Księga Rodzaju

Od Księgi Rodzaju do Apokalipsy, informacje o datach i miejscach powstania poszczególnych ksiąg i ich autorach

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
ras2czy
Posty: 277
Rejestracja: 27 sty 2011, 9:15
Lokalizacja: Galicja

Post autor: ras2czy »

Zastanawiacie się ile było par zwierząt czystych, a ile nieczystych, a skąd Noe mógł wiedzieć, które są jakie?
"Wszystko mi wolno" - Paweł zwany Świętym

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Chyba jednak Noe miał pojęcie skoro Bóg użył takich określeń
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

ras2czy
Posty: 277
Rejestracja: 27 sty 2011, 9:15
Lokalizacja: Galicja

Post autor: ras2czy »

Może wiedział bo mu wcześniej powiedziano. Ale jeżeli mu powiedziano, tzn, ze pomiinęto ten ważny szczegół w Piśmie i można by na tej podstawie stwierdzić, że pomijano tez wiele innych.
Natomiast jeżeli nie pominięto, to Noe nie wiedział.
Albo nie było wogóle czystych zwierząt. Dzieki temu nadal było po parze wszystkich zwierząt bo wszystkie były nieczyste.
"Wszystko mi wolno" - Paweł zwany Świętym

kwant
Posty: 1196
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:51

Post autor: kwant »

ras2czy pisze:Może wiedział bo mu wcześniej powiedziano.
Z doświadczenia ludzie tamtych czasów wiedzieli, że zwierząta padlinożerne są chorobonośne. Kto takie zwierzę zjadł, z powodu braku higieny cierpiał na jakieś dolegliwości. Zaciekawił mnie podział owadów w Prawie pod tym kątem. Jakby to było wolno jeść, co jest szkodnikiem, np. szarańcza.

ras2czy
Posty: 277
Rejestracja: 27 sty 2011, 9:15
Lokalizacja: Galicja

Post autor: ras2czy »

Ciekawe z tymi szkodnikami.
Natomiast ja się cały czas zastanawiam nad tą niezgodnością pomiędzy "siedmioma parami" a "po parze".
To juz którać niezgodnośc w Ks. Rodzaju zauważona w tym wątku (nie może być rośliny bez uprawiającego go człowieka, kolejność stwarzania, a jest jeszcze więcej pewnie).
Łatwo tutaj przybrać postawę Yarpena, ale zanim ją przybiorę to pokombinuję ;)

Zastawaim jak się to ma do Nowego Testamentu: (Rz 7: 20) ...nic nie jest skalane samo w sobie; jedynie wtedy, gdy Człowiek uważa coś za skalane, jest to dla niego skalane.
Gdyby, powtarzam: GDYBY odnosiło się to też do tego tekstu o zawierzętach na Arce, to można by pójść tropem, że skoro Noe był wybrany jako sprawiedliwy, to uważał tak samo jak Paweł, czyli nie czynił rozróżnień pomiędzy czystymi a nieczystymi zwierzętami. Więc posłuchał Pana, wybrał tak jak uważał po jednej parze z wszystkich, bo nie widział między niemi różnicy (Z każdego czystego zwierzęcia i z każdego zwierzęcia, które nie jest czyste, i ze stworzeń latających, i ze wszystkiego, co się porusza na ziemi, (9) weszły po dwa do Noego do arki, samiec i samica, tak jak Bóg nakazał Noemu.)
Ale czemu nie po siedem z wszystkich? Tylko po parze jednak? Czyżby Noe wszystkie uważał za nieczyste?
Staram się wierzyć w prawdziwość każdego słowa i nie popłynąć w spekulacjach ;)
Jeżeli wszystkie były nieczyste, to znaczy, że nie było żadnej ofiary z drugiej strony.
Albo ofiara jakaś symboliczna, nie wiem.
I jak się to ma osądu, którego zdolność jest przecież wynikiem pierwszego grzechu, a wątek o sądzeniu przewija się cały czas.
Jak się to ma do ofiary Kaina, który też był zazdrosny (ocenił, że jego ofiara się spodobała mniej Bogu, zamiast robić to co sprawiedliwe, jak go Pan upomniał)
Wydaje mi się, że to jest strasznie powiązane ze sobą i ciężko tak jeden fragment sam w sobie zrozumieć.

