 |
Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl
|
Proroctwo o 70 tygodniach lat |
Autor |
Wiadomość |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-02-15, 18:14 Proroctwo o 70 tygodniach lat
|
|
|
Z biblijnego punktu widzenia bardzo ważną datą w historii świata, znacznie ważniejszą od daty narodzin Jezusa Chrystusa, jest data jego śmierci. Okazuje się, że Biblia na ponad 5 wieków przed narodzinami Mesjasza zapowiedziała, kiedy dokładnie rozpocznie on swoją działalność na ziemi i że zakończy ją trzy i pół roku później. Proroctwo to zostało objawione prorokowi Danielowi pod koniec jego 70 letniej niewoli w Babilonie. Spójrzmy dokładniej na słowa tego proroctwa:
Dn 9:24-27 Bw „Siedemdziesiąt tygodni wyznaczono twojemu ludowi i twojemu miastu świętemu, aż dopełni się zbrodnia, przypieczętowany będzie grzech i zmazana wina, i przywrócona będzie wieczna sprawiedliwość, i potwierdzi się, widzenie i prorok i Najświętsze będzie namaszczone.(25) Przeto wiedz i zrozum: Odkąd objawiło się słowo o ponownej odbudowie Jeruzalemu aż do Pomazańca-Księcia jest siedem tygodni, w ciągu sześćdziesięciu dwu tygodni znowu będzie odbudowane z rynkiem i rowami miejskimi; a będą to ciężkie czasy.(26) A po sześćdziesięciu dwóch tygodniach Pomazaniec będzie zabity i nie będzie go; lud księcia, który wkroczy, zniszczy miasto i świątynię, potem nadejdzie jego koniec w powodzi i aż do końca będzie wojna i postanowione spustoszenie.(27) I zawrze ścisłe przymierze z wieloma na jeden tydzień, w połowie tygodnia zniesie ofiary krwawe i z pokarmów. A w świątyni stanie obraz obrzydliwości, który sprawi spustoszenie, dopóki nie nadejdzie wyznaczony kres spustoszenia.”
Zrozumienie znaczenia proroctwa o 70 tygodniach z księgi Daniela jest nie lada wyzwaniem w porównaniu ze zrozumieniem innych fragmentów Pisma Świętego. Analizując uważnie ten fragment zauważamy jednak następujące punkty:
1. Dan 9:25 - Pierwszym wydarzeniem, które zostało zapowiedziane, jest przyjście Mesjasza po 62 tygodniach i 7 tygodniach (razem 69 tygodni). Po 69 tygodniach Mesjasz miał rozpocząć swoją służbę jako namaszczony przez Boga (Mk 1:9-11).
2. Chociaż to, co miało się wydarzyć w ciągu 7 tygodni nie jest wyraźnie stwierdzone, to jednak kontekst sugeruje, że Jerozolima miała zostać odbudowana (Dan. 9:25).
3. Według Dan 9:26, „po sześćdziesięciu dwóch tygodniach” (plus siedem poprzednich tygodni) Mesjasz zostanie zabity nie otrzymawszy od nikogo pomocy. Stanie się to w ciągu ostatniego z 70 tygodni. Jest to oczywiste nawiązanie do śmierci Chrystusa na krzyżu.
4. W ciągu ostatniego tygodnia Mesjasz „zawrze ścisłe przymierze z wieloma” (werset 27). Jest tu mowa o nowym przymierzu, mocnym dzięki krwi Chrystusa (Łk 22:20), obejmującym zarówno Izraelitów, jak i pogan, którzy przez wiarę w Chrystusa zechcą je z Nim zawrzeć.
5. W połowie siedemdziesiątego tygodnia starotestamentowy system ofiarniczy zostanie unieważniony (Dan 9:27). Hebrajskie słowo przetłumaczone jako „połowa” [chatsi] nie oznacza w rzeczywistości „połowy” tygodnia, ale „środek” tygodnia. Ofiarna śmierć Chrystusa położyła kres izraelskiemu systemowi składania ofiar (Mk 15:37-38; Hbr 10:8-10).
6. Zniszczenie Jerozolimy przez Rzymian zostało także przepowiedziane w tym proroctwie, choć niekoniecznie miało nastąpić w ciągu 70 tygodni. Zniszczenie to zostało przewidziane w bliżej nie określonej przyszłości (Dan 9:26). Los miasta został przesądzony w czasie ziemskiej misji Jezusa (Mt 24:1-2), a to, co zapowiedział Jezus, wypełniło się około czterdziestu lat później.
7. Ponieważ 70 tygodni to okres sięgający od czasów medo-perskich aż do przyjścia Mesjasza, należy rozumieć, iż obejmuje on 490 rzeczywistych lat, a nie dni (Przez "tygodnie" rozumie się niewiątpliwie "tygodnie lat", czyli ogółem 490 lat - 70 tygodni, po 7 dni każdy, to 490 proroczych dni, a więc 490 rzeczywistych lat). Po 483 latach (a więc po 69 tygodniach lat) na ziemi miał pojawić się Mesjasz.
Ale od kiedy w historii świata należy liczyć te wspomnianie 70 tygodni lat? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy sprawdzić jakie wydarzenie stanowi punkt początkowy 70 tygodni lat. Istnieje wiele interpretacji i teorii dotyczących umocowania w historii tego okresu. Anioł Gabriel podał informację, która umożliwia nam określenie szczególnego dekretu, do którego nawiązuje proroctwo. Dekret ten zezwalał na odbudowę Jerozolimy i przywrócenie jej statusu miasta stołecznego. Słowo przywrócenie odnosi się do przywrócenia miastu izraelskiej administracji opartej na izraelskim prawie, natomiast zbudowanie dotyczy rzeczywistej odbudowy miasta.
W historii Izraela pod panowaniem Medo-Persji zdarzało się wiele dekretów, które mogłyby stanowić początek fazy 70 tygodni lat. Okazuje się również, iż Pismo Święte wspomina aż o 4 dekretach, które mogłyby pasować do proroctwa z księgi Daniela o 70 tygodniach. Są to lata:
1) 538 - pierwszy rok Cyrusa (Ezd 1:1-14; Iz 45:13)
2) 519 - drugi rok Dariusza (Ezd 6:1-15)
3) 457 - siódmy rok Artakserksesa (Ezd 7:1-28)
4) 444 - dwudziesty rok Artkaserksesa (Neh 2:1-8)
Omówimy teraz szczegółowo wszystkie wymienione dekrety. Ezdrasz w swojej księdze wspomina perski dekret wydany przez Cyrusa w 537 roku p.n.e. w sprawie odbudowy świątyni (Ezd 1:1-4), potwierdzony następnie przez króla Dariusza w roku 519 (Ezd 6:1-12). Jednakże dekret ten nie może być tym „słowem” wspomnianym w Dan 9:25, bowiem, według zapowiedzi Gabriela, słowo to miało dotyczyć przede wszystkim odbudowy miasta, a nie tylko świątyni. Dalej z historii Izraela wiemy, że świątynia została dokończona w szóstym roku panowania króla Dariusza (Ezd 6:15), a więc około roku 516 p.n.e. A więc ostatnie dwa dekrety powinny dotyczyć z kolei odbudowy miasta. I rzeczywiście kolejny dekret został wydany w roku 457 p.n.e. i zezwalał na odbudowę Jerozolimy i przywrócenie jej stołecznego charakteru (Ezd 4:7-23; 7:12-26). Ten dekret zezwalał Izraelitom na zarządzanie Judeą zgodnie z ich prawami (Ezd 7:25-26) i jest jedynym dekretem odpowiadającym proroczej charakterystyce. Później (w roku 444 p.n.e.) został on reaktywowany przez króla na prośbę Nehemiasza (Neh 2). Jednak ten ostatni dekret także nie spełnia warunków omawianego proroctwa Daniela, ponieważ wspomina tylko o odbudowaniu murów Jerozolimy, a więc tym samym sugeruje, że Jerozolima była już w części odbudowana i właściwy dekret powinien pojawić się wcześniej.
A więc tylko trzeci dekret z wymienionych wchodzi tutaj w grę. Gdy zobaczmy sobie jeszcze Ezd 4:24 oraz Ezd 9:9 a najlepiej przeczytamy sobie całą księgę Ezdrasza, upewni nas to o trafności wyboru.
Ale nas teraz interesuje kiedy dokładnie miało miejsce wydanie tego dekretu. Chronologia biblijna podaje, że było to w siódmym roku panowania króla Artakserksesa. Według danych chronologii świeckiej król Artakserkses panował przez około 41 lat w okresie od 465 p.n.e. do 425 p.n.e. Można to sprawdzić w dowolnej encyklopedii. Podaję link do wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Artakserkses_I
http://www.narmer.pl/dyn/27pl.htm
Siódmy rok Artakserksesa wypada więc około roku 458/457. A więc dekret o powrocie i odbudowie Jerozolimy, który w pełni wszedł w życie, wydał król perski Artakserkses I jesienią roku 457 p.n.e. Licząc teraz 483 lata od roku 457 p.n.e. proste wyliczenie
457 r.p.n.e. + 483 lata = 27 r.n.e
doprowadzi nas to do roku 27 n.e. jako na rok pojawienia się Jezusa jako Mesjasza. W tym roku Jezus się ochrzcił i został namaszczony Duchem Świętym. Proroctwo z księgi Daniela wskazuje też na śmierć Jezusa "w połowie tygodnia", tzn. w środku ostatniego tygodnia lat, a zatem w roku 31 n.e, trzy i pół roku po chrzcie Jezusa. Okres 70 tygodni skończył się więc w roku 34 n.e., trzy i pół roku po śmierci Chrystusa. Rok ten jest końcem okresu, w którym Bóg obdarowywał Żydów szczególną łaską, a zarazem początkiem okresu, w którym poganie mogli dostąpić zbawienia. Prawdopodobnie w roku tym chrześcijaninem został też poganin Korneliusz (Dz 10:30-48; 11:1), równe 490 lat od roku 457 p.n.e.
Mamy więc jak na poniższym wykresie:
Z powyższego wykresu można odczytać, że w roku 457 p.n.e. Artakserkses wydał dekret; 49 lat później (7 proroczych tygodni) miasto zostało odbudowane (rok 408 p.n.e.); Chrystus został „namaszczony” w roku 27 n.e. (po sześćdziesięciu dziewięciu tygodniach) i umarł w roku 31 n.e. (w środku siedemdziesiątego tygodnia). Szczepan został ukamienowany i umarł męczeńską śmiercią w roku 34 n.e. (data końcowa proroctwa o 70 tygodniach), co było wydarzeniem wyznaczającym początek zwiastowania ewangelii wśród pogan.
Z podanych danych można teraz też policzyć orientacyjny rok urodzenia Jezusa. Skoro Jezus przy swoim chrzcie w roku 27 n.e. miał ok. 30 lat (Łk 3:23), więc urodził się napewno przed rokiem 4 p.n.e. W przybliżeniu pokrywa się to wspaniale z historią świecką, bo np. słynny król Herod, inicjator rzezi niewiniątek, panował właśnie do roku 4 p.n.e.
Na koniec parę słów jeszcze na temat datowania. Przed odkryciem starożytnych źródeł istniała niepewność co do daty siódmego roku panowania Artakserksesa. Jednak obecnie mamy babilońskie teksty z zakresu astronomii i papirusowe dokumenty znalezione na wyspie Elefantynie na Nilu w Egipcie, potwierdzające fakt, iż pierwszy rok panowania Artakserksesa przypadał na 464 rok p.n.e. Tak więc siódmy rok jego panowania to rok 457 p.n.e.
Jednak wielu historyków datuje siódmy rok panowania Artakserksesa na rok 458 p.n.e., ponieważ posługują się perskim kalendarzem (od wiosny do wiosny). Natomiast biblijne i historyczne dowody wskazują na to, iż Żydzi w tamtych czasach posługiwali się kalendarzem „od jesieni do jesieni”, co każe umieścić siódmy rok panowania Artakserksesa w roku 457 p.n.e. (Neh 1:1; 2:1). Ta data jest solidnie ugruntowana na niezbitych dowodach.
Jednak nie upieram się, i jeżeli ktoś mnie przekona, że na podanym przeze mnie wykresie występuje błąd jednego roku, to oczywiście powinny się na nim znaleźć odpowiednio liczby 458, 26, 30 i 33. To nawet troszkę bardziej może pasowałoby do historii świeckiej, która szacuje rok urodzenia Jezusa na lata pomiędzy 6 a 7 r.p.n.e. |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-02-27, 21:16
|
|
|
Skoro zapoznalismy się już z proroctwem o 70 tygodniach lat, to pokażę teraz na przykładzie w jaki sposób Świadkowie Jehowy fałszują historię świecką, aby tylko potwierdzać swoje teorie.
W książce "Czego naprawdę uczy Biblia?" wydanej przez Towarzystwo Strażnica w rozdziale pod tytułem "Jak w proroctwie Daniela zapowiedziano przyjście Mesjasza" na stronie 198 czytamy takie słowa:
Aby ustalić czas przyjścia Mesjasza, najpierw trzeba się dowiedzieć, od jakiego momentu zacząć liczyć. Proroctwo mówi: "Od wyjścia słowa o przywróceniu i o odbudowie Jerozolimy". A kiedy 'wyszło to słowo'? Według biblijnej relacji Nehemiasza decyzja o odbudowie murów wokół Jerozolimy zapadła "w dwudziestym roku króla Artakserksesa" (Nehemiasza 2:1; 5-8). Historia potwierdza, że Artakserses objął władzę w roku 475 p.n.e. Tak więc dwudziesty rok jego panowania przypada na 455 rok p.n.e. Właśnie ta data jest dla nas punktem wyjściowym.
Aż ciarki przechodzą czytając takie słowa, ponieważ w akapicie tym znajdują się aż dwa kłamstwa - zaznaczyłem je pogrubieniem.
Pierwszym kłamstwem jest to, że, jak wykazano w pierwszym poście tego wątku, decyzja o odbudowie Jerozolimy zapadła nie w dwudziestym roku panowania króla Artakserksesa, jak sugeruje Strażnica, ale w siódmym. Zgodnie z chronologią świecką był to rok 457 pne.
Drugie kłamstwo zawarte jest w zdaniu, jakoby historia rzekomo potwierdzała, iż Artakserkses objął tron w roku 475 pne. Nie jest to prawdą, ponieważ historia świecka potwierdza, że Artkaserkses panował w latach od 465 pne do roku 425 pne. Aby się o tym przekonać wystarczy zajrzeć do dowolnej encyklopedii pod hasłem "Artakserkses" - w pierwszym poście podałem też linki do sieci.
A więc jeśli teraz przyjmiemy za prawdziwą intepretację Strażnicy i weźmiemy pod uwagę, że 20 rok panowania Artakserksesa wypada na rok 445 pne to uwzględniając 483 lata proroctwa Daniela o 70 tygodniach lat, dochodzimy do roku 39 ne. Jednak niestety w roku tym Mesjasza nie było już na ziemi. Widać więc w jaki sposób Strażnica manipuluje historią świecką i wprowadza w błąd czytelników, aby tylko dowodzić swoich ludzkich nauk. |
|
|
|
 |
Lach
Dołączył: 21 Lip 2006 Posty: 270
|
Wysłany: 2007-03-22, 22:12
|
|
|
A co powiesz na argumenty McDowella? |
_________________ "Co się może zepsuć na pewno się zepsuje - wcześniej czy później" - prawo Murphiego |
|
|
|
 |
tessa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 4116
|
Wysłany: 2007-04-25, 17:30
|
|
|
mirek napisał/a: | Dn 9:24-27 Bw „Siedemdziesiąt tygodni wyznaczono twojemu ludowi i twojemu miastu świętemu, aż dopełni się zbrodnia, przypieczętowany będzie grzech i zmazana wina, i przywrócona będzie wieczna sprawiedliwość, i potwierdzi się, widzenie i prorok i Najświętsze będzie namaszczone.(25) Przeto wiedz i zrozum: Odkąd objawiło się słowo o ponownej odbudowie Jeruzalemu |
Kiedy pojawiło się słowo o ponownej odbudowie Jerozolimy?
Za czasów Artakserksesa w 20 roku jego panowania.
Nehemiasza 2:1-18
"Powiedziałem zaś królowi :Niech żyje król po czas niezmierzony!
Jakże miała nie sposępnieć moja twarz ,skoro miasto -dom grobów moich praojców -jest spustoszone ,a jego bramy strawił ogień?
Król zaś rzekł do mnie:
Cóż to chciałbyś uzyskać?
Natychmiast pomodliłem się do Boga niebios .Potem rzekłem do króla:
Jeżeli królowi wydaje się to dobre i jeśli miły ci jest twój sługa -żebyś mnie posłał do Judy
do miasta grobów moich praojców ,abym je mógł odbudować."
Król Artakserkses przystał na tą propozycję i wydał odpowiednie rozporządzenie o odbudowie murów Jerozolimy.Był to 20 rok panowania króla Artakserksesa według chronologii biblijnej 455rpne.
W siódmym roku króla Artakserksesa nie było żadnego dekretu o odbudowie Jerozolimy.
Treść listu króla Artakserksesa zawarta w Ezdrasza 7:12-26
nic nie wspomina o odbudowie Jerozolimy.Wedle tych słów ,natomiast miano zakupić dary na ofiarę dla Boga Izraela.Miano też pokryć koszty związane ze świątynią ze skarbca króla Artakserksesa.O odbudowie Jerozolimy ani słowa! |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-05-01, 16:40
|
|
|
tessa napisał/a: | Kiedy pojawiło się słowo o ponownej odbudowie Jerozolimy? |
Tak jak już udowodniłem wcześniej, słowo to pojawiło się w 7 roku panowania króla Artakserksesa, czyli w roku 457 pne.
tessa napisał/a: | Za czasów Artakserksesa w 20 roku jego panowania. |
20 rok panowania króla Artakserksesa to rok 445 pne. Kiedy więc pojawiłby się Mesjasz na ziemi?
tessa napisał/a: | Król Artakserkses przystał na tą propozycję i wydał odpowiednie rozporządzenie o odbudowie murów Jerozolimy.Był to 20 rok panowania króla Artakserksesa |
Dekret ten wspomina tylko o odbudowaniu murów Jerozolimy, a więc tym samym sugeruje, że Jerozolima była już w części odbudowana i właściwy dekret powinien pojawić się wcześniej. Kiedy więc?
tessa napisał/a: | według chronologii biblijnej 455rpne. |
Gdzie jest napisane w Biblii, że to był rok 455 pne?
tessa napisał/a: | W siódmym roku króla Artakserksesa nie było żadnego dekretu o odbudowie Jerozolimy.
Treść listu króla Artakserksesa zawarta w Ezdrasza 7:12-26 nic nie wspomina o odbudowie Jerozolimy.Wedle tych słów ,natomiast miano zakupić dary na ofiarę dla Boga Izraela. Miano też pokryć koszty związane ze świątynią ze skarbca króla Artakserksesa. |
Bo nie chodzi o literalne, czyli materialne odbudowanie Jerozolimy, ale duchowe. W tym czasie bowiem Ezdrasz powrócił do Jeruzalem, aby przywrócić tam prawo. Wszystko wskazuje na to, że polecenie przywrócenia prawa było w rzeczywistości odpowiednikiem polecenia o odbudowaniu Jeruzalem. Sugeruje to właśnie podany przez ciebie werset. Radzę wrócić do pierwszych moich postów w tym wątku, gdzie dokładnie własnie wskazuję na poprawność takiego rozumienia tego wersetu i proroctwa Daniela o 70 tygodniach lat. Ustawa z 7 roku panowania Artakserksesa związana była z porządkowaniem stosunków politycznych w Palestynie i zezwalała na odbudowę Jerozolimy i przywrócenie jej stołecznego charakteru (Ez 4:7-23; 7:12-26). Dekret ten zezwalał również Izraelitom na zarządzanie Judeą zgodnie z ich prawami (7:25-26) i jest jedynym dekretem odpowiadającym proroczej charakterystyce. Że też ŚJ zawsze myślą o wszystkim literalnie a nie duchowo.
Więcej tutaj: http://worldwide.familyra...t_tygodni_1.htm |
|
|
|
 |
jyakkudesu
Cyfrowy Jezus

Wiek: 54 Dołączył: 21 Maj 2006 Posty: 119 Skąd: Kolumbia Brytyjska, Kanada
|
Wysłany: 2007-05-02, 05:10
|
|
|
Wszystkich zainteresowanych tym tematem odsylam do wspanialego opracowania piora Lorda Thomasa Andersona pt. "The Coming Prince." W rozdziale 10tym umieszcza on dokladne obliczenia. Ksiazka dostepna jest w sieci tu .
Pozdrawiam,
jyakkudesu |
_________________ KANAŁ CYFROWY JEZUS | Ewangelia dla każdego
► SUBSKRYBUJ NA YOUTUBE ► |
|
|
|
 |
Bobo

Pomógł: 551 razy Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 13625
|
Wysłany: 2007-05-02, 09:07
|
|
|
mirek
kiedy ktoś napisał coś takiego:
'20 rok panowania Artakserksesa to 455 r.p.e.'
to zadajesz pytanie: 'a gdzie w Biblii jest napisane, że to był ten rok?' i chcesz oczywiście wykazać bezzasadność umiejscowienia tego wydarzenia akurat wtedy. Natomiast gdy ty napisałeś:
'20 rok panowania króla Artakserksesa to rok 445 pne' to przecież można zadać to samo pytanie, gdzie to jest napisane w Biblii. Mamy tu do czynienie z dowodami pośrednimi, tzn. wynikających z innych przesłanek a nie bezpośrednio z tekstu. Jak w Twoim przypadku tak i w przypadku odwrotnym, więc po co zadajesz takie pytania: gdzie to napisano w Biblii? |
_________________ Oszołomstwu mówię NIE! |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-05-02, 10:01
|
|
|
Bobo,
ponieważ Biblia nie podaje dat, więc nie można mówić, że według chronologii biblijnej coś wydarzyło się w jakimś tam roku. Nie istnieje bowiem chronologia biblijna bez chronologii świeckiej, ponieważ biblia podaje tylko daty względne. A zatem tessa pisząc, że według chronologii biblijnej było to w roku 455 pne popełniła błąd, ponieważ biblia takiej daty nie podaje. Aby jej rozumowanie było poprawne powinna napisać:
według chronologii bibijnej było to w 20. roku panowania króla Artakserksesa
więcej nie można z biblii wydedukować i trzeba odwołać się do chronologii świeckiej.
A skoro według chronologii świeckiej król Artakserkses panował w latach 465 pne - 424 pne,
http://www.narmer.pl/dyn/27pl.htm
więc logiczne jest, że
według chronologii świeckiej 20. rok panowania króla Artakserksesa przypada na rok 445 pne.
Pragnę przypomnieć, że daty panowania królów Perskich zostały wyznaczone za pomocą tzw. dzienników astronomicznych a więc są bardzo dokładne i podważanie ich wiarygodności, jak próbuje to robić Strażnica, jest po prostu śmieszne i każdego naukowca przyprawia o uśmieszek na twarzy.
A zatem tessa, podając swoje twierdzenie tym samym wprowadziła w błąd czytelników tego wątku ponieważ 20. rok panowania Artakserksesa to nie 455 rok pne, jak próbuje wmawiać wam Strażnica, ale 445 rok pne.
Więcej na temat chronologii biblijnej i świeckiej zapraszam do wątku:
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=1041 |
|
|
|
 |
Bobo

Pomógł: 551 razy Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 13625
|
Wysłany: 2007-05-02, 13:33
|
|
|
mirek...
Strona na której wziąłeś te daty zawiera uwagi:
Cytat: | Chronologia Egiptu starożytnego jest ciągle jeszcze bardzo niekompletna; w swych założeniach nie do końca pewna. Istnieje wiele luk, okresy przejściowe wymagają podejścia bardzo elastycznego a i w okresach stosunkowo dobrze znanych kolejność władców panujących, zaproponowana przez znawców zagadnienia, pozostawia często wiele do życzenia.
Jednocześnie pojawiło się wiele teorii, mówiąc oględnie, mocno kontrowersyjnych. Mam tu na myśli lansowaną ostatnio, zwłaszcza wśród brytyjskich naukowców młodego pokolenia, tzw. nową chronologię, tj. opieraną głównie na synchronizmach archeologicznych teorię, która przesuwa niektóre okresy egipskiej historii o, bagatela, 350 lat w jedną bądź drugą stronę. Na moich stronach nie zajmuję się aż tak rewolucyjnymi teoriami, zainteresowanych odsyłam do odnośnych publikacji i literatury s-f.
Datowanie na którym zbudowałem strukturę stron opiera się w zasadniczej mierze na chronologiach zaproponowanych przez najwybitniejsze autorytety w tej dziedzinie. Jest to próba syntezy wyników badań przeprowadzonych przez wielu historyków. Ponieważ jednak co do wielu faktów i wydarzeń historycznych zdania pomiędzy badaczami bywają często rozbieżne, starałem się zawsze znaleźć jakiś kompromis, często opisując wszystkie kolidujące z sobą opinie lub też przedstawiając tę jedną, moim zdaniem najtrafniejszą. |
Jeśli daty jakimi się posługujesz są tylko propozycjami niektorych historyków, więc... więcej skromności w ocenie Strażnicy. Może się okazać, że to, co z taką pewnością traktujesz jako fakt jest tylko przypuszczeniem.
A co do chronologii, to już dawno powinieneś zrozumieć, że linia czasu ustalona przez historyków świeckich nie będzie zgodna z chronologią biblijną. Dlatego to rozgraniczenia w terminologi. Jesli chcesz wtłoczyć wydarzenia biblijne w daty jakie podają świeccy 'znawcy' to dojdziesz np. do wniosku, że człowiek istnieje miliony lat a nie ok. 6000 co można prosto wyliczyć z Biblii. Czytelników Twoich postów stawiasz w dość niepokojącej sytuacji, gdyż muszą wybrać komu zawieżyć, albo chronologii świeckej, ktora zaprzecza Biblii albo biblijnej (choć rozbieżnej ze świecką) Sprowadza się to do zwykłego pytania, komu mamy zayfać: Biblii czy ludziom. Ty proponujesz aby wieżyć ludzion nauki. Cóż... czego zresztą się spodziewać... Tobie i tak nie zależy co z czytelnikiem będzie, byleby nie był ŚJ, prawda...? |
_________________ Oszołomstwu mówię NIE! |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-05-02, 14:05
|
|
|
Bobo,
nie przesadzaj. Nie rozmawiamy przecież o czasach oszacowanych na podstawie wykopalisk ale o czasach z których istnieją dobitne materiały dowodowe w postaci obserwacji położenia planet. To chronologia Strażnicy nie dość, że jest niezgodna ze świecką, to jeszcze nawet nie zgadza się z Biblią. Słowo o odbudowie Jerozolimy pojawiło się bowiem w 7. roku panowania króla Artakserksesa, czyli w roku 457 pne. zgodnie z chronologią świecką. Strażnica nie chciała być zgodna ze wszystkimi chrześcijanami w tej kwestii (no bo jak tu być w zgodzie z Babilonem Wielkim? ), więc wymyśliła sobie, że słowo o odbudowie Jerozolimy pojawiło się w 20. roku panowania Artakserksesa. A że wyszło by jej z chronologii świeckiej, że był to rok 445 pne, musiała więc przesunąć i wydłużyć o 10 lat panowanie króla Artakserksesa. Wpadła jednak we własne sidła, bowiem wszystkie dostępne źródła historyczne mówią, że król ten panował 41 lat, a nie 51, a i sama Biblia zaprzecza twierdzeniu Strażnicy, bowiem podaje, że w 20. roku panowania króla Artakserksesa wyszło słowo o odbudowie murów Jerozolimy, a więc sama Jerozolima (jej struktura polityczna) została odbudowana wcześniej, bowiem w 7. roku panowania króla Artakserksesa, czyli w roku 457 pne, według chronologii świeckiej.
Tutaj możesz zapoznać się z dowodami astronomicznymi po stronie świeckiej daty panowania króla Artakserksesa, który panował 41 lat w latach 465 pne - 424 pne:
http://brooklyn.org.pl/70tygjl001.htm |
|
|
|
 |
Bobo

Pomógł: 551 razy Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 13625
|
Wysłany: 2007-05-03, 09:37
|
|
|
mirek
Nie przesadzam, albo może odwrotnie, Ty nie przesadzaj. Wszystkie swoje argumenty są ukierunkowane aby podważyć wszystko, co choćby w minimalny sposób popierałoby wierzenia ŚJ. Gdyby sprawa z ustaleniem panowania Artakserksesa była taka prosta to nie byłoby tyle dyskusji na ten temat. Sieć zapchana jest różnymi forami z tym tematem. Kwesti tylko, które czytasz. Ty swoje argumenty wyciągasz ze stron, gdzie o ŚJ mówi się w negatywnym świetle. gdybyś chość przes sekundę chciał być obiektywny, podawałbyś mi, właśnie mi - ŚJ, inne strony. Np. taką:
http://www.historycy.org/...ter&f=8&t=13861
...tylko, że tam akurat przestawiono inne zdanie od Twojego.
Zaraz zaoponujesz i przypomnisz mi pewnie o obserwacjach astronomicznych, pewnie potem powołasz się na kod węzełkowy Kipu, potem na archeologię, potem na wyższą matematykę, biologię, fizykę, meteorologię, bioenergoterapeutów, Michaela Jacksona, The Beatles'ów, zapiski księgowe firmy przewozowej 'Kogucik' z Koziej Wólki aż wreszcie powiesz, że rozmawiałeś z samym Bogiem i Jego Duch osobiście Ci objawił, jak to było z tym Artakserksesem. Cóż jeszcze wymyślisz... czy zdajesz sobie sprawę, że twoje pisanie o ŚJ już nie tyle jest zagrożeniem dla nich co wywołuje efekt usmiechu politowania na twarzy? Zacznij sobie zdawać... |
|
|
|
 |
EMET
Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy Dołączył: 04 Wrz 2006 Posty: 11184
|
Wysłany: 2007-05-03, 10:16
|
|
|
Bobo napisał/a: | mirek
Nie przesadzam, albo może odwrotnie, Ty nie przesadzaj. Wszystkie swoje argumenty są ukierunkowane aby podważyć wszystko, co choćby w minimalny sposób popierałoby wierzenia ŚJ. Gdyby sprawa z ustaleniem panowania Artakserksesa była taka prosta to nie byłoby tyle dyskusji na ten temat. Sieć zapchana jest różnymi forami z tym tematem. Kwesti tylko, które czytasz. Ty swoje argumenty wyciągasz ze stron, gdzie o ŚJ mówi się w negatywnym świetle. gdybyś chość przes sekundę chciał być obiektywny, podawałbyś mi, właśnie mi - ŚJ, inne strony. Np. taką:
http://www.historycy.org/...ter&f=8&t=13861
...tylko, że tam akurat przestawiono inne zdanie od Twojego.
Zaraz zaoponujesz i przypomnisz mi pewnie o obserwacjach astronomicznych, pewnie potem powołasz się na kod węzełkowy Kipu, potem na archeologię, potem na wyższą matematykę, biologię, fizykę, meteorologię, bioenergoterapeutów, Michaela Jacksona, The Beatles'ów, zapiski księgowe firmy przewozowej 'Kogucik' z Koziej Wólki aż wreszcie powiesz, że rozmawiałeś z samym Bogiem i Jego Duch osobiście Ci objawił, jak to było z tym Artakserksesem. Cóż jeszcze wymyślisz... czy zdajesz sobie sprawę, że twoje pisanie o ŚJ już nie tyle jest zagrożeniem dla nich co wywołuje efekt usmiechu politowania na twarzy? Zacznij sobie zdawać... |
EMET:
Za dużo wymagasz od grupowicza mirka...
Przecież znasz znamienną wypowiedź z Ks. Jeremiasza 13:23, gdzie czytamy:
" "Czy Kuszyta może zmienić swą skórę albo lampart swoje cętki? To i wy bylibyście w stanie wyświadczać dobro, wy, których nauczono wyrządzać zło."
Dlatego też czytamy ciekawą myśl zawartą w podanym odsyłaczu w NŚ do Ks. Przysłów [Przypowieści] 27:22 [--> patrz] oraz w wg Mateusza 19:24.
Przecież wszyscy, którzy choćby próbują mieć podobne zdanie - w kwestiach zwłaszcza kontrowersyjnych - jak ŚJ, to... 'będący z Nimi [ŚJ] w zmowie lub po jednych z Nimi [ŚJ] pieniądzach'.
Ciekawie też brzmią słowa Jezusa zawarte w wg Łukasza 19:22a...
Wszyscy przecież wiemy z jaką 'misją' na tym Forum jest mirek, z czym zresztą nawet się On specjalnie nie kryje; ba, nawet wręcz twierdzi, że 'to jest jego obowiązkiem'...
Nawet ktoś dostrzegł, że 'przed ostrzeżeniami i, w konsekwencji, przed usunięciem z Forum chroni go... 'immunitet' moderatora'.
Stephanos, ps. EMET |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-05-03, 18:38
|
|
|
Bobo,
ty żeby wierzyć Strażnicy musisz manipulować chronologią świecką za czasów persów. Ja wierzę w to, że biblijne proroctwo o 70 tygodniach lat spełniło się nie musząc zmieniać biegu wydarzeń chronologii świeckiej.
Ty aby wierzyć Strażnicy musisz przesunąć również wydarzenie zburzenia Jerozolimy przez Nabuchodonozora o 20 lat do tyłu. Ja jednak zawierzę obecnej chronologii świata i posłucham Jezusa, który przestrzegał, przed fałszywymi prorokami podszywającymi się pod niego i obliczającymi daty końca świata.
Pewnie niedługo jak Strażnica przesunie rok rozpoczęcia I wojny światowej na październik 1914, bo przecież wtedy zaczęły się według niej czasy końca, to też pewnie uwierzysz. I taka rozmowa z Tobą.
A prawda jest jednak inna: obydwie świeckie daty zostały wyznaczone metodami astronomicznymi, więc śmiesznym jest mówienie, że to błędne obliczenia. To tylko oszuści z Brooklynu potrafią swoim prostaczkom wciskać takie farmazony. |
|
|
|
 |
Quster

Wyznanie: Chrześcijanin
Dołączył: 26 Maj 2006 Posty: 3475
|
Wysłany: 2007-05-03, 19:47
|
|
|
mirek napisał/a: | (...) A prawda jest jednak inna: obydwie świeckie daty zostały wyznaczone metodami astronomicznymi, więc śmiesznym jest mówienie, że to błędne obliczenia. To tylko oszuści z Brooklynu potrafią swoim prostaczkom wciskać takie farmazony. |
Mirek, a można napisać tak:
A prawda jest jednak inna: obydwie świeckie daty zostały wyznaczone metodami astronomicznymi, więc nie są to błędne obliczenia. To tylko CK SJ tak przedstawia swoją chronologie że zwykli głosiciele myślą że jest słuszna.
Ludziska nie dajcie sie ponosić trochę ogłady. |
_________________ ... wiara, która jest czynna ... Gal. 5:6
NIEBO - Chrześcijanie tyle mówią o niebie, ponieważ Nowy Testament głosi niebo jako nadzieję dla wierzących (1 Piotra 1:4; Kolosan 1:5; Hebrajczyków 3:1). Mówienie o niebie nie wyklucza wiary w życie na ziemi, ponieważ niebo jest tam, gdzie jest Bóg. Gdy Bóg zstąpi między ludzi i zamieszka wśród nich, to tam będzie też niebo (Objawienie 21:1-5). Wielu komentatorów uważa, że niebo i ziemia staną się jednym.
DUSZA NIEŚMIERTELNA - Ks. Wincenty Granat napisał: "Tylko Bóg jest nieśmiertelny z całej istoty swego bytu, tj. nigdy nie może przestać istnieć; wszystko poza Nim jest przygodne, może tedy zniknąć, a więc z tej racji jest śmiertelne. Mówiąc o nieśmiertelności duszy ludzkiej mamy na uwadze jej naturę nie zawierającą w sobie pierwiastków wewnętrznego rozkładu, czyli z tego względu nie podlegającą śmierci. Mimo to dusza ludzka jako byt przygodny mogłaby przestać istnieć, jeśli Bóg nie powstrzymywałby jej stale w bytowaniu i działaniu" ("Eschatologia", s. 79).
"Bo wasze myśli nie są moimi myślami (...) jak niebiosa przewyższają ziemie, tak (...) moje myśli – wasze myśli." Izajasza 55:8-9
"W (...) dyskusji jest mnóstwo sloganów, które nie powinny zastępować myślenia" LB |
|
|
|
 |
Bobo

Pomógł: 551 razy Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 13625
|
Wysłany: 2007-05-04, 12:46
|
|
|
quster
Cytat: | Mirek, a można napisać tak:
A prawda jest jednak inna: obydwie świeckie daty zostały wyznaczone metodami astronomicznymi, więc nie są to błędne obliczenia. To tylko CK SJ tak przedstawia swoją chronologie że zwykli głosiciele myślą że jest słuszna.
Ludziska nie dajcie sie ponosić trochę ogłady. |
A można i tak: A ja mam inne zdanie: obydwie świeckie daty zostały wyznaczone metodami astronomicznymi, więc wydają się prawdopodobne. Wiem, że CK ŚJ inaczej przedstawia swoją chronologię i wydaje im się, że jest słuszna.
Zdanie w pierwotnej wersji również sugeruje, że CK celowo podaje pewne myśli tak aby 'am haarec', czyli szary głosiciel został wprowadzony w maliny. Tylko, co to by im dało? |
_________________ Oszołomstwu mówię NIE! |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
•
|