Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy istnieje chronologia biblijna bez źródeł świeckich?
Autor Wiadomość
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-13, 22:17   Czy istnieje chronologia biblijna bez źródeł świeckich?

Pytanie na miejscu, bowiem w biblii nie znajdujemy żadnych dat absolutnych. Dla przykładu, nigdzie w niej nie napisano, że Jezus został ochrzczony w 29 roku n.e., że Cyrus zdobył Babilon w 539 roku p.n.e., lub że Jeruzalem zostało spustoszone w 607 roku p.n.e., jak twierdzą ŚJ. Biblia bowiem dostarcza nam tylko możliwości względnego datowania.

Kiedy zatem czytamy o spustoszeniu Jeruzalem w 2 Krl 25:1-12, to znajdujemy tam tylko informację, że stało się to w „jedenastym roku Króla Sedekiasza” (wers 2), który koresponduje z „jedenastym rokiem Króla Nabuchodonozora, króla Babilonu” (wers 8). Ale kiedy to było? Jak wiele czasu minęło od tego wydarzenia do naszych czasów? Ile lat przed Erą chrześcijańską to nastąpiło? Prawda jest taka, że Biblia nie podaje w ogóle żadnych informacji, które umożliwiłyby połączenie tej daty z naszą Erą chrześcijańską.

Księgi Królewskie i Kronik mówią o królach, którzy panowali w Izraelu i Judzie od Saula, pierwszego króla, do Sedekiasza, ostatniego. Powiedziano nam w nich kto po kim obejmował panowanie i na jak długo. Dzięki zsumowaniu długości lat panowania od Saula do Sedekiasza możemy zmierzyć orientacyjną długość czasu (przy czym, istnieje tu wiele niejasnych momentów) jaki upłynął pomiędzy panowaniem tych dwóch królów. W ten sposób odkryjemy, że okres panowania monarchii hebrajskich pokrywa się z grubsza z okresem obejmującym około 500 lat. Ale nawet wtedy wciąż będzie nam brakowało odpowiedzi na pytanie: W którym miejscu strumienia czasu rozpoczął się i skończył ten okres?

Gdyby Biblia poszła dalej i przekazała nam ciągłą i nieprzerwaną serię królewskich lat panowania, trwających od Sedekiasza aż po początek Ery chrześcijańskiej, to wtedy uzyskalibyśmy odpowiedź na to pytanie. Ale Sedekiasz był ostatnim królem. Biblia nie przekazuje nam też żadnych innych informacji, które pomogłyby nam obliczyć długość okresu występującego pomiędzy „jedenastym rokiem” Sedekiasza, a początkiem Ery chrześcijańskiej. Mamy zatem okres mniej więcej 500 lat, okres istnienia monarchii hebrajskich, ale nie powiedziano nam jak dawno przed naszymi obecnymi czasami biegł ten okres i jak go połączyć z naszą Erą chrześcijańską.

Jeśli Biblia przechowałaby dokładnie datowane szczegółowe opisy astronomicznych wydarzeń, takich jak zaćmienia słońca i księżyca, lub opisy pozycji planet wraz z ich położeniem względem innych planet oraz konstelacji, to mogłoby nam to pomóc. Współcześni astronomowie dzięki swej wiedzy o stałych ruchach księżyca i innych planet są w stanie wyliczyć pozycje tych ciał niebieskich, zawieszonych na rozgwieżdżonym niebie tysiące lat temu. Jednakże, jak na nieszczęście Biblia nie przekazuje nam również informacji tego typu.