Pytanie do znawców hebrajskiego: Jakie są używane słowa w poszczególnych fragmentach na nazwanie zwierzęt czystych i nieczystych?
Ostatnio zmieniony 02 lut 2011, 13:01 przez ras2czy, łącznie zmieniany 1 raz.
"Wszystko mi wolno" - Paweł zwany Świętym

Awatar użytkownika
kesja
Posty: 4276
Rejestracja: 26 maja 2006, 16:13

Post autor: kesja »

a mnie dziwi ze jest tu mowa o samicy i samcu jako rodzaju męs-żen ,ale tez jest nazwane zwierze mąż i żona ?
a do określenia czysty- nieczysty - w znaczeniu MORALNYM - ciekawa ,prawda?
zwierze i MORALNOŚC - a może jednak
? :-D
...
Rdz 6:19-20 „Spośród wszystkich istot żyjących wprowadź do arki po parze,
samca-zachar-זָכָר
zachar
rodzaj męski
i samicę-nekejwa-nekewa-נְקֵבָה

rodzaj żeński
, aby ocalały wraz z tobą od zagłady.(20) Z każdego gatunku ptactwa, bydła i zwierząt pełzających po ziemi po parze; niechaj wejdą do ciebie, aby nie wyginęły.”
.
.najbardziej dokładne -gdańskie
.
I ze wszech zwierząt wszelkiego ciała po dwojgu ze wszech, wprowadzisz do korabia, aby żywo zachowane były z tobą, samiec-zachar-זָכָר i samica-nkwa-נְקֵבָה będą.

Rdz 7:2-3 „Z wszelkich zwierząt-habehema. czystych-tahora-הַטְּהוֹרָה weź z sobą
siedem samców? mężczyzn-אִישׁ i siedem samic-żon?-וְאִשְׁתּוֹ, ze zwierząt-hbehema zaś które nie sa tahor, po jednej parze: samca-męża?- אִישׁ i samicę-mężyna?- אִישׁ ;(3) również i z ptactwa - po siedem samców-zachar- זָכָר i po siedem samic-nekejwa- זָכָר , aby w ten sposób zachować ich potomstwo dla całej ziemi.”
.
.gdańskie
Z każdego bydlęcia-behema. czystego-tahor- weźmiesz z sobą siedmioro a siedmioro,
samca-isz- i samicę-isza-אִשְׁתּוֹ jego; ale z zwierząt które nie maja tahor po dwojgu, samca-isz i samicę-iszto jego.
.
w3-również i z ptactwa - po siedem samców-zachar i po siedem samic-nkejwa, dla zycia potomstwo-nasienie-zrea dla całej ziemi-

.
Biblia Tysiąclecia:
Noe wszedł z synami, z żoną-iszto-אִשְׁתּוֹ i z żonami swych synów do arki, aby schronić się przed wodami potopu.
.

Rdz 7:8-9 „Ze zwierząt-habehema czystych-tahor-czyste i nieczystych-nie ma tahor, z ptactwa i ze wszystkiego, co pełza-romesz-roi się, po ziemi-adama-gleba,
(9) po dwie sztuki, samiec-zachar i samica-nekejwa, weszły do Noego, do arki, tak jak mu Bóg rozkazał.”
.

tahor-czysty
טהור
טָהוֹר (טְהוֹר-) / טְהוֹרָה / טְהוֹרִים / טְהוֹרוֹת
tahor (tehor-) / tehora / tehorim / tehorot
czysty (moralnie - np. czyste myśli, chemicznie - np. czyste złoto), nieskalany

זכר (שריד, עקבות)
זֵכֶר (זִכְרוֹ, זִכְרָהּ)
zecher (zichro, zichra)
ślad (istnienia czegoś), pozostałość (po czymś

.
אִשָּׁה (אֵשֶׁת-) / נָשִׁים (נְשׁוֹת-, נְשֵׁי-)
isza (eszet-) / naszim (neszot-, neszej-)
kobieta / kobiety

.
זֶרַע -zerea-nasienie-poomstwo

ras2czy
Posty: 277
Rejestracja: 27 sty 2011, 9:15
Lokalizacja: Galicja

Post autor: ras2czy »

Kesjo, odpowiedziałaś chyba zanim zapytałem, ale dziękuję bardzo.
"Wszystko mi wolno" - Paweł zwany Świętym

Awatar użytkownika
kesja
Posty: 4276
Rejestracja: 26 maja 2006, 16:13

Post autor: kesja »

dla porównania .
...

Biblia Hebraica Stuttgartensia:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ-אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי-כֵן׃


--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Warszawska:
Potem rzekł Bóg: Niech wyda ziemia istotę żywą-Nefesz Chaja-נֶפֶשׁ חַיָּה
według rodzaju jej: bydło-behema, -płazy -remesz-i dzikie zwierzęta-Chajto według rodzajów jej. I tak się stało.
.
Wąż jest jako Chaja a nie remesz-i nie behema.
.

