czynienia nieba i ziemi wraz z siódmym dniem, dniem odpocznienia Bo¿ego.Ziemia istnia³a w stanie jakiego¶ bytu, który by³ czym¶ pewnym w odró¿nieniu do nieba, które by³o w tym czasie czym¶ odmiennym. Ca³± tre¶æ Rdz. 1:2, odczytujê nastêpuj±co:
Ziemia (pospolito¶æ) trwa³a nie rzeczywist± nico¶ci±, tajemnym miejscem (zas³on±, za któr± by³o rzeczywiste Boskie ¶wiat³o Szekina) w otch³ani, a Duch Bo¿y unosi³ (odprê¿a³) siê nad wodami.
Z powy¿szego wyp³ywa wniosek, ¿e dzie³o odpocznienia Bo¿ego (pob³ogos³awienie i u¶wiêcenie) jest dope³nieniem stworzenia przez czynienie cz³owieka na podobieñstwo Bo¿e. Usamodzielnianie siê stworzenia przez przyjecie odpowiedzialno¶ci za swoje czyny jest dope³nieniem aktu stworzenia przez nape³nianie go chwa³± Bo¿± jak Namiot - Przybytek i ¶wi±tynia Salomona po ich fizycznym wykonaniu te¿ by³y nape³nione chwa³± Bo¿±.
Z kolei tre¶æ Rdz. 1:2 odnosi siê do stanu ziemi przed rozpoczêciem dzie³a stworzenia. W Rdz. 1:3 nast±pi³o rozpoczêcie tego dzie³a, a dopiero w Rdz. 1:10, wy³ania siê z wody sta³y l±d. Tak w uproszczeniu tre¶æ:
Na pocz±tku (w Praprzyczynie) On stworzy³ Bogów niebo i ziemiê, Rdz. 1:1
mo¿na wyraziæ nastêpuj±co w podobieñstwie:
Na pocz±tku (w otaczaj±cej nas niewidzialnej rzeczywisto¶ci) inwestor zbudowa³ osiedle (niebo) i nasz dom (ziemiê). Wcze¶niej nasz dom istnia³ ukrytych planach, a inicjatywa inwestycji unosi³a siê nad jej wykonawcami (w¶ród nich, lub wraz z nimi), Rdz. 1:2.
Wraz z rozpoczêciem inwestycji, pojawi³o siê jej "¶wiat³o w tunelu" (¶wiat³o¶æ ¶wieci w ciemno¶ci, ale ciemno¶æ jej nie przemog³a, J. 1:4,5), Rdz. 1:3.
Podsumowuj±c, tre¶æ Rdz. 1:1 wyra¿a pe³niê dzie³a, tre¶æ Rdz. 1:2 stan poprzedzaj±cy, a tre¶æ Rdz. 1:3 rozpoczêcie tego dzie³a.
Mêdrzec w proszku i iskierce, pomija Prawdê Boga,1Kor. 1:18-21;3:18-20. Poszukiwacz", pojmuje w Nim jej Ducha i mi³o¶æ,2Te. 2:10
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.
Trzeba wgl±daæ w ¦wiête Ksiêgi, które da³ nam w ³asce Pan. Mêdrzec swoj± marno¶æ zmierzy, zacznie badaæ Boski plan: w Chrystusow± krew uwierzy, doskona³y ujrzy stan.