 |
Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl
|
70 lat postów (587 pne. - 518 pne.) |
Autor |
Wiadomość |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2006-12-01, 19:38 70 lat postów (587 pne. - 518 pne.)
|
|
|
Od kiedy do kiedy trwało 70 lat postów o których wspomina prorok Zachariasz?
Za 7:1 Bw „Czwartego roku króla Dariusza, czwartego dnia dziewiątego miesiąca, Kislewa, słowo Pana doszło Zachariasza.”
Za 7:3 Bw „i zapytać kapłanów domu Pana Zastępów i proroków: Czy w piątym miesiącu mam obchodzić pokutę z płaczem i postem, jak to czyniłem przez tyle lat?”
Za 7:5 Bw „Powiedz całemu ludowi kraju i kapłanom: Jeżeli pościliście i pokutowaliście w piątym i siódmym miesiącu, i to w ciągu siedemdziesięciu lat, to czy pościliście dla mnie?”
Ta wypowiedź o 70 latach postów datowana jest na czwarty rok króla Dariusza, a dokładnie na czwarty dzień dziewiątego miesiąca (Kislew). Król perski Dariusz I Hystaspes, bo o niego to właśnie chodzi w tekście, panował w latach 522-486:
http://www.iranchamber.co...rius/darius.php
http://www.historyworld.n...?historyid=aa65
Jeżeli czwarty rok Dariusza odpowiada okresowi 518-517 pne, to początek miesiąca Kislew przypada na grudzień roku 518 pne. Otóż wtedy to prorok Zachariasz ma się pytać kapłanów, czy w piątym miesiącu ma jeszcze obchodzić pokutę z płaczem i postem. Oczywiście chodzi tu o pokutę związaną ze zburzeniem świątyni, która została zburzona dokładnie w piątym miesiącu:
2Krl 25:8-9 Bw „W piątym miesiącu, siódmego dnia tegoż miesiąca, a był to dziewiętnasty rok panowania króla Nebukadnesara, króla babilońskiego, przybył Nebuzaradan, dowódca gwardii przybocznej, dworzanin króla babilońskiego, do Jeruzalemu.(9) I spalił świątynię Pana, dom królewski i wszystkie domy w Jeruzalemie, wszystkie duże domy spalił ogniem,”
Jr 52:12-13 Bw „A w piątym miesiącu siódmego dnia tego miesiąca, był to dziewiętnasty rok króla Nebukadnesara, króla babilońskiego, przybył do Jeruzalemu Nebuzaradan, dowódca straży przybocznej, który należał do bezpośredniego otoczenia króla babilońskiego,(13) i spalił przybytek Pana i pałac królewski, i wszystkie domy Jeruzalemu; wszystkie duże domy spalił ogniem.”
Jeśli prorok Zachariasz pyta się, czy ma jeszcze tę pokutę obchodzić, to oznacza, że w roku 518 pne. ta pokuta jest jeszcze obchodzona. Dalej dowiadujemy się, że ta pokuta trwała 70 lat. Uwzględniając 70 lat dochodzimy do roku 588 pne. Biorąc pod uwagę, że ta liczba jest zaokrągłona (przecież 70,5 lat to też cały czas jeszcze 70 lat) dochodzimy do roku 587. Według chronoligii świeckiej w roku tym Nabuchodonozor zburzył Jerozolimę:
http://www.biblia.poznan....ki/Tabch_wb.htm
Widać więc jak ładnie chronologia świecka wspólgra z proroctwami Biblii! Tak więc jak widać nawet księga Zachariasza harmonizuje doskonale z historią i wskazuje jednoznacznie, że Jerozolima została zdobyta w roku 587 pne.
Podsumowując: 70 lat postów trwało od stycznia 587 roku pne do grudnia roku 518 pne. Spełniło się więc co do joty! |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-01-18, 13:02
|
|
|
Tekst Zach 7:5 mówi wyraźnie o 70 (a nie 90) latach postów, które jeszcze trwały w momencie wypowiadania tych słów. A ponieważ akcja tej księgi rozgrywa się w roku 518 pne więc każdy sam może sobie policzyć, kiedy te 70 lat postów się zaczęło!
Na uwagę zasługuje również to, że w wersecie tym (jak również Zach 1:12) przed liczebnikiem 70 występuje zaimek wskazujący ZEH (זה) = te, już:
Za 1:12 Bg „Tedy odpowiedział Anioł Pański, i rzekł: O Panie zastępów! i dokądże się nie zmiłujesz nad Jeruzalemem, i nad miastami Judzkiemi, na któreś się gniewał już siedemdziesiąt lat?”
