wyznawca_ pisze:Jedyne co widac w tym cytacie z Izajasza to to ze szatan zostanie ukarany (stracony do krainy umarlych). Innymi slowy zniszczony. Nie widze w nim najmniejszego nawet odniesienia do literalnego 1000 letniego krolestwa w znaczeniu w jakim go wyrazasz.
Czy może teksty te mówią o dwóch różnych karach szatana ?
O karze mówi właśnie
Ap 20,2-3 :
" I pochwycił Smoka,
Węża starodawnego,
którym jest diabeł i szatan,
i związał go na tysiąc lat.
I wtrącił go do Czeluści,
i zamknął, i pieczęć nad nim położył,
by już nie zwodził narodów,
aż tysiąc lat się dopełni.
A potem ma być na krótki czas uwolniony. "
Ja twierdzę ,że w obu przypadkach jest mowa o tej samej karze.
Izajasz 14 rozwija myśl w sposób literalny.Wprowadza dodatki .
Apokalipsa 20 mówi o związaniu szatana ,a
Izajasz 14 tłumaczy na czym owo związanie będzie polegać.
Związanie szatana będzie polegać na uniemożliwieniu mu zwodzenia ludzi.
Nie będzie ich mógł zwodzić ponieważ wszyscy będą nieżywi :
"Wszyscy królowie narodów spoczywają w chwale, każdy w swoim grobowcu, a ty zostałeś wyrzucony ze swojego grobu, jak twór obrzydły, pokryty pomordowanymi, przebitymi mieczem, stratowany jak ścierwo. "
Pragnieniem szatana będzie umrzeć i zakończyć te cierpienie.Ale prorok mówi :
"Z tymi, którzy zstępują do kamiennego grobowca, ty nigdy nie złączysz się w grobie"
Izajasz przepowiada jednak zmartwychwstanie ludzi :
"dla ciebie budzi duchy wszystkich zmarłych władców ziemi, wszystkim królom narodów każe wstać z ich tronów, ci zaś wszyscy razem odzywają się i mówią do ciebie: Także ty zasłabłeś jak my, z nami się zrównałeś!"
"A nie ożyli inni ze zmarłych, aż tysiąc lat się skończyło.
To jest pierwsze zmartwychwstanie"Ap 20,5
"A gdy się skończy tysiąc lat,
z więzienia swego szatan zostanie zwolniony.
I wyjdzie, by omamić narody
z czterech narożników ziemi,
Goga i Magoga*,
by ich zgromadzić na bój,
a liczba ich jak piasek morski. "Ap 20,7-8
Izajasz również mówi o zmartwychwstaniu ludzi.Nie mówi nic o uwolnieniu szatana ale podaje myśl :"DLA CIEBIE budzi duchy wszystkich zmarłych władców ziem" ,która właśnie to sugeruje.
Ludzie ci zmartwychwstaną właśnie SPECJALNIE DLA NIEGO.On zostanie więc uwolniony ,gdyż znowu będzie mógł ich zwodzić .I Ap 20 mówi ,że zwiedzie ich do walki.
Teksty z
Apokalipsa 20 i
Izajasz 14 opisują to samo wydarzenie.
[ Dodano: 2010-07-10, 14:17 ]
wit pisze:Jedną z podstawowych zasad interpretacji biblijnej jest tzw. zasada progresywności objawienia
Dostrzegłem tu sformułowanie "jedna z podstawowych interpretacji"
wit pisze:W znacznej mierze tekstami wyjaśniającymi są Listy Apostolskie, i to głównie na nich powinno się bazować w ustalaniu jakichkolwiek doktryn.
Dlaczego tak uważasz ?
Dlaczego akurat listy Apostolskie są szczególnie ważne ?
Dodam,że wiele doktryn kształtowało się na przestrzeni lat.Np. kwestia przestrzegania niektórych przykazań zakonu.
Niektóre dogmaty nie były rozumiane nawet do czasów ostatnich listów.Być może nawet Apostoł Jan spisując Apokalipsę nie rozumiał ich do końca.
Niektóre (te z ks.Daniela) miały być zrozumiane dopiero w czasach końca - Zob Dan 12,4;Mt 24,15
wit pisze:Zauważ, że nigdzie w treści Listów Apostolskich nie ma mowy o dosłownie rozumianej tysiącletniej karze Szatana.
Fakt nic takiego nie znalazłem poza tekstami 2Pio 2,9 i Jud 1,6 ,które delikatnie tylko nawiązują.
wit pisze:Zastanawiające jest jeszcze, że odwołując się do proroctwa z rozdziału 14 Księgi Izajasza powołujesz się na literalność, a jednak ów fragment przeduchawiasz, gdyż uczciwość nakazuje, ze stosując wykładnię literalną powinieneś proroctwo odnieść do króla babilońskiego, a nie do Szatana.
Ciekawa uwaga.
Myślę,że proroctwo to jest proroctwem podwójnym i odnosi się zarówno do króla Babilońskiego jak i do szatana.Innymi słowy król babiloński jako realizujący politykę szatana zaliczony jest przez to do jego grupy.Tekst pokazuje koniec drogi grzesznika.Każdy grzesznik jako nieżywy znajdzie się w miejscu wydarzeń ,które opisuje Izajasz 14.
Podobne dwuznaczne proroctwo opisał Ezechiel w Ez 28.
Zarówno w Iz 14 i Ez 28 są słowa ,które nie można odnieść do królów babilońskich.Mają one jednego adresata - szatana.
Nie zmienia to faktu ,że proroctwa te są literalne choć oddane w formie poetyckiej.
makabi pisze:
Otchlan-abyssos umieszczana byla pod ziemia, podobnie jak szeol
W takim razie tekst Iz 14,16 stoi w sprzeczności z np. Kazn 9,5-6
W jednym po śmierci rozmawiano w drugim zaprzeczono jakoby coś takiego mogło mieć miejsce.
Masz jakieś dowody biblijne na Swoje twierdzenie?
Poniżej podaję swoje.
makabi pisze:ja nie widze to zadnej zapowiedzi szatana w Millenium na Ziemi.
Otchlan-abyssos umieszczana byla pod ziemia, podobnie jak szeol.Tam tez stracony bedzie szatan.Cienie-duchy zadrzaly na ta mysl.
Tomek w Iz 14 wyraźnie jest napisane :
"Twoim posłaniem zgnilizna,
a robactwo twoim okryciem(...)
Powalony jesteś na ziemię, pogromco narodów!...Wszyscy królowie narodów
spoczywają w chwale, każdy w swoim grobowcu"
1-zgnilizna atrybutem nie jakiejś nieokreślonej otchłani lecz realiów ziemskich.
2-Szatan został POWALONY NA ZIEMIĘ.
3-Zmarli spoczywają W GROBACH NA ZIEMI.
Tu cała ziemia jest tą otchłanią.
Krainą śmierci jest tu GRÓB :
"
Wszyscy królowie narodów spoczywają w chwale, każdy w swoim grobowcu, a ty
zostałeś wyrzucony ze swojego grobu, jak twór obrzydły, pokryty pomordowanymi, przebitymi mieczem, stratowany jak ścierwo. Z tymi, którzy zstępują do kamiennego grobowca, ty nigdy nie złączysz się w grobie,"
Tu jest ciekawe powiązanie :grób człowieka - grób szatana.
Poniższy tekst również mówi o grobach ale i o zmartwychwzbudzeniu:
"Kraina umarłych zadrżała w dole przez ciebie, by wyjść na twoje spotkanie, gdy przyjdziesz, dla ciebie
budzi duchy wszystkich zmarłych władców ziemi, wszystkim królom narodów każe wstać z ich tronów, ci zaś wszyscy razem odzywają się i mówią do ciebie: Także ty zasłabłeś jak my, z nami się zrównałeś! Twoją pychę i brzęk twoich lutni strącono do krainy umarłych. Twoim posłaniem zgnilizna, a robactwo twoim okryciem."
