Data poowstania Księgi Rodzaju

Od Księgi Rodzaju do Apokalipsy, informacje o datach i miejscach powstania poszczególnych ksiąg i ich autorach

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

wit pisze:
Bariel pisze:Bo Genesis to kompilacja wielu różnych opowieści krążących wcześniej w formie ustnej, wystarczy porównać choćby dwie relacje o stworzeniu świata zawarte jedna po drugiej.
Posunę się nawet do ryzykownego stwierdzenia, że na poczatku fragmenty historii, z których złożono później Genesis, funkcjonowały wśród proto-Izraelitów tak samo, jak np. mity greckie wśród Hellenów, czyli były częścią religii etnicznej tego ludu i każdy szczep znał własną wersję tych opowieści.
Niniejszą sprawę też widzę podobnie. Najpierw były podania ustne przekazywane z pokolenia na pokolenie, a później ujrzały one światło dzienne w formie natchnionego spisanego słowa. Takie ujęcie dowodzi, że autorzy pierwszych rozdziałów 1 Księgi Mojżeszowej zapewne nie znali np. Eposu o Gilgameszu, tym bardziej, że ich wersja o potopie znacznie różni się od sumeryjskiego tekstu. Jeżeli nawet ktoś zetknął się z akadyskim mitem, było to wiele pokoleń przed autorami 1 Księgi Mojżeszowej zanim powstały teksty biblijne. Dodatkowo Epos o Gilgameszu nie powstał tak z dnia na dzień ale był echem krążących wcześniej ustnych przekazów, co tylko potwierdza, że treść biblijna powstała niezależnie, i przeczy tezie, jakoby autorzy Biblii zaczytywali się w mity sumeryjskie.
Jeśli nie znali samego eposu o Gilgameszu to na pewno znali późniejsze podania, które się opierały o ten epos. Pierwsze rozdziały Genesis nie są niezależne, tylko powstały ze źródeł które wywodzą się z Sumerów. Poza tym nie tylko potop jest taki sam, tak samo nazywała się pierwsza kobieta, człowiek z gliny i w proch się obróci, pomieszanie języków, Kain i Abel, zjedzenie zakazanej rośliny, nieśmiertelność na początku, rodzenie bez bólu, długowieczność przed potopem, tyle samo pokoleń minęło do potopu. Różnice są małe i dotyczą tylko mentalności i jest pisana z perspektywy wiary w innych bogów.
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5

Awatar użytkownika
kostek
Posty: 1002
Rejestracja: 26 sie 2009, 13:47

Post autor: kostek »

Bariel pisze:Bo Genesis to kompilacja wielu różnych opowieści krążących wcześniej w formie ustnej, wystarczy porównać choćby dwie relacje o stworzeniu świata zawarte jedna po drugiej.
Posunę się nawet do ryzykownego stwierdzenia, że na poczatku fragmenty historii, z których złożono później Genesis, funkcjonowały wśród proto-Izraelitów tak samo, jak np. mity greckie wśród Hellenów, czyli były częścią religii etnicznej tego ludu i każdy szczep znał własną wersję tych opowieści. Pewnej standardyzacji dokonano dopiero później, ale i tak przez wieki ścierały się różne tradycje piśmiennicze (jahwiści, kapłani itd., jak już pisał BLyy), które korzystały z różnych źródeł.
Dodam więc, że teoria źródeł jest na wszechmiar błędna.

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Bariel pisze:wit, ja jednak nie odrzucałbym całkowicie możliwości wpływów eposu na wierzenia Izraelitów. Możliwe, że mit potopu był rozpowszechniony w całej Mezopotamii, skąd w niezależny sposób zaczerpnęli go autor tego eposu (co stworzyło jedną z jego tradycji), jak również plemię Abrama, który przecież wywodził się z Mezopotamii. Motyw literacki przyniesiony przez Abrama został następnie przyswojony przez Protoizraelitów, którzy przetworzyli go według własnych wzorców i tak powstała ich własna relacja o Noem, czyli druga tradycja.
To jest właśnie rzecz o jakiej napisałem powyżej. Abraham zanim emigrował zapewne znał sumeryjskie podania przekazywane od pokoleń, ale niekoniecznie znał Epos o Gilgameszu. Później, gdy się przesiedlił na ziemie dzisiejszej Palestyny przekazał te opowieści swojemu potomstwu, aby wiele wieków później pojawiły się one w formie spisanej.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Awatar użytkownika
BLyy
Posty: 2983
Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: BLyy »

wit pisze:
Bariel pisze:wit, ja jednak nie odrzucałbym całkowicie możliwości wpływów eposu na wierzenia Izraelitów. Możliwe, że mit potopu był rozpowszechniony w całej Mezopotamii, skąd w niezależny sposób zaczerpnęli go autor tego eposu (co stworzyło jedną z jego tradycji), jak również plemię Abrama, który przecież wywodził się z Mezopotamii. Motyw literacki przyniesiony przez Abrama został następnie przyswojony przez Protoizraelitów, którzy przetworzyli go według własnych wzorców i tak powstała ich własna relacja o Noem, czyli druga tradycja.
To jest właśnie rzecz o jakiej napisałem powyżej. Abraham zanim emigrował zapewne znał sumeryjskie podania przekazywane od pokoleń, ale niekoniecznie znał Epos o Gilgameszu. Później, gdy się przesiedlił na ziemie dzisiejszej Palestyny przekazał te opowieści swojemu potomstwu, aby wiele wieków później pojawiły się one w formie spisanej.
Jeśli nie wcześniej to sami Izraelici mogli znać wersję babilońską jak byli pod ich panowaniem. I Trudno by samego eposu nie znali skoro właśnie potop i inne opowieści są jego integralną częścią a nie osobnymi opowieściami.
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5

Wiesław
Posty: 243
Rejestracja: 15 kwie 2013, 18:05
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Re: Data poowstania Księgi Rodzaju

Post autor: Wiesław »

na.ta.na.el pisze:Witam.

Mógłby mnie ktoś naprowadzić na informacje dotyczące najstarszego źródła dotyczącego Pism Hebrajskich. Dokładnie chodzi mi o księgi Pięcioksięgu, a w szczególności Księgi Rodzaju.

Jaką znajdujemy popartą znaleziskami datę powstania tej Księgi. Znalazłem informacje od IX w. p.n.e. do nawet XVI w. p.n.e.

Jeżeli jesteś na XVI w.p.n.e. To jesteś na dobrej drodze, gdyż jest to data powstania pierwszej Księgi Biblijnej. Dokładnie rok 1513 p.n.e. kiedy Izraelici przebywali na pustyni. Te informacje pomogą ci szukać źródeł dowodowych, historycznych i archeologicznych. Powodzenia.

Mogą być również linki do opracowań :)

Z góry dziękuje.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Księgi”