Za 1:12 BHS ויען מלאך־יהוה ויאמר יהוה צבאות עד־מתי אתה לא־תרחם את־ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה׃
Za 7:5 Bg „Rzecz do wszystkiego ludu tej ziemi, i do kapłanów, mówiąc: Gdyście pościli i płakali piątego i siódmego miesiąca przez te siedemdziesiąt lat, izażeście mnie, mnie, mówię, post pościli?”
Za 7:5 BHS אמר אל־כל־עם הארץ ואל־הכהנים לאמר כי־צמתם וספוד בחמישי ובשביעי וזה שבעים שנה הצום צמתני אני׃
W tekście Zach 7:5 zaimek ZEH (זה) poprzedzony jest literką WAW (ו)= i; i to; właśnie. Słowniki hebrajskie tłumaczą ZEH, w kontekście czasu, na "te", "już". A oto jeszcze inne miejsca w Piśmie Świętym, gdzie występuje ten hebrajski zaimek:
Rdz 31:38 NS „Przez te dwadzieścia lat byłem u ciebie. Twoje owce i twoje kozy nie miały poronień, a baranów z twojej trzody nigdy nie jadłem.”
Rdz 31:38 BHS זה עשרים שנה אנכי עמך רחליך ועזיך לא שכלו ואילי צאנך לא אכלתי׃
Pwt 2:7 NS „Bo Jehowa, twój Bóg, błogosławił ci we wszystkim, co czyniła twa ręka. Dobrze zna twoją wędrówkę przez to wielkie pustkowie. Przez te czterdzieści lat Jehowa, twój Bóg, był z tobą. Nie brakowało ci niczego" '.”
Pwt 2:7 BHS כי יהוה אלהיך ברכך בכל מעשה ידך ידע לכתך את־המדבר הגדל הזה זה ארבעים שנה יהוה אלהיך עמך לא חסרת דבר׃
Pwt 8:2 NS „I pamiętaj o całej drodze, którą Jehowa, twój Bóg, prowadził cię przez te czterdzieści lat na pustkowiu, żeby cię ukorzyć i poddać próbie, aby poznać, co jest w twoim sercu, czy będziesz przestrzegał jego przykazań, czy nie.”
Pwt 8:2 BHS וזכרת את־כל־הדרך אשר הוליכך יהוה אלהיך זה ארבעים שנה במדבר למען ענתך לנסתך לדעת את־אשר בלבבך התשמר מצותו אם־לא׃
Pwt 8:4 NS „Twój płaszcz nie niszczył się na tobie ani twoja stopa nie puchła przez te czterdzieści lat.”
Pwt 8:4 BHS שמלתך לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה׃
2Sm 14:2 NS „Toteż Joab posłał do Tekoi i sprowadził stamtąd mądrą kobietę, i powiedział jej: "Proszę cię, pogrąż się w żałobie i ubierz się, proszę, w szaty żałobne, i nie nacieraj się oliwą; i upodobnij się do kobiety, która od wielu dni jest w żałobie po zmarłym.”
2Sm 14:2 BHS וישלח יואב תקועה ויקח משם אשה חכמה ויאמר אליה התאבלי־נא ולבשי־ נא בגדי־אבל ואל־תסוכי שמן והיית כאשה זה ימים רבים מתאבלת על־מת׃
Est 4:11 NS „"Wszyscy słudzy króla i lud prowincji królewskich wiedzą, że każdego ? mężczyznę czy niewiastę ? kto nie wezwany wchodzi do króla na wewnętrzny dziedziniec, dotyczy ustanowione przez niego jedno prawo: wydanie na śmierć; jedynie gdy król wyciągnie do niego złote berło, wtedy taki na pewno pozostanie przy życiu. A ja już od trzydziestu dni nie byłam wzywana, aby przyjść do króla".”
Est 4:11 BHS כל־עבדי המלך ועם־מדינות המלך ידעים אשר כל־איש ואשה אשר יבוא־ אל־המלך אל־החצר הפנימית אשר לא־יקרא אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט־לו המלך את־שרביט הזהב וחיה ואני לא נקראתי לבוא אל־המלך זה שלושים יום׃
Zaimek ten występuje w kontekście czasu, który jeszcze trwa, gdy jest mowa o ostatnich latach. Konstrukcja gramatyczna, gdy jest mowa o tym samym okresie, ale z perspektywy czasu nie zawiera tego zaimka hebrajskiego ZEH. Oto parę przykładów:
Am 2:10 NS „I to ja wyprowadziłem was z ziemi egipskiej, i sprawiałem, że czterdzieści lat szliście przez pustkowie, aby wziąć w posiadanie ziemie Amoryty.”
