621 p.n.e.

Od Księgi Rodzaju do Apokalipsy, informacje o datach i miejscach powstania poszczególnych ksiąg i ich autorach

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
mordimer
Posty: 21
Rejestracja: 24 paź 2010, 16:16
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

621 p.n.e.

Post autor: mordimer »

Witam serdecznie!

Interesuje mnie teoria, że Księga Powtórzonego Prawa została odnaleziona w roku 621 p.n.e.

Google niewiele mówią na ten temat, oprócz linku do Wiki.

http://pl.wikipedia.org/wiki/621_p.n.e.http://pl.wikipedia.org/wiki/621_p.n.e.

gdzie czytamy:
odnalezienie Księgi Powtórzonego Prawa podczas odbudowy jerozolimskiej świątyni, początek walki z rozpowszechnionymi wśród Żydów kultami asyryjskimi i kananejskimi
Wpisy na wikipedii są często niemiarodajne. Zwłaszcza, że nie pasuje tu stwierdzenie: "podczas odbudowy jerozolimskiej świątyni". Jeśli świątynia została zburzona po raz pierwszy w roku 586 p.n.e. (lub wg niektórych 607 p.n.e.) to nie mogła być odbudowywana prawie 40 lat wcześniej (621 p.n.e.).

Czy ktoś z Was ma dostęp do rzetelnych opracowań historycznych, bądź też przekazów żydowskich o odnalezieniu Księgi PWT w tym właśnie roku?

pzdr.

szukałem ewentualnych wątków na ten temat na forum, ale nie znalazłem, stąd nowy temat.

Awatar użytkownika
bartek212701
Posty: 9241
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: bartek212701 »

mordimer, spisana w 1473 p.n.e tyle wiem :-) ale skoro na wiki tak pisze,to może i tak jest bo wikipedie jak to nasi użytkownicy mówią kontroluje Yarpen,no pisze ją,poprawia itd. Może ten artykuł też on robił,trzeba Yarpena spytac o tekst w wikipedi :-) Na pewno ktoś Ci pomoże
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

mordimer pisze:Wpisy na wikipedii są często niemiarodajne. Zwłaszcza, że nie pasuje tu stwierdzenie: "podczas odbudowy jerozolimskiej świątyni". Jeśli świątynia została zburzona po raz pierwszy w roku 586 p.n.e. (lub wg niektórych 607 p.n.e.) to nie mogła być odbudowywana prawie 40 lat wcześniej (621 p.n.e.).
Jest to mowa o wydarzeniach za czasów Jozjasza, opisanych w tym fragmencie Biblii:
2 Krl 22:3-8
3. W osiemnastym roku panowania króla Jozjasza posłał on pisarza Szafana, syna Asaliasza, syna Meszullama, do świątyni Pańskiej z następującym poleceniem:
4. Idź do arcykapłana Chilkiasza. Niech przygotuje wszystkie pieniądze, które wpłynęły do świątyni Pańskiej, jakie zebrali stróże progów od ludu.
5. I niech je wręczy kierownikom robót, nadzorcom świątyni Pańskiej. Ci zaś niech z nich wydają na robotników pracujących w świątyni Pańskiej, celem naprawienia szkód świątyni:
6. na cieśli, budowniczych i murarzy, oraz na zakup drewna i kamieni ciosowych, celem naprawienia świątyni.
7. Tylko nie trzeba żądać od nich sprawozdania z pieniędzy im doręczonych, ponieważ pracują z niezachwianą wiernością.
8. Wówczas to arcykapłan Chilkiasz powiedział do pisarza Szafana: Znalazłem księgę Prawa w świątyni Pańskiej. I dał Chilkiasz księgę Szafanowi, który ją czytał.
(BT)


A hasło na Wikipedii trzeba poprawić i zamienić słowo "odbudowa" na "odnawianie". Dzięki za zgłoszenie.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

mordimer
Posty: 21
Rejestracja: 24 paź 2010, 16:16
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Post autor: mordimer »

Yarpen Zirgin pisze: A hasło na Wikipedii trzeba poprawić i zamienić słowo "odbudowa" na "odnawianie". Dzięki za zgłoszenie.
Gratuluję "profeski", widzę, że już zmienione.

Co do materiału źródłowego:
Yarpen Zirgin pisze: 8. Wówczas to arcykapłan Chilkiasz powiedział do pisarza Szafana: Znalazłem księgę Prawa w świątyni Pańskiej. I dał Chilkiasz księgę Szafanowi, który ją czytał.
Dzięki za zwrócenie uwagi na ten fragment. Mowa tu o Księdze Powtórzonego Prawa, czy o Torze jako takiej? Czy istnieją dowody historyczne jakoby Tora w obecnej spisanej postaci była znana przed tym wydarzeniem?

pzdr.

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

bartek212701 pisze:mordimer, spisana w 1473 p.n.e tyle wiem :-) ale skoro na wiki tak pisze,to może i tak jest bo wikipedie jak to nasi użytkownicy mówią kontroluje Yarpen,no pisze ją,poprawia itd. Może ten artykuł też on robił,trzeba Yarpena spytac o tekst w wikipedi :-) Na pewno ktoś Ci pomoże
Niestety. To jest VIII wiek p.n.e. co najwyżej. O to co pisze również encyklopedia judaica pisząc jaka jest opinia specjalistów:

It is the unanimous opinion of modern critics that Deuteronomy is not the work of Moses, but that it was, in its main parts, written in the seventh century B.C., either during the reign of Manasseh, or during that of Josiah (but before his eighteenth year, the Book of the Law found in that year in theTemple [see II Kings xxii.-xxiii.] clearly containing Deuteronomy, if indeed it included anything more). The reasons for this conclusion, stated here in the briefest outline, are as follows: (1) Even upon the assumption that JE in Exodus and Numbers is Mosaic, the historical discrepancies in Deut. i-iv. and ix.-x., and the terms in which incidents belonging to the fortieth year of the Exodus are referred to, preclude the possibility of Deuteronomy being Mosaic likewise; while the use of the expression "beyond Jordan" in i. 1, 5; iii. 8; iv. 41, 46, 47, 49, for eastern Palestine, implies that the author was a resident in western Palestine. (2) The same conclusion follows, a fortiori, for those who allow that JE is a post-Mosaic document, from the fact, noticed above, that JE itself, both in the narrative parts and in the laws, is repeatedly quoted in Deuteronomy. (3) In Deuteronomy it is strictly laid down that sacrifice is to be offered at a single central sanctuary (xii. 5, 11, 14, etc.); whereas in Joshua to I Kings vi. sacrifices are frequently described as offered in various parts of the land (in accordance with the law of Ex. xx. 24), without any indication on the part of either the actor or the narrator that a law such as that of Deuteronomy is being infringed. (4) The other differences between the legislation of Deuteronomy and that of Ex. xxi.-xxiii. point with some cogency to the conclusion that the laws of Deuteronomy originated in a later and more highly developed stage of society than the laws of Exodus. (5) The law of the kingdom (xvii. 14-20) is colored by reminiscences of the monarchy of Solomon. (6) The forms of idolatry referred to—especially the worship of the "host of heaven" (iv. 19, xvii. 7)—point to a date not earlier than the reign of Ahaz, and more probably to one in the seventh century B. C.
http://www.jewishencyclopedia.com/view. ... euteronomy

Ted
Posty: 68
Rejestracja: 08 lis 2009, 2:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Ted »

Witaj
mordimer pisze:Interesuje mnie teoria, że Księga Powtórzonego Prawa została odnaleziona w roku 621 p.n.e.
Historia. Świątynia Salomona istniała do 607 r. p.n.e., kiedy to zburzyły ją wojska babilońskie pod wodzą króla Nebukadneccara (2Kl 25:9; 2Kn 36:19; Jer 52:13). Ponieważ Izraelici często wikłali się w bałwochwalcze praktyki, Bóg pozwalał, by gnębiły ich inne narody, które niekiedy ograbiały świątynię ze skarbów. W pewnych okresach świątynia była też zaniedbywana. Za panowania Rechoboama, syna Salomona, zaledwie 33 lata po oddaniu jej do użytku (993 p.n.e.), złupił ją król egipski Sziszak (1Kl 14:25, 26; 2Kn 12:9). Król Asa (977-937 p.n.e.) darzył szacunkiem dom Jehowy, ale chcąc chronić Jerozolimę, nierozważnie posłał złoto i srebro ze świątyni królowi Syrii Ben-Hadadowi I, by ten zerwał przymierze z izraelskim królem Baaszą (1Kl 15:18, 19; 2Kn 15:17, 18; 16:2, 3).
Po okresie niepokojów i zaniedbywania świątyni król judzki Jehoasz (898-859 p.n.e.) zarządził jej naprawę (2Kl 12:4-12; 2Kn 24:4-14). Za panowania jego syna Amacjasza świątynię złupił izraelski król Jehoasz (2Kl 14:13, 14). Król Jotam (777-762 p.n.e.) wykonał na terenie świątyni pewne prace budowlane i wzniósł „górną bramę” (2Kl 15:32, 35; 2Kn 27:1, 3). Judzki król Achaz (761-746 p.n.e.) nie dość, że posłał skarby świątynne jako łapówkę asyryjskiemu królowi Tiglat-Pileserowi III, to jeszcze skalał świątynię, zastępując jej miedziany ołtarz innym, wzniesionym na wzór ołtarza z Damaszku (2Kl 16:5-16). W końcu posunął się do tego, że zamknął drzwi domu Jehowy (2Kn 28:24).
Syn Achaza Ezechiasz (745-717 p.n.e.) usilnie się starał naprawić błędy swego ojca. Na samym początku swego panowania otworzył świątynię i kazał ją oczyścić (2Kn 29:3, 15, 16). Kazał też pokryć złotem jej drzwi i węgary, ale później je odciął i posłał Sancheribowi, królowi Asyrii, bojąc się jego najazdu (2Kl 18:15, 16).
Po śmierci Ezechiasza świątynia przez pół wieku była dewastowana i profanowana. Jego syn Manasses (716-662 p.n.e.) dopuścił się większej niegodziwości niż którykolwiek z wcześniejszych królów Judy, gdyż „na dwóch dziedzińcach domu Jehowy nabudował ołtarzy dla całego zastępu niebios” (2Kl 21:1-5; 2Kn 33:1-4). W czasach wnuka Manassesa Jozjasza (659-629 p.n.e.) ta wspaniała niegdyś budowla znajdowała się w opłakanym stanie. Zapewne panował w niej ogromny nieład, skoro odnalezienie przez arcykapłana Chilkiasza księgi Prawa (prawdopodobnie oryginalnego zwoju spisanego przez Mojżesza) uznano za niezwykłe odkrycie (2Kl 22:3-13; 2Kn 34:8-21). Po wyremontowaniu i oczyszczeniu świątyni obchodzono największe święto Paschy od dni proroka Samuela (2Kl 23:21-23; 2Kn 35:17-19). Działo się to w okresie działalności proroka Jeremiasza (Jer 1:1-3). Od tej pory świątynia funkcjonowała aż do zburzenia, a kapłani pełnili w niej służbę, choć wielu z nich postępowało nagannie.

Chyba wystarczy

pozdrawiam
Mądrość służy ochronie, tak jak ochronie służą pieniądze; lecz korzyść z wiedzy jest ta, że mądrość zachowuje przy życiu tych, którzy ją posiadają.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Księgi”