Arianie a unitarianie
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- Bariel
- Posty: 675
- Rejestracja: 10 sie 2012, 13:23
Arianie a unitarianie
Witam wszystkich, mam pytanie, mianowicie, jaka była oryginalna nauka Ariusza? Do tej pory myślałem, że wyznawał tryteizm, tzn. wierzył w trzech Bogów, choć każdy z nich miał być o innym ,,poziomie mocy". Ostatnio jednak, po przeczytaniu kilku prac na tematy okołotrynitarne zaczyna mi się ujawniać obraz Ariusza, jako zagorzałego obrońcy monoteizmu, a więc niemalże unitarianina.
Z tego co rozumiem, jego teologia wyglądała następująco:
-Jedyny odwieczny Bóg Stworzyciel - Jahwe
-bóg (podobny innym biblijnym bogom) Jezus Chrystus, pierwsze i najdoskonalsze stworzenie boże, który współtworzył z Ojcem świat materialny, poddany Ojcu
-osobowy, stworzony Duch Święty, podległy Jezusowi
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.
Z tego co rozumiem, jego teologia wyglądała następująco:
-Jedyny odwieczny Bóg Stworzyciel - Jahwe
-bóg (podobny innym biblijnym bogom) Jezus Chrystus, pierwsze i najdoskonalsze stworzenie boże, który współtworzył z Ojcem świat materialny, poddany Ojcu
-osobowy, stworzony Duch Święty, podległy Jezusowi
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
-
- Posty: 11716
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Re: Arianie a unitarianie
Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.Bariel pisze:Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.
- Talmid2Tes2,15
- Posty: 782
- Rejestracja: 31 sie 2011, 19:17
- Bariel
- Posty: 675
- Rejestracja: 10 sie 2012, 13:23
Re: Arianie a unitarianie
Na to wygląda, choć niewiele w tekście o samym Duchu, skupia się on raczej na relacji Ojciec-Syn.Henryk pisze:Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.Bariel pisze:Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.
Owszem, poniekąd sam wierzę, że tak właśnie jest. Sens istnienia i Ofiary Jezusa polega jednak na tym, że tylko okup doskonałego człowieka mógł wyswobodzić ludzi z okowów ich grzesznej natury.Talmid2Tes2,15 pisze:dla Ariusza nie do pojęcia było jak transcendentny Bóg mógł przyjść na ziemię.
Ojciec nie mógł przekroczyć granicy między stwórcą a stworzeniem , potrzebował więc pośrednika - niższego od siebie
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
- BLyy
- Posty: 2983
- Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
- Lokalizacja: Chorzów
Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy. Może utożsamiał Ducha Świętego z jakimś Aniołem; gdyż byli chrześcijanie którzy tak wierzyli w starożytności. Nie wiem, chyba, że jest jakieś źródło które mogłoby dać na to obraz. W sumie ciekawy temat. Sam do końca nie znam nauk Ariusza.
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
- bartek212701
- Posty: 9241
- Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
- Lokalizacja: Lublin
Dziękujemy wszechpotężny i wszechogarniający Kościele KatolickiBLyy pisze:Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy.
Ariusz nie wierzył w zrodzenie Boga jako Jezusa.Nie wierzył w to,że Jezus jest Bogiem z natury,a z nazwy.
Szkoda,że przeciwnicy tak go zniszczyli ach ten KK wszystko niszczył co mu nie pasowało,a później przepraszał...
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Fragmenty dzieła Celsusa znamy tylko z dzieła Orygenesa, fragmenty dzieła Marcjona tylko z dzieł Tertuliana itd. Tak to jest, dzieła oponentów były niszczone.
Co do Ariusza to nawet fałszowano Biblię, żeby tylko nikt nie podważał informacji na temat Trójcy. Jak coś napisałam na ten temat w TYM temacie.
Co do Ariusza to nawet fałszowano Biblię, żeby tylko nikt nie podważał informacji na temat Trójcy. Jak coś napisałam na ten temat w TYM temacie.
- Bariel
- Posty: 675
- Rejestracja: 10 sie 2012, 13:23
Ano niestety Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji. To prawdopodobne tym bardziej, że każdy inny chrzest opisany w Biblii był przeprowadzany w imię Jezusa.
A co ciekawe, to przecież katolicy najgłośniej wytykają ŚJ, że PNŚ był tworzony pod tezę.
A co ciekawe, to przecież katolicy najgłośniej wytykają ŚJ, że PNŚ był tworzony pod tezę.