Wreszcie, Biblia sama w sobie nie pokazuje nam jak te chronologiczne datacje mogłyby być połączone z naszą obecnie trwającą erą. Chronologia ta jest w tym przypadku niejako „zawieszona w powietrzu”, będąc tylko chronologią względną. Tylko wtedy, gdyby Biblia podawała nam jak dużo czasu upłynęło od Sedekiasza do naszej obecnej ery, lub umożliwiałaby nam wyliczenie tego dzięki pomocy w postaci kompletnej linii długości panowania królów, czy szczegółowych i precyzyjnie datowanych obserwacji astronomicznych, moglibyśmy otrzymać absolutną chronologię, informującą nas o tym, ile dokładnie czasu upłynęło od ostatniego roku Sedekiasza do nas.

Względna natura dat biblijnych nie jest sama w sobie przeszkodą do ustalenia kiedy dokładnie nastąpiły jakieś wydarzenia opisane w Biblii. Jeśli istniałaby możliwość zsynchronizowania chronologii biblijnej z chronologią jakiegoś innego kraju, która mogłaby być już połączona z naszą Erą chrześcijańską, wtedy byłoby możliwe przekształcenie względnej chronologii biblijnej w chronologię absolutną. To jednak oznacza, że aby ustalić daty wydarzeń biblijnych musielibyśmy polegać na danych spoza Biblii, to znaczy na źródłach historii świeckiej.

I nie mamy innego wyboru. Jeśli chcemy wiedzieć kiedy nastąpiło wydarzenie opisane w Biblii, niech to będzie data upadku Babilonu, data spustoszenia Jeruzalem przez Nabuchodonozora, data odbudowy świątyni w okresie panowania Dariusza I, lub jakakolwiek inna data, to musimy się zwrócić do źródeł historii świeckiej. To jest ponury fakt, który musi zostać zaakceptowany przez każdego kto wierzy Biblii, czy tego chce, czy nie. Oto prosta prawda, która głosi, że bez źródeł świeckich nie istnieje chronologia biblijna, ani żadne datowanie wydarzeń biblijnych.

To również oczywiście oznacza, że jest czystą niemożliwością używać „chronologii biblijnej” jako bezstronnego miernika czasu, za pomocą którego można zachwalać dokładność jakiejś daty. Kiedy na przykład niektórzy ŚJ wskazują na fakt, zgodnie z którym ustalona przez współczesnych historyków data upadku Babilonu wypada na rok 539 p.n.e., a następnie twierdzą, że „chronologia biblijna jest w zgodzie z tą datą”, to nie uświadamiają sobie oni do końca tego, jakie konsekwencje niesie ze sobą względna natura chronologii biblijnej. Skoro Biblia nie podaje roku kalendarzowego dla tego ostatniego wydarzenia (lub dla jakiegokolwiek innego wydarzenia), to twierdzenie, że Biblia zgadza się ze świeckim datowaniem tego wydarzenia na rok 539 p.n.e. jest kompletnie bezzasadne. I dlatego tak samo bezpodstawne i zwodnicze jest twierdzenie, że świecka data spustoszenia Jeruzalem, 587 rok p.n.e., nie zgadza się z chronologią biblijną, gdyż rok kalendarzowy, w którym nastąpiło to wydarzenie również nie został podany w Biblii.

W ten sposób owi ŚJ w sposób zupełnie naturalny obstają przy twierdzeniu TS, zgodnie z którym 70 lat z Jeremiasza 25:11 i 29:10 odnosi się do okresu spustoszenia Jeruzalem, trwającego od 18 roku Nabuchodonozora do powrotu wypędzonych Żydów w 1 roku Cyrusa. W wyniku takiego postawienia sprawy, okres przerwy pomiędzy datami jakie historycy ustalili dla tych dwóch wydarzeń (587/86 i 538/37 p.n.e.) okazuje się być zbyt krótki. Dlatego ŚJ odrzucają jedną z tych dwóch dat, tzn. 587/86 p.n.e. Dlaczego jednak odrzucają oni właśnie tę datę a nie inną?

