Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Otwarty przez: Quster
2009-03-23, 17:05
Starożytni pisarze a data zburzenia Jerozolimy
Autor Wiadomość
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-15, 14:55   Starożytni pisarze a data zburzenia Jerozolimy

Yarpen Zirgin napisał/a:
Bardzo prosimy o wskazanie jakiegoś naukowego opracowania historii starożytnej Bliskiego Wschodu, w której napisano, że Jerozolimę Nabuchodonozor zburzył w roku 607.


Oto naukowe opracowanie .Książka Józefa Flawiusz "Dawne Dzieje Izraela".
Oto kila cytatów z tej ksiązki:
Dzieje 11:1,2
"W pierwszym roku panowania Cyrusa -był to rok 70 od owego czasu ,gdy lud musiał ze swej ojczyzny iść na wygnanie do Babilonu -Bóg użalił się nad niewolniczą dolą tych nieszczęśników i wypełnił ową zapowiedż którą ogłosił im niegdyś jeszcze przez proroka Jeremiasza ,że skoro przetrwają siedemdziesiąt lat pod wodzą Nabuchodonozora i jego potomków ,przywiedzie ich on z powrotem do ziemi ojców ,gdzie odbudują świątynię i znów zażywać będą pomyślności jak dawniej."


Dzieje 10:112
"Jeremiasz rzekł ...że król babiloński ,który ich/egipcjan/ pokonał przywiedzie swą armię pod Jerozolimę będzie ją oblegał ...zburzy miasto do gruntu i będziemy jego niewolnikami jego i jego potomków przez 70 lat.Po upływie bowiem tego czasu wyzwolą nas z niewoli
Persowie i Medowie ,którzy też odeślą nas do ojczyzny i wtedy jeszcze raz zbudujemy świątynię i podżwigniemy Jerozolimę z gruzów".

Dzieje 10:184
"Natomiast król babiloński ,gdy uprowadził dwa plemiona nie osiedlił w ich krainie żadnego nowego ludu skutkiem czego cała Judea ,Jerozolima i świątynia stały pustką przez 70 lat".

"Przeciw Apionowi" Józef Flawiusz 19
"Nabuchodonozor spalił Przybytek w Jerozolimie i wogóle cały nasz naród wydalił i przesiedlił do Babilonu wskutek czego miasto zostało wyludnione przez 70 lat aż do czasu króla Persów Cyrusa".

Augustyn "Państwo Boże" 18:25
"Gdy tedy u Hebrajczyków panował Sedekiasz ...naród żydowski do niewoli uprowadzony został do Babilonu po zburzeniu Jerozolimy i sławnej świątyni przez Salomona zbudowanej .Dopiero za króla perskiego Dariusza po 70 latach niewoli przepowiedzianych przez Jeremiasza proroka obdarzono Żydów wolnością".

Teofil 3/25:3
"Po tych królach ...Judeę najechał król babiloński Nabuchodonozor .On to wziął lud judejski w niewolę do Babilonii i zburzył świątynię zbudowaną przez Salomona .Lud pozostawał w niewoli babilońskiej przez 70 lat/.../I tak oto w drugim roku panowania Cyrusa wypełniło się owe zapowiedziane przez proroka Jeremiasza 70 lat".

Wystarczy?

Zatem 70 lat skończyło się w drugim roku Cyrusa ,a według historyków był to 537 rpne.
Zatem licząc wstecz 70 lat niewoli otrzymujemy rok 607 pne jako rok zburzenia świątyni w Jerozolimie.
Ostatnio zmieniony przez 2007-02-15, 18:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-15, 18:25   Re: Starożytni pisarze a data zburzenia Jerozolimy

Osobiście sam chciałem wkrótce założyć taki temat ale jak widzę uprzedziła mnie tessa. Jak się zaraz okaże argumenty, które przytoczyła w powyższym poście popierają raczej chronologię świecką a obalają twierdzenia Strażnicy. Wykażę więc poniżej jak tendencyjni są w swych wypowiedziach ŚJ i jak sprytnie manipulują różnymi tekstami mówiącymi o 70 latach, aby tylko popierać swoje ludzkie nauki.

Zacznę może najpierw od podania chronologii omawianego okresu, gdyż przybliży nam to temat i jednocześnie pozwoli zauważyć w jaki sposób podane świadectwa historyczne pięknie popierają chronologię świecką a jednocześnie obalają zwodnicze twierdzenia Strażnicy.

