W powy¿szym po¶cie napisa³em:
Ziemia istnia³a w stanie jakiego¶ bytu, który by³ czym¶ pewnym w odró¿nieniu do nieba, które by³o w tym czasie czym¶ odmiennym. Ca³± tre¶æ Rdz. 1:2, odczytujê nastêpuj±co:
Ziemia (pospolito¶æ) trwa³a nie rzeczywist± nico¶ci±, tajemnym miejscem (zas³on±, za któr± by³o rzeczywiste Boskie ¶wiat³o Szekina) w otch³ani, a Duch Bo¿y unosi³ (odprê¿a³) siê nad wodami.
Dla u¶ci¶lenia my¶li, dodam jeszcze, ¿e skoro to, co w Rdz. 1:1 jest nazwane Ziemi±, to nie jest to samo, co l±d te¿ nazwany ziemi± w Rdz. 1:10, wiec tym bardziej to, do czego okre¶lenie ziemia odnosi siê w Rdz. 1:2. Tre¶æ Rdz. 1:1 obejmuje ca³e dzie³o stworzenia w streszczeniu, czyli ca³y tydzieñ stworzenia wraz z dniem odpocznienia Bo¿ego. Natomiast w Wj. 20:11 i 31:17 sze¶æ dni stwarzania, dotycz± tylko czynienia nieba i ziemi wraz z siódmym dniem, dniem odpocznienia Bo¿ego.
Z powy¿szego wyp³ywa wniosek, ¿e dzie³o odpocznienia Bo¿ego (pob³ogos³awienie i u¶wiêcenie) jest dope³nieniem stworzenia przez czynienie cz³owieka na podobieñstwo Bo¿e. Usamodzielnianie siê stworzenia przez przyjecie odpowiedzialno¶ci za swoje czyny jest dope³nieniem aktu stworzenia przez nape³nianie go chwa³± Bo¿± jak Namiot - Przybytek i ¶wi±tynia Salomona po ich fizycznym wykonaniu te¿ by³y nape³nione chwa³± Bo¿±.
Z kolei tre¶æ Rdz. 1:2 odnosi siê do stanu ziemi przed rozpoczêciem dzie³a stworzenia. W Rdz. 1:3 nast±pi³o rozpoczêcie tego dzie³a, a dopiero w Rdz. 1:10, wy³ania siê z wody sta³y l±d. Tak w uproszczeniu tre¶æ:
Na pocz±tku (w Praprzyczynie) On stworzy³ Bogów niebo i ziemiê, Rdz. 1:1
mo¿na wyraziæ nastêpuj±co w podobieñstwie:
Na pocz±tku (w otaczaj±cej nas niewidzialnej rzeczywisto¶ci) inwestor zbudowa³ osiedle (niebo) i nasz dom (ziemiê). Wcze¶niej nasz dom istnia³ ukrytych planach, a inicjatywa inwestycji unosi³a siê nad jej wykonawcami (w¶ród nich, lub wraz z nimi), Rdz. 1:2.
Wraz z rozpoczêciem inwestycji, pojawi³o siê jej "¶wiat³o w tunelu" (¶wiat³o¶æ ¶wieci w ciemno¶ci, ale ciemno¶æ jej nie przemog³a, J. 1:4,5), Rdz. 1:3.
Podsumowuj±c, tre¶æ Rdz. 1:1 wyra¿a pe³niê dzie³a, tre¶æ Rdz. 1:2 stan poprzedzaj±cy, a tre¶æ Rdz. 1:3 rozpoczêcie tego dzie³a.