Tak naprawdę nie ma żadnego biblijnego powodu dla takiego właśnie wyboru. Jak bowiem wskazano wyżej, Biblia ani nie potwierdza, ani nie zaprzecza żadnej z tych dwóch dat. Dlatego też Biblia nie może decydować o tym, która z tych dwóch dat jest lepsza. Na jakiej zatem podstawie powinno się wybrać jedną z tych dwóch dat, zakładając przez chwilę, że interpretacja 70 lat w wykonaniu TS jest poprawna?

Najbardziej logiczną, naukową i wszechstronną metodą wyboru w tym momencie może być tylko zaakceptowanie takiej daty, która została ustalona na podstawie pozabiblijnych źródeł historycznych. A te źródła pokazują nam w sposób bardzo jednoznaczny, że chronologia okresu panowania Nabuchodonozora jest dzięki astronomicznym i innym dokumentom o wiele lepiej ustalona, niż chronologia okresu panowania Cyrusa. Zatem, dla chrześcijanina ufającego Biblii naturalnym wyborem powinno być właśnie opowiedzenie się za rokiem 587/86 p.n.e., i odrzucenie daty 538/37 p.n.e., jeśli już trzeba by było wybierać pomiędzy tymi dwiema datami. Jednakże, ŚJ dokonują zupełnie przeciwnego wyboru. Jako, że powodem tego wyboru nie jest ani Biblia, ani też dowody historyczne, to co tak naprawdę jest prawdziwym powodem tegoż wyboru?

Jeśli ŚJ upierają się, że okres 70 letni zaczął się w 18 roku Nabuchodonozora i skończył się w 1 roku Cyrusa, to powinni zacząć akceptować rok 587/86, jako najbardziej wiarygodną datę z tych dwóch wspomnianych dat. Liczenie 70 lat w przód od tej daty doprowadziłoby ich do roku 518/17 p.n.e., jako pierwszego roku Cyrusa, zamiast do roku 538/37. To byłoby zarówno biblijne jak i bardziej naukowe, niż obstawianie przy roku 538/37 p.n.e. wraz z odrzucaniem roku 587/86.

Zarówno data 587/86 jak i 538/37 są datami poprawnymi. Żadna z tych dat nie jest w konflikcie z Biblią. Jeremiasz powiedział, że 70 lat miało upłynąć „dla Babilonu”, nie „dla Jeruzalem”. Wtedy, gdy Asyria całkowicie utraciła swoje królestwo na rzecz Babilonu w 609 roku p.n.e., 70 lat „dla Babilonu” trwało od 609 roku do 539 roku p.n.e. W celu zapoznania się z bardziej szczegółową prezentacją wielu linii dowodowych przeciw dacie 607 p.n.e. odsyłam do książki pt. The Gentile Times Reconsidered, Atlanta: Commentary Press, 1986. Pozycja ta jest też dostępna w języku włoskim, niemieckim i szwedzkim [a także polskim].

Dlaczego zatem TS i ich obrońcy odrzucają rok 587/86 p.n.e., nie odrzucają natomiast roku 538/37? Jak ukazano wyżej, powody takiego postępowania nie mogą być przecież ani historyczne ani biblijne.

Odpowiedź na to pytanie jest całkiem oczywista. Rok 587/86 p.n.e. jest w bezpośrednim konflikcie z chronologią „Czasów Pogan” w ujęciu TS. W chronologii tej rok 607 p.n.e. wyznaczony jako data spustoszenia Jeruzalem jest niezmiennym punktem startowym. Bez roku 607 p.n.e. TS nie doszłoby nigdy do roku 1914 n.e. I ta właśnie data jest kamieniem węgielnym proroczych roszczeń i przesłania TS, nic też nie może jej obalić, ani Biblia, ani fakty historyczne. I dlatego, w istocie rzeczy nie chodzi tu o kwestię lojalności ani wobec Biblii, ani wobec faktów historycznych. Wybór co do tej daty jest podyktowany zupełnie innym motywem: Lojalnością wobec chronologicznych spekulacji, które stają się koniecznym warunkiem dla podtrzymania boskich roszczeń TS.


źródło: http://brooklyn.org.pl/rolachron.htm (fragment)

Dlaczego jednak założyłem ten temat. Otóż w jednym z wątków forumowiczka tessa argumentuje:

tessa napisał/a:
Istnieją tzw daty kluczowe.Wiarygodna chronologia biblijna opiera się na takich datach.
Są to daty ,które zostały ustalone przez nauki historyczne .
Jak wyżej napisałam te daty są tylko pomocne w ustaleniu czasu jakiegoś wydarzenia.
Po znalezieniu takiej daty dokonuje się obliczeń do przodu lub do tyłu opierając się na dokładnych doniesieniach z Biblii.I tylko z Biblii.
Szczery biblista nie sugeruje się innymi datami historycznymi.Bardziej ufa Bogu niż ludziom.

Na jakiej podstawie tessa twierdzi, że w chronologii świeckiej istnieją jakieś daty kluczowe? Czyż nie wszystkie daty zostały ustalone poprzez nauki historyczne?

tessa napisał/a:
Takimi kluczowymi datami dla Pism Hebrajskich jest zdobycie Babilonu przez Cyrusa Persa,czyli rok 539 pne.
A dla Pism Greckich rok objęcia władzy przez Tyberiusza po śmierci cesarza Augusta.
I tylko te dwie daty wystarczą nam ,by ustalić w Biblii wszystkie inne wydarzenia.

Dlaczego tessa wybrała akurat datę zdobycia Babilonu przez Cyrusa Wielkiego w roku 539 pne a pominęła świecką datę zburzenia Jerozolimy przez Nabuchodonozora w roku 587 pne.? Czy tessa wie, w jaki naukowy sposób zostały wyznaczone obydwie daty?
 
 
kato

Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 472
Wysłany: 2007-02-14, 08:04   

Można. Na takiej podstawie wyliczono min. datę stworzenia świata, datę potopu...
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-15, 12:45   

http://www.rumburak.friko...ologia/daty.php

Tutaj podano daty wydarzeń biblijnych według chronologii biblijnej,jednak jest ona nie ukończona.
Tutaj podaję fragment nas interesującyz ksiązki "Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne".
661 pne Amon zostaje po Manassesie królem Judy
659 pne Jozjasz zostaje po Amonie królem Judy
632 pne Niniwa zdobyta przz Chaldejczyków i Medów
628pne Jehoachaz następcą Jozjasza ,po nim Jehojakim
625 pne Nebukadneccar zostaje królem Babilonu
620 pne Nebukadneccar podporządkowuje sobie króla Jehojakima
618 pne Jehojachin zostaje po Jehojakimie królem Judy
617 pne Nabuchodonozor zabiera pierwszych jeńców do Babilonu
Sedekiasz ustanowiony królem Judy
613 pne Ezechiel rozpoczyna działalnośc prorocką
609 pne Trzeci najazd Nebukadneccara na Judę początek oblężenia Jerozolimy
607 pne Miesiąc piąty /Ab/ zburzenie świątyni i Jerozolimy ,miesiąc siódmy Żydzi opuszczają Judę ,początek "wyznaczonych czasów narodów"
539 pne Babilon zdobyty przz Medów i Persów
537 pne Żydzi wracają do Jerozolimy na mocy dekretu Cyrusa,koniec 70 letniego spustoszenia Jerozolimy
536 pne Zerubbabel kładzie fundamenty pod świątynię
522 pne Zakaz budowy świątyni
515 pne Zerubbabel kończy budowę świątyni
468 pne Ezdrasz i kapłani wracają do Jerozolimy
455 pne Nehemiasz odbudowuje mury Jerozolimy ,początek proroczych 70 tygodni z księgi Daniela

