Obrazowa księga Ruth?

Od Księgi Rodzaju do Apokalipsy, informacje o datach i miejscach powstania poszczególnych ksiąg i ich autorach

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Yarpen Zirgin pisze:Co ma do tej jedności czas, w którym dzieją się wydarzenia opisane w Biblii?
zagłada Jerycha, zagłada Sodomy, zagłada Babilonu, Wyjście z Egiptu , śmierć Jezusa i wiele innych historii - wszystko dzieje się:

Jr 8:13 bp "(13) Do zbiorów się u nich zabiorę - wyrok Jahwe - nie będzie gron na winnym krzewie ani też fig na drzewie figowym, nawet liście powiędną (i wydam je przechodniom)."

Jr 8:7 bg "(7) I bocian na powietrzu zna ustawione czasy swoje, i synogarlica, i żuraw, i jaskółka przestrzegają czasu przylecenia swego; ale lud mój nie zna sądu Pańskiego."

Jr 8:20 bt "(20) - «Minęły żniwa, skończyła się letnia pora, a my nie jesteśmy wybawieni»."

znasz czas?
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

Znowu mieszasz ze sobą fragmenty, które nie mają ze sobą związku. Krótka piłka:

Śmierć Jezusa miała miejsce dzień przed Paschą, która jest sprawowana w miesiącu nisan, a który zaczyna się w naszym marcu, a kończy w kwietniu. Inaczej mówiąc: Jezus umarł na wiosnę.

I to wystarczy, aby obalić Twoją tezę o "letnio-jesiennym" terminie wszystkich wydarzeń z Pisma Świętego.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Przecież te żniwa,-dożynki, były w Szawuot,czyli w Pięcdziesiątnice, a to po naszemu nazywa się też święto tygodni(7 tygodni)liczonych od 16 Nisan.

Tu trochę pisze:

http://izrael.org.il/judaizm/1492.html

Zwłaszcza ostatni akapit nawiązuje do tematu wątku ;-)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Henryk
Posty: 11683
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Post autor: Henryk »

Yarpen Zirgin pisze:Śmierć Jezusa miała miejsce dzień przed Paschą, [..].
Chyba dzień przed Przaśnikami...

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

Pesach, Pascha (hebr. פסח – Pesach, 'przejście', jidysz Pajsoch, Pejsoch), Przaśniki – święto żydowskie obchodzone na pamiątkę wyzwolenia Żydów z niewoli egipskiej.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pesach
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Henryk
Posty: 11683
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Post autor: Henryk »

Yarpen Zirgin pisze:[...]
Wszystko zgadza się.
Siedmiodniowe w Izraelu, a ośmiodniowe w diasporze święto przaśników poprzedza Pascha.
Luk 22:1 bt " Nadchodziła uroczystość Przaśników, tak zwana Pascha."
Właśnie w dniu Paschy skonał na drzewie.
1Kor 5:7 bt " Wyrzućcie więc stary kwas, abyście się stali nowym ciastem, jako że przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha."

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Yarpen Zirgin pisze:
Śmierć Jezusa miała miejsce dzień przed Paschą, która jest sprawowana w miesiącu nisan, a który zaczyna się w naszym marcu, a kończy w kwietniu. Inaczej mówiąc: Jezus umarł na wiosnę.