CHRONOLOGIA ŚWIADKÓW JEHOWY

625 - Nabuchodonozor zostaje królem Babilonu, trzeciego mocarstwa światowego
617 - uprowadzenie pierwszych jeńców żydowskich
607 - zdobycie Jeruzalem
539 - Babilon dostaje się w ręce Medów i Persów; Medo-Persja staje się czwartym mocarstwem światowym
538 - Cyrus wydaje dekret w sprawie powrotu Żydów



CHRONOLOGIA ŚWIECKA

606 - pierwsza wyprawa Nabuchodonozora na Palestynę, w trzecim roku panowania króla Jojakima (Dan 1:1-2; 2 Krl 24:1-7; 2 Krn 36:6-7)
605 - Nabuchodonozor zostaje królem; bitwa pod Karkemisz (Jer 46:2)
597 - drugie przesiedlenie do Babilonu, za czasów króla Jehojachina (Jer 52:28; Ez 40:1; 2 Krl 24:8-16; 2 Krn 36:10)
587 - zdobycie Jerozolimy, trzecie przesiedlenie mieszkańców Judy (Jer 52:29; Ez 24:1-2; 2 Krl 25:1-2; 2 Krn 36:17-18)
538 - Cyrus podbija Babilon i zezwala Izraelitom powrócić do ojczyzny (Ezd 1:1-3)


Nie będę dowodził podanych dat historycznych, ponieważ można je znaleźć w pierwszej lepszej encyklopedii. Może jednak wystapić różnica jednego roku. Dla formalności podałem dla niektórych z nich wersety biblijne dowodzące prawdziwości danego wydarzenia historycznego.

Aby lepiej zrozumieć poniższe teksty należy najpierw zapoznać się z wątkiem:

70 lat dla Babilonu (609 pne. - 539 pne.) http://www.biblia.webd.pl...topic.php?t=876

Łatwo zrozumieć te wszystkie cytaty starożytnych pisarzy podawane przez tessę, gdy zauważy się, że istnieją dwa 70-letnie okresy czasu, które nie są tymi samymi okresami czasu, ale nachodzą na siebie z odstępem ok. 50 lat. Pierwszy okres dotyczy okresu panowania królów babilońskich nad narodami, który to okres miał trwać 70 lat. Są to lata 609 pne do 539 pne. Drugi okres to czas odbudowywania światynia Jahwe. Jest to okres od roku 587 pne do roku 517 pne. To nie są te same okresy czasu, ale pomimo takiej samej liczby lat, dotyczą one dwóch różnych okresów czasu.

Poniższy rysunek objaśnia sprawę:



A więc zaczynam po kolei omawianie argumentacji:


[1] "W pierwszym roku panowania króla Cyrusa - był to rok siedemdziesiąty od owego czasu, gdy lud musiał ze swej ojczyzny iść na wygnanie do Babilonu - Bóg użalił się nad niewolniczą dolą tych nieszczęśników i wypełnił ową zapowiedź, którą ogłosił im niegdyś, jeszcze przed upadkiem miasta, przez usta proroka Jeremiasza: że skoro przetrwają siedemdziesiąt lat niewoli pod władzą Nabuchodonozora i jego potomków, przywiedzie On ich z powrotem do ziemi ojców, gdzie odbudują świątynię i znowu zażywać będą pomyślności, jak dawniej." (Dawne Dzieje Izraela, 11:1-2)

Tekst Józefa Flawiusza, nie mówi, że 70 lat należy liczyć od zburzenia Jerozolimy, mówi natomiast o niewoli Judy w Babilonie. Ta niewola zgodnie z chronologią świecką trwała w okresie 606 pne - 537 pne, a więc 70 lat. Zgodnie jednak z chronologią Strażnicy niewola trwałaby aż 80 lat (od roku 617 pne do roku 537 pne). Jest to nie tylko niezgodne z tekstem Flawiusza, ale nawet i z samą biblią, ktore to mówią o 70 latach niewoli.


[2] "Wtedy wystąpił Jeremiasz i proroczo obwieścił prawdę, zupełnie przeciwną tym ułudom. Rzekł, że szkodzą oni królowi oszukując go w taki sposób i że nic nie pomogą im Egipcjanie, bo król babiloński, który ich pokonał, przywiedzie swą armię pod Jerozolimę, będzie ją oblegał i wyniszczy ludność głodem, a tych co zostaną przy życiu pogna w niewolę i złupi ich dobytek; spali świątynię, najpierw ograbiwszy ją z bogactw, i zburzy miasto do gruntu - 'i będziemy niewolnikami jego i jego potomków przez siedemdziesiąt lat. Po upływie bowiem tego czasu wyzwolą nas z niewoli Persowie i Medowie, którzy też odeślą nas do ojczyzny, i wtedy jeszcze raz zbudujemy świątynię i podźwigniemy Jerozolimę z gruzów'". (Dawne Dzieje Izraela, 10:112-113)

Ten fragment tekstu Flawiusza mówi w zasadzie o tym samym co poprzedni i nie wnosi w argumentację nic nowego. Dowiadujemy, się z niego, że król egipski pokonał Egipcjan (a więc byłby to kolejny argument, że władza Babilonu nad światem miała miejsce grubo przed zburzeniem Jerozolimy), oraz, że Żydów z niewoli wyzwolą Medowie i Persowie. Zauważmy liczbę mnogą! W historii Izraela tak właśnie było, że nie tylko król Cyrus wyzwolił ich z niewoli ale również dalsi kolejni władcy, tacy jak na przykład król Dariusz I Hystaspes. Wyzwalanie to obejmowało właśnie okres 70 lat (od roku 587 do roku 517). Będzie o tym mowa też dalej.

Przydatny będzie tutaj również wątek:

70 lat niewoli i spustoszeń Jerozolimy (606 pne. - 537 pne.) http://www.biblia.webd.pl...topic.php?t=998


[3] "Natomiast król babiloński, gdy uprowadził dwa plemiona, nie osiedlił w ich krainie żadnego nowego ludu, skutkiem czego cała Judea, Jerozolima i świątynia stały pustką przez siedemdziesiąt lat. A od czasu ujarzmienia Izraelitów do owego wysiedlenia dwóch plemion upłynęło zaledwie sto trzydzieści lat, sześć miesięcy i dziesięc dni." (Dawne Dzieje Izraela, 10:184)

Podobna sytuacja jak w poprzednim punkcie. Dodatkowo otrzymujemy jeszcze informację, ile lat upłynęło między deportacją Izraelitów do niewoli asyryjskiej a deportacją do niewoli babilońskiej. Ponieważ według chronologii świeckiej pierwsza deportacja miała miejsce w roku 722 pne, a więc jeśli chodzi w tekście o deportację z roku 587 pne, to według nowoczesnych obliczeń okres między nimi wynosi około 135 lat. Liczba ta zgadza się prawie z liczbą podaną przez Józefa Flawiusza w tekście. Jeśli jednak przyjmiemy chronologię Strażnicy, to otrzymamy liczbę 115 a więc o 20 lat mniejszą, co już tak bliskie liczbie lat podanej przez Flawiusza niestety nie jest.


[4] Wreszcie tessa cytuje z innego dzieła Józefa Flawiusza "Przeciw Apionowi" następujący tekst:

tessa napisał/a:
"Przeciw Apionowi" Józef Flawiusz 19
"Nabuchodonozor spalił Przybytek w Jerozolimie i w ogóle cały nasz naród wydalił i przesiedlił do Babilonu wskutek czego miasto zostało wyludnione przez 70 lat aż do czasu króla Persów Cyrusa".


Z jej cytatu rzeczywiście więc prawie natychmiast wynikałaby jej teza, gdyby nie fakt, że sprytnie opusciła kontekst tego fragmentu, który mówi wyraźnie o które w historii spustoszenie Jerozolimy chodzi. Oto ten tekst zacytowany w całości:

"Następnie wylicza potomków Nochosa (Noego), podając dla nich odpowiednie daty, i dochodzi do Nabopolassara, króla Babilonu i Chaldejczyków. Omawiając jego czyny, opowiada, jak to on wyprawił swego syna Nabuchodonozora z wielkimi zastępami na Egipt i nasz kraj na wieść o powstaniu tamtejszych mieszkańców, jak ich wszystkich pokonał, spalił Przybytek w Jerozolimie i w ogóle cały nasz naród wydalił i przesiedlił do Babilonu, wskutek czego miasto pozostało wyludnione przez siedemdziesiąt lat aż do czasu króla Persów Cyrusa." (Józef Flawiusz, Przeciw Apionowi, księga pierwsza, 19:131-133)

Widać więc, że Józef Flawiusz wyraźnie informuje, że chodziło o najazd na Jerozolimę, który miał miejsce jeszcze za czasów żyjącego jeszcze króla Nabopolassara - ojca Nabuchodonozora. A więc potwierdził tym samym chronologię świecką, która mówi, że w roku 606 pne nastąpiła pierwsza wyprawa Nabuchodonozora na Jerozolimę. Było to za czasów króla Jojakima, a dokładnie w trzecim roku jego panowania, co potwierdza również księga Daniela 1:1-2.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę chronologię Strażnicy, to nie pogodzimy niestety jej z tym, co opisuje Flawiusz. Jak mógłby bowiem król Nabopolassar wysyłać swojego syna Nabuchodonozora na podbój Jerozolimy w roku 607 pne, skoro już prawie od 20 lat był martwy?


[5] "Gdy tedy u Hebrajczykow panowal Sedekiasz (...), narod zydowski do niewoli uprowadzony zostal, do Babilonii, po zburzeniu Jerozolimy i slawnej swiatyni przez Salomona zbudowanej.(...) Dopiero za króla perskiego Dariusza, po siedemdziesięciu latach niewoli, przepowiedzianych przez Jeremiasza proroka, obdarzono Żydów wolnością" (Augustyn "Państwo Boże" 18:25)

Argumentem tym tessa pogrzebała kompletnie swoją argumentację, bowiem jak zaraz zobaczymy potwierdza on chronologię świecką, a zupełnie nie pasuje do chronologii Strażnicy. Nie wiem, ale może probowała oszukać czytelników tego forum, ale się przeliczyła. :mrgreen: Zwróćmy uwagę, że w tekście mowa jest zarówno o zburzeniu Jerozolimy, jak i o drugim roku króla perskiego Dariusza. Król Dariusz I Hystaspes, bo o niego właśnie chodzi w tym fragmencie, panował w latach 522-486. Jego drugi rok przypada więc na rok 520. Cofając się o 70 lat otrzymujemy rok 590 pne. Zobaczmy jak blisko znaleźliśmy się świeckiej daty zburzenia Jerozolimy w roku 587 pne. A więc argument ten jest bardzo mocnym argumentem potwierdzającym historię świecką a obalającą chronologię Strażnicy, według której drugi rok panowania króla Dariusza wypada na ponad 90 lat po zburzeniu stolicy i przybytku Żydów.

A jeśli tesso zasugerujesz mi, że chodzi tutaj nie o Dariusza Hystaspesa, ale o Dariusza Meda, to pragnę zwrócić ci uwagę, że tekst mówi o królu perskim a nie medyjskim.

Dn 6:1 Bw "A Dariusz Medyjczyk objął królestwo, mając sześćdziesiąt dwa lata."

Dn 9:1 Bw "W pierwszym roku Dariusza, syna Ahaszwerosza z rodu medyjskiego, który został królem państwa chaldejskiego,"

Dn 11:1 Bw "W pierwszym roku Dariusza Meda powstałem, aby mu dodać siły i ochronić go."


Zresztą jest jeszcze inny tekst, który nie pozostawia najmniejszej wątpliwości, o którego Dariusza chodzi:

"Wspomina takze [Berosos] swiatynie w Jerozolimie, gdy zostala spustoszona przez krola chaldejskiego, oraz jak w drugim roku panowania Cyrusa zostaly polozone fundamenty nowej swiatyni, a w drugim roku panowania Dariusza jej budowa została ukończona" (Teofil 3/29:8,9)

Za czasów jakiego króla perskiego Dariusza została ukończona świątynia?

Ezd 4:24 Bw "W ten sposób ustała praca nad domem Bożym w Jeruzalemie i była wstrzymana aż do drugiego roku panowania Dariusza, króla perskiego."

Ezd 6:15 Bw "I dokończona została ta świątynia trzeciego dnia miesiąca Adar, w szóstym roku panowania króla Dariusza."


Najwazniejsze jednak pytanie jest, czy rzeczywiście niektórzy Żydzi wrócili z niewoli w drugim roku panowania krola perskiego Dariusza? Okazuje się, że tak i potwierdza to zarówno historia świecka (p. np. Dawne Dzieje Izraela, księga 11, rozdział III i IV) jak i biblia w księdze Ezdrasza, Zachariasza i Aggeusza. Czyż tak trudno skojarzyć z tymi osobami wracającymi z niewoli biblijny okres 70 lat gniewu i postów?

70 lat gniewu (589 pne. - 519 pne.) http://www.biblia.webd.pl...topic.php?t=859

70 lat postów (587 pne. - 518 pne.) http://www.biblia.webd.pl...topic.php?t=860

I tutaj znowu natrafiamy na problemy z chronologią Strażnicy, bowiem z niej wynikałoby 90 lat gniewu oraz 90 lat postów. Przeczy to zarówno temu co pisze Augustyn, jak i Pismu Świętemu.


[6] "Po tych krolach [miedzy innymi po 11 latach Sedekiasza] Judeę najechał król babiloński Nabuchodonozor. On to wziął lud judejski w niewolę do Babilonii i zburzył świątynię zbudowaną przez Salomona. Lud pozostawal w niewoli babilońskiej przez 70 lat.(...) I tak oto w drugim roku panowania Cyrusa wypełniło się owe zapowiedziane przez proroka Jeremiasza 70 lat" (Teofil 3/25:3)

Ten argument nie wnosi również nic nowego, ponieważ wyraźnie mówi o okresie 70 lat niewoli, która według chronologii świeckiej zaczęła się dla niektórych w roku 606 pne i trwała do roku 537 pne - drugi rok panowania Cyrusa. Według jednak nauki Straznicy, co wspominałem już wyżej, jest to okres 80 letni (począwszy od 617 pne, kiedy to do niewoli trafili dostojnicy królewski i urzędnicy, do 537 pne). Przeczy to zapowiadanym przez proroka Jeremiasza 70 letnim pobytem w niewoli babilońskiej.


tessa napisał/a:
Wystarczy?