Jeśli ktoś jest zainteresowany ,podam odpowiednie wersety potwierdzające.
332 pne Judea dostaje się pod panowanie Grecji
Ostatnio zmieniony przez tessa 2007-02-15, 15:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2007-02-15, 14:06   

Jest chronologia świecka i jest biblijna. W świeckiej co mądrzejszy stawia swoja datę, w biblijnej jest zawsze taka sama.Oczywiście jeżeli ktoś chce psa wyciąć to kij znajdzie, tylko powinien sie zastanowić,czy warto tego kija szukać. Tutaj to ja widze tylko przepychanke, a taka dyskusja nic nie daje, a napewno nie daje zbudowania bożego. :cry:
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-15, 22:28   

tessa napisał/a:
http://www.rumburak.friko.pl/BIBLIA/biblia/chronologia/daty.php

Tutaj podano daty wydarzeń biblijnych według chronologii biblijnej,jednak jest ona nie ukończona.

A tutaj masz też chronologię biblijną:

http://pl.wikipedia.org/w...ologia_biblijna

Według chronologii Świadków Jehowy stworzenie Adama nastąpiło w roku 4026 pne. Według tej drugiej z wikipedii - w roku 3958 pne. A więc już na początku różnica wynosi 68 lat. Jak myślisz, która chronologia jest zgodna z prawdą i rzeczywistością?


tessa napisał/a:
Tutaj podaję fragment nas interesującyz ksiązki "Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne".

Ale gdy umieścisz w niej czasy panowania królów babilonskich to otrzymasz 20-letnią lukę (między rokiem 581 a 560/562) jaka wytworzy się pomiędzy panowaniem królów Nabuchodonozora i Marduka (który był następcą tego pierwszego), i której nie można zapełnić zgodnie ze znanymi faktami! Tak będzie:



a powinno być przecież bez żadnej luki:



Podobna luka wytworzy się, gdy będziesz chciała zapełnić ją okresami panowania faraonów egipskich czy królów asyryskich i perskich. Wasza chronologia działa jak efekt domina: gdy jedna data zostanie przesunięta o ileś lat, powoduje to utomatyczny brak synchronizacji z innymi wydarzeniami na ziemi biegnącymi równolegle w czasie.

Coś więc się nie zgadza. Na 20 lat Strażnica nie ma żadnych krółów babilońskich, egipskich, perskich, asyryjskich, itd., co pozwala wyciągnąć wniosek, że chronologia w wydaniu Towarzystwa Strażnica jest jednym wielkim oszustwem. :mrgreen:

Na temat czasów panowania królów egipskich pisalem w wątku:

http://www.biblia.webd.pl...opic.php?t=1039

Kolejno będą pojawiać się inne starożytne chronologie tamtego okresu. Życzę więc powodzenia w synchronizacji zdarzeń, które chociażby występują pomiędzy równolegle rozgrywającymi się wydarzeniami, kiedy np., jeden król w jakimś roku swego panowania uczestniczy w wojnie z innym królem, umiera w pewnym roku panowania innego króla itp. A tak podają rozliczne dokumenty historyczne.

Może parę niespodzianek do chronologii Straznicy:

tessa napisał/a:
632 pne Niniwa zdobyta przz Chaldejczyków i Medów

Niestety nie jest to prawdą, ponieważ bitwa pod Niniwą była w roku 612 pne:

http://pl.wikipedia.org/wiki/612_p.n.e.

tessa napisał/a:
625 pne Nebukadneccar zostaje królem Babilonu

Niestety nie jest to prawdą, ponieważ został królem w roku 605 pne

http://pl.wikipedia.org/wiki/605_p.n.e.


tessa napisał/a:
607 pne Miesiąc piąty /Ab/ zburzenie świątyni i Jerozolimy ,miesiąc siódmy Żydzi opuszczają Judę ,początek "wyznaczonych czasów narodów"

Niestety nie jest to prawda, ponieważ Jerozolima została zburzona w roku 587 pne:

http://pl.wikipedia.org/wiki/587_p.n.e.