Am 2:10 BHS ואנכי העליתי אתכם מארץ מצרים ואולך אתכם במדבר ארבעים שנה לרשת את־ארץ האמרי׃
Ps 95:10 NS „Przez czterdzieści lat czułem wstręt do tego pokolenia i zacząłem mówić: "Są oni ludem krnąbrnego serca i nie poznali moich dróg";”
Ps 95:10 BHS ארבעים שנה אקוט בדור ואמר עם תעי לבב הם והם לא־ידעו דרכי׃
Ne 9:21 NS „I przez czterdzieści lat zaopatrywałaś ich w żywność na pustkowiu. Niczego im nie brakowało. Szaty im się nie zużywały, a stopy im nie puchły.”
Ne 9:21 BHS וארבעים שנה כלכלתם במדבר לא חסרו שלמתיהם לא בלו ורגליהם לא בצקו׃
Czy zauważyliście różnicę? W tekstach, które mówią o odległych latach, nie występuje zaimek wskazujący ZEH. Występuje on jedynie w tekstach mówiących o ostatnim okresie czasu. O czym świadczy ten fakt? Ano o tym, że w Zach 1:12 oraz 7:5 mówiących o 70 latach nie chodzi o odległy przedział czasowy, ale o ten, który obecnie jeszcze trwa. A ponieważ miało to miejsce ok. roku 518 pne więc logicznym jest kiedy dokładnie te 70 lat się zaczęło.
Jednak według chronologii Strażnicy w wersetach tych powinna występować liczba 90 a nie 70! Czyż nie trudno zauważyć, że te przytoczone wyżej fragmenty biblijne z księgi Zachariasza wyraźnie wskazują na rok 587 jako na rok zburzenia Jerozolimy? Tylko nierozsądny pomyśli jednak inaczej, wbrew wszelkim dowodom historycznym, astronomicznym i archeologicznym. |
|
|
|
 |
tessa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 4116
|
Wysłany: 2007-02-11, 21:02
|
|
|
mirek napisał/a: | Za 7:5 Bw „Powiedz całemu ludowi kraju i kapłanom: Jeżeli pościliście i pokutowaliście w piątym i siódmym miesiącu, i to w ciągu siedemdziesięciu lat, to czy pościliście dla mnie?”
|
Te słowa wskazują na czas przeszły.Pościli i pokutowali przez 70 lat gdy przebywali w niewoli babilońskiej.
Podobnie czytamy o tym okresie w Zachariasza 1:12
"Toteż anioł Jehowy odpowiedział i rzekł:
"Jehowo Zastępów ,jak długo nie będziesz okazywał miłosierdzia Jerozolimie i miastom judzkim ,które potępiałeś przez tych 70 lat?"
Jest tutaj mowa o potępianiu Jerozolimy i miast judzkich.Kiedy Jehowa potępiał te miasta?
Izajasza 64:10,11
"Twoje święte miasta stały się pustkowiem .Syjon stał się istną pustynią .Jerozolima bezludnym pustkowiem.
Nasz święty dom i piękny w którym chwalili cię nasi praojcowie wydano na pastwę ognia
i zniszczono wszystkie nasze piękne rzeczy."
Zatem okres potępiania Jerozolimy i miast Judy zaczął się z chwilą zburzenia Jerozolimy przez Babilończyków w 607 rpne.
Potępianie to skończyło się z chwilą powrotu z niewoli Żydów . |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-02-11, 21:43
|
|
|
tessa napisał/a: | Te słowa wskazują na czas przeszły.Pościli i pokutowali przez 70 lat gdy przebywali w niewoli babilońskiej. |
Akcja wydarzenia rozgrywa się w grudniu roku 518 pne. W roku tym nadal przestrzegana jest żałoba połączona z postem, która trwa już od 70 lat. A zatem ta żałoba zaczęla się w roku 587 pne., czyli wtedy, kiedy świątynia została zburzona.
Dlatego prorok Zachariasz pyta się kapłanów, czy ma nadal obchodzić żałobę. Właściwa odpowiedź na postawione pytanie następuje jednak dopiero parę wersetów dalej:
Za 8:19 Bw „Tak mówi Pan Zastępów: Post w czwartym miesiącu i post w piątym, i post w siódmym, i post w dziesiątym miesiącu niech się zmieni dla domu Judy w wesele i radość, i w radosne święta! Lecz miłujcie prawdę i pokój!”
Wymienione zostały wszystkie posty przestrzegane od czasu oblężenia stolicy. Czwartego miesiąca przypadała rocznica uwięzienia króla Sedekiasza (2 Krl 25:3); piątego - zburzenia Świątyni (2 Krl 25:8); siódmego - zamordowania namiestnika Gedaliasza (2 Krl 25:25); dziesiątego - początku oblężenia miasta (2 Krl 25:1).
Zgodnie jednak z Twoją intepretacją, Żydzi pościliby nie 70 ale 90 lat. Jest to niezgodne z wymienionymi wyżej wersetami, które wyraźnie mówią o 70 latach.
tessa napisał/a: | Zatem okres potępiania Jerozolimy i miast Judy zaczął się z chwilą zburzenia Jerozolimy przez Babilończyków w 607 rpne.
Potępianie to skończyło się z chwilą powrotu z niewoli Żydów . |
Nieprawda! W Agg 2:18-19 Bóg mówi, że od tego dnia będzie udzielał błogosławieństwa (czyli przestał się gniewać). Mówi to w dziewiątym miesiącu (grudzień roku 520 pne.). Zach 1:12 dzieje się w jedenastym miesiącu tego samego roku (luty roku 519 pne.). Czyli Bóg "potępiał" Jeruzalem do dziewiątego miesiąca, a Zach 1:12 POTWIERDZA TEN FAKT dwa miesiące później! Uwzględniając 70 lat dochodzimy do roku 589 pne. W żadnym wypadku nie otrzymamy roku 607 pne.
Na temat 70 lat gniewu i potępiania miast judzkich jest też oddzielny wątek:
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=859 |
|
|
|
 |
tessa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 4116
|
Wysłany: 2007-02-12, 09:54
|
|
|
mirek napisał/a: | Akcja wydarzenia rozgrywa się w grudniu roku 518 pne. W roku tym nadal przestrzegana jest żałoba połączona z postem, |
To jest tylko twoja interpretacja.Oczywiście niezgodna z Biblią.Gdy repatrianci powrócili do Jerozolimy aby ją odbudować nie mieli powodów do postu.Był to dla nich okres radości a nie smutku.A post zazwyczaj kojarzy się ze smutkiem ,pokutą itp.
W Ezdrasza 3:11 czytamy:
"I zaczęłi odpowiadać śpiewem wysławiając Jehowę i składając mu dzięki ,"bo jest dobry bo jego lojalna życzliwość trwa po czas niezmierzony.Cały zaś lud wydawał donośne okrzyki wysławiając Jehowę w związku z położeniem fundamentu domu Jehowy".
Przyznasz chyba ,że dla Izraelitów był to czas radości ,a nie smutku.Podobnie jak wtedy gdy Salomon oddawał do użytku świątynię Jehowy.Naród bardzo się radował.
I Królów 8;65-66
Powrót Izraelitów do Jerozolimy też był radosnym wydarzeniem.Izraelici wtedy nie mieli powodu do smutku i do postu.
Ezdrasza 3:12
"A wielu kapłanów i Lewitów oraz mężów będących głowami domów patriarchalnych ,starców ,którzy widzieli poprzedni dom płakało głośno .....
Płakali z żalu i pościli?
Absolutnie!
"gdy na ich oczach kładziono fundament tego domu ,natomiast wielu innych podnosiło głos ,wykrzykując z radości."
Zatem twoja interpretacja nie trzyma się kupy:)
Post 70 letni o którym mówi Biblia skończył się z chwilą powrotu do Jerozolimy.
Zatem nie mieli wtedy powodu aby pościć.Raczej radowali się .Było to już na samym początku ich powrotu do Jerozolimy.
Zachariasza 7:5
"Powiedz całemu ludowi ziemi ,a także kapłanom : Gdyście pościli i gdy zawodzono w miesiącu piątym oraz w miesiącu siódmym i to przez 70 lat ,czy istotnie pościliście dla mnie?'
O jakim okresie tutaj mówi Zachariasz?
O 70 letnim poście ,który skończył się radością z powodu wyprowadzenia jeńców z niewoli babilońskiej.
W Lamentacjach Jeremiasz tak opisuje ten okres postu:
Jer 1:3
"Juda poszła na wygnanie z powodu uciśnienia i pełnego zniewolenia .Musiała mieszkać wśród narodów .Nie znalazła miejsca odpoczynku .Wszyscy jej prześladowcy dopadli ją w udrękach..
Drogi Syjonu w żałobie ,gdyż nikt nie przybywa na święto .Wszystkie bramy spustoszone ,jej kapłani wzdychają .Dziewice jej pogrążone w smutku ona zaś jest przepojona goryczą".
Zatem wtedy był czas żałoby i postu,gdy Izrael był w niewoli.A nie podczas wyzwolenia z Babilonu.Te 70 lat postu zbiegło się z 70 letnim spustoszeniem Jerozolimy.
Jednak niektórzy ludzie nadal zachowują ten post rytualnie.
Są to posłańcy z Betel,którzy przybywają do kapłanów ze świątyni z zapytaniem czy nadal trzeba zachowywać ten post.Czy nadal trzeba przestrzegać pewnych okresów płaczu i postów.
Jehowa wtedy pyta lud i kapłanów ,czy poszczą naprawdę szczerze.Wymaga od nich tylko posłuszeństwa ,prawdziwej sprawiedliwości ,lojalnej życzliwości i miłosierdzia" Zachariasza 7:7,9
Jednak w pytaniu czytamy takie słowa:
Zachariasza 7:5
"Powiedz całemu ludowi ziemi a także kapłanom :Gdyście pościli i gdy zawodzono w miesiącu piątym oraz w miesiącu siódmym i to przez 70 lat czy istotnie pościliście dla mnie ,właśnie dla mnie?"
Bóg zapytuje lud czy gdy ten pościł przez 70 lat podczas niewoli babilońskiej ,to czy pościł naprawdę szczerze? Ten okres postu już minął z chwilą powrotu do Jerozolimy ,dlatego czytamy:
mirek napisał/a: | Za 8:19 Bw „Tak mówi Pan Zastępów: Post w czwartym miesiącu i post w piątym, i post w siódmym, i post w dziesiątym miesiącu niech się zmieni dla domu Judy w wesele i radość, i w radosne święta! Lecz miłujcie prawdę i pokój!”
|
Bóg nakazuje się radować z wyzwolenia z niewoli a nie pościć. mirek napisał/a: | Zgodnie jednak z Twoją intepretacją, Żydzi pościliby nie 70 ale 90 lat. Jest to niezgodne z wymienionymi wyżej wersetami, które wyraźnie mówią o 70 latach.
|
Post 70 letni zbiega się z 70 letnią niewolą i z 70 letnim spustoszeniem Judy.
Okres ten opisany w Jeremiasza 31:10-14 jest kojarzony z radością,nie postem.
"Słuchajcie słowa Jehowy ,narody i opowiadajcie na dalekich wyspach i mówcie:
"Ten który rozprasza Izraela ,zbierze go i będzie jak pasterz strzegł swego stada.
Bo Jehowa wykupi Jakuba i wyratuje go z ręki silniejszego niż on.
I przyjdą i zawołają radośnie na wznisieniu Syjonu i rozpromienią się z powodu dobroci Jehowy z powodu zboża oraz oliwy a także z powodu młodych z trzody i bydła.
A ich dusza stanie się jak dobrze nawodniony ogród i już więcej nie będą omdlewać.
I w owym czasie będzie się w tańcu radować dziewica ,jak również młodzińcy i starcy -wszyscy razem.A ich żałość zamienię w radosne uniesienie i będę ich pocieszał i rozweselę ich wyrywając ich z zasmucenia".
Prawdziwy post skończył się więc z chwilą powrotu do Jerozolimy.
Zatem mylisz 70 letni post Izraelitów przebywających w niewoli Babilońskiej z postem który obchodzili Żydzi na pamiątkę tych wydarzeń. |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-02-12, 19:10
|
|
|
tessa napisał/a: | Post 70 letni o którym mówi Biblia skończył się z chwilą powrotu do Jerozolimy. |
Za 7:3 Bw „i zapytać kapłanów domu Pana Zastępów i proroków: Czy w piątym miesiącu mam obchodzić pokutę z płaczem i postem, jak to czyniłem przez tyle lat?”
Jeśli prorok Zachariasz pyta się, czy ma jeszcze tę pokutę obchodzić, to oznacza, że w roku 518 pne. ta pokuta jest jeszcze obchodzona. A skoro dalej dowiadujemy się, że ta pokuta trwała 70 lat, to kiedy się ona rozpoczęła?
Za 7:5 Bw „Powiedz całemu ludowi kraju i kapłanom: Jeżeli pościliście i pokutowaliście w piątym i siódmym miesiącu, i to w ciągu siedemdziesięciu lat, to czy pościliście dla mnie?”