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם׃


--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Warszawska:
I stworzył -BARA-בְרָא - Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go.
Jako mężczyznę-zchar -זָכָר i niewiastę-nkewa-נְקֵבָה stworzył ich.

...
נֶפֶשׁ חַיָּה Nefesz Chaja -
.

וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן-הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה׃


--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Warszawska:
Ukształtował-IIcer-יִּיצֶר Pan Bóg człowieka z prochu ziemi i tchnął-dmuchnął -ipach w nozdrza-nos jego dech-Niszmat-נִשְׁמַת ,życia-chajim-חַיִּים.
Wtedy stał się człowiek istotą-Nefesz-לְנֶפֶשׁ-Dusza, żywą-Chaja- חַיָּה -.
o żadnym ze zwierząt nie jest tak powiedziane - żadne zwierze nie otrzymało
Niszmat-dech-Niszmat-נִשְׁמַת
....
I rzekł Adam: Toć teraz jest kość z kości moich, i ciało z ciała mego; dla tegoż będzie nazwana mężatką-isza-אִשָׁה, bo ona z męża-isz-אִישׁ wzięta jest.
.

וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ׃


--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Warszawska:
A człowiek i jego żona byli oboje nadzy-ARUM'IM- עֲרוּמִּים, lecz nie wstydzili się.

--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Hebraica Stuttgartensia:
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר אֶל-הָאִשָׁה אַף כִּי-אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן׃

.

Biblia Gdańska:
A wąż-Nachasz był chytrzejszy-ARUM-עָרוּם nad wszystkie zwierzęta-chajat- חַיַּת polne-sade, które był uczynił Pan Bóg; ten rzekł do niewiasty: Także to, że wam Bóg rzekł: Nie będziecie jedli z każdego drzewa sadu tego?
.
uwaga- jesli Wąż pełzał w Eden to powinien zaliczac sie do pełzających - remesz
a kim sa zwierzęta- Chaja polne -sade ?
jeszcze jedno -
Wąż był-- chytrzejszy-ARUM-עָרוּם
Adam i Ewa -byli nadzy-ARUM'IM- עֲרוּמִּים
ciekawe czy mamy prawidłowe tłumaczenie - JAK widac Wąż -Adama-Ewa maja cos wspólnego -ARUM'im-עָרוּם albo wszyscy sa NADZY ,albo wszyscy sie nie wstydza -sa przebiegli - ostrożni
...
ערום
עָרוּם
arum (arom)
goły, nagi

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

kwant pisze:
Yarpen Zirgin pisze:Między nami jest taka różnica, że ja wierzę w natchnienie Biblii, a ty w podyktowanie Biblii przez Ducha Świętego.
Z tego wynika, że te, wg ciebie, sprzeczności dowodzą, iż tego nie mógł podyktować duch święty - Bóg (nieBóg?; definicja Trójcy), bo się nie myli. Natomiast natchniona Biblia może mieć sprzechności. Pozostaje więc problem, kto błędnie natchnnął pisarzy Biblii, przynajmniej tych, którzy te sprzeczności napisali. Bóg? Jeżeli nie, to Paweł kłamie. Jeżeli tak, to twój pogląd bardziej oskarża Boga, niż pogląd Erharda.
Natchnienie Biblii oznacza, że zawiera ono pochodzącą od Boga nieomylną naukę konieczną do zbawienia, a nie że każde z jej słów jest bezbłędne. Autorzy poszczególnych ksiąg to ludzie, o czy warto pamiętać, którzy spisywali je korzystając z własnej wiedzy i talentów, a nie z "gotowca" od Ducha Świętego, który mieli jedynie przepisać.
Inaczej mówiąc: To, że np. opowiadanie o potopie powstało z kompilacji dwóch opowiadać, z których jedno powstał już po przekazaniu Prawa Mojżeszowego, a drugie przed powstaniem tego prawa (świadczy o tym właśnie podział na zwierzęta czyste i nieczyste, który pojawia się w rozdziale 7, a jest nieobecny w 6), nie sprawia, że opowieść o potopie nie powstała z natchnienia Ducha Świętego. Tak samo sprzeczność między opowiadaniami o stworzeniu świata nie sprawia, że nie powstały one z natchnienia Ducha Świętego i nie zawierają prawdy, że świat i człowiek są dziełem Boga.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

...
נֶפֶשׁ חַיָּה Nefesz Chaja -
.

וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן-הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה׃

--------------------------------------------------------------------------------

Biblia Warszawska:
Ukształtował-IIcer-יִּיצֶר Pan Bóg człowieka z prochu ziemi i tchnął-dmuchnął -ipach w nozdrza-nos jego dech-Niszmat-נִשְׁמַת ,życia-chajim-חַיִּים.
Wtedy stał się człowiek istotą-Nefesz-לְנֶפֶשׁ-Dusza, żywą-Chaja- חַיָּה -.
o żadnym ze zwierząt nie jest tak powiedziane - żadne zwierze nie otrzymało
Niszmat-dech-Niszmat-נִשְׁמַת

Co do NefeszHaja, to zwierzęta również to otrzymały:
Wszystkie istoty poruszające się na ziemi z ptactwa, bydła i innych zwierząt i z wszelkich jestestw, których było wielkie mnóstwo na ziemi, wyginęły wraz ze wszystkimi ludźmi. Wszystkie istoty, w których nozdrzach było ożywiające tchnienie życia, wszystkie, które żyły na lądzie, zginęły. Rdz 7,21-22

EMET
Posty: 11244
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

kesja:

Adam i Ewa -byli nadzy-ARUM'IM- עֲרוּמִּים
ciekawe czy mamy prawidłowe tłumaczenie - JAK widac Wąż -Adama-Ewa maja cos wspólnego -ARUM'im-עָרוּם albo wszyscy sa NADZY ,albo wszyscy sie nie wstydza -sa przebiegli - ostrożni
...
ערום
עָרוּם
arum (arom)
goły, nagi
[/b]


EMET:
Genesis 2:25: "I_byli oboje nadzy [hebr.: < ´&#170;r&#251;mmîm >; w plural; rdzenny: < ´&#257;rôm >] człowiek [hebr.: < h&#257;`&#257;dh&#257;m >] i_żona_jego [hebr.: < v&#601;`&#301;sztô >; rdzenny: < `&#301;szsz&#257;(h)] i_nie wstydzili_się.".

Co się zaś tyczy terminu z Genesis [hebr. Bereszith] 3:1, to mamy tutaj użyte wyrażenie będące rdzennym, czyli < ´&#257;r&#251;m >, które niekoniecznie kojarzy się z 'przebiegłością', o czym już pisywałem na Forum... :-)

Nawet 'wzrokowo' widać, iż w Genesis 2:25 mamy od rdzennego na < ô > ["o"], natomiast w Genesis 3:1 od rdzennego na < &#251; > ["u"]... ;-)

Oto inne miejsca w tekście BH od rdzennego z Gen 2:25: 1 Samuela 19:24; Hioba [hebr. Ijjow] 1:21[2x]; 22:6; 24:7, 10; 26:6; Qoheleta 5:14/15/; Izajasza 20:2, 3, 4; 58:7; Ozeasza [hebr. Hoszea] 2:5/3/; Amosa 2:16; Micheasza [hebr. Micha] 1:8.

Oto inne miejsca w tekście BH od rdzennego z Gen 3:1: Hioba 5:12; 15:5; Sentencje [ew. Przysłów] 12:16, 23; 13:16; 14:8, 15, 18; 22:3; 27:12.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
kesja
Posty: 4276
Rejestracja: 26 maja 2006, 16:13

Post autor: kesja »

Stefanos
to mówisz ze widac wzrokowo - o - czy - U= w hebr jest takie samo - vav- &#1493;

w wyrazie - Arum-Arom- &#1506;&#1464;&#1512; &#1493;&#1468; &#1501;
a jak dobrze wiesz -znaki dodano ....a ta kropka nad - vav staje sie wewnątrz vav.

....

Blyy
żadne ze zwierząt nie otrzymało Nefesz
wszelkie stworzenie któe ma dusze-Nefesz,ale nie mieli TEGO co nefesz Ożywiało ku Bogu.
Adam był Dusza -Nefesz ,tak jest napisane ,ale dopiero PO Dmucnięciu w jego nos
Niszmat - Adam stał sie Dusza Żywa ...musi to miec znaczenie i musi byc róznica
Adam otrzymał Cząstke Stwórcy Cos ponad Życie biologiczne -zwierzęce.
a potem TO utracił ...