A na koniec powiem rzecz wręcz sensacyjną, mianowicie, że chronologia rozrysowana wedle danych podawanych w publikacjach Świadków Jehowy jest tak wadliwa i nieprawidłowa, że nawet samym Świadkom Jehowy się ona „rozjeżdża”, nie dając się „ustawić”. Już tylko po tym widać, że coś jest nie tak z chronologią Strażnicy. Problemów tego typu jest w chronologii Świadków Jehowy o wiele więcej, z czego ty może nawet nie zdajesz sobie sprawy.


tessa napisał/a:
Jeśli ktoś jest zainteresowany ,podam odpowiednie wersety potwierdzające.

Odpowiedz może najpierw na pytania zadane przeze mnie w wątku!
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15743
Wysłany: 2007-02-15, 22:47   

tessa napisał/a:

539 pne Babilon zdobyty przz Medów i Persów

Jeśli ktoś jest zainteresowany ,podam odpowiednie wersety potwierdzające.


Poproszę o wers, w którym zapisano datę pozostawioną przeze mnie...
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-16, 09:05   

Yarpen Zirgin napisał/a:
tessa napisał/a:

539 pne Babilon zdobyty przz Medów i Persów

Jeśli ktoś jest zainteresowany ,podam odpowiednie wersety potwierdzające.


Poproszę o wers, w którym zapisano datę pozostawioną przeze mnie...


Wiesz przecież ,że Biblia nie podaje dat ,tylko wydarzenia.Więc po co głupio pytasz?

Oto wersety potwierdzające to wydarzenie:

Daniela 5:24-31
II Kronik 36:22-23
Ezdrasza 1:1-3
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15743
Wysłany: 2007-02-16, 09:45   

tessa napisał/a:
Wiesz przecież ,że Biblia nie podaje dat ,tylko wydarzenia.Więc po co głupio pytasz?

Oto wersety potwierdzające to wydarzenie:

Daniela 5:24-31
II Kronik 36:22-23
Ezdrasza 1:1-3


To, że Biblia opisuje zdażenie, to ja dobrze wiem. Mnie interesuje, gdzie w niej podano datę we współczesnym systemie. Dotarło?
Skoro zas nie podaje, to nie widze powodu, dla którego do wyliczeń rokiem wyjściowym ma być 537 p.n.e. Wg. mnie powinien być to np.: rok 587. :)
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-16, 11:11   

Yarpen Zirgin napisał/a:
Skoro zas nie podaje, to nie widze powodu, dla którego do wyliczeń rokiem wyjściowym ma być 537 p.n.e. Wg. mnie powinien być to np.: rok 587. :)
_____________


To według ciebie.
Ale Biblia nie podaje daty 587 pne jako daty zburzenia Jerozolimy.Według historyków Jerozolima leżała w gruzach przez 70 lat aż do drugiego roku Cyrusa Persa.Więc licząc wstecz owe 70 lat od roku 537 pne nie otrzymamy roku 587 pne,tylko rok 607 pne.
Zatem data 587 pne jest niezgodna z Biblią.
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-16, 11:26   

tessa napisał/a:
Ale Biblia nie podaje daty 587 pne jako daty zburzenia Jerozolimy.

Biblia równiez nie podaje daty zdobycia Babilonu!

tessa napisał/a:
Według historyków Jerozolima leżała w gruzach przez 70 lat aż do drugiego roku Cyrusa Persa.

Według jakich historyków? Czyżby według tych, co przytoczyłaś niedawno w wątku? Nic tam takiego nie ma! Jerozolima leżała w gruzach wiele lat. Dopiero w roku 408 pne ją odbudowano. A w roku 517 pne odbudowano świątynię. Jest to równe 70 lat od jej zburzenia.


tessa napisał/a:
Więc licząc wstecz owe 70 lat od roku 537 pne nie otrzymamy roku 587 pne,tylko rok 607 pne.
Zatem data 587 pne jest niezgodna z Biblią.