Jestem bardzo ucieszony a wręcz zachwycony tę twoją argumentacją, która jak widać, popiera chronologię świecką, wskazuje na wypełnianie się proroctw biblijnych, a z chronologią Strażnicy nie ma nic wspólnego. Możesz dac więcej argumentów, abym rozprawił się z nimi? :lol:


tessa napisał/a:
Zatem 70 lat skończyło się w drugim roku Cyrusa ,a według historyków był to 537 rpne.
Zatem licząc wstecz 70 lat niewoli otrzymujemy rok 607 pne jako rok zburzenia świątyni w Jerozolimie.

A dlaczego nie może być taki wniosek:
A zatem 70 lat rozpoczęło się od zburzenia Jerozlimy a według historyków było to w roku 587 pne. Zatem licząc do przodu 70 lat niewoli otrzymujemy rok 517 pne jako rok wyzwolenia! Zadowolona?


[7] Nie wiem czy specjalnie albo ze zwykłego roztargnienia tessa zapomniała przytoczyć jeszcze jeden ważny tekst Józefa Flawiusza, który bardzo mocno potwierdza chronologię świecką. Aby już definitywnie pogrążyć tessę przytłaczającą argumentacją, przytoczę ten tekst. Jest to fragment wyraźnie informujący o długości okresu całkowitego spustoszenia Jerozolimy:

"Relacja ta odpowiada prawdzie i pozostaje w zgodności z naszymi księgami. Napisano w nich bowiem, że Nabuchodonozor w osiemnastym roku swego panowania zniszczył nasz Przybytek, który przez pięćdziesiąt lat przestał istnieć. Dopiero w drugim roku rządów Cyrusa położono fundamenty i znów w drugim roku sprawowania władzy przez Dariusza budowę jego doprowadzono do końca." (Przeciw Apionowi I:21,154)

Zauważmy, że w tekście tym Józef Flawieusz aby nie było najmniejszej wątpliwości o które spustoszenie Jerozolimy chodzi, dokładnie określa jego czas - osiemnasty rok panowania Nabuchodonozora, a więc ostateczne zburzenie Jerozlimy. Pisze on, że świątynia przestała istnieć przez 50 lat a jego relacja odpowiada prawdzie i pozostaje w zgodności z wszystkimi księgami. Oczywiście te 50 lat to okres od roku 587 pne do roku 537 pne, o czym mówi też poniższy wątek:

50 lat spłacania sabatów (587 pne. - 537 pne.) http://www.biblia.webd.pl...topic.php?t=989

Zupełnie nie wiem jednak, gdzie umiescić te wspomniane 50 lat w chronologii Strażnicy. A może ty tessa pomożesz nam rozwiązać tę zagadkę? :lol:


Obnażyłem więc prawdziwe oblicze ŚJ, którzy w imieniu Strażnicy wyrwanymi z kontekstu tekstami zwodzą miliony ludzi na całej ziemi!
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2007-02-16, 08:23   

Czy za czasów Jehojakima miasto Jerozolima zostało wyludnione?
Bo tak pisze w sprawozdaniu Józefa Flawiusza.
 
 
mirek
[Usunięty]

Wysłany: 2007-02-16, 22:13   

Problem polega na tym, że on tego dosłownie nie pisze. Podaje tylko zdawkowe informacje dotyczące albo końca albo początku tych proroczych lat. Gdyby określił dokładnie o jakie mu wydarzenia chodzi i umieścił je gdzieś w czasie, to nie byłoby problemu. Może być też również tak, że ten okres miał dla niego jakieś symboliczne znaczenie w myśli żydowskiej owego okresu, a więc nie koniecznie literalne.

Zauważ jednak ciekawą rzecz, że jeśli przyjmiesz za chronologią świecką dwa okresy siedemdziesięcioletnie, tj. lata 609 - 539 oraz 587 - 517 to wszystkie wypowiedzi wymienionych pisarzy starożytnych nie zaprzeczają sobie wzajemnie i wpasujesz je doskonale w omawiane zdarzenia. Jeśli natomiast za Strażnicą przyjmiesz tylko jeden siedemdziesięcioletni okres jako 607 - 537, to popadniesz w sprzeczność zarówno z wypowiedziami tych pisarzy starożytnych jak i z chronologią świecką.

Aby pogodzić WSZYSTKIE te podane w wątku wypowiedzi różnych pisarzy musisz przyjąć więc dwa okresy czasu każdy po 70 lat. Jest to nawet zgodne z logiką. Traktowanie bowiem tych dwóch okresów, jako dotyczących jednego okresu czasu, powoduje to, że z chwilą zdobycia Babilonu, Żydzi powinni powrócić do swojej ojczyzny i natychmiast odbudować z ruin swój kraj. Ponieważ nawet w dzisiejszych czasach byłoby to raczej niemożliwe do zrealizowania, pokazuje to, że tych okresów nie można brać jako mówiących o tym samym okresie czasu, ale pomimo takiej samej liczby lat, dotyczą one dwóch różnych okresów czasu.
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2008-05-09, 21:09   

Zgadzam się z Mirkiem w 100%. Szkoda, że usunął się na własne życzenie.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2008-05-13, 17:51   

mirek napisał:
Cytat:
Zauważ jednak ciekawą rzecz, że jeśli przyjmiesz za chronologią świecką dwa okresy siedemdziesięcioletnie, tj. lata 609 - 539 oraz 587 - 517 to wszystkie wypowiedzi wymienionych pisarzy starożytnych nie zaprzeczają sobie wzajemnie i wpasujesz je doskonale w omawiane zdarzenia.


Mirek mi nie odpowie ,ale może Anowi mi odpowie.

Gdzie jest mowa o dwóch okresach 70 letnich w Biblii?
Czy Daniel ,prorok Boży rozpoznał te dwa okresy ,czy tylko uważał ,że jest to jeden okres?
Jako słudzy Boży musimy uznawać tok myślenia proroków Bożych ,a nie ludzi nie uznających Jehowy Boga.
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2008-05-14, 14:19   

Tesso odpowiedz mi na pytanie:
Dn 1:21 Br „I pozostawał tam Daniel aż do pierwszego roku panowania Cyrusa.”
Do którego roku Daniel przebywał w Babilonie?
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2008-05-15, 21:18   

Anowi napisał/a:
Tesso odpowiedz mi na pytanie:
Dn 1:21 Br „I pozostawał tam Daniel aż do pierwszego roku panowania Cyrusa.”
Do którego roku Daniel przebywał w Babilonie?


Daniel pozostał w Babilonie do samej śmierci.Bo w innym wersecie czytamy:

Daniela 10:1
W trzecim roku Cyrusa, króla Persji, objawiona została pewna sprawa Danielowi, któremu nadano imię Belteszaccar; sprawa ta była prawdziwa, a wiązała się z wielkim bojem. I zrozumiał tę sprawę, i osiągnął zrozumienie tego, co widział.

Jak według ciebie prorok Daniel rozumiał owe 70 lat ?
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2008-05-16, 19:49   

Jeżeli jeden werset mówi, że Daniel pozostał w Babilonie do pierwszego roku Cyrusa to nie do trzeciego czy do śmierci.
Pierwszy rok Cyrusa to rok wstąpienia Cyrusa na tron po dziadku Astiagesie, jeżeli dobrze pamiętam, i było to w roku 560 pne.

Daniel podróżował po Babilonie co widoczne jest np. w wersetach Dn 8: 2 - "byłem na zamku w Suzie" - gdyby tam nigdy nie był, nie wiedziałby jakie to miasto ukazało mu się w wizji. W linii prostej to odległość ~500 km od Babilonu.

W rozdziale 10 Daniel opisuje, że znajdował się nad rzeką Tygrys, a miasto Babilon leży nad Eufratem.

Trzeci przykład: Daniel przebywał na dworze królewskim - tzn gdzie? w Ribli (2 Kl 25:6)

I jeszcze jeden przykład - ale zadam jako pytanie. Gdzie był Daniel gdy Szadrach, Meszach i Abed Nego musieli złożyć pokłon posągowi ze złota?

Co do 70 lat. O jakie tu lata chodzi? Lata panowania Babilonu, bo o takich latach napisał też Jeremiasz. Danielowi dane było rozpoznać kiedy nastąpi koniec niewoli. Do Wielkiego Boju miało dojść w 21 roku panowania Cyrusa. (Dn 10:13)

70 lat dopełnienia się spustoszeń Jerozolimy (a najbardziej świątyni - Dn 9:17) to ten sam okres, o którym napisał Aggeusz. Spustoszenia trwały do chwili położenia fundamentu świątyni JHWH czyli do 24 dnia miesiąca dziewiątego w drugim roku Dariusza syna Aswerusa z potomstwa Medów. Od tego dnia Bóg udzielał błogosławieństw. Skończyło się spustoszenie.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2008-06-06, 18:00   

Cytat:
Pierwszy rok Cyrusa to rok wstąpienia Cyrusa na tron po dziadku Astiagesie, jeżeli dobrze pamiętam, i było to w roku 560 pne.


Według Biblii pierwszy rok Cyrusa to objęcie przez niego władzy po Dariuszu Medzie w Babilonie.Daniela 6:1,9:1
Po śmierci Dariusza władzę w Babilonie objął Cyrus Pers.I od tego momentu Biblia liczy lata jego panowania nad królestwem haldejskim.Ezdrasza 1:1

Cytat:
Daniel podróżował po Babilonie co widoczne jest np. w wersetach Dn 8: 2 - "byłem na zamku w Suzie" - gdyby tam nigdy nie był, nie wiedziałby jakie to miasto ukazało mu się w wizji. W linii prostej to odległość ~500 km od Babilonu.


To wyjaśnia dlaczego nie było go przed posągiem razem z towarzyszami.Po prostu podróżował.Ale miejscem stałego pobytu Daniela był Babilon do którego zawsze wracał.