I to wystarczy, aby obalić Twoją tezę o "letnio-jesiennym" terminie wszystkich wydarzeń z Pisma Świętego.
niczego nie obaliłeś. Czysty Babilon
Dzień babiloński liczony był od zachodu do zachodu słońca, gdyż to właśnie o zachodzie słońca Babilończycy wypatrywali nisko nad horyzontem cienkiego sierpa nowego księżyca, który oznaczał początek nowego miesiąca. Tym samym pierwszy dzień miesiąca Nisan (pierwszego miesiąca babilońskiego roku kalendarzowego) był ogłaszany o zachodzie w dniu równonocy wiosennej lub później. Jeżeli jednak nowy księżyc zauważono o zachodzie przed równonocą wiosenną wówczas nie ogłaszano nowego roku, lecz dodawano trzynasty miesiąc noszący nazwę ostatniego miesiąca roku kalendarzowego, tzw. drugi Adar. Potwierdzają to już najwcześniejsze obserwacje astronomiczne odnotowane przez Babilończyków, które udało się jednoznacznie zidentyfikować[2], jak np. słynna tabliczka VAT 4956, według której 1 Nisan w roku 568 p.n.e. rozpoczął się 22 kwietnia, czyli 26 lub 27 dni po równonocy wiosennej (wówczas 26/27 marca), zaś 24 marca (2 lub 3 dni przed równonocą wiosenną) ogłoszono drugi Adar.


i na pewno nie było to w czasie gdy
tak doniosłe dla Egipcjan wydarzenie, jak początek przyboru wód Nilu zbiegał się z pojawieniem się na horyzoncie Syriusza (gr. Sotis, eg.Sopdet ), na krótko przed wschodem Słońca. Heliakalny wschód Syriusza ma miejsce 19 lipca w kalendarzu juliańskim, czyli 15 czerwca naszego kalendarza i był dla Egipcjan sygnałem rozpoczęcia nowego roku.
dlaczego Bóg zaznacza, że

Exo 12:2 bg "(2) Miesiąc ten będzie wam początkiem miesięcy: pierwszy wam będzie między miesiącami w roku."


Egipcjanie nie mają miesiąca "Abib", ponieważ
Abib wskazuje na stan rozwoju jęczmienia. Jasno to wynika z fragmentu Wj 9,31-32, gdzie mamy opisane zniszczenia spowodowane plagą gradu:
w księdze Rut jest napisane:

Rut 1:22 bg "(22) A tak wróciła się Noemi i Rut Moabitka, synowa jej, z nią; wróciła się z krainy Moabskiej, i przyszły do Betlehem na początku żniwa jęczmiennego ."

zacznij wierzyć Słowu
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

Awatar użytkownika
Gedeon300
Posty: 3
Rejestracja: 15 cze 2011, 21:48
Lokalizacja: lubuskie

Post autor: Gedeon300 »

księga Rut to kobieca opowieśc o kobietach. Jest jedną z pięciu ksiąg wchodzącch w skład tzw hamesz megilot, czyli pięć zwojów oprócz księgi Rut do megilotu wchodzą jeszcze Pieśń nad pieśniami odczytywana w Wielki Szabat, Lamentacje czytane w podczas święta pokutnego Tisza be - Aw, księga Koheleta(kaznodziei Salomona) używana jest w liturgii szabatu przypadającego podczas Sukkot i księga Estery która czytana jest w liturgii Święta Losów.
Księga Rut pomaga poznać zarówno tradycję rolniczą starożytnego Izraela jak i obyczaje małżeńskie, szczególnie instytucję lewiratu. W zakresie tematów teologicznych rozpatruje problem relacji Izraelitów do ludzi spoza Narodu Wybranego. Inna kwestia która pojawia się w księdze Rut to idea chesed (1,8; 2,20 i 3, 10) czyli zarówno czułej, łaskawej miłości jak i wierności. Ostatecznie Booz okazujechesed zarówno Rut, jak i Noemi, gdy wykupi ich dziedzictwo i weźmie je pod opiekę. Rut jako jedna z czterech kobiet obok Tamar, Rachab, i Batszeby jest wymieniona w genealogi Jezusa Chrystusa.
źródło: BIBLIA krok po kroku, nr 21, czerwiec 2011

Oznaczono cytat. Proszę, abyś stosował się do całego 12 punktu regulaminu. YZ
Ostatnio zmieniony 20 cze 2011, 21:10 przez Gedeon300, łącznie zmieniany 1 raz.
może trochę kryptoarcheologii :)