Wiec licząc do przodu od roku 587 pne otrzymujemy rok 517 pne. Jest to rok, w którym została dopiero odbudowana świątynia. Czy uważasz, że w roku 537 cała Jerozolima nie leżała już w gruzach i Żydzi w ciągu kilku dni ją odbudowali?
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 47
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15743
Wysłany: 2007-02-16, 12:02   

tessa napisał/a:
To według ciebie.
Ale Biblia nie podaje daty 587 pne jako daty zburzenia Jerozolimy.Według historyków Jerozolima leżała w gruzach przez 70 lat aż do drugiego roku Cyrusa Persa.Więc licząc wstecz owe 70 lat od roku 537 pne nie otrzymamy roku 587 pne,tylko rok 607 pne.
Zatem data 587 pne jest niezgodna z Biblią.


Filozujesz. Biblia nie podaje roku 537 jako daty zdobycia Babilonu przez Cyrusa, więc nie można jej używać do obliczania żadnej chronologii tworzonej na podstawie Pisma Świętego.
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
smutas

Dołączył: 28 Lis 2006
Posty: 262
Wysłany: 2007-02-16, 18:15   

nie można czytać Bibli dosłownie! to nie może byc tak że ona jest sprzeczna z naukami historycznymi! Musimy pamietać że jednym ze źródeł do badania histori jest własnie Pismo św! 70 lat może byc umowne nie sądzicie? w inny sposób dojdziemy do absurdu i będziemy traktować pismo fundamentalnie!
w sprawie roku zdobycia Jerozolimy już gdzies pisałem,więc nie będe się powtarzał. Dodam tylko że informacje można odnaleść w książce Jaczynowskiej musiał Stępień Historia Starożytna
Pozdrawiam serdecznie! :-)

tessa napisał/a:
Ale Biblia nie podaje daty 587 pne jako daty zburzenia Jerozolimy.Według historyków Jerozolima leżała w gruzach przez 70 lat aż do drugiego roku Cyrusa Persa.Więc licząc wstecz owe 70 lat od roku 537 pne nie otrzymamy roku 587 pne,tylko rok 607 pne.
Zatem data 587 pne jest niezgodna z Biblią.

No własnie! Nie możemy powiedzieć że historia kłamie bo to już byłby absurd
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-17, 21:48   

Nie możemy powiedzieć ,że historia kłamie bo to byłby absurd?

A czy możemy powiedzieć ,że Bóg kłamie?
To byłby jeszcze większy absurd!

Rzymian 3;4
"Ale nich Bóg okaże się prawdomówny ,choćby każdy człowiek okazał się kłamcą...."

Zapominasz też ,kto jest władcą tego świata i komu zalezy na wprowadzeniu w błąd wszystkich narodów.
I Jana 5:19
Objawienie 12:9
I co,komu wierzysz ,Bogu czy ludziom,którzy mogą być sługami boga tego świata?
Jana 8:44
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-17, 22:10   

Ale przecież daty 587 pne i 539 pne nie zaprzeczają biblii i są datami jak najbardziej poprawnymi! Żadna z tych dat nie jest z nią w konflikcie, a nawet co ciekawe sama Biblia potwierdza prawdziwość tych dat. Wystarczy przeczytać wątek o 70 latach dla Babilonu (rok 539 jest końcem okresu tych lat, kiedy to państwo Babilon przestało być mocarstwem światowym, tak jak przepowiedział to prorok Jeremiasz) oraz wątki o 70 latach postu i 70 latach gniewu, gdzie z kolei wydarzenia poprzedzające zburzenie Jerozolimy w roku 587 pne są początkiem tych okresów.