Cytat:
Co do 70 lat. O jakie tu lata chodzi? Lata panowania Babilonu, bo o takich latach napisał też Jeremiasz. Danielowi dane było rozpoznać kiedy nastąpi koniec niewoli. Do Wielkiego Boju miało dojść w 21 roku panowania Cyrusa. (Dn 10:13)


O jaki wielki bój ci chodzi?

Cytat:
70 lat dopełnienia się spustoszeń Jerozolimy (a najbardziej świątyni - Dn 9:17) to ten sam okres, o którym napisał Aggeusz. Spustoszenia trwały do chwili położenia fundamentu świątyni JHWH czyli do 24 dnia miesiąca dziewiątego w drugim roku Dariusza syna Aswerusa z potomstwa Medów. Od tego dnia Bóg udzielał błogosławieństw. Skończyło się spustoszenie.


Ty piszesz o świątyni a nie o Jerozolimie.Daty odbudowy świątyni i odbudowy Jerozolimy są różne.

W drugim roku Dariusza syna Aswerusa ukończono odbudowę świątyni,ale Jerozolima była w drugim roku Dariusza dalej spustoszona.
Była spustoszona nawet za króla Artakserksesa.Nehemiasza 1;1-3,2:1

Zatem nie wtedy dopełniło się spustoszenie Jerozolimy ,co podajesz:)
 
 
Quster 


Wyznanie: Chrześcijanin
Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 3475
Wysłany: 2008-06-06, 21:14   

tessa napisał/a:

Według Biblii pierwszy rok Cyrusa to objęcie przez niego władzy po Dariuszu Medzie w Babilonie.Daniela 6:1,9:1
Po śmierci Dariusza władzę w Babilonie objął Cyrus Pers.I od tego momentu Biblia liczy lata jego panowania nad królestwem haldejskim.Ezdrasza 1:1
...

Tessa gdyby przyjąć to założenie o którym piszesz to wtedy przesuwa to datę zdobycia Babilonu. Jeśli nie wiesz dlaczego to przeczytaj we Wnikliwych jak się dochodzi do tej daty 539 pne
_________________
... wiara, która jest czynna ... Gal. 5:6

NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.

DUSZA NIEŚMIERTELNA - Ks. Wincenty Granat napisał: "Tylko Bóg jest nieśmiertelny z całej istoty swego bytu, tj. nigdy nie może przestać istnieć; wszystko poza Nim jest przygodne, może tedy zniknąć, a więc z tej racji jest śmiertelne. Mówiąc o nieśmiertelności duszy ludzkiej mamy na uwadze jej naturę nie zawierającą w sobie pierwiastków wewnętrznego rozkładu, czyli z tego względu nie podlegającą śmierci. Mimo to dusza ludzka jako byt przygodny mogłaby przestać istnieć, jeśli Bóg nie powstrzymywałby jej stale w bytowaniu i działaniu" ("Eschatologia", s. 79).



"Bo wasze myśli nie są moimi myślami (...) jak niebiosa przewyższają ziemie, tak (...) moje myśli – wasze myśli." Izajasza 55:8-9

"W (...) dyskusji jest mnóstwo sloganów, które nie powinny zastępować myślenia" LB
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2008-06-07, 08:52   

Wielki Bój to zdobycie Babilonu w 539 r pne.
Cytat:

W drugim roku Dariusza syna Aswerusa ukończono (?) odbudowę świątyni,ale Jerozolima była w drugim roku Dariusza dalej spustoszona.
Była spustoszona nawet za króla Artakserksesa.Nehemiasza 1;1-3,2:1

Ag 1:4 Br „Czy to wypada, żebyście mieszkali spokojnie w domach waszych, bogato przyozdobionych, podczas kiedy dom Pański jeszcze leży w gruzach?”
 
 
Lucyfer
[Usunięty]

Wysłany: 2008-06-12, 20:13   

Mylicie dwa różne okresy mówiące o 70 latach.
Jeden okres to proroctwo Jeremiasza mówiące o 70 latach panowania Babilonu. Jeremiasz o tym mówił w pierwszym roku króla Nabuchodonozora i od tego pierwszego roku Bóg poddawał w niewolę różne narody by Babilon nad nimi panował.
Jer. 25:1
1. Słowo, które doszło Jeremiasza w czwartym roku Jojakima, syna Jozjasza, króla judzkiego, a był to pierwszy rok Nebukadnesara, króla babilońskiego o całym ludzie judzkim.
(BW)Jer. 25:11-12
11. I cała ta ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem, i narody te będą poddane królowi babilońskiemu, siedemdziesiąt lat.
12. A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.
(BW)