Według jednak chronologii Strażnicy z ust anioła powinny paść liczba 90, a nie 70. Jest to tak ewidentny werset potwierdzający chronologię świecką zburzenia Jerozolimy w roku 587 pne., że naprawdę trzeba dużo złej woli i bardzo być zaślepionym na nauki Strażnicy, aby tego nie dostrzec.
tessa napisał/a: | Post 70 letni zbiega się z 70 letnią niewolą i z 70 letnim spustoszeniem Judy. |
Według chronologii Strażnicy minęło już prawie 20 lat od tamtych wydarzeń! Jednak konstrukcja gramatyczna wersetu Zach 7:5 nie pozwala na taką interpretację, bowiem występuje w nim hebrajski zaimek wskazujący ZEH. W tekstach, które mówią o odległych latach, brak jest jednak tego zaimka, bowiem występuje on jedynie w tekstach mówiących o ostatnim okresie czasu. A więc w Zach 7:5 mówiącym o 70 latach nie chodzi o odległy przedział czasowy, ale o ten, który obecnie jeszcze trwa. Zwróć jeszcze uwagę na przykłady, które podawałem w drugim poście tego wątku. |
|
|
|
 |
Lach
Dołączył: 21 Lip 2006 Posty: 270
|
Wysłany: 2007-02-27, 01:35
|
|
|
Po położeniu fundamentów ołtarza zaczęło sie dziać źle i że na 20 lat prace stanęły. Zapominasz o tych wersetach w Malachiasza, które mówią np. o strasznym stanie duchowym Żydów. Oni mieli powody do poszczenia, do płakania i poszczenia. Nawet gdy budowali świątynię byli uciskani przez Samarytan, przez rabusiów, którzy mogli bezkarnie napadać na Jeruzalem pozbawione murów. Może i sie cieszyli, gdy wracali z niewoli gdy rozpoczęli odbudowę świątyni, ale ich radość nie trwała długo i na wiele lat zamieniał się w żałość.... Tessa, czy Ciebie nigdy nie zastanowiło to, zę nawet Strażnica podaje, że odbudowa światyni zakońćzyła się w 517/516 r pne? Nie widzisz korelacji z 587/587 r zburzenia jej? Nie widzisz miedzy nimi zapowiadanych 70 lat spustoszenia?.... |
_________________ "Co się może zepsuć na pewno się zepsuje - wcześniej czy później" - prawo Murphiego |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-02-27, 20:38
|
|
|
Lach napisał/a: | Tessa, czy Ciebie nigdy nie zastanowiło to, zę nawet Strażnica podaje, że odbudowa światyni zakońćzyła się w 517/516 r pne? Nie widzisz korelacji z 587/587 r zburzenia jej? Nie widzisz miedzy nimi zapowiadanych 70 lat spustoszenia?.... |
No właśnie, ciekawa myśl i jak zaraz zobaczymy zupełnie zgodna z Pismem Świętym. Próbuję to już od dłuższego czasu wytłumaczyć tessie, ale albo jest tak zaślepiona zwodniczymi naukami Strażnicy, ze tego nie widzi, albo tak brnie w filozofie ludzkie, że aż głowa boli. A przeciez biblia wyraźnie określa, kiedy zaczęło i kiedy skończyło się 70 lat postów i 70 lat gniewu (zobacz sobie jeszcze podobnyt wątek dotyczący 70 lat gniewu, bo może go przeoczyłeś - łak ładnie potwierdza chronologię świecką a obala nauki Strażnicy), że trzeba być naprawdę bardzo zaślepionym, żeby tego nie widzieć.
Wracając do Twojej myśli, że 70 lat spustoszenia dotyczy odbudowy swiątynii, to mam coś ciekawego, co może ciebie bardzo zainteresować:
2Krn 36:22-25 Bw „W pierwszym roku panowania Cyrusa, króla perskiego, ażeby wypełniło się słowo Pana wypowiedziane przez usta Jeremiasza, pobudził Pan ducha Cyrusa, króla perskiego, żeby ogłosił ustnie, a także pisemnie w całym swoim królestwie:(23) Tak mówi Cyrus, król perski: Wszystkie królestwa ziemi dał mi Pan, Bóg niebios. On też nakazał mi, abym mu zbudował świątynię w Jeruzalemie, które leży w Judzie. Kto z całego jego ludu jest wśród was, niech Pan, jego Bóg, będzie z nim - niech wyrusza!”
Jaki fakt jest związany z wypełnieniem się proroctwa o 70 latach spustoszenia? Otóż w wersecie 23 dowiadujemy się, że chodzi tu o odbudowę świątyni, która leży w Judzie i aby zrealizować ten cel król Cyrus nakazuje wrócić Żydom do swego kraju. Powrót Żydów jest tutaj środkiem do zrealizowania głównego celu - odbudowy świątyni. Jeśli więc edykt Cyrusa wskazuje na odbudowę świątyni, to trzeba uważać, że ten fakt jest symbolem zakończenia spustoszenia. A zatem głównym motywem edyktu Cyrusa jest więc odbudowa świątyni. Jeśli teraz wszyscy historycy (a także ŚJ) zgadzają się, że świątynia została odbudowana w 517 roku pne, to dodając 70 lat otrzymamy rok 587 pne jako rok zburzenia tej świątyni. Bardzo ładnie potwierdza to chronologię świecką, a obala pogląd Strażnicy. |
|
|
|
 |
tessa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 18 Cze 2006 Posty: 4116
|
Wysłany: 2007-02-28, 18:04
|
|
|
Może by się składało ,gdyby nie jeden szczegół.
