wit pisze:Oczywiście, że był biblistą.
Ok.
wit pisze:Jan Prezbiter jak najbardziej może być tożsamy z Janem Apostołem.
Tyle że w Starożytności odróżniano te dwie osoby. I uważano, że Jan Ewangelista spisał czwartą Ewangelię i Pierwszy List, zaś 2 i 3 List oraz apokalipsę spisał Jan Prezbiter.
Pisze o tym między innymi Euzebiusz powołując się na Papiasza (I w.).
Przy tej sposobności warto podkreślić, że Papiasz dwukrotnie wymienia imię Jana. Po raz pierwszy wylicza je razem z Piotrem, Jakubem i Mateuszem i wszystkimi innymi apostołami; tym samym wyraźnie oznacza Ewangelistę. Drugiego natomiast Jana wymienia zupełnie gdzie indziej, wśród mężów, poza liczbą apostołów, stawia go po Arystionie i jak najwyraźniej zowie go Prezbiterem. Tem samemu byłoby zgodne z prawdą przypuszczenie, że w Azji istniało dwóch mężów tego samego imienia. [[Hisotria Kościoła. Księga III. 39:]
Również
Decretum Gelasianum rozróżnia tych dwóch Janów - Ewangelistę oraz autora 1 Listu, autora czwartej Ewangelii i Prezbitera z Efezu, autora 2 i 3 Listu. Tłumaczenie Dekretu na język polski podał Blyy w
TYM poście.
[...]Apostoła Jana - Jeden list
Innego Jana zwanego Starszym - Dwa listy
wit pisze:Jeżeli autor napisał, że w chwili otrzymywania objawienia świątynia istniała i przepowiadał jej bliskie spustoszenie, nie widzę podstaw, aby je podważać.
Cała Apokalipsa jest jednym wielkim dziełem symbolicznym. Praktycznie każda wizja to symbol czegoś innego.
wit pisze:Prawdą jest, że prześladowania chrześcijan za Domicjana były na szczeblu lokalnym, i wątpliwe, aby szczególnie dotykały one ówczesny teren Palestyny.
A czemu musiały dotykać?
Henryk pisze:Co do wypowiadania proroctw, nie twierdzę inaczej.
Właśnie, słowo klucz to "wypowiadać", czego nie można robić, gdy się milczy
Henryk pisze:Z apostołkami rzecz ma się tak, że tylko Wulgata podaję w Rz.16:7 kobietę- Junię.
Tak więc nie może to być absolutnym pewnikiem.
Junia jest kobietą w każdym tekście. "Problem" polega na tym, że w manuskryptach nie ma "akcentów" nad literami, tym samym nie da się stwierdzić, czy forma imienia Junias po grecku w bierniku jest w formie żeńskiej czy męskiej. Oczywiście opierając się tylko na deklinacji. Prawda jest jednak taka, że było to imię wyłącznie żeńskie, a wczesny Kościół wypowiadał się o tej postaci jako o kobiecie i apostole. W Kościele Prawosławnym jest nawet Świętą. Więcej na temat tej postaci napisałam w
TYM poście, jeśli jesteś zainteresowany.
Albertus pisze:Pozostałe listy ś Pawła są niewątpliwie jego autorstwa a zarzuty co do ich autorstwa są mało poważne.
Raczej odwrotnie. W świetle współczesnej biblistyki, przeważający jest pogląd, że Listów Pasterskich nie napisał Paweł.