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
- Talmid2Tes2,15
- Posty: 782
- Rejestracja: 31 sie 2011, 19:17
- Bariel
- Posty: 675
- Rejestracja: 10 sie 2012, 13:23
A wszystkie inne chrzty w imię Jezusa to fałszerstwo?
Poza tym nie możesz wykluczyć, że późniejsza edycja Mt 28;19 powstała pod wpływem doktryny wyłożonej najpierw w Didache.
Poza tym nie możesz wykluczyć, że późniejsza edycja Mt 28;19 powstała pod wpływem doktryny wyłożonej najpierw w Didache.
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
- Talmid2Tes2,15
- Posty: 782
- Rejestracja: 31 sie 2011, 19:17
- Bariel
- Posty: 675
- Rejestracja: 10 sie 2012, 13:23
Mogę odbić piłeczkę stwierdzając, że tak samo należy interpretować formułę trynitarną z Mt 28;19 - ochrzczeni przyjmowali Jezusa za Pana, którego posłał Bóg, spływał też na nich Duch Święty (jeśli się kto nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego).Talmid2Tes2,15 pisze:a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Didache powstało najprawdopodobniej w II wieku, nie w I wieku.
Wiemy już że końcówka Ewangelii Marka została napisana w późniejszym czasie. Najprawdopodobniej koniec Ewangelii Mateusza również, jednak nie ma jeszcze na to dowodu archeologicznego. Świadczy o tym fakt, że Ewangelia Mateusza ma silny judaistyczny akcent. Jezus w całej Ewangelii podkreśla, że został posłany tylko do narodu żydowskiego, każe uczniom iść tylko do owiec Izraela. Natomiast pod koniec Ewangelii jakoby "zmienia zdanie" i każe iść także do pogan. Także trynitarna forma chrztu nie występuje w żadnym innym dziele z I wieku.
Wiemy już że końcówka Ewangelii Marka została napisana w późniejszym czasie. Najprawdopodobniej koniec Ewangelii Mateusza również, jednak nie ma jeszcze na to dowodu archeologicznego. Świadczy o tym fakt, że Ewangelia Mateusza ma silny judaistyczny akcent. Jezus w całej Ewangelii podkreśla, że został posłany tylko do narodu żydowskiego, każe uczniom iść tylko do owiec Izraela. Natomiast pod koniec Ewangelii jakoby "zmienia zdanie" i każe iść także do pogan. Także trynitarna forma chrztu nie występuje w żadnym innym dziele z I wieku.
- BLyy
- Posty: 2983
- Rejestracja: 27 lip 2009, 1:54
- Lokalizacja: Chorzów
LINKTalmid2Tes2,15 pisze:trynitarną formę chrztu potwierdza "Diache"Bariel pisze:Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji.
Najstarsze zachowane fragmenty Didache pochodzą z IV wieku i nie zawierają formuły trynitarnej. Dopiero pełny tekst z XII wieku potwierdza taką formułę w Didache. Nie wiem czy w starszych nie znajdowała się dlatego, że jest tam napisane co innego; czy dlatego, że ten fragment się nie zachował i można się tylko domyślać co tam było. Więc do pisma z XII trzeba podchodzić krytycznie, ale i nie odrzucać tego w pełni. Może ktoś jest wstanie odszukać jakieś informacje na ten temat.
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
Talmid2Tes2,15,
Po pierwsze jak już to przyimek który wskazuje na przyczynę jak i praktykę w jaki sposób byli chrzczeni nowo nawróceni
εἰς – praepositio (+ acc.) – przyimek: o kierunku: do, ku, na, w; o terminie: do, aż, przez, aż do, na; o granicy i mierze czynności: do, aż do, około, po; o przyczynie: z powodu, ze względu, na skutek;o stosunku do osoby lub rzeczy: względem, co do, o (kimś); o sposobie: na (obecny sposób), na (miarę), w (miarę); o celu lub przedmiocie: dla, na, ku;
Didache powstało w tym czasie co NT , więc ma duży autorytet , a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis
Po pierwsze jak już to przyimek który wskazuje na przyczynę jak i praktykę w jaki sposób byli chrzczeni nowo nawróceni
εἰς – praepositio (+ acc.) – przyimek: o kierunku: do, ku, na, w; o terminie: do, aż, przez, aż do, na; o granicy i mierze czynności: do, aż do, około, po; o przyczynie: z powodu, ze względu, na skutek;o stosunku do osoby lub rzeczy: względem, co do, o (kimś); o sposobie: na (obecny sposób), na (miarę), w (miarę); o celu lub przedmiocie: dla, na, ku;
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן