Augustyn - IV w. Wcześniej Tertulian pisał o tym, że krew kala Chrześcijanina.
Zakaz spożywania krwi był praktykowany przez wczesnych Chrześcijan pogańskiego pochodzenia jeszcze co najmniej do VII w.W Kanonach Apostolskich, które według współczesnej wiedzy pochodzą z V/ VI wieku, mamy n napisane.
If any bishop, presbyter, or deacon, or any one of the sacerdotal order, shall eat flesh, with the blood of the life thereof, or anything killed by beasts, or that dies of itself, let him be deposed. For the law has forbidden this. If he be a layman, let him be excommunicated. [Kanon 63]
Źródło
Moje tłumaczenie:
Jeśli którykolwiek biskup, prezbiter czy diakon lub ktokolwiek z zakonów klerykalnych zje mięso z krwią, która zawiera w sobie życia, lub cokolwiek zabite przez zwierzę, lub coś co zdechło samo z siebie, będzie pozbawiony stanowiska. Prawo bowiem tego zabrania. Jeśli uczyni to osoba świecka, będzie ekskomunikowana
Owe kanony zostały zatwierdzone w VII wieku przez Sobór in Trullo, w którym to padły następujące zdania.
Canon 67:
The divine Scripture commands us to abstain from blood, from things strangled, and from fornication. Those therefore who on account of a dainty stomach prepare by any art for food the blood of any animal, and so eat it, we punish suitably. If anyone henceforth venture to eat in any way the blood of an animal, if he be a clergyman, let him be deposed; if a layman, let him be cut off.
Moje tłumaczenie:
Biblia nakazuje nam powstrzymywać się od krwi, od tego co uduszone i od nierządu. Jednak niektórzy dogadzający swojemu żołądkowi przygotowują i jedzą posiłki z krwią zwierząt. Takich należy karać odpowiednio. Jeśli odtąd ktokolwiek zaryzykuje spożywanie w jakikolwiek formie krew zwierząt: jeśli będzie duchownym – zostanie usunięty ze stanowiska. Jeśli będzie świeckim – zostanie ścięty (usunięty?).
ŹRÓDŁO
Mimo że owy sobór odbył się na terenie Bizancjum i składał się głównie z hierarchów Wschodnich, to kanony z tego soboru zostały zatwierdzone na późniejszym soborze w Nice i odbył się przed Schizmą Wschodnią.
Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.
A także surowo przestrzegano zakazu spożywania pokarmów ofiarowanych bożkom. Już w samej Apokalipsie Jezus potępia sektę nikolaitów, która takie pokarmy spożywała.
(1) Aniołowi Kościoła w Efezie napisz: To mówi Ten, który trzyma w prawej ręce siedem gwiazd, Ten, który się przechadza wśród siedmiu złotych świeczników: (2) Znam twoje czyny: trud i twoją wytrwałość, i to że złych nie możesz znieść, i że próbie poddałeś tych, którzy zwą samych siebie apostołami, a nimi nie są, i żeś ich znalazł kłamcami. (3) Ty masz wytrwałość: i zniosłeś cierpienie dla imienia mego - niezmordowany. (4) Ale mam przeciw tobie to, że odstąpiłeś od twej pierwotnej miłości. (5) Pamiętaj więc, skąd spadłeś, i nawróć się, i pierwsze czyny podejmij! Jeśli zaś nie - przyjdę do ciebie i ruszę świecznik twój z jego miejsca, jeśli się nie nawrócisz. (6) Ale masz tę [zaletę], że nienawidzisz czynów nikolaitów, których to czynów i Ja nienawidzę. [...] (14) Ale mam nieco przeciw tobie, bo masz tam takich, co się trzymają nauki Balaama, który pouczył Balaka, jak podsunąć synom Izraela sposobność do grzechu przez spożycie ofiar składanych bożkom [εἰδωλόθυτα] i uprawianie rozpusty. (15) Tak i ty także masz takich, co się trzymają podobnie nauki nikolaitów. (16) Nawróć się zatem! Jeśli zaś nie - przyjdę do ciebie niebawem i będę z nimi walczył mieczem moich ust. (17) Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów. Zwycięzcy dam manny ukrytej i dam mu biały kamyk, a na kamyku wypisane imię nowe, którego nikt nie zna oprócz tego, kto [je] otrzymuje. (18) Aniołowi Kościoła w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży: Ten, który ma oczy jak płomień ognia, a nogi Jego podobne są do drogocennego metalu. (19) Znam twoje czyny, miłość, wiarę, posługę i twoją wytrwałość, i czyny twoje ostatnie liczniejsze od pierwszych, (20) ale mam przeciw tobie to, że pozwalasz działać niewieście Jezabel, która nazywa siebie prorokinią, a naucza i zwodzi moje sługi, by uprawiali rozpustę i spożywali ofiary składane bożkom [εἰδωλόθυτα]. (21) Dałem jej czas, by się mogła nawrócić, a ona nie chce się odwrócić od swojej rozpusty. [Ap 2: 1-21]
Autor Apokalipsy informuje nas, że w jego czasach (czyli gdzieś koło 100 roku), zaczęła działać sekta Nikolaitów. Owi ludzie, Nikolaici, są przyrównani do Balaama i Balaka, opisanych w Księdze Liczb.
(1) Gdy przebywali w Szittim, zaczął lud uprawiać nierząd z Moabitkami. (2) One to nakłaniały lud do brania udziału w ofiarach składanych ich bożkom. Lud spożywał dary ofiarne i oddawał pokłon ich bogom. (3) Izrael przylgnął do Baal-Peora, i gniew Pana zapłonął przeciw niemu. [Lb 25: 1-3]
Jezabel, kananitka, nauczała tego samego co Balaam.
Według autora Apokalipsy, Nikolaici, spożywający pokarmy ofiarowane i oddający się nierządom (w księdze liczb nierządem nazwane są małżeństwa nielegalne u Żydów, czyli z cudzoziemkami) są potępiani przez
samego Syna Bożego. Żąda nawrócenia.
Co piszą pisarze wczesnochrześcijańscy? tutaj mamy Tertuliana.
John, however, in the Apocalypse is charged to chastise those who eat things sacrificed to idols, and who commit fornication. There are even now another sort of Nicolaitans. Theirs is called the Gaian heresy. [Preskrypcje przeciwko heretykom: 33
Źródło
Moje tłumaczenie:
Jednak Jan w swojej Apokalipsie jest w stanie ukarać tych, którzy jedzą pokarmy ofiarowane bożkom i tych, którzy uprawiają nierząd. Obecnie także mamy pewien rodzaj nikolaitów. Jest to herezja Gajusza
Idziemy dalej. w II wieku Justyn Męczennik pisze, że Chrześcijanie gotowi są nawet zginąć, niż zjeść pokarmy ofiarowane bożkom.
Tego Sydonu, w którym poganie znający Boga, Stwórcę wszystkich rzeczy poprzez Jezusa Ukrzyżowanego, nie ośmielają się już tego czynić, ale gotowi są raczej znieść wszelkie tortury i
męki, a nawet ponieść śmierć, niż oddać cześć bożkom, lub jeść mięso bożkom ofiarowane” [Dialog z Żydem Tryfonem 34: 8]
Justyn Męczennik, mimo że urodzony w Palestynie, był wychowany jako poganin. Później się nawrócił na Chrześcijaństwo i zamieszkał w Rzymie. A przecież i Kościół w Rzymie to dzieło pawłowe.
Mamy też Ireneusza z Lyonu, który żył na przełomie II i III wieku. Pisze on:
Dlatego też zdarza się, że najdoskonalsi z z nich uzależniają się bez lęku od wszystkich tych rzeczy zakazanych, o których Pismo nas zapewnia, że "tacy nie posiądą oni Królestwa Bożego". Przykładowo, nie mają oni skrupułów w jedzeniu mięsa ofiarowanego bożkom sądząc, że w ten sposób się nie pokalają. [Przeciwko Herezjom, Księga I: 6: 3]
Nie uważano więc przypisu Mt 15: 11 za zezwolenie na jedzenie wszystkiego. Nie jadano pokarmów ofiarowanych. Nie jadano też krwi, mimo tego, co pisał Augustyn.
A cytując Augustyna tylko wykazałeś, że nawet on wiązał on Klauzule Jakubowe z Prawem Mojżeszowym.
P.S. Słowo "wszystko" w Biblii nie oznacza zawsze dosłownie "wszystkiego". W
TYM poście zamieściłam kilka przykładów.