Ewangelie - po kolei
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 paź 2014, 15:04
Ewangelie - po kolei
:-/ pierwsze moje pytanie
Ktora z ewangelii moze posluzyc za podstawe w tym temacie ?
Ja stawiam na Luk 1:3 BT i inne , czy rzeczywiscie zostala spisana po kolei ?
Ktora z ewangelii moze posluzyc za podstawe w tym temacie ?
Ja stawiam na Luk 1:3 BT i inne , czy rzeczywiscie zostala spisana po kolei ?
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
Re: Ewangelie - po kolei
Uważa się, że ewangelia Marka jest najstarsza. Na niej budowane były ewangelie Mateusza i łukasza ze szczyptami niezależnych od siebie tradycji.Gucio pisze: pierwsze moje pytanie
Ktora z ewangelii moze posluzyc za podstawe w tym temacie ?
Ja stawiam na Luk 1:3 BT i inne , czy rzeczywiscie zostala spisana po kolei ?
Ewangelia Jana to jeszcze coś innego - ogólnie uważana za najmłodszą z całej czwórki.
Ten werset łuk. 1.3. mówiący o przebadaniu wszystkiego od początku i zwłaszcza werset łuk. 1.1 ''wielu już podjęło się sporządzenia opisu wydarzeń'' może świadczyć, a nawet daje pewność, że Łukasz pisał swoją ewangelie czerpiąc z innych pism, w których mogła być ewangelia Marka ( podobny tekst )
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
wiesz, Marek to ten co nago uciekał z Ogrodu
(Mk 14:51) A pewien młodzieniec szedł za Nim, odziany prześcieradłem na gołym ciele. Chcieli go chwycić, (52) lecz on zostawił prześcieradło i nago uciekł od nich.
nawet w nocy bywa gorąco
(Mk 14:51) A pewien młodzieniec szedł za Nim, odziany prześcieradłem na gołym ciele. Chcieli go chwycić, (52) lecz on zostawił prześcieradło i nago uciekł od nich.
nawet w nocy bywa gorąco
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 paź 2014, 15:04
Dawno nie pisalem i trudno wyrazic mi sedno
To ktora ewangelia jest najwczesniej spisana nie ma , w tej chwili , dla mnie znaczenia
Chcialbym ulozyc wydazenia z 4ch ewangelii w taki sposob by w jednej szpalcie znalazly sie ich
wesety ulozone chronologicznie po kolei .
Wdzieczny bede za pomoc
W zwiazku z tym czy ew. Lukasza , Marka , Jana , Mateusza sa spisane w koljnosci wydazen ?
Wg mnie to na pewno Lukasz pisal po kolei
Luk 1:3 bt "(3) Postanowiłem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teofilu,"
A moze jestescie innego zdania ?
To ktora ewangelia jest najwczesniej spisana nie ma , w tej chwili , dla mnie znaczenia
Chcialbym ulozyc wydazenia z 4ch ewangelii w taki sposob by w jednej szpalcie znalazly sie ich
wesety ulozone chronologicznie po kolei .
Wdzieczny bede za pomoc
W zwiazku z tym czy ew. Lukasza , Marka , Jana , Mateusza sa spisane w koljnosci wydazen ?
Wg mnie to na pewno Lukasz pisal po kolei
Luk 1:3 bt "(3) Postanowiłem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teofilu,"
A moze jestescie innego zdania ?
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 paź 2014, 15:04
Widze ze mozesz mi pomoc
Wersety z ostatniego dnia zycia Jezusa
Luk (39) Wyszedłszy, udał się według zwyczaju ku Górze Oliwnej, a za nim poszli też uczniowie.
Mat 30 W końcu, zaśpiewawszy pieśni pochwalne, wyszli ku Górze Oliwnej
Mar 26 W końcu, zaśpiewawszy pieśni pochwalne, wyszli ku Górze Oliwnej.
Zdaja sie opisywac ten sam moment ,
to czy ew J 18:1
J 18:1 bgn "(1) To powiedziawszy Jezus oddalił się ze swoimi uczniami poza wezbrany potok Cedronu, gdzie był ogród, do którego przybył on oraz jego uczniowie."
dotyczy tego momentu ?
Czy moze J 14:31?
J 14:31 bb "(31) Ale iżby poznał świat, że ja miłuję Ojca, a jako mnie roskazał Ociec, tak czynię. Wstańcież, pódźmy z tąd.
Wersety z ostatniego dnia zycia Jezusa
Luk (39) Wyszedłszy, udał się według zwyczaju ku Górze Oliwnej, a za nim poszli też uczniowie.
Mat 30 W końcu, zaśpiewawszy pieśni pochwalne, wyszli ku Górze Oliwnej
Mar 26 W końcu, zaśpiewawszy pieśni pochwalne, wyszli ku Górze Oliwnej.
Zdaja sie opisywac ten sam moment ,
to czy ew J 18:1
J 18:1 bgn "(1) To powiedziawszy Jezus oddalił się ze swoimi uczniami poza wezbrany potok Cedronu, gdzie był ogród, do którego przybył on oraz jego uczniowie."
dotyczy tego momentu ?
Czy moze J 14:31?
J 14:31 bb "(31) Ale iżby poznał świat, że ja miłuję Ojca, a jako mnie roskazał Ociec, tak czynię. Wstańcież, pódźmy z tąd.
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
tak te fragmenty dotyczą sytuacji gdy po wieczerzy Jezus wraz z uczniami (bez Judasza) udaje się na Górę Oliwną do Ogrodu, sadu oliwnego.
(Jn 18:1) To powiedziawszy Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie.
a tu masz proroctwo czyli cień rzeczy przyszłych:
(1 Krl 2:37) Dobrze wiedz o tym, że w dniu, w którym wyjdziesz i przekroczysz potok Cedron, na pewno umrzesz, i to z własnej winy.
(Jn 18:1) To powiedziawszy Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie.
a tu masz proroctwo czyli cień rzeczy przyszłych:
(1 Krl 2:37) Dobrze wiedz o tym, że w dniu, w którym wyjdziesz i przekroczysz potok Cedron, na pewno umrzesz, i to z własnej winy.
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
tak, myślę, że rozdziały 15, 16 i 17 były słowami wypowiedzianymi w drodze (ludzie w drodze, gdy przemieszczają się z miejsca na miejsce rozmawiają - taką mają naturę). Dwóch idących do Emaus też rozprawiało żywo o ostatnich wypadkach w Jerozolimie:
(Łk 24:13) Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy. (14) Rozmawiali oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. (15) Gdy tak rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. (16) Lecz oczy ich były niejako na uwięzi, tak że Go nie poznali. (17) On zaś ich zapytał: Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze? Zatrzymali się smutni. (18) A jeden z nich, imieniem Kleofas, odpowiedział Mu: Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało. (19) Zapytał ich: Cóż takiego? Odpowiedzieli Mu: To, co się stało z Jezusem Nazarejczykiem, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; (20) jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. (21) A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela. Tak, a po tym wszystkim dziś już trzeci dzień, jak się to stało. (22) Nadto jeszcze niektóre z naszych kobiet przeraziły nas: były rano u grobu, (23) a nie znalazłszy Jego ciała, wróciły i opowiedziały, że miały widzenie aniołów, którzy zapewniają, iż On żyje. (24) Poszli niektórzy z naszych do grobu i zastali wszystko tak, jak kobiety opowiadały, ale Jego nie widzieli. (25) Na to On rzekł do nich: O nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! (26) Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swej chwały? (27) I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego. (28) Tak przybliżyli się do wsi, do której zdążali, a On okazywał, jakoby miał iść dalej. (29) Lecz przymusili Go, mówiąc: Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił. Wszedł więc, aby zostać z nimi. (30) Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. (31) Wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. (32) I mówili nawzajem do siebie: Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?
(Łk 24:13) Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy. (14) Rozmawiali oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. (15) Gdy tak rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. (16) Lecz oczy ich były niejako na uwięzi, tak że Go nie poznali. (17) On zaś ich zapytał: Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze? Zatrzymali się smutni. (18) A jeden z nich, imieniem Kleofas, odpowiedział Mu: Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało. (19) Zapytał ich: Cóż takiego? Odpowiedzieli Mu: To, co się stało z Jezusem Nazarejczykiem, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; (20) jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. (21) A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela. Tak, a po tym wszystkim dziś już trzeci dzień, jak się to stało. (22) Nadto jeszcze niektóre z naszych kobiet przeraziły nas: były rano u grobu, (23) a nie znalazłszy Jego ciała, wróciły i opowiedziały, że miały widzenie aniołów, którzy zapewniają, iż On żyje. (24) Poszli niektórzy z naszych do grobu i zastali wszystko tak, jak kobiety opowiadały, ale Jego nie widzieli. (25) Na to On rzekł do nich: O nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! (26) Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swej chwały? (27) I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego. (28) Tak przybliżyli się do wsi, do której zdążali, a On okazywał, jakoby miał iść dalej. (29) Lecz przymusili Go, mówiąc: Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił. Wszedł więc, aby zostać z nimi. (30) Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. (31) Wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. (32) I mówili nawzajem do siebie: Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 paź 2014, 15:04
Dochodze do podobnego wniosku
Czyli Twoim zdaniem J14:1 to chwila kiedy opuszczaja wieczernik ?
A J 18:1 to moment kiedy sa tuz za murami Jerozolimy ( potok zimowy Kidron ) ?
Ktore wersety z Marka , Lukasza i Mateusza odpowiadaja temu okresowi czasu
Tzn przejscia z wiezcernika do potoku zimowego ? Jeszcze nie doszli do ogrodu Getsemane
Czyli Twoim zdaniem J14:1 to chwila kiedy opuszczaja wieczernik ?
A J 18:1 to moment kiedy sa tuz za murami Jerozolimy ( potok zimowy Kidron ) ?
Ktore wersety z Marka , Lukasza i Mateusza odpowiadaja temu okresowi czasu
Tzn przejscia z wiezcernika do potoku zimowego ? Jeszcze nie doszli do ogrodu Getsemane