Więcej jeszcze: to oczywiście data 607 pne jest w wielkim konflikcie z biblią, a rok 587 pne jest w bezpośrednim konflikcie z chronologią Strażnicy. Bez roku jednak 607 pne TS nie doszłoby nigdy do roku 1914 ne. Dlatego też ŚJ będą robić wszystko, aby podtrzymywac tę niebiblijną datę, ponieważ ta właśnie data jest kamieniem węgielnym proroczych roszczeń i przesłania TS, nic też nie może jej obalić, ani Biblia, ani fakty historyczne. I dlatego, w istocie rzeczy nie chodzi tu o kwestię lojalności ani wobec Biblii, ani wobec faktów historycznych. Wybór co do tej daty jest podyktowany zupełnie innym motywem: Lojalnością wobec chronologicznych spekulacji, które stają się koniecznym warunkiem dla podtrzymania boskich roszczeń TS.

Jednak co ciekawe a zarazem przerażające jest to, że sama data 1914 jest też w wielkim konflikcie z chronologią Strażnicy. ŚJ twierdzą bowiem, że Czasy Pogan skończyły się na początku pażdziernika 1914 roku, szatan został wtedy zrzucony z nieba na ziemię i dlatego rozpętał I wojnę światową. Jednak w tym momencie ŚJ zapominają, że przeciez I wojna swiatowa wybuchła na ziemi już o wiele miesięcy wcześniej, bo w sierpniu 1914, gdy zabito księcia Ferdynanda w Sarajewie. Widać więc, jak Straznica zwodzi ludzi na całym swiecie nie spełnionym proroctwem.

Strażnica nie tylko ten jeden raz dopuściła się manipulacji chronologią świecką. Aby udowadniać swoje niebiblijne tezy przesunęła nawet o 10 lat panowania króla Artakserksesa. Według jej bowiem interpretacji proroctwa o 70 tygodniach lat słowo o odbudowie Jeruzalem zostało objawione w 20 roku panowanie tego króla. Według chronologii świeckiej król ten panował w latach 464 pne - 424 pne, co można sprawdzić w dowolnej encyklopedi. 20 rok jego panowania wypada więc w roku 445 pne. Jednak dodając 483 lata (69 tygodni lat) nie dojdziemy do roku 29 ne, jak chciałaby Strażnica, tylko otrzymujemy rok 39 ne, kiedy to Mesjasza nie było już na ziemi. Aby więc uratować swoją koncepcję 20 roku panowania Artkaserksesa, wypadającego według Strażnicy na rok 455 pne, przsunięto lata panowania króla Artakserksesa o 10 lat. A więc jak widzimy cóż to jest dla ŚJ pozmieniać historię świata, aby tylko otrzymać datę jaką potrzebuje i życzy sobie Strażnica. :shock:
 
 
smutas

Dołączył: 28 Lis 2006
Posty: 262
Wysłany: 2007-02-18, 00:47   

tessa napisał/a:
Nie możemy powiedzieć ,że historia kłamie bo to byłby absurd?

A czy możemy powiedzieć ,że Bóg kłamie?
To byłby jeszcze większy absurd!

hmm a co to ma do rzeczy? Tessa czy wiesz jaką nauką jest historia?
a gdzie jest powiedziane że bóg kłamie? dalej powiedz mi skąd wiesz co się działo ze wszystkimi apostołami? gdzie wyruszyli głosić po piędziesiątnicy? co się stało z Janem? jakie były losy chrześcijaństwa? i dlaczego wobec tego polemizując z niektórymi opierasz się na przykładach z histori? to też jest absurd! skoro wobec ciebie ona kłamie świadkowie Jehowy powinni w ogóle nie opierać się na histori... Niestety ona przynosi wiele dowodów w dyskusji!

aha! wobec tego mam pytanie.....jeden dzień u Boga jest jak tysiac lat prawda?
wieć ile czasu trwało stworzenie świata? 7000 tysięcy lat? no co? powiesz mi że Biblia kłamie?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 6