Ted
Posty: 68
Rejestracja: 08 lis 2009, 2:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Ted »

Witaj
Jachu pisze:Może ktoś ma jakąś wiedzę na temat tego,o czym proroczo mówi księga Ruth?
Ta księga biblijna wzięła swą nazwę od imienia jednej z głównych opisanych w niej postaci — Moabitki Rut. Opowiada o tym, jak weszła ona do grona przodków Dawida, zawierając w zastępstwie swej teściowej, Noemi, małżeństwo lewirackie z Boazem. Księga ta jest przesycona wdzięcznością, lojalnością i ufnością wobec Jehowy, które to przymioty wyróżniają Boaza, Noemi oraz Rut (Rut 1:8, 9, 16, 17; 2:4, 10-13, 19, 20; 3:9-13; 4:10).
Pominąwszy końcowy rodowód (Rut 4:18-22), Księga Rut obejmuje ok. 11 lat z czasów sędziów, choć nie powiedziano wyraźnie, kiedy dokładnie rozgrywa się jej akcja (Rut 1:1, 4, 22; 2:23; 4:13).
Według tradycji żydowskiej księgę tę napisał Samuel, a jej treść temu nie przeczy. Pisarz przytoczył na koniec rodowód Dawida, co sugeruje, że wiedział, jakie Bóg ma wobec niego zamiary. Wskazywałoby to właśnie na Samuela, który namaścił Dawida na króla. Byłoby więc stosowne, gdyby opisał też dzieje jego rodu (1Sm 16:1, 13).
Autentyczność i wartość. O historyczności Księgi Rut świadczy rodowód podany przez Mateusza, który wśród przodków Jezusa Chrystusa wymienia Boaza, Rut i Obeda (Mt 1:5; por. Rut 4:18-22; 1Kn 2:5, 9-15). Ponadto trudno sobie wyobrazić, by jakiś Hebrajczyk celowo wymyślił, że wśród żeńskich przodków Dawida, założyciela dynastii królów judzkich, była cudzoziemka.
Informacje zawarte w tym sprawozdaniu historycznym objaśniają i pomagają zrozumieć inne fragmenty Biblii. Stanowią żywe unaocznienie praktycznego zastosowania przepisów dotyczących zbierania pokłosia (Kpł 19:9, 10; Pwt 24:19-22; Rut 2:1, 3, 7, 15-17, 23) oraz małżeństwa lewirackiego (Pwt 25:5-10; Rut 3:7-13; 4:1-13). Dowodzą, że Jehowa troszczył się o zachowanie linii rodowej prowadzącej do Mesjasza i że wybierał tworzące ją osoby. Izraelitka, która poślubiała kogoś z plemienia Judy, mogła mieć nadzieję, iż wśród jej potomków znajdzie się Mesjasz (Rdz 49:10). Obdarzenie tym przywilejem Moabitki Rut ilustruje zasadę wyrażoną przez apostoła Pawła: „Nie zależy to od chcącego ani od biegnącego, lecz od Boga, który okazuje miłosierdzie” (Rz 9:16). Rut wybrała Izraela na swój naród, a Jehowę na swego Boga, On zaś w swym wielkim miłosierdziu dał jej „pełną odpłatę” i zezwolił, by stała się ogniwem w najważniejszym rodowodzie na ziemi (Rut 2:12; 4:13-17).

Pozdrawiam
Mądrość służy ochronie, tak jak ochronie służą pieniądze; lecz korzyść z wiedzy jest ta, że mądrość zachowuje przy życiu tych, którzy ją posiadają.

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Ted pisze:Izraelitka, która poślubiała kogoś z plemienia Judy, mogła mieć nadzieję, iż wśród jej potomków znajdzie się Mesjasz (Rdz 49:10).
to Bóg miał trudny wybór bo kobiet to chyba nie brakowało w Izraelu - pięknych kobiet
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Księgi”