EMET
Posty: 11244
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

kesja pisze:Stefanos
to mówisz ze widac wzrokowo - o - czy - U= w hebr jest takie samo - vav- &#1493;
w wyrazie - &#1506;&#1464;&#1512; &#1493;&#1468; &#1501;

EMET:
W zapisie bezsamogłoskowym istotnie... ;-)

Gen 2:25 hebr. bezsamogłoskowo --
&#1493;&#1497;&#1492;&#1497;&#1493; &#1513;&#1504;&#1497;&#1492;&#1501; &#1506;&#1512;&#1493;&#1502;&#1497;&#1501; &#1492;&#1488;&#1491;&#1501; &#1493;&#1488;&#1513;&#1514;&#1493; &#1493;&#1500;&#1488; &#1497;&#1514;&#1489;&#1513;&#1513;&#1493;

Gen 3:1 hebr. bezsamogłoskowo --
&#1493;&#1492;&#1504;&#1495;&#1513; &#1492;&#1497;&#1492; &#1506;&#1512;&#1493;&#1501; &#1502;&#1499;&#1500; &#1495;&#1497;&#1514; &#1492;&#1513;&#1491;&#1492; &#1488;&#1513;&#1512; &#1506;&#1513;&#1492; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492; &#1488;&#1500;&#1492;&#1497;&#1501; &#1493;&#1497;&#1488;&#1502;&#1512; &#1488;&#1500;-&#1492;&#1488;&#1513;&#1492; &#1488;&#1507; &#1499;&#1497;-&#1488;&#1502;&#1512; &#1488;&#1500;&#1492;&#1497;&#1501; &#1500;&#1488; &#1514;&#1488;&#1499;&#1500;&#1493; &#1502;&#1499;&#1500; &#1506;&#1509; &#1492;&#1490;&#1503;


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
kesja
Posty: 4276
Rejestracja: 26 maja 2006, 16:13

Post autor: kesja »

EMET pisze:
kesja pisze:Stefanos
to mówisz ze widac wzrokowo - o - czy - U= w hebr jest takie samo - vav- &#1493;
w wyrazie - &#1506;&#1464;&#1512; &#1493;&#1468; &#1501;

EMET:
W zapisie bezsamogłoskowym istotnie... ;-)

Gen 2:25 hebr. bezsamogłoskowo --
&#1493;&#1497;&#1492;&#1497;&#1493; &#1513;&#1504;&#1497;&#1492;&#1501; &#1506;&#1512;&#1493;&#1502;&#1497;&#1501; &#1492;&#1488;&#1491;&#1501; &#1493;&#1488;&#1513;&#1514;&#1493; &#1493;&#1500;&#1488; &#1497;&#1514;&#1489;&#1513;&#1513;&#1493;

Gen 3:1 hebr. bezsamogłoskowo --
&#1493;&#1492;&#1504;&#1495;&#1513; &#1492;&#1497;&#1492; &#1506;&#1512;&#1493;&#1501; &#1502;&#1499;&#1500; &#1495;&#1497;&#1514; &#1492;&#1513;&#1491;&#1492; &#1488;&#1513;&#1512; &#1506;&#1513;&#1492; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492; &#1488;&#1500;&#1492;&#1497;&#1501; &#1493;&#1497;&#1488;&#1502;&#1512; &#1488;&#1500;-&#1492;&#1488;&#1513;&#1492; &#1488;&#1507; &#1499;&#1497;-&#1488;&#1502;&#1512; &#1488;&#1500;&#1492;&#1497;&#1501; &#1500;&#1488; &#1514;&#1488;&#1499;&#1500;&#1493; &#1502;&#1499;&#1500; &#1506;&#1509; &#1492;&#1490;&#1503;

Stephanos, ps. EMET
Gen 2/25 -dotyczy liczby mnogiej - ich dwoje
gen-3/1 - mowa o Wężu - HaNachasz - TEN WĄŻ ....a nie wszystkie węże - chyba ?
tak jakk jest Ziemia i haZiemia
Adam i haAdam
ale ty to wiesz ....

EMET
Posty: 11244
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

kesja:

Gen 2/25 -dotyczy liczby mnogiej - ich dwoje
gen-3/1 - mowa o Wężu - HaNachasz - TEN WĄŻ ....a nie wszystkie węże - chyba ?
tak jakk jest Ziemia i haZiemia
Adam i haAdam
ale ty to wiesz ....


EMET:
Mamy w Liczb 21:6 --
"Toteż Jehowa posłał między lud jadowite węże [hebr.: < hănn&#601;ch&#257;szîm hă&#349;&#349;&#601;r&#257;fîm >; masculine plural; "węże palące", Int. Voc.] i one kąsały lud, tak iż wielu z ludu Izraela umarło." - NŚ.

Zapis w masculine singular łącznie z < ha > - < hannachasz > - mamy ponadto w: Rodzaju 3:2, 4, 13, 14; Liczb 21:7, 9; Qoheleta 10:11; Amosa 5:19; 9:3.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Księgi”