70 lat postu według ciebie skończyło się w czwartym roku króla Dariusza,a światynia została odbudowana w 6 roku tego króla.
I co?
Znów coś się nie zgadza |
|
|
|
 |
mirek [Usunięty]
|
Wysłany: 2007-03-01, 09:09
|
|
|
Bo liczba 70 jest przecież liczbą przybliżoną! Czy będzie to 69 lat i 10 miesięcy czy 70 lat i 5 miesięcy, czy nawet 71 lat i 2 miesiące to chodzi o przybliżone 70 lat.
Natomiast według Strażnicy okres spustoszenia trwałby ponad 90 lat, co już taką bliską liczbą do 70 nie jest. Ja rozumiem, można się pomylić w obliczeniach o rok, góra dwa, no nawet niech będzie trzy lata, ale żeby mylić się aż o 20 lat?
Zauważ, że nawet w interpetacji Strażnicy nie jest to równe 70 lat. Jeruzalem zostało zburzone w miesiącu czwartym a Żydzi wrócili z niewoli w miesiącu siódmym. Jakby nie patrzeć jest to albo okres 70 lat i 3 miesiące albo nawet 69 lat i 3 miesiące, ponieważ Biblia nie podaje roku w którym to nastąpiło, ale wypowiedzi Józefa Flawiusza wskazują już nawet na rok 538 pne. Było o tym mówione w wątku na temat wyjścia z niewoli, więc możesz sama sprawdzić.
Co ciekawe biblijne 70 lat gniewu według interpretacji Strażnicy trwało prawie 92 lata. Wiemy bowiem, że gniew Jahwe rozpoczął się, gdy wojska Nabuchodonozora najechały na Jerozolimę. A było to na około dwa lata przed zburzeniem Jerozolimy - ponieważ atak rozpocząl się dziesiątego miesiąca (dziewiątego roku panowania Sedekiasza) i trwał do miesiąca czwartego (jedenastego roku panowania Sedekiasza) a więc 18 miesięcy, czyli około 1,5 roku. A zobacz teraz ile lat trwał gniew Jahwe według chronologii świeckiej - równe 70 lat. Komu więc wierzyć? Oszustom z Brooklynu, czy Pismu Świętemu?
Na zakończenie pewna pomoc naukowa dla lepszego zrozumienia tego wątku. Poniższy wykres przedstawia graficznie czas wypełnienia się proroctwa o 70 latach dla Babilonu oraz biblijny okres 70 lat postów:
 |
|
|
|
 |
therapon [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-03-26, 18:15
|
|
|
Warto też zwrócić uwagę na pewien bardzo istotny szczegół. Jeśli Strażnica traktuje te 70 lat postów jako okres od 607 pne do 537 pne to jak pogodzić to z Biblią, która przecież mówi od kiedy do kiedy należy liczyć te 70 lat postów.
Wiemy, że akcja wydarzenia rozgrywa się w grudniu roku 518 pne. W roku tym nadal przestrzegana jest żałoba połączona z postem, która trwa już od 70 lat. A zatem ta żałoba zaczęla się w roku 587 pne., czyli wtedy, kiedy świątynia została zburzona. Dlatego prorok Zachariasz pyta się kapłanów, czy ma nadal obchodzić żałobę. Właściwa odpowiedź na postawione pytanie następuje jednak dopiero parę wersetów dalej:
Za 8:19 Bw „Tak mówi Pan Zastępów: Post w czwartym miesiącu i post w piątym, i post w siódmym, i post w dziesiątym miesiącu niech się zmieni dla domu Judy w wesele i radość, i w radosne święta! Lecz miłujcie prawdę i pokój!”
Wymienione zostały wszystkie posty przestrzegane od czasu oblężenia stolicy. Czwartego miesiąca przypadała rocznica uwięzienia króla Sedekiasza (2 Krl 25:3); piątego - zburzenia Świątyni (2 Krl 25:8); siódmego - zamordowania namiestnika Gedaliasza (2 Krl 25:25); dziesiątego - początku oblężenia miasta (2 Krl 25:1). Ale przeciez wydarzenia te nie miały miejsca jednocześnie w roku 607 pne, prawda?