A więc ten okres 70 lat rozpoczął się od pierwszego roku króla Nabuchodonozora a skończył się gdy Babilon upadł.
Drugi okres 70 lat to lata po upadku Babilonu gdy panował Cyrus, Kserkses i Artakserkses a po nim Dariusz.
Zach. 1:7
7. Dwudziestego czwartego dnia jedenastego miesiąca - jest to miesiąc Szebat - w drugim roku Dariusza doszło Zachariasza, syna Berechiasza, syna Iddo, proroka, słowo Pana tej treści:
(BW)
Zach. 1:12
12. Wtedy odezwał się anioł Pana, mówiąc: Panie Zastępów, jak długo jeszcze nie zmiłujesz się nad Jeruzalemem i nad miastami judzkimi, na które gniewasz się już siedemdziesiąt lat?
(BW)


Według słów anioła ten drugi okres upłynął w drugim roku Dariusza który panował po Artakserksesie.
Ezdr. 4:5-7
5. Ponadto przekupywali przeciwko niemu dostojników dworskich, aby unicestwić ich zamierzenia, póki żył Cyrus, król perski, aż do rządów Dariusza, króla perskiego.
6. A gdy królem został Kserkses, na początku jego panowania, napisali skargę na mieszkańców Judei i Jeruzalemu.
7. W czasach Artakserksesa zaś Biszlam, Mitredat, Tabeel i pozostali ich towarzysze napisali do Artakserksesa, króla perskiego, list, a dokument ten pisany był pismem aramejskim i tłumaczony na język aramejski.
(BW)Ezdr. 4:23-24
23. Gdy potem odpis listu króla Artakserksesa został odczytany przed Rechumem i sekretarzem Szimszajem oraz ich towarzyszami, udali się oni śpiesznie do Żydów w Jeruzalemie i przemocą i gwałtem wstrzymali budowę.
24. W ten sposób ustała praca nad domem Bożym w Jeruzalemie i była wstrzymana aż do drugiego roku panowania Dariusza, króla perskiego.

(BW)


Artaksekrkses pismem zakazał odbudowy Jeruzalemu aż przyszedł po nim król Dariusz i wydał ponownie dekret Cyrusa z przed 70 lat.
Ezdr. 6:1-3
1. Wtedy król Dariusz wydał rozkaz i zaczęto przeszukiwać archiwum, gdzie przechowywano skarby tam w Babilonie.
2. I znaleziono w twierdzy Ekbatana, leżącej w prowincji medyjskiej, pewien zwój, w którym było napisane: Ku pamięci!
3. W pierwszym roku panowania króla Cyrusa wydał król Cyrus rozkaz w sprawie domu Bożego w Jeruzalemie: Dom ten ma być odbudowany w miejscu, gdzie składane są ofiary krwawe i ogniowe, według następujących wymiarów: jego wysokość ma wynosić trzydzieści łokci, jego długość sześćdziesiąt łokci, jego szerokość dwadzieścia łokci,
(BW)

Tak więc po 70 latach rządów Cyrusa, Kserksesa i Artrakserksesa, Dariusz wydał dekret Cyrusa ponownie i świątynia została odbudowana.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2008-07-03, 17:35   

quster napisał/a:
tessa napisał/a:

Według Biblii pierwszy rok Cyrusa to objęcie przez niego władzy po Dariuszu Medzie w Babilonie.Daniela 6:1,9:1
Po śmierci Dariusza władzę w Babilonie objął Cyrus Pers.I od tego momentu Biblia liczy lata jego panowania nad królestwem haldejskim.Ezdrasza 1:1
...

Tessa gdyby przyjąć to założenie o którym piszesz to wtedy przesuwa to datę zdobycia Babilonu. Jeśli nie wiesz dlaczego to przeczytaj we Wnikliwych jak się dochodzi do tej daty 539 pne


Z jakiego powodu "przesuwa to datę zdobycia Babilonu"?
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2008-07-03, 17:42   

Anowi napisał/a:
Wielki Bój to zdobycie Babilonu w 539 r pne.
Cytat:

W drugim roku Dariusza syna Aswerusa ukończono (?) odbudowę świątyni,ale Jerozolima była w drugim roku Dariusza dalej spustoszona.
Była spustoszona nawet za króla Artakserksesa.Nehemiasza 1;1-3,2:1

Ag 1:4 Br „Czy to wypada, żebyście mieszkali spokojnie w domach waszych, bogato przyozdobionych, podczas kiedy dom Pański jeszcze leży w gruzach?”


To ,że budowę świątyni rzeczywiście zaczęto w drugim roku a ukończono w szóstym roku panowania Dariusza syna Aswerusa....

Ezd 4:24 NS "Wtedy to została wstrzymana praca nad domem Bożym w Jerozolimie; i była wstrzymana aż do drugiego roku panowania Dariusza, króla Persji."

Ezd 6:15 NS "I ukończyli ten dom do trzeciego dnia miesiąca księżycowego Adar, to jest w szóstym roku panowania króla Dariusza."
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 12