Tekst pisany z perspektywy wierzących ,którzy znajdują się teraz (przez 1000 lat) w niebie (Jan 14,2-3).Dlatego użyto słów POWALONY JESTEŚ NA ZIEMIĘ, KRAINA UMARŁYCH ZADRŻAŁA
W DOLE
Tu krainą umarłych jest zniszczona ziemia przyrównana do krainy umarłych - grobu.
Kraina umarłych w Starym Testamencie była utożsamiana z niebytem w grobie:
"10 ...Gdzież będzie człowiek, gdy zginie?
11 Wody z morza znikną
i rzeki wprzód wyschną doszczętnie -
12 a
człowiek umarły nie wstanie,
zbudzi się, gdy nieba nie stanie,
nie zdoła się ze snu ocucić.
13 O gdybyś w Szeolu (kraina umarłych - BW) mnie schował,
ukrył, aż gniew Twój przeminie,
czas mi postawił, kiedy mnie wspomnisz...
14 Ale czy zmarły ożyje?
Czekałbym przez wszystkie dni mojej walki,
aż taka chwila nadejdzie. "Job 14
Kraina umarłych nie jest stanem jaźni -
-Job 4,20:
"...giną na zawsze"
-Ps 146,4;Kazn 9,10
"w tymże dniu giną wszystkie zamysły jego"
-Job 3,13:
"spałbym wraz z królami i wielkimi którzy sobie wystawili grobowce"
(nawiązanie do Iz 14)
Kraina umarłych jest stanem rozłożonych ciał :
-Job 7,8-10;Ps 115,17 ("umarli nie chwalą Pana")
Job pisał ,że
nie ujrzy go "już oko tego ,który go widzi".
Czyżby Boże oko też ?
Czyżby słowa te oznaczały brak jakiegokolwiek istnienia?
Job użył słów :"jak obłok rozchodzi się i znika tak nie wraca ten ,kto zstąpił do krainy umarłych..."
Jednak Izajasz 14 mówi :
"A oto strącony jesteś do krainy umarłych, na samo dno przepaści."
dodając :
"
Ci, którzy cię widzą, spoglądają na ciebie, przypatrują ci się uważnie: Czy to jest ten mąż, który był postrachem ziemi, trząsł królestwami? ..."
Job mówił ,że gdy będzie w tej "krainie" żadne oko go nie ujrzy ,a Izajasz mówi ,że w tej krainie ludzie będą widzieć szatana .
A może chodzi o zwyczajny grób i zmartwychwstanie ?wtedy mają sens słowa :
"dla ciebie budzi duchy wszystkich zmarłych władców ziemi, "
i nawiązują do słów z Ap 20,5
"inni nie ożyli aż się dopełniło 1000 lat"
Miejsce zmarłych- Szeol nazwane jest grobem w Ps 88,12
"Czy to w grobie się opowiada o Twojej łasce,
a w Szeolu o Twojej wierności? "(BT)
Do Łazarza po wzbudzeniu powiedziano "Łazarzu wyjdź"(z grobu) ,a nie zejdź (z nieba/otchłani/czyśćca)
Czy on przebywał w czyśćcu , pod ziemią czy najnormalniej w grobie ?
Makabi głos powracającego Pana wierni usłyszą w grobach , czy w tajemniczym szeolu ?:
"Nie dziwcie się temu! Nadchodzi bowiem godzina,
w której wszyscy, którzy spoczywają w grobach, usłyszą głos Jego: a ci, którzy pełnili dobre czyny, pójdą na
zmartwychwstanie życia; ci, którzy pełnili złe czyny -
na zmartwychwstanie potępienia. "Jan 5,28-29
1-zmartwychwstanie życia
2-po tysiącu lat (Ap 20,5) zmartwychwstanie potępienia o którym pisał Izajasz w rozdziale 14-tym.
Pozdrawiam