Spróbujmy ustalić, kiedy dokładnie miało miejsce każde z wydarzeń, które było przyczyną rozpoczęcia postu:
I tak na przykład oblężenie miasta rozpoczęło się w dziewiątym roku panowania Sedekiasza (2 Krl 25:1). A więc było to na dwa lata przed zburzeniem Jerozolimy. Nie mogło więc zacząć się w roku 607 jak chce Strażnica, ale przynajmniej w roku 609. Doliczając 70 lat dochodzimy do roku 539 a nie 537 pne. Biorąc natomiast chronologię świecką otrzymujemy, że oblężenie miasta miało miejsce w roku 589/588 pne. Doliczając 70 lat dochodzimy do roku 519/518 pne, a więc prawie dokładnie w wydarzenia opisane w księdze Zachariasza. Jest to kolejny dowód na to, że chronologia biblijna jest zgodna z chronologią świecką a nic nie ma wspólnego z chronologią w wykonaniu Strażnicy. |
|
|
|
 |
kotek Filutek
Dołączył: 16 Wrz 2008 Posty: 247
|
Wysłany: 2009-03-27, 10:56
|
|
|
therapon napisał/a: | I tak na przykład oblężenie miasta rozpoczęło się w dziewiątym roku panowania Sedekiasza (2 Krl 25:1). A więc było to na dwa lata przed zburzeniem Jerozolimy. Nie mogło więc zacząć się w roku 607 jak chce Strażnica, ale przynajmniej w roku 609. Doliczając 70 lat dochodzimy do roku 539 a nie 537 pne. |
czy ty wiesz jak wygląda chronologia świecka?
wg niej niewola babilońska nie trwała 70 lat a około 50-ciu
inaczej mówiąc nie wierzysz w natchnienie Pisma Świętego, a pokładasz wiarę w archeologii |
|
|
|
 |
Yarpen Zirgin
Katolik

Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy Wiek: 47 Dołączył: 22 Maj 2006 Posty: 15743
|
Wysłany: 2009-03-27, 11:03
|
|
|
Cytat: | inaczej mówiąc nie wierzysz w natchnienie Pisma Świętego, a pokładasz wiarę w archeologii |
Natchnienie czy podyktowanie? To naprawdę nie to samo. |
_________________ Udowadnia się winę, a nie niewinność.
Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu. |
|
|
|
 |
kotek Filutek
Dołączył: 16 Wrz 2008 Posty: 247
|
Wysłany: 2009-03-27, 13:38
|
|
|
Yarpen Zirgin napisał/a: | Cytat: | inaczej mówiąc nie wierzysz w natchnienie Pisma Świętego, a pokładasz wiarę w archeologii |
Natchnienie czy podyktowanie? To naprawdę nie to samo. |
przykład masz w Biblii Tysiąclecia, na końcu wersji drukowanej znajdziesz świecką chronologię, podano tam kiedy Żydzi poszli do niewoli i kiedy wrócili, prosty rachunek sprawia, że nie jest to 70 lat
jeżeli wierzysz więc w natchnienie Biblii, a szczególnie ksiąg Jeremiasza bo napisał o tych 70 latach oraz o księgach Daniela bo cytuje Jeremiasza oraz później Ezdrasza i Nehemiasza to wierzysz, że było to 70 lat
chronologia świecka jest niepewna, jeżeli ktoś używa jej by przeczyć Pismu Świętemu to pokazuje, że nie wierzy w natchnienie Biblii |
|
|
|
 |
EMET
Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy Dołączył: 04 Wrz 2006 Posty: 11184
|
Wysłany: 2009-03-27, 14:18
|
|
|
kotek Filutek napisał/a: | Yarpen Zirgin napisał/a: | Cytat: | inaczej mówiąc nie wierzysz w natchnienie Pisma Świętego, a pokładasz wiarę w archeologii |
Natchnienie czy podyktowanie? To naprawdę nie to samo. |
przykład masz w Biblii Tysiąclecia, na końcu wersji drukowanej znajdziesz świecką chronologię, podano tam kiedy Żydzi poszli do niewoli i kiedy wrócili, prosty rachunek sprawia, że nie jest to 70 lat
jeżeli wierzysz więc w natchnienie Biblii, a szczególnie ksiąg Jeremiasza bo napisał o tych 70 latach oraz o księgach Daniela bo cytuje Jeremiasza oraz później Ezdrasza i Nehemiasza to wierzysz, że było to 70 lat
chronologia świecka jest niepewna, jeżeli ktoś używa jej by przeczyć Pismu Świętemu to pokazuje, że nie wierzy w natchnienie Biblii |
EMET:
A do czego nawiązuje Zachariasza 1:12; 7:5?
Setphanos, ps. EMET |
_________